ORIGINAL_ARTICLE
دام فناوری و هویت فرهنگی در معماری
پس از انقلاب صنعتی و تحولات گسترده قرن بیستم، تکنولوژی به سرعت وارد زندگی بشر شد و آن را دچار تغییر و تحولات اساسی کرد. انسان با انگیزه دستیابی به رفاه و امنیت بیشتر، هر روز بیشتر از روز قبل از تکنولوژی های مختلف استفاده کرد تا اینکه پس از مدتی، فن سالاری (تکنوکراسی) در جوامع بشری مطرح شد، بدین صورت که کم کم ابزار و آلات نقش کلیدی را در زندگی انسان ها پیدا کردند. بتدریج تکنولوژی برای تمام توقعات انسان، در همه زمینه ها پاسخ ارائه داد. بدین ترتیب راه برای ظهور تکنوپولی (انحصار گرائی تکنولوژی) باز شد. در این زمان بود که تکنولوژی بطور نامحسوسی سنت و فرهنگ را از زندگی انسان ها خارج کرد و برای همه لغات کلیدی زندگی آنها، تعریفی را که خود می پسندید، جایگزین کرد؛ لذا کار بجایی رسید که تکنولوژی به جای خدا قرار گرفت و انسان کاملاً در دام آن افتاد. بطوری که تکنولوژی بر تمام زوایای زندگی انسان مثل فرهنگ، محیط زیست، اشتغال، اقتصاد و هر مورد قابل تصور دیگر، تأثیرات شگرفی بجای گذاشت که ما در این مقاله از آن به عنوان دام تکنولوژی، موضوع مقاله حاضر نام می بریم. البته روش هایی برای مقابله با این توسعه همه جانبه و افتادن در دام پر زرق و برق تکنولوژی وجود دارد. پذیرفتن هر نوع تکنولوژی، اجباری نیست. بلکه آنچه می تواند بسیار تعیین کننده باشد، سرشت و اعتقادات معنوی جامعه ای است که تکنولوژی به آن وارد می شود. هر جامعه ای می تواند با توجه به پیشینه های ارزشمند فرهنگی، تاریخی و اعتقادی خود از جنبه های مناسب و مفید تکنولوژی های جدید استفاده کرده و جنبه های غیر مفید و آن هایی را که نمی پسندد، کنار بگذارد. پس بهره وری از تکنولوژی در هر جامعه ای می تواند به صورت گزینشی و کاملاً بجا در معماری مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله سعی خواهد شد پس از ارائه تعاریفی از تکنولوژی به مطالعه شرایط حاکم بر دنیای امروز در مواجهه با پدیده فراگیر تکنولوژی پرداخته شود. در پایان نیز روش هایی برای ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی به منظور جلوگیری از غافلگیری و عواقب ناشی از پذیرفتن بی چون و چرای تکنولوژی های مختلف ارائه شده است.
https://jtd.iranjournals.ir/article_935_6ffef5f060b592fc5146bb76c2b80be6.pdf
2007-06-22
5
20
فریب (دام)
فناوری
فرهنگ
محیط زیست
اقتصاد
معماری
محسن
وفامهر
b@a.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
ساینا
مجیدی
ac@a.com
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی مناسب جهت همکاری های فناورانه سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران
در این نوشتار، همکاری های تکنولوژیکی گروهی از شرکت های تامین کننده قطعات، تجهیزات، کالاها و خدمات تخصصی صنعت نفت ایران با شرکت های خارجی مورد بررسی واقع گردیده است. این شرکت ها به منظور ارتقای سطح تکنولوژیکی و تامین رضایت کارفرمایان، به حوزه "همکاری های بین سازمانی و تکنولوژیکی با شرکت های خارجی" وارد شده و از این طریق ، ضمن افزایش توانمندی رقابت با سایر رقبا، از دانش فنی و تکنولوژی های نوین شرکت های همکار بهره برداری می نمایند. در ادامه با استفاده از یک مدل معتبر در زمینه بررسی همکاری های تکنولوژیکی بین شرکت ها، این نوع از همکاری ها مورد بررسی قرار می گیرد. سپس ضمن تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی شرکت های عضو نمونه موردمطالعه، شکل سازمانی مناسب برای هر همکاری تکنولوژیکی بین دو شرکت ارائه می گردد. در پایان به تفسیر تفاوت موجود در روند جاری همکاری ها و وضعیت پیشنهادی مدل پرداخته و علل آن نیز بیان شده است.
https://jtd.iranjournals.ir/article_936_3afcd0a3cc5c7621ae629964a156410e.pdf
2007-06-22
21
34
فناوری
انتقال فناوری
همکاری فناورانه
علی
زارع
c@a.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل پیشنهادی فن بازار در سطح ملی در ایران
شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. در مناطق مختلف جهان، روش های گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت دستیابی به هدف فوقالذکر محسوب میشود. در ایران مبادله و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاهها، مراکز تحقیق، توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و ... ) شده است. در مقاله حاضر، پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری و معرفی اجمالی برخی از فنبازارها در اروپا و آسیا، همچنین با استفاده از مصاحبه و مطالعه میدانی از بین کارشناسان فنبازار و حیطههای مرتبط و آشنا با آن(مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینههای تخصصی فناوری، صندوقهای حمایت های مالی و ...) در جهت ارائه مدل پیشنهادی فنبازار در سطح ملی در ایران، تلاش شده است. در واقع این مقاله در پی ارائه و تشریح ماموریت و اهداف بخش¬های مختلف، مالکیت، فرایند داخلی و ارتباطات فن بازار سطح ملی در ایران و همچنین پیشنیازهای ایجاد فنبازار می باشد. پر واضح است که دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها و زیرساخت های اولیه، مسئولین مربوطه را در جهت برنامه ریزی هرچه بهتر و جامع تر رهنمون خواهد شد.
https://jtd.iranjournals.ir/article_937_959173a8204402d5b5fbae59f32f9a8c.pdf
2007-06-22
35
52
فنبازار
فناوری
انتقال و مبادلات فناوری
عرضهکنندگان فناوری
متقاضیان فناوری
ارزیابی و بازاریابی فناوری
زیر ساخت های مبادلات فناوری
سید حمید
خداداد حسینی
as@a.com
1
دانسگاه تربیت مدرس
AUTHOR
روح ا...
سهرابی
d@a.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین چالش های موجود فراروی تجاری سازی فناوری های نوظهور در ایران (مطالعه موردی فناوری نانو)
در چند سال اخیر، علیرغم پیشرفت سریع بسیاری از تکنولوژیها در بعد آزمایشگاهی، تجاریسازی آن ها از جمله موانع گسترش این تکنولوژیها میباشد که نانوفناوری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در تجاریسازی یک طرح تحقیقاتی، مقولههای مختلف زیرساختی، فرهنگی، مدیریتی و اقتصادی درگیر هستند که میتوانند با ایجاد چالش، روند تجاریسازی را به تأخیر بیندازند. در این مقاله به بررسی و شناسایی چالشهای موجود در این زمینه پرداخته میشود.
https://jtd.iranjournals.ir/article_938_717acb982c4e92e944658df4f17bfb9e.pdf
2007-06-22
53
62
تجاریسازی فناوری
فناوری نانو
سید حبیب الله
طباطبائیان
aw@a.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
رویا
ناصری
e@a.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
علی
فرقانی
forghaninik@yahoo.com
3
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل کلیدی انتشار فناوری در صنایع کوچک و متوسط ایران
هر دستاورد فنی و تکنولوژیکی، اگر در کل سیستم انتشار نیابد، هیچگونه منافع اقتصادی بلند مدتی برای کلیت صنعت در پی نخواهد داشت. در سالهای اخیر، تمامی کشورهای صنعتی پیشرفته (همچنین برخی از کشورهای در حال توسعه)، برنامهها و سیاستهای بسیار زیادی را با هدف ارتقاء انتشار تکنولوژی تدوین و دنبال کردهاند. در این راستا، نه تنها به سیاستگذاری مناسب (با هدف تسریع انتشار تکنولوژی و تقویت ارتباط کاربران و تولیدکنندگان تکنولوژی)، بلکه به خلق و توسعه سیستمهای پشتیبانی و زیرساختی انتشار تکنولوژی نیز توجه خاصی مبذول میشود. در مقاله حاضر، سعی در ارتقا سطح تکنولوژیکی بنگاه های کوچک و متوسط، براساس سیاست انتشار تکنولوژی به آنها شده است. این امر باعث بهبود ظرفیت جـذب تکنولوژی و در نهایت افزایش رقابتپذیری بنگاه ها در بازارهای داخلی و خارجی می شود؛ لـذا برای تحقق این امر نیاز به شناسایی عوامل تسهیل فراینـد انتشار تکنولوژی است. همچنین باید سیاستهای دولت برای تقویت و اجرای این عوامل پایهریزی شود.
https://jtd.iranjournals.ir/article_939_a78dacde92522b4e89306ed6f010be5b.pdf
2007-06-22
63
74
انتشار فناوری
توسعه فناوری
صنایع کوچک و متوسط
محمدرضا
نوتاش
aq@a.com
1
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
AUTHOR
علی
عقبی طلب
f@a.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR