%0 Journal Article %T نوآوری، عرصه تعامل بازیگران نوآوری با تکنیک‌های مدیریت نوآوری %J فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی %I پژوهشکده توسعه تکنولوژی %Z 2676-5403 %A مندگاری بامکان, علی محمد %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 17 %N 38 %P 67-78 %! نوآوری، عرصه تعامل بازیگران نوآوری با تکنیک‌های مدیریت نوآوری %K ابزارها و تکنیک‌های مدیریت نوآوری %K نوآوری %K آزمون همبستگی %K شرکت‌های مشاور %K شرکت های صنعتی %R %X خلاقیت، شناخت مسأله، اجرا و ارزش برای حمایت از نوآوری لازم و ضروری هستند و به تنهایی هیچ‌کدام منجر به نوآوری نخواهند شد. فرد، تیم و یا سازمان‌ها بدون خلاقیت، قادر به تبدیل یک مسأله به فرصت و ایجاد ارزش برای مشتریان خود نیستند. اجرای موفقیت‌آمیز نیز باعث خلق ارزش و ارزش افزوده خواهد شد که به کلیه بازیگران سود خواهد رساند. مدیران باید به این نکته توجه نمایند که ابزار به تنهایی عامل پیشرفت و ترقی نیست، بلکه باید رابطه تنگاتنگ بین نیاز و مسأله‌ای که ابزار می‌تواند برطرف کند وجود داشته باشد، هیچ ابزاری بر ابزار دیگر اولویت ندارد، مگر اینکه نیاز خاصی را برطرف کند. این مقاله با چارچوبی منطقی و مطالعه‌ای دقیق از بین ابزارهای متنوع مورد استفاده مدیران در تکنیک‌های دهگانه مدیریت نوآوری تعداد 18 ابزار مهم و پرکاربرد حوزه پژوهش که ارزشی بالاتر از میانگین نظر خبرگان کسب نمودند، مورد بررسی قرار می‌دهد و با مفهوم‌شناسی ابعاد و مؤلفه‌های نوآوری از دیدگاه بازیگران عمده و نقش هر کدام سعی بر روشن نمودن جایگاه هر بازیگر در عرصه مدیریت نوآوری دارد. بین بازیگران و نقش آنان رابطه یک‌به‌یک وجود ندارد، ممکن است بازیگران نقش‌های متنوعی همچون خلق ابزارها، ترفیع کاربران، مساعدت سایر بازیگران را بر عهده بگیرند. 54% دانشگاه را خالق ابزارها و 54% شرکت‌ها را استفاده کننده ابزارها و تکنیک‌ها معرفی می‌نمایند و 61% بر این اعتقاد بوده که شرکت‌های مشاور بیشترین مساعدت را به شرکت‌ها در استفاده از تکنیک‌ها خواهند داشت و 20% بیان نموده که تکنیک‌ها را به طور موفقیت‌آمیز در سازمان خود مورد استفاده قرار داده‌اند که شامل شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های مشاور می‌باشند که همبستگی مثبتی بین آن‌ها وجود دارد. %U https://jtd.iranjournals.ir/article_39264_cd4e783ed502fd8ca879090c86b2690e.pdf