@article { author = {yari, alireza and KOSARI, SAHAR}, title = {Designing a business ecosystem (Case study: Native search engine, cloud computing, big data and the internet of things)}, journal = {Quarterly journal of Industrial Technology Development}, volume = {17}, number = {37}, pages = {3-18}, year = {2019}, publisher = {Technology Development Institute}, issn = {2676-5403}, eissn = {2676-5411}, doi = {}, abstract = {In a network economy, the competitive strength of a business depends not only on its own merits, but also on its ability to interact with its environment. The emergence of multidimensional platforms, value creation networks, related complexities, and weaknesses in business models in this field have attracted the attention of researchers to the concept of business ecosystem. In this study, with the aim of examining business ecosystem design models, first the literature and concept of business ecosystem, and then the various types of its design are introduced. Finally, the design principles of business ecosystem are extracted and used in the design of the emerging ones. The present study is descriptive type, and in order to gather the information we have used the experts’ views in addition to library studies. The final output of the emerging business environment design research project, including native search engine, cloud computing, internet of things, and big data will be comprehensive in the near future, based on information provided by stakeholders / actors with related services, communications between actors and their role in creating value flows.}, keywords = {Business Ecosystem Design,Native Search Engine,cloud computing,internet of things,Big Data}, title_fa = {اصول طراحی زیست بوم کسب و کارهای فراگیر آینده مطالعه موردی: جویشگر بومی، رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا}, abstract_fa = {در اقتصاد شبکه‌ای،‌ توان رقابتی یک کسب و کار نه تنها وابسته به شایستگی‌های داخلی خود است، ‌بلکه به توانایی آن در تعامل با محیط خود نیز وابسته است. ظهور پلتفرمهای چندوجهی و شبکه‌های ایجاد ارزش و پیچیدگی‌های مربوطه و ضعف موجود در مدل‌های کسب‌وکار در این زمینه، سبب شد تا توجه محققان به مفهوم زیست بوم کسب-وکار جلب شود. در این پژوهش با هدف بررسی مدلهای طراحی زیست بوم‌ کسب‌وکار، در ابتدا ادبیات و مفهوم زیست-بوم کسب‌وکار وسپس انواع مدلهای طراحی زیست بوم کسب و کار معرفی می‌شود و در نهایت اصول طراحی زیست-بومهای کسب و کار استخراج و در طراحی زیست‌بوم کسب و کارهای نوظهور به‌کار گرفته می‌شوند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و به منظور گردآوری اطلاعات در این زمینه علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای از خبرگان در دسترس و مطلع نیز استفاده شده است. خروجی نهایی پژوهش استخراج مولفه‌های اصلی طراحی زیست بوم کسب و کارهای نوظهور از جمله جویشگر بومی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و کلان داده که در آینده نزدیک فراگیر خواهند شد، می-باشد. لازم به ذکراست که به مراحل توسعه زیست‌بوم کسب و کار جویشگر به صورت گام به گام و در مورد سایر کسب و کارها به صورت اجمالی پرداخته شده است.}, keywords_fa = {طراحی زیست بوم کسب و کار,جویشگر بومی,رایانش ابری,اینترنت اشیا,کلان داده}, url = {https://jtd.iranjournals.ir/article_37218.html}, eprint = {https://jtd.iranjournals.ir/article_37218_5303b63c88de92bd4c3b37b216719b49.pdf} }