per
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
2018-06-22
16
32
5
16
28201
Research Paper
ارزیابی توانمندی های فناورانه در سازمان صدا و سیما و اولویت بندی آن با تکنیک تحلیل شبکه ای در راستای ارایه راهکار های بهبود
Assessing the technological capabilities in Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) Organization and prioritizing them with analytical network process (ANP) technique in order to propose the improved solutions
عباس خمسه
khamseh1349@gmail.com
1
محمدرضا رمضانی فرانی
ramezani777@gmail.com
2
هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرج
مدیر کل امور اجرایی ورسیدگی حوزه ریاست سازمان صدا و سیما
چکیده هدف از انجام این تحقیق ، ارزیابی توانمندهای تکنولوژیک در ســازمان صدا و سیما و اولویت بندی آن با تکنیک تحلیل شبکه ای ANP در راستای ارائه راهکارهای بهبود است، این تحقیق یک تحقیق پیمایشی-توصیفی و از نوع کــاربردی بوده و جامعه آماری آن خبرگــان سازمان صدا وسیما در حوزه تکنولوژی می باشند که بدلیل محدودیت جامعه آماری از روش کل شماری استفاده شده است و با توجه به اینکه این تحقیق بصورت خاص در سازمان صدا و سیما صورت گرفته، از نوع مطالعه موردی است. در این پژوهش ابتدا با تهیه طرح تحقیق، به روش کتابخانه ای اقدام به مطالعه پیشینه تحقیق و جمع آوری ادبیات موضوع نموده، سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی به روش میدانی پرسشنامه ای با طیف لیکرت طراحی و با نظر خبرگان رسانه پس از تعدیل به 36 شاخص با تاثیر بیشتر در ارزیابی توانمندی تکنولوژی دست یافتیم که این شاخص ها در 5 بعد(عامل) اصلی: 1- بعد توانمندی شناســایی وگزینش تکنولوژی (با 6 شاخص) 2- بعد توانمندی بهره بــرداری از تکنولوژی(با 5 شاخص) 3- بعد توانمندی پشتیبانی سیستمی از تکنولوژی(با8 شاخص) 4- بعد توانمندی اشــاعه وتجاری سازی تکنولوژی(با8 شاخص) 5- بعد توانمندی مدیریت تکنولوژی (با 9 شاخص) دسته بندی گردیده اند و به این صورت الگوی مناسب ارزیابی توانمندی تکنولوژی در سازمان صدا و سیما طراحی شد. نتایج یافته های تحقیق میزان موفقیت هریک از ابعاد و شاخص های موثر بر توانمندی های تکنولوژیک در سازمان صدا و سیما را مشخص می کند که در مجموع در سطح متوسطی قرار دارند، غیر از توانمندی شناسایی و گزینش تکنولوژی که در مطلوبترین وضعیت فعلی است مابقی زیر سطح هشدار قرار دارند یعنی در منطقه خطرند و بایستی برای بهبود آنها اقدام سریع انجام شود. در اولویت بندی ابعاد اصلی توانمندی های تکنولوژیک از منظر خبرگان باتوجه به مقایسات زوجی با تکنیک ANP و به کمک نرم افزار Super Decisionانجام شد، عامل مدیریت تکنولوژی در رتبه اول و عامل اشاعه و تجاری سازی تکنولوژی در رتبه آخر قرار دارند واین نتایج بدین معناست که مدیریت ارشد رسانه ابتدا بایستی برای بهبود شاخص های مرتبط با بعد توانمندی مدیریت تکنولوژیک رسانه اقدام سریع انجام داده، سپس برتقویت متوازن سایر شاخص های 36 گانه مطابق با این رتبه بندی و ارائه راهکارهای بهبود مطروحه اقدام نماید.
The aim of this research is to assess technological capabilities in IRIB Organization, and to prioritize them with analytical network process (ANP) in order to propose the improved solutions. This article is a descriptive- survey and applied research, and the experts of the organization in the field of technology consist the statistical population specifically; so due to its small size, the research is done by census method and it is a case study.
After preparing the research design, we proceeded to study and gather the related literature by library method, then, through a proposed conceptual pattern design, a questionnaire based on Likert scale was designed by field method; and with the help of media experts’ views and after modification we obtained 36 indices with more effect on assessing technology capability. These indices are classified into 5 main dimensions (factors) including capability’ ones in the following realms: technology recognition and selection (6 indices), technology exploitation (5 indices), technology systems support (8 indices), technology propagation and commercialization (8 indices), and technology management (9 indices). Thus, the suitable pattern for assessing technology capability in the organization was designed.
Findings show the rate of success of each of the dimensions and effective indices on technological capabilities in the organization are at average level as a whole; except the technology recognition and selection capabilities which are at the most desirable status now, the rest are alarming, i.e. they should be improved urgently. In prioritizing the main dimensions of technological capabilities, from the experts’ views, which was done by the paired comparisons with ANP technique and using Super Decision software, the technology management factor has the first rank, and technology propagation and commercialization factors have the last one. It means that the media senior management should first improve the indices related to the dimension of media technological management capability quickly, and then proceed to enhance symmetrically the other 36 ones according to this ranking and to propose improved solutions in this respect.
https://jtd.iranjournals.ir/article_28201_3e487ba8db14b1ea730f59070d834bd1.pdf
"فناوری "
"ارزیابی فناوری"
"توانمندی های فناوری "
"ارزیابی توانمندی های فناوری "
technology
Technology assessment
Technological capabilities
technological capabilities assessment
per
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
2018-06-22
16
32
17
28
28736
Research Paper
بررسی اثر قوانین محیط زیستی و فشار مشتریان بر عملکرد نوآورانه سبز بنگاه های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ماهدشت)
The effect of environmental regulation and costumer pressure on the green innovation performance of small and medium-sized enterprises
(Case study: Mahdasht industrial town)
حمید عزیزمحمدلو
azizmohammadlou@soc.ikiu.ac.ir
1
سپیده محمدنژاد مدردی
en.mohamadnejad71@gmail.com
2
گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
وضع قوانین محیط زیستی، افزایش آگاهی های مشتریان و حساسیت آنها نسبت به عملکرد زیستمحیطی، سازمانها را بر آن داشته است که با وارد کردن نوآوریهای سبز در محصولات، فرآیندها و سیستم مدیریتی، عملکرد خود را بهبود بخشند و گامی در جهت صیانت از محیط زیست بردارند. تحقیق حاضر در تلاش است تا تاثیر قوانین زیستمحیطی و فشار مشتریان بر عملکرد نوآورانه سبز بنگاه های کوچک و متوسط، را بررسی و راهکارهای لازم را ارائه نماید. بدین منظور ابتدا به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است، سپس مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار پی ال اس و مدلسازی معادلات ساختاری بر پایۀ روش کم ترین مربعات جزئی، آزمون شده است. مدل مفهومی حاکی از آن است که فشار مشتریان و قوانین محیط زیستی، به واسطه میانجی های حمایت مدیر عالی، تحقیق و توسعه و سیستم محیط زیستی مدیریت، بر عملکرد نوآورانه سبز تأثیرگذار هستند. نتایج نشان میدهد قوانین زیست محیطی(0.196) از طریق میانجی سیستم مدیریت محیطزیستی(0.377) بر عملکرد نوآورانه سبز و فشار مشتریان(0.259- 0.407)از طریق حمایت مدیر عالی(0.562) و سیستم مدیریت محیطزیستی(0.377) بر عملکرد نوآورانه سبز موثر هستند.
Legislation of environmental regulation together with growth in awareness and sensitivity of costumers with respect to environment has made the organizations to implement green innovations in products, processes and management systems. This causes better performance and a step towards keeping environment safe. Current research tries to realize the influence of environmental regulation and costumers’ pressure for green innovation performance of small and medium-sized enterprises. For this purpose, first we review the theoretical and historical background, then conceptual model and research theories are tested using Smart PLS software, finally modelling of structural equations based on partial least squares are implemented. The conceptual model show that the costumer pressure and environmental regulation effect on the green innovation performance with the emphasis of top management support, R&D and environmental management system. The results show that environmental regulation (0.196) through the mediation of environmental management system (0.377) on the green innovation performance and costumers’ pressure (0.259- 0.407) through the top management support (0.562) and environmental management system (0.377) on green innovation performance are effective.
https://jtd.iranjournals.ir/article_28736_815a397520162b4fe1a012be2e432dc6.pdf
قوانین محیط زیستی
فشار مشتریان
عملکرد نوآورانه سبز
صنایع کوچک و متوسط
مدلسازی معادلات ساختاری
Environmental regulation
Costumer pressure
Green innovation performance
small and medium-sized enterprises
SEM
per
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
2018-06-22
16
32
29
38
29533
Research Paper
سیاستهای نوآوری طرف تقاضا (ماهیت، ابزارها، منطق سیاستی ،چالشها و روند بکارگیری آنها)
Demand-side innovation policies
(Nature, instruments, policy rationales, challenges and the implementation trend)
بهمن فکور
bfakour@gmail.com
1
حجت اله حاجی حسینی
hojat.hajihoseini@irost.ir
2
محمد تقی انصاری
mtxansari@yahoo.com
3
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
سازمان پ‍ژوهش های علمی و صنعتی ایران
نوآوری برای رشد و توسعه اقتصادی مهم است و دولتها با اعمال سیاستهای نوآوری سعی در توسعه نوآوری دارند. در دو دههء اخیر موج جدیدی در حوزهء سیاستگذاری نوآوری به عنوان سیاستهای نوآوری طرف تقاضا مطرح شده است که از طرف صاحبنظران این حوزه مورد توجه جدی قرار گرفته و این دیدگاه وجود دارد که در صورت همراهی سیاستهای طرف تقاضا با سیاستهای طرف عرضه عملاً تاثیرگذاری بیشتری حاصل خواهد شد. در گروه سیاستهای طرف تقاضا، ابزارهای مختلف و متعددی مانند تدارک عمومی نوآوریگرا ، مقررات و استانداردهای نوآوریگرا و نشانگذاری مورد استفاده قرار میگیرند. در کشور ما سیاستهای نوآوری طرف عرضه مانند تاسیس موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی دولتی، حمایت از تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی از دهههای قبل مورد توجه بوده و در سالهای اخیر نیز در قالب برنامههای موثری مانند صندوق نوآوری و شکوفایی از تنوع بیشتری برخوردار شده است. این مقاله در صدد است شناخت بیشتری از سیاستهای طرف تقاضا، منطق سیاستی آنها، انواع ابزارهای سیاستی قابل استفاده در این زمینه، چالشهای پیش روی این سیاستها و شمایی از روند استفاده از این سیاستها را در اروپا بدست دهد.
Governments’ intervention on enhancement of innovation through innovation policy making may be made in developed countries to maintain competitiveness but in developing countries like Iran, could be for the aim of catching up promotion at national level. So, for our country applying right and effective policies has critical importance. In our country the supply side innovation policies, such as establishment of academic and government research institutions, supporting research and development in industry, has been implemented since last decades, and in recent years, in the form of effective programs such as, Innovation and Efflorescence Fund, has become more diverse. In the last two decades, a new wave in the area of innovation policies, as demand-side innovation policies has been emerged that has been known important by innovation policy experts, in their opinion, if demand-side policies accompanied by supply-side policies, the result actually will be more effective. In demand-side policies category, various tools such as, innovation-oriented public procurement, innovation-based regulations and standards, and labeling are being used. The purpose of this paper is that to provide more understanding to demand-side policies, their policy logic, a variety of policy instruments applicable in this field, and explain a depiction of these policies implementation trend in Europe.
https://jtd.iranjournals.ir/article_29533_63c1ab5574ed192d5ca04cf334eb8560.pdf
سیاستهای نوآوری
سیاست نوآوری طرف تقاضا
ابزارهای سیاستی
منطق سیاستی
خرید دولتی نوآوریگرا
innovation policies
demand-side innovation policies
policy instruments
policy rationales
Innovation-Oriented Public Procurement
per
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
2018-06-22
16
32
39
56
29955
Research Paper
ارائه مدل مدیریت ریسکهای فناورانه در فرآیند توسعه محصول جدید با رویکرد TRIZ
Proposed A Model for Management of Technological Risks in New Product Development with the approaches to the TRIZ
ابوالفضل میرزا رمضانی
abolfazlmr1936@gmail.com
1
سید مهدی گلستان هاشمی
golestanhashemi@gmail.com
2
سید محمدمسعود ناصریان
s.2m.naserian@outlook.com
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه مالک اشتر اصفهان
دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
توسعه محصول جدید فرایندی است که توسط آن محصول یا خدمت جدیدی به مشتریان عرضه میشود. با توجه به کوتاهتر شدن چرخه عمر محصولات و تحولات تکنولوژی توسعه محصول جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول فرایند توسعه محصول جدید ریسکهای مختلفی وجود دارد. ریسکهای فناورانه از مهمترین این ریسکها محسوب میگردد که مدیریت و کاهش این ریسکها به موفقیت فرایند توسعه محصول جدید کمک شایانی میکند. مدیریت ریسک در توسعه محصول جدید از سه قسمت شناسایی، تحلیل و کنترل (پاسخ) ریسکها تشکیل میشود. شناسایی، تحلیل و ارزیابی و پاسخ به ریسکها، نیازمند خلاقیت بالا و روشی سیستماتیک میباشد که TRIZ و ابزارآن به میزان بالایی دارای این ویژگیها میباشد. روش تعیین مقدماتی شکست (AFD) یکی از روشهای I-TRIZ میباشد که روشی برای شناسایی و تحلیل شکستها و ریسکها بالقوه ارائه میدهد. در این تحقیق مدلی جامع برای شناسایی، تحلیل و ارزیابی و پاسخ به ریسکها با استفاده از ابزار TRIZ، در فرایند توسعه محصول جدید ارائه گردید است. مدل پیشنهادی این تحقیق توسط خبرگان دو صنعت دفاعی که در زمینههای طراحی محصول صاحب نظر بوده اند توسط روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان میدهد که مدل پیشنهادی تحقیق از نظر اعتبار و توالی گام ها مورد تایید دو صنعت مذکور واقع گردیده است.
Developing a new product is a process through which a new product or service is being offered to customers. Considering the fact that the product life cycle is becoming shorter and fast developments that happen in technology, coming up with new and novel products become a matter of paramount importance. There are several types of risks in the development of a new product. Technological risks are among the most important ones whose management and reduction can greatly contribute to the success of the new product development process. Risk management in developing a new product consists of three parts: identification, analysis, and control (response) to their risk. Identifying, analyzing, assessing, and responding to risk involves a high creativity and systematic method, which features are provided by TRIZ to a large-scale AFD is a method developed by I-TRIZ, which offers a model for failures and potential risks identification in early the stage. In this research is presented a comprehensive model for identifying, analyzing and evaluating and responding to risks with using TRIZ tool in the new product development process. The proposed model of this research was reviewed by two defense industry experts who were in the field of product design by structural interpretation modeling. The results show that the suggested model of the research has been approved by the Defense industry in terms of validity and sequence of steps.
https://jtd.iranjournals.ir/article_29955_8c318ed88a39952e90f44bf8196ed309.pdf
توسعه محصول جدید
NPD
مدیریت ریسک
ریسکهای فناورانه
TRIZ
روش تعیین مقدماتی شکست
AFD
New Product Development
Risk Management
Technological Risk
TRIZ
Anticipatory Failure Determination
AFD
per
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
2018-06-22
16
32
57
72
30193
Research Paper
شناسایی عوامل موثر برپیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های پروژه محورعمرانی (رویکردی از معادلات ساختاری)
IDENTIFICATION OF FACTORS AFFECTING THE IMPLEMENTATION OF KNOWLEDGE MANAGEMENT IN PROJECT-BASED ORGANIZATIONS (STRUCTURAL EQUATION MODELING)
(A CASE STUDY OF SADAD BONIAN CONSTRUCTION COMPANY)
مریم رحیم زاده
maryamrahimzadeh62@gmail.com
1
محمد خلیل زاده
mo.kzadeh@gmail.com
2
رویا سلطانی
roya.soltani@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
با توجه به اهمیت مدیریت دانش در صنعت ساخت و ساز ،در پژوهش حاضر در صدد شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور عمرانی بوده ایم. در این راستا 7 شاخص شامل ساختار سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، راهبرد و رهبری ، عوامل محیطی ، فناوری اطلاعات ، آموزش و تحصیل ، منابع انسانی ، با مراجعه به آرای خبرگان به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش شناسایی شدند.نمونه آماری شامل 80 نفر از نیروهای متخصص مشغول به کار در پروژه های ساختمانی هیترا و پالیز بوده است . جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه و نظرات خبرگان استفاده شده است.روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.در ادامه تاثیر گذار بودن 7 شاخص شناسایی شده ،از نظر متخصصین مشغول به کار در پروژه های ساختمانی هیترا و پالیز، با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون تی-استیودنت ثابت شد و با استفاده از نرم افزار SMART PLS معنادار بودن تاثیر گذاری شاخص ها بر فرآیند مدیریت دانش تایید شد. شایان ذکر است نتایج این پژوهش میتواند به طور کاربردی جهت بهبود عملکرد خدمات مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.
Given the importance of knowledge management in the construction industry, the present study aims to identify factors affecting the implementation of knowledge management in project-based organizations. In this regard, seven criteria including organizational structure, corporate culture, strategy and leadership, environmental factors, information technology, education, human resources regarding the opinions of experts are identified as the factors influencing the implementation of knowledge management. The statistical sample consists of 80 people who are working on the construction project of Paliz and Hitra. In order to collect the data, experts' opinion and questionnaire were used. The validity and stability of the questionnaires were reviewed and approved. The impact of seven identified indicators by the experts on construction projects of Hitra and Paliz, was proved by using SPSS software and SMART PLS software. The significance of effectiveness of indicators on knowledge management process was approved. It is noteworthy that the result of this research can be applied to improve the performance of engineering services.
https://jtd.iranjournals.ir/article_30193_3999b841f1cc0ae6387ce499013fea30.pdf
مدیریت دانش
سازمان پروژه محور
بهبود عملکرد
knowledge management
project-based organization
Performance Improvement
per
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
2018-06-22
16
32
73
92
30506
Research Paper
تاثیر نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت با تاکید بر نقش تعدیل گری تلاطم بازار(مطالعه موردی: شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان)
The impact of open innovation on company innovative performance with the emphasis on moderating role of market turbulence (Case study: small and medium- sized manufacturing companies in Semnan city)
زهرا احمدی
zahra.ahmadi@semnan.ac.ir
1
محسن شفیعی نیک آبادی
mohsenshnaj@yahoo.com
2
یونس وکیل الرعایا
younos11@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه سمنان
عضو هیأت علمی و مدیر گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه سمنان.
هیئت علمی دانشگاه آزاد سمنان
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ متغییر، کیفی، از لحاظ زمان، مقطعی و از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی - علی میباشد. جامعه آماری تمامی مدیران و کارشناسان واحدهای R&D، تولید، آموزش، بازاریابی و تحقیقات بازار شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان میباشد. پژوهش حاضر در بازه زمانی پاییز و زمستان 1396 انجام شده است. نمونه گیری بر اساس منطق حداقل مربعات جزیی و به روش نمونه گیری تصادفی ساده میباشد. گردآوری دادهها از روش مطالعه کتابخانهای و میدانی و با کمک ابزار پرسش نامه انجام شد. در تجزیه و تحلیل دادهها، فرآیندی چندمرحلهای صورت گرفت که شامل مراحل زیر میباشد: شناسایی مؤلفهها با کمک ادبیات تحقیق، سپس بررسی پایایی مؤلفههای مذکور با کمک شاخص آلفای کرونباخ و CR، برای کفایت نمونه گیری، از شاخص KMO استفاده شد. سپس از آزمون تحلیل مسیر و همبستگی جهت پاسخگویی به سؤالات و فرضیهها استفاده شد. در مراحل بعدی تحلیل عاملی تاییدی جهت پایش شاخصها در هر سازه، همچنین روایی سازه مورد بررسی قرار گرفت. فرضیههای پژوهش همه تأیید شدند؛ و میتوان گفت که نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت تأثیر معنا داری دارد، همچنین نقش تعدیلگری تلاطم بازار معنادار میباشد.
The present research is applied in terms of purpose, qualitative in terms of variable, cross sectional in terms of time, and descriptive-survey and correlation- causal in terms of type. The statistical population consists of all the managers and experts of small and medium- sized manufacturing companies of Semnan city, including units of R&D, production, training, marketing, and market researches. This paper has been done in period of Fall and Winter 1396. Sampling is based on the logic of partial least square with simple random sampling method. Data collection was performed using library and field study method, and with the help of questionnaire. Data analysis was implemented by a multi stage process as follows: components recognition by the related literature, reliability study of the mentioned components by Cronbach’s alpha and CR indices, and KMO index for sampling adequacy were used. Then, for responding to questions and hypotheses, the test of path and correlation analysis were used. In the next steps, confirmatory factor analysis for monitoring the indices in each constructor as well as validity were studied. Finally, all the research hypotheses were confirmed, and it can be said that open innovation has a significant impact on company innovative performance; also the moderating role of market turbulence in meaningful.
https://jtd.iranjournals.ir/article_30506_4eda34c06f0be14785e1d5e81a7f5bfa.pdf
نوآوری باز
عملکرد نوآورانه شرکت
تلاطم بازار
شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان
Open innovation
company innovative performance
market turbulence
small and medium sized manufacturing companies in Semnan city