سازمانهای پژوهش و فناوری ماموریت حمایت فناورانه و نوآورانه از صنایع به منظور ارتقای رقابتپذیری فناورانه آنها را بر عهده دارند. با توجه به لزوم ارتقای اثربخشی و کارآمدی سازمانهای پژوهش و فناوری، در این مقاله به منظور شناخت تحلیلی سازمانهای پژوهش و فناوری به بررسی مدل کسب و کار آنها به عنوان یک کسب و کار خدماتی دانش بنیان پرداخته شده است. براین اساس ابعاد اصلیِ مدل کسب و کار خدمات شامل مفهوم، فرآیند، منابع و زیرساختهای خدمات در کسب و کارهای خدماتی دانش بنیان تشریح شده است. نتایج نشان میدهد که ارزش ارائه شده در مفهوم خدمات سازمانهای پژوهش و فناوری، مبتنی بر توسعه مستمر حاصل شده از طریق افزایش دانش مشتری و سازمانهای پژوهش و فناوری به عنوان ارائهدهنده خدمت است. از جمله مهمترین منابع برای سازمانهای پژوهش و فناوری شایستگیهای دانشی و انگیزه کارکنان در یادگیری مستمر و افزایش دانشِ تخصصی حتی فراتر از رشتههای تخصصی پیشین خود میباشد.
According to the mission of the Research and Technology Organizations, they are responsible for innovative and technological support of industries to enhance technological competitiveness of those industries. Regarding to the necessity of increasing the effectiveness of RTOs, in this paper in order to the analytical recognition of RTOs, their business model were be analysis from as a Knowledge Intensive Business Services (KIBS). Hence, major dimension of services business model including concept, process, and resources and infrastructures of service in Knowledge Intensive Business Services is described. The results indicate that the value proposition in the service concept in RTOs is achieved based on continuous development through increased knowledge of customer and RTOs as a service provider. The most important resource for RTOs is knowledge competencies and employees motivation to continuous learning and enhancing professional knowledge more beyond their previous professional fields.