ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی حوزه بازاریابی و برندسازی و تعدادی از مدیران بازاریابی خبره صنعت روغن موتور میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 14 نفر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سؤالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون (883/0) تأئید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیان انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا گردید. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور ترسیم گردید و در پایان نظریهای مبتنی بر 18 قضیه حکمی خلق شد. مبتنی بر مدل احصاء شده، شرایط علّی (شامل شرایط بخش خصوصی و شرایط بخش عمومی)، مقوله محوری (فرآیند برندسازی محصولات سبز)، بسترسازها (شامل راهبری برندسازی سبز، سرمایههای فکری سبز و زیرساختهای تولید و فناوری سبز)، عؤامل زمینهای (شامل عؤامل محیطی در دو حوزه محیط داخلی و خارجی صنعت)، راهبردها (شامل پیادهسازی راهبردهای برندسازی سبز، هویتسازی برند سبز، برقراری ارتباطات یکپارچه برند سبز، و برندسازی مشترک) و پیامدها (پیامدهای نگرشی و کارکردی برند سبز) در مدل پارادایمی تبیین و در نهایت روابط بین آنان در مدل انتخابی نظریهپردازی گردید.
https://jtd.iranjournals.ir/article_249017_373719d9f23a44adb1bd3d30c814cee3.pdf
2021-12-22
3
14
10.22034/jtd.2021.249017
محصول سبز
برندسازی سبز
برندسازی محصول سبز
توسعه تکنولوژی صنعت روغن موتور
امیرعباس
فیضی
amirfeizi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، مدیریت و بازرگانی واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
AUTHOR
علی
قلی پور سلیمانی
amirracc1355@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریت واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
کامبیز
شاهرودی
k_shahroodi@yahoo.com
3
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریت واحد رشت، دانشگاه ازاد اسلامی، رشت،ایران
AUTHOR
فرزین
فرحبد
farxinfrahbod@yahoo.com
4
استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریتواحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران
AUTHOR
درستکار احمدی، ناهید؛ بابایی کفاکی، شفیعی نیک آبادی، محسن، "ارزیابی زیست محیطی روانکارهای خودرو با رویکرد چرخه حیات"،فصلنامه سلامت و محیط زیست، دوره 11، شماره 4، صص 562-546، 1397.
1
دلجوی شهیر، جواد؛ سیفی زاده، سیمین؛ غلامی مبارک آبادی، رقیه؛ "تاثیر بازاریابی سبز بر شهرت شرکت براساس مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول شرکت"، مطالعه نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد، دوره 1، شماره 3، صص 18-7، 1397.
2
زندکریمی، محمود؛ شناسایی الزامات و سطوح برندسازی محصول در صنعت بیمه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 1396.
3
طاهری، مهسا؛ بازاریابی سیز، تاثیر آن بر تصویر ذهنی مشتری و تصمیم خرید مشتری، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی پرندک، 1395.
4
ظهوری، بهاره؛ طراحی مدل برندسازی کالاهای تندمصرف با رویکرد مسئولیت اجتماعی، پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 1396.
5
عندلیب اردکانی، داوود؛ مقتدری، علیاکبر؛ "بررسی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه محصول سبز در صنعت کاشی استان یزد"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره 3، صص 120-100، 1397.
6
معینی، نسترن؛ ارائه مدل برندسازی برای صنعت مد و پوشاک ایران به روش داده بنیاد، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی امام جواد، 1397.
7
یاوری، فتح اله؛ شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر موفقیت برندینگ محصولات کنجدی از نگاه مشتریان با رویکرد MADM فازی در استان یزد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر، دانشکده علوم انسانی، 1396.
8
Akturan, U.; “How does greenwashing affect green branding equity and purchase intention? An empirical research”, Marketing Intelligence & Planning, Vol 36, Issue 7, pp. 809-824, 2018.
9
Strauss, A.; Corbin, J.; Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd edition.
10
Bempong, G. B.; The effect of green branding on consumer purchasing behavior: A study of the Ghanaian cosmetic market, Doctoral dissertation, 2017.
11
Benoit‐Moreau, F.; Parguel, B.; “Building brand equity with environmental communication: an empirical investigation in France”, EuroMed Journal of Business, Vol. 6, Issue 1, pp. 100-116, 2011.
12
Danciu, V.; “Successful Green Branding, a New Shift in Brand Strategy: Why and how it works”, Romanian Economic Journal, Vol. 18, Issue 56, 2015.
13
Iuliano, A.; How to Build a Brand Strategy-The Ultimate Guide (Part 1), April 18 2014, 2014/dscience.com/
14
Kim, V. W. E.; Periyayya, T.; “The beauty of Green branding: way to the future”, Global Journal of Management and Business Research, Vol. 13, Issue 5, 2013.
15
Manjunath, G.; “Green Branding: An Analysis”, Asia Pacific Journal of Marketing & Management Review, Vol. 3, Issue 1, 2014.
16
Nguyen, TY; et al.; “Overcoming factors limiting high-solids fermentation of lignocellulosic biomass to ethanol”, Proc Natl Acad Sci U S A, Vol. 114, Issue 44, pp. 11673-11678, 2017.
17
Oluwasanmi, O. O.; Ogunro, V. O.; “Green marketing, Green consumerism and Environmental Sustainability in the Nigerian Petroleum Industry: An Overview. Joseph Ayo Babalola University International Journal of Social and Management Sciences, pp. 228-242, 2018.
18
Pflanz, S.; “Sustainable Brand-The chance for competitive differentiation”, Nachhaltige Marke-Die Chance zur Wettbewerbdifferenzierung,
19
Available at: www. marketingboerse. de (6/29/2014).
20
Riera, M. R.; Hidalgo, C.; Fuentes, N.; Escamilla, M.; Janer, G.; Josa, J.; “Revision of the european ecolabel criteria for lubricants”, Brussels: European Union, 2017.
21
Russo, V. M.; “Building a Green Brand by Creating Attraction to Your Products”.
22
URL: https://www. greenbiz.com/blog/2010/07/06/building-green-brandcreating-attraction-your-products, 2011.
23
Sarkar, A. N.; “Green branding and eco-innovations for evolving a sustainable green marketing strategy”, Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, Vol. 8, Issue 1, pp. 39-58, 2012.
24
Zameer, H.; Wang, Y.; Yasmeen, H.; “Reinforcing green competitive advantage through green production, creativity and green brand image: implications for cleaner production in China”, Journal of cleaner production, Vol. 247, 119119, 2020.
25
akcam, K.; Guney, S.; Cresswell, A. M.; “Major issues in mixed use of grounded theory and system dynamics approaches in qualitive secondary data”, 29th international Conference of the System Dynamics Society, Washington, DC, 2011.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل تأثیر عوامل نوآوری باز بر استراتژی و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری منطقه یک تهران)
رویکردهای نوآوری استراتژیک و نوآوری باز میتوانند تحولی در عملکرد شرکتها ایجاد نموده و نقاط ضعف و اشکالات وارده بر رویکردهای سنتی را مرتفع نمایند. همراهی این دو متغیر با عملکرد زمینهساز شرایطی میگردد که شرکتها برای دستیابی به عملکرد بالا و رقابت با رقبا و زنده ماندن از نوآوری استفاده کنند. با توجه به اهمیت این امر در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر عوامل نوآوری باز بر استراتژی و عملکرد سازمانی شهرداری تهران (نمونه موردی: شهرداری منطقه یک تهران) پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی است. تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش توسط نرمافزارهای SPSS، PLS، بر اساس پرسشنامههای گردآوری شده از 234 نفر از مدیران و کارشناسان واحدهای شهرسازی، امور شهری، فناوری اطلاعات، مالی، برنامهریزی و توسعه شهری بهعنوان نمونه آماری صورت گرفته است، روش نمونهگیری از نوع کاملاً تصادفی و روش فرمول کوکران میباشد و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نوآوری باز با 17 گویه و پرسشنامه استراتژی ارزیابی سازمانی با 15 گویه و پرسشنامه عملکرد سازمانی با 15 گویه میباشد که دارای روایی و پایایی مورد تائید میباشد. نتایج بررسی فرضیات حاکی از آن بوده است که به ترتیب عامل تولیدی، فرآیندی و اداری با ضریب (0.116،0.149 و 0.509) بر استراتژی و با ضریب (0.172،0.117 و 0.605) بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
https://jtd.iranjournals.ir/article_248881_69b671cdbed1b41f9c3f13dc20bd763d.pdf
2021-12-22
15
30
10.22034/jtd.2021.248881
نوآوری باز
استراتژی
عملکرد سازمانی
نوآوری استراتژیک
عظیم
زارعی
a_zarei@semnan.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
LEAD_AUTHOR
مجید
اسحاقی
meshaghi@semnan.ac.ir
2
استاد تمام، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
AUTHOR
فرشید
فرخی زاده
farshidfarokhizadeh@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
آقاکاظم شیرازی، سمانه؛ رضازاده، جواد؛ کردستانی، غلامرضا؛ “واکاوی عملکرد سازمانی: رویکرد مالی و ساختاری”، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 8، شماره 4، صص 22-1، 1397.
1
احمدی، زهرا؛ شفیعی نیکآبادی، محسن؛ وکیلالرعایا، یونس؛ “تاثیر نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت با تأکید بر نقش تعدیل گری تلاطم بازار (مطالعه موردی: شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان)”؛ توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 16، شماره 32، صص 92-73، 1397.
2
بهگزین، ابراهیم؛ دادفر، ابراهیم؛ افشاری، رقیه؛ “تاثیر قابلیتهای استراتژیک سازمان بر عملکرد نوآورانه کارکنان”، چشمانداز حسابداری و مدیریت، دوره 3، شماره 23، صص 163-150، 1399.
3
براتی، سعیده؛ “ارزیابی عملکرد مدیریت نوآوری در سازمانهای خدماتی و رتبهبندی عوامل مؤثر (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 6 تهران)”، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران، 1395.
4
بیاتیان، محمدرضا؛ ذوالقدر، مهدی؛ “تاثیر استراتژی مدیریت دانش و فنآوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان”، دومین کنفرانس حسابداری و مدیریت. تهران، 1399.
5
پورصادق، ناصر؛ “شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز در صنعت بیمه (مطالعه موردی: یک شرکت بیمهای)”، پژوهشنامه بیمه، دوره 33، شماره 2، صص 84-65، 1396.
6
تقوایی یزدی، مریم؛ علی پور، کوثر؛ “بررسی تاثیر استراتژی نوآوری بر عملکرد نوآوری و عملکرد سازمانی با نقش میانجی جهتگیری کارآفرینی و استراتژی تنوع سازی در بانک سامان”، نخستین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری، تهران، 1398.
7
جاوید، غزاله؛ باقری نژاد، جعفر؛ “ارتباط فرایند نوآوری باز و توانمندی جذب بنگاهها”، رشد فناوری ، دوره 8، شماره 31، صص 58-45، 1391.
8
جوانمردی، احسان؛ قدرتآبادی، لیلا؛ آتشسخ، آتنا؛ “تاثیر استراتژی و نوآوری باز بر عملکرد سازمانی (با تمرکز بر شرکتهای کوچک و متوسط)”، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، 1397.
9
چوپانی، حیدر؛ زارع خلیلی، مجتبی؛ قاسمی، عقیل؛ غلامزاده، حجت؛ “بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه)”، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، دوره2، شماره 1، صص 59-27، 1391.
10
حافظ نیا، محمدرضا؛ مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، 1380.
11
حجازی، سید مصطفی؛ رودگرنژاد، فروغ؛ “تبیین عملکرد شرکت با تأکید بر استراتژیهای نوآوری در شرکتهای تولیدی استان گیلان” چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان، 1397.
12
دهقانی، مریم؛ مصلح، عبدالمجید؛ “نوآوری استراتژیک چیست؟”، کنفرانس بینالمللی اقتصاد کاربردی و تجارت، تهران، 1393.
13
رضانژاد امیردهی، حامد؛ جواهری زاده، مهدی؛ “تبیین نقش نوآوری باز و نوآوری استراتژیک بر عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت ملی نفتکش ایران)”، ششمین کنفرانس بینالمللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، مشهد، 1398.
14
رهنورد، فرج اله؛ “عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران”، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 1، شماره 31، صص 100-77، 1387.
15
زرین سبب، مهدی؛ بررسی رابطه بین سرمایه فکری با گرایش به نوآوری سازمانی کارکنان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، 1392.
16
سلامت محمدی، نادیا؛ هاشم زاده خوراسگان، غلامرضا؛ “تاثیر نوآوری باز بر روی عملکرد شرکتهای دانشبنیان”، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، 1397.
17
فیضی، کامران؛ طباطبائیان، سید کمال؛ خسروپور، حسین؛ "نقش رویکرد نوآوری باز بر کسب هوشمندی فناوری"، رشد فناوری، دوره 9، شماره 35، صص 32-23، 1392.
18
قاسمی، محمد؛ بیگی راد، الهام؛ مارگیر، علی؛ شیخیانی، محسن؛ "بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکتهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر"، پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 10، شماره 38، صص 249-225، 1396.
19
موسوی، سید سیامک؛ قاسم نیا، سهراب؛ “تاثیر استراتژی مدیریت دانش و نوآوری سازمانی بر عملکرد شرکت تراکتورسازی تبریز”، پنجمین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران، 1399.
20
مولوی، مهران؛ نوزری شهریاری، مرتضی؛ “بررسی تاثیر جهتگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی با تاکید بر نوآوری در شهرداری شهرستان مهاباد”؛ چهارمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی، شیراز، 1395.
21
میرقادری، سید امیرحسین؛ شیخ ابومسعودی، عباس؛ “مروری بر نوآوری باز (روندها، رویکردها و عوامل کلیدی موفقیت آن) بهعنوان راهکاری برای حل چالشهای صنایع و سازمانها”، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری، 1399.
22
همتیان، فاطمه؛ “تأملی بر مفهوم نوآوری باز در سازمانهای دولتی”، هفتمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و چهارمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، 1395.
23
Akman, G.; Yilmaz., C.; “Innovative capability, innovation strategy and market orientation: An empirical analysis in Turkish software industry”, International Journal of Innovation Management, Vol. 12, No. 1, pp. 69-111, 2011.
24
Athapaththu, J. C.; Nishantha, B.; “Information and Communication Technology Adoption in SMEs in Sri Lanka; Current level of ICT Usage and Perceived Barriers”, International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI), Vol. 8, No. 1, pp. 1-15, 2019.
25
Cieślik, A.; Michałek., J. J.; “Process and product innovations, multi-product status and export performance: firm-level evidence from V–4 countries”, Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, Vol.13, No. 2, pp. 233- 250, 2018.
26
Crema, M.; Verbano, C.; K., Venturini; “Linking strategy with open innovation and performance in SMEs”, Measuring Business Excellence, Vol. 18, No. 2, pp. 14-27, 2014.
27
Damanpour, F.; Walker, R.M.; Avellaneda, C. N.; “Combinative effects of innovation types and organizational performance: A longitudinal study of service organizations”, Journal of management studies, Vol. 46, No. 4, pp. 650-675, 2009.
28
Guan, J.; Yam., R. C.; “Effects of government financial incentives on firms’ innovation performance in China: Evidences from Beijing in the 1990s.”, Research Policy, Vol. 44, No. 1, pp. 273-282, 2015.
29
Marques, C.S.; Leal, C.; Marques, C. P.; “Strategic knowledge management, innovation and performance: a qualitative study of the footwear industry”, Journal of the Knowledge Economy, Vol.7, No. 3, pp. 659-675, 2016.
30
Parmigiani, A.; Mitchell, W.; “Complementarity, capabilities, and the boundaries of the firm: the impact of within‐firm and interfirm expertise on concurrent sourcing of complementary components”, Strategic Management Journal, Vol. 30, No. 10, pp. 1065-1091, 2009.
31
Popa, S.; Soto-Acosta, P.; Martinez-Conesa, I.; “Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs”, Technological Forecasting & Social Change, Vol. 118, No. 2, pp. 134-142, 2017.
32
Rajapathirana, R. J.; Hui, Y.; “Relat ionship between innovat ion capability, innovation type, and firm performance”, Journal of Innovation & Knowledge, Vol. 3, No. 1, pp. 44-55, 2018.
33
Spithoven, A.; Vanhaverbeke, W.; Roijakkers, N.; “Open innovation practices in SMEs and large enterprises”, Small Business Economics, Vol. 41, No. 3, pp. 537- 562, 2013.
34
Wang, C. H.; Chang, C. H.; Shen, G. C.; “The effect of inbound open innovation on firm performance: Evidence from high-tech industry”, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 99, No. 2, pp. 222- 230, 2015.
35
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر در بهبود ظرفیت جذب در همکاری های فناورانه اپراتورهای موبایل ایران
محیط پوبا و سرعت بالای تغییرات فناوری، از مهمترین محرک های توسعه فناوری و نوآوری در صنعت ICT است، سرعت بالای جریان دانش موجب شده بسیاری از شرکت ها در کسب و بکارگیری آن دچار مشکل و سردرگمی شوند. لذا توجه به بهبود ظرفیت جذب بازیگران فعال در این صنعت به منظور افزایش مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی ضروری است. چراکه نشان از توانمندی سازمان در تشخیص اطلاعات بیرونی جدید، جذب و بهکارگیری آن در راستای اهداف شرکت دارد. از آنجایی که ظرفیت جذب را می توان تابعی از تحولات محیط در شرکت دانست لذا همکاری فناورانه ما بین شرکت ها بعنوان یک عامل محیطی موثر بر سازمان، بر ظرفیت جذب موثر است، بدین ترتیب هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود ظرفیت جذب از طریق همکاری های فناورانه در اپراتورهای موبایل در ایران بعنوان یکی از پیشتازان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این پژوهش با روش تحقیق آمیخته و با 5 فرضیه ارائه شده است. برای تحلیل نتایج حاصل از بخش کیفی تحقیق، از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، قابلیت پویای سازمان، گشودگی سازمان، خلاقیت و نوآوری سازمان، عوامل موثر بر بهبود ظرفیت جذب در همکاریهای فناورانه در اپراتورهای موبایل میباشند.
https://jtd.iranjournals.ir/article_249223_df3c69b28358723ae140d5198ea59f75.pdf
2021-12-22
31
44
10.22034/jtd.2021.249223
ظرفیت جذب
همکاری های فناورانه
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اپراتورهای موبایل
مدل بلوغ توانمندی کارکنان
مهرداد
قرنفلی
mehrdadgharanfoli@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهدی
الیاسی
m.elyasi@atu.ac.ir
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
سید حبیب الله
طباطبائیان
tabatabaeian@atu.ac.ir
3
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
کامران
فیضی
kamfeizi@yahoo.com
4
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
آراستی، محمدرضا؛ مدرس یزدی، محمد؛ دلاوری، مهدی؛ "ارائه مدلی جامع برای انتخاب روش مناسب انتقال فناوری. مهندسی صنایع و مدیریت"، شریف ویژه علوم مهندسی، ویژه مهندسی صنایع، مدیریت و اقتصاد، دوره 24، شماره 43، 1387.
1
انصاری، رضا؛ "همکاری فناورانه: مفاهیم کلیدی و عوامل موفقیت"، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 30، 1391.
2
ثقفی، فاطمه؛ اصلانی، علیرضا؛ افتخاری، حسین؛ "شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب راهبرد همکاری فناورانه در حوزه ICT مورد مطالعاتی: مرکز تحقیقات مخابرات ایران"، دومین کنفرانس بینالمللی آیندهپژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی، دانشگاه تربت حیدریه، 1394.
3
خدامرادی، سعید؛ خلیلی، حسن؛ "بررسی تاثیر ظرفیت جذب و انتقال دانش بر عملکرد شرکتهای هلدینگ چند کسب و کاره"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 9، شماره 58-37، 1392.
4
سرلک، احمد؛ "تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال در بخش صنعت استان مرکزی"، اقتصاد کاربردی، شماره 3، صص 109-79، 2010.
5
صفردوست، عاطیه؛ محمدروضهسرا، مریم؛ نقیزاده، محمد؛ منطقی، منوچهر؛ "بررسی نقش ابعاد فرهنگسازمانی براساس مدل هافستد در اثربخشی انتقال فناوری و عملکرد رقابتی"، فصلنامه مطالعات توسعهی اجتماعی- فرهنگی، دوره 4، شماره 4، صص 184-169، 1395.
6
نقیزاده محمد؛ طباطبائیان، سید حبیب الله؛ منطقی، منوچهر؛ حنفی زاده، پیام؛ نقی زاده، رضا؛ "مدل ارتقای توانمندی فناوری در بخش اویونیک ایران: جهت گیری استراتژیک و اثر مداخله گری توانمندی پویای فناوری"، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 1، شماره 4، صص 158-15، 1390.
7
Cohen, W. M.; Levinthal, D. A.; “Innovation and learning: the two faces of R & D”, The economic journal, Vol. 99, Issue 397, pp. 569-596, 1989.
8
Chen, C. -J.; “The effects of knowledge attribute, alliance characteristics, and absorptive capacity on knowledge transfer performance”, R&D Management, Vol. 34, Issue 3, pp. 311-321, 2004.
9
Costa, V.; Monteiro, S.; “Knowledge processes, absorptive capacity and innovation: A mediation analysis”, Knowledge and Process Management, Vol. 23, Issue 3, pp. 207-221, 2016.
10
Damián, Tojeiro-Rivero; Rosina, Moreno; “Technological cooperation, R&D outsourcing, and innovation performance at the firm level: The role of the regional context”, AQR-IREA Research Group, University of Barcelona, Department of Econometrics, Statistics and Applied Economics, Av. Diagonal 690, 08034, Barcelona, Spain, 2019.
11
Dodgson, M.; Entrepreneurship: Strategies and Resources, One ed., Boston, Irwin, 1992.
12
Douglas, B Fuller; Technology Transfer in China, Chinese Studies - Oxford Bibliographies, 2019.
13
Engelman, R. M.; Fracasso, E. M.; Schmidt, S.; Zen, A. C.; “Intellectual capital, absorptive capacity and product innovation”, Management Decision, Vol. 55, Issue 3, pp. 474-490, 2017.
14
Fosfuri, A.; Tribó, J. A.; “Exploring the antecedents of potential absorptive capacity and its impact on innovation performance”, Omega, Vol. 36, Issue 2, pp. 173-187, 2008.
15
Heiden, P. d.; Pohl, C.; Mansor, S.; Genderen, J. v.; “Necessitated absorptive capacity and metaroutines in international technology transfer: A new model”, Journal of Engineering and Technology Management, No. 41, pp. 65-78, 2016.
16
Henseler, J.; Dijkstra, T. K.; Sarstedt, M.; Ringle, C.M.; Diamantopoulos, A.; Straub, D. W.; Ketchen, D. J.; Hair, J. F.; Hult, G.T.; &Calantone, R. J.; “Common beliefs and reality about partial least squares: comments on Rönkkö&Evermann”, Organizational Research Methods, Vol. 17, Issue 2, pp. 182–209, 2013.
17
Katila, R.; Mang, P. Y.; “Exploiting technological opportunities: the timing of collaborations”, Research Policy, Vol. 32, Issue 2, pp. 317-33, 2003.
18
Kedia, B. L.; Bhagat, R. S.; “Cultural constraints on transfer of technology across nations: Implications for research in international and comparative management”, The Academy of Management Review, Vol. 13, Issue 4, pp. 559–571, 1988.
19
Kim, C.; Song, J.; “Creating new technology through alliances: An empirical investigation of joint patents”, Technovation, Vol. 27, Issue 8, pp. 461-470, 2007.
20
Lane; et al.; “The reification of absorptive capacity: a critical review and rejuvenation of the construct”, cad. Manage. Rev., Issue 31, pp. 833-863, 2006.
21
Laukkanen, P. H.; “Constituents and outcomes of absorptive capacity – appropriability regime changing the game”, Management Decision, Vol. 50, Issue 7, pp. 1178-1199, 2012.
22
Muscio, A.; “The impact of absorptive capacity on SMEs' collaboration”, Economics of Innovation and New Technology, Vol. 16, Issue 8, pp. 653-668, 2007.
23
Kafourosa, M.; Loveb, J. H.; P.; Konara, P.; “Experience in R&D collaborations, innovative performance and the moderating effect of different dimensions of absorptive capacity”, Technological Forecasting & Social Change, No. 150, 2020.
24
Nguyen, N. T. D.; Aoyama, A.; “Does the hybridizing of intercultural potential facilitate efficient technology transfer? An empirical study on Japanese manufacturing subsidiaries in Vietnam”, Asian Social Science, Vol. 8, Issue 11, p. 26, 2012.
25
Siri, J.; Lauvåsa, T. A.; Steinmoa, M.; “Collaborative Dynamics in Environmental R&D Alliances”, Nord University Business School, Nytorget 5, 8622 Mo i Rana, Norway, 2018.
26
Ravichandran, T.; Giura, S.; “Knowledge Transfers in Alliances: Exploring the Facilitating Role of Information Technology”, Information Systems Research Published online in Articles in Advance, 29 Aug 2019
27
Van der Heiden, P.; Pohl, C.; Mansor, S.; van Genderen, J.; “Necessitated absorptive capacity and metaroutines in international technology transfer: A new model”, Journal of Engineering and Technology Management, No. 41, pp. 65-78, 2016.
28
Vie, O. E.; Stensli, M.; Lauvås, T. A.; “Increasing companies’ absorptive capacity through participation in collaborative research centres”, Energy Procedia, No. 58, pp. 36-4, 2014.
29
Yin-Che, Chen; Yen-Jung, Wang; “Application and development of the people capability maturity model level of an organization”, Total Quality Management & Business Excellence, DOI: 10.1080/14783363.2016.1184568, 2016.
30
Zahra, S. A.; George, G.; “Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension”, Academy of management review, Vol. 27, Issue 2, pp. 185-203, 2002.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تشکیل خوشه صنعتی متانول بر اساس کشش بازار
با توجه به افزایش ظرفیت جهانی و داخلی تولید متانول و پیشبینیهای انجامشده در راستای کاهش بهای متانول در سالهای آتی لزوم تخصیص بخشی از متانول صادراتی کشور جهت تبدیل به محصولاتی باارزش افزوده بیشتر احساس میشود بدین منظور با بررسی بازار محصولات متانول و روند تقاضای داخلی و منطقهای آن در سالهای آتی پتانسیل تولید مشتقات مهم متانول در اولویت قرار گرفته است، بنابراین برای این منظور نیازمند استفاده از خوشههای صنعتی به عنوان گروهی از بنگاهها که در مکان جغرافیایی مشخص بوده و در یک راستا فعالیت میکنند، میباشیم. بنابراین محصولات متانول (که جمعا 98 محصول میباشد) پس از بررسی و گذر از دو فیلتر مطرح شده، در قالب یک خوشه صنعتی که شامل 21 واحد صنعتی بوده جهت سرمایه گذاری در این مقاله پیشنهاد شده است که علاوه بر و محرومیتزدایی بیشتر از پتروشیمی، افزایش صادرات و اشتغال پتانسیل تولید محصولات متنوع دیگری که دارای بازارهای آتی خواهند بود فراهم مینماید. مهمترین محصولاتی که در گام نخست تشکیل خوشه صنعتی متانول پیشنهادشده عبارت است از پروپیلن، اتانول، اتیلن، فرمالدئید و فنل فرمالدئید رزین اوره فرمالدئید، 1و4 بوتان دی ال، متیل آمین ها، دی متیل فرم آمید، اسید استیک، وینیل استات، دی متیل اتر و متیل متا اکریلیت.
https://jtd.iranjournals.ir/article_249020_6829e210a1a9ca52fbf6d4551cde0b80.pdf
2021-12-22
45
62
10.22034/jtd.2021.249020
خوشه صنعتی
تحقیقات بازار
متانول
خوشه صنعتی متانول
زنجیره ارزش گاز طبیعی
احمد
موسایی
mousaei@gmail.com
1
شرکت ملی نفت
LEAD_AUTHOR
میلاد
فیروزه
miladfiroozeh@outlook.com
2
دانشجو- دانشگاه صنعت نفت
AUTHOR
محمدعلی
هاتفی
hatefi@put.ac.ir
3
شرکت نفت
AUTHOR
هادی زنوز، بهروز؛ برمکی، افشین؛ "شناسایی خوشههای صنعتی استان تهران"، فصلنامه اقتصاد مقداری( بررسیهای اقتصادی سابق)، دوره هشتم، شماره 1، صص 22-1، 1390.
1
شریف زادگان، محمد حسین؛ نورائی، همایون؛ "واکاوی اثرات خوشههای صنعتی بر توسعه منطقهای مورد پژوهی: خوشههای صنعتی سنگ منطقه کلانشهر اصفهان"، برنامهریزی منطقهای، دوره 6، شماره 24، صص 44-27، 1395.
2
نظری، محدثه؛ کروشاوی، علی؛ "بررسی فرآیندهای مایع سازی شناور گاز طبیعی"، ماهنامه علمی اکتشاف و تولید نفت و گاز، شماره 172، صص 42-35، 1398.
3
رنجبر، علی؛ قادری، عبدالرحیم؛ فرح بخش، احسان؛ "بررسی زنجیره ارزش افزوده نفت و گاز و بیان معیارهای انتخاب بهینه"، اولین کنفرانس دو سالانه نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و محیط زیست، 1395.
4
حسینی، سیدشمسالدین؛ احتیاطی، احسان؛ مزیت رقابتی و اندازهگیری آن، مطالعه موردی متانول ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال هشتم، شماره 28، صفحه 199-175، 1385.
5
فرمالدئید/ فرایندهای مشتقات، 2016.
6
برگرفته از http://atec.co.in/ProcessTechnologies_subfbfd.html?val=3
7
فرایندهای تبدیل هیدروکربن، 2016.
8
برگرفته از http://atec.co.in/ProcessTechnologies_sub.aspx?val=2
9
بازار جهانی دی متیل اتر، 2020.
10
برگرفته از https://www.databridgemarketresearch.com/reports/global-dimethyl-ether-market
11
تحلیل بازار دی متیل اتر، 2020.
12
برگرفته از www.coherentmarketinsights.com/market-insight/di-methyl-ether-market-4118
13
روند رشد بازار متانول، 2020.
14
برگرفته از https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/methanol-market
15
بازار متانول براساس مواد اولیه، مشتقات، زیر مشتقات، صنایع مصرفی، 2020.
16
برگرفته از https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/methanol-market-425.html
17
انتظار رشد بازار متانول تا سال 2026، 2020.
18
برگرفته از www.pharmiweb.com/press-release/2020-06-17/methanol-market-is-expected-to-reach-an-projected-value-of-usd-13068-billion-by-2026-sabic-celan
19
مهرا، آشیش؛ ارزش بازار متانول تا سال 2025، 2020.
20
برگرفته از www.prnewswire.com/news-releases/methanol-market-worth-26-6-billion-by-2025--exclusive-report-by-marketsandmarkets-301172633.html
21
ارزش بازاری PET تا سال 2029،
22
برگرفته از www.prnewswire.com/news-releases/global-pet-food-market-to-show-an-impressive-cagr-of-6-from-2019-to-2029-with-valuation-expected-to-reach-us-168-3-bn-finds-tmr-300999294.html
23
رشد تقاضای بسته بندی PET،
24
برگرفته از www.smithers.com/resources/2020/sept/global-pet-packaging-demand-to-reach-$44-1-billion
25
بازار دی متیل کربنات،
26
برگرفته از www.transparencymarketresearch.com/dimethyl-carbonate-market.html
27
رشد ارزش بازاری دی متیل کربنات تا سال 2024،
28
برگرفته از www.prnewswire.com/news-releases/global-dimethyl-carbonate-market-set-to-exceed-1-2-billion-by-2024---dimethyl-carbonate-as-an-oxygenated-fuel-additive-presents-lucrative-opportunities-300988208.html
29
پیشبینی رشد بازار دی متیل فرمامید تا سال 2025،
30
برگرفته از www.businesswire.com/news/home/20200814005175/en/Global-Dimethylformamide-Market-Growth-Trends-Forecast-to-2025---ResearchAndMarkets.com
31
تحلیل ارزش بازاری پلی بوتیلن ترفتالات تا سال 2030، 2020.
32
برگرفته از www.chemanalyst.com/industry-report/-polybutylene-terephthalate-pbt-284
33
تحلیل بازار اتیلن و پروپیلن در سال 2020، 2020. برگرفته از prnewswire.com/news-releases/2020-global-ethylene-market-and-propylene-industry-research-analysis-by-tbrc-301014325.html
34
اندازه و درجه بازار پروپیلن و پیشبینی رشد آن تا سال 2027، 2020.
35
برگرفته از www.reportsanddata.com/report-detail/propylene-market
36
پیشبینی و تحلیل رشد بازار پروپیلن تا سال 2028، 2020.
37
برگرفته از www.businesswire.com/news/home/20200521005278/en/Global-Propylene-Market-Worth-120-Billion-in-2020-Trends-Insights-and-Market-Size-Forecast-to-2028---ResearchAndMarkets.com
38
تاثیرات پاندمی کرونا بر میزان اندازه بازار پروپیلن و پیش بینی رشد آن تا سال 2027، 2020.
39
برگرفته از www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/polypropylene-pp-market-101583
40
تحلیل و پیشبینی مواد افزودنی پلی اورتان تا سال 2025، 2020.
41
برگرفته از www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/polyurethane-additive-market-121317889.html
42
صنعت جهانی تتراهیدروفوران،
43
برگرفته از www.prnewswire.com/news-releases/global-tetrahydrofuran-thf-industry-301045497.html
44
تحلیل و پیشبینی بازار فرمالدئید،
45
برگرفته از www.businesswire.com/news/home/20201202005666/en/Formaldehyde-Market-Report-Trends-Forecast-and-Competitive-Analysis
46
تحلیل بازار جهانی ملامین و پیشبینی رشد آن تا سال 2027، 2020.
47
برگرفته از www.transparencymarketresearch.com/pressrelease/melamine-market.htm
48
تحلیل و پیشبینی بازار ملامین تا پایان سال 2030، 2020.
49
برگرفته از www.polarismarketresearch.com/industry-analysis/melamine-market
50
تحلیل بازار ملامین فرمالدئید، 2020.
51
برگرفته از www.coherentmarketinsights.com/market-insight/melamine-formaldehyde-market-4101
52
پیشبینی ارزش بازاری آمینو رزین تا سال 2026،
53
برگرفته از www.mordorintelligence.com/industry-reports/amino-resin-market
54
تحلیل بازاری آمینو رزین،
55
برگرفته از www.reportsanddata.com/report-detail/amino-resins-market
56
تحلیل ارزش بازاری کنسانتره اوره فرمالدئید،
57
برگرفته از www.wicz.com/story/42616563/urea-formaldehyde-concentrate-ufc-market-2020-top-leading-countries-companies-consumption-drivers-trends-forces-analysis-revenue-challenges-and
58
تحلیل ارزش بازاری پلی وینیل الکل(PVA) و پیش بینی رشد آن تا سال 2026،
59
برگرفته از www.gminsights.com/industry-analysis/polyvinyl-alcohol-PVA-films-market
60
تحلیل ارزش بازاری اتیلن وینیل الکل(EVOH) و پیشبینی رشد آن تا سال 2026، 2021.
61
برگرفته از www.neighborwebsj.com/news/2067024/evoh-ethylene-vinyl-alcohol-copolymer-market-research-trends-overview-and-forecast-to-2026/#:~:text=The%20global%20EVOH%20(Ethylene%2DVinyl%20Alcohol%20Copolymer)%20market%20was,4.33%25%20during%202017%2D2022
62
تحلیل ارزش بازاری وینیل استات مونومر و پیشبینی رشد آن تا سال 2026،
63
برگرفته از www.gminsights.com/industry-analysis/vinyl-acetate-monomer-vam-market
64
تحلیل ارزش بازاری وینیل استات مونومر، 2020.
65
برگرفته از www.coherentmarketinsights.com/market-insight/vinyl-acetate-monomer-market-4120
66
تحلیل ارزش بازاری اتیلن وینیل استات(EVA) و پیشبینی رشد آن تا سال 2025، 2020.
67
برگرفته از www.lucintel.com/ethylene-vinyl-acetate-market.aspx
68
تحلیل ارزش بازاری استیک آنئیدرید و پیشبینی رشد آن تا سال 2030، 2020.
69
برگرفته از www.psmarketresearch.com/market-analysis/acetic-anhydride-market
70
تحلیل ارزش بازاری استیک اسید با خلوص بالا و پیشبینی رشد آن تا سال 2025، 2020.
71
برگرفته از www.marketresearchfuture.com/reports/high-purity-acetic-acid-market-8774
72
پیشبینی رشد ارزش بازار جهانی استیک اسید تا سال 2026، 2020.
73
برگرفته از www.expertmarketresearch.com/reports/acetic-acid-market
74
تحلیل ارزش بازاری استیک اسید و پیشبینی رشد آن تا سال 2027، 2020.
75
برگرفته از www.finance.yahoo.com/news/acetic-acid-market-reach-usd-033000219.html
76
تحلیل ارزش بازاری و تقاضای جهانی فرمالدئید و پیشبینی رشد آن تا سال 2026، 2020.
77
برگرفته از www.benzinga.com/markets/13/07/3787011/global-demand-formaldehyde-market-for-resins-is-expected-to-reach-usd-18-1-bil
78
تحلیل ارزش بازاری منوکلرواستیک اسید و پیشبینی رشد آن تا سال 2026، 2020.
79
برگرفته از www.verifiedmarketresearch.com/product/monochloroacetic-acid-market/#:~:text=Monochloroacetic%20Acid%20Market%20Size%20And,3.59%20%25%20from%202019%20to%202026
80
تحلیل ارزش بازاری استیک آنئیدرید و پیشبینی رشد آن تا سال 2050، 2020.
81
برگرفته از www.globenewswire.com/news-release/2020/06/15/2047978/0/en/Acetic-Anhydride-Market-Size-is-Expected-to-Demonstrate-a-2-3-CAGR-in-Coming-Years-P-S-Intelligence.html
82
تحلیل ارزش بازاری وینیل استات مونومر و پیشبینی رشد آن تا سال 2025، 2020.
83
برگرفته از www.globenewswire.com/news-release/2020/02/05/1979942/0/en/global-vinyl-acetate-monomer-market-is-expected-to-reach-usd-10-78-billion-by-2025-fior-markets.html
84
تحلیل ارزش بازارجهانی ملامین فرمالدئید و پیشبینی رشد آن تا سال 2025، 2020.
85
برگرفته از www.globenewswire.com/news-release/2020/12/16/2146176/0/en/Global-Melamine-Formaldehyde-Market-2020-to-2025-Growth-Trends-and-Forecast.html
86
تحلیل ارزش بازاری 1و4 بوتان دی ال و پیشبینی رشد آن تا سال 2026، 2020.
87
برگرفته از www.verifiedmarketresearch.com/product/14-butanediol-market/#:~:text=1%2C4%20Butanediol%20Market%20was,7.9%25%20from%202019%20to%202026
88
تحلیل ارزش بازاری پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) و پیشبینی رشد آن تا سال 2026، 2020.
89
برگرفته از www.reportsanddata.com/report-detail/polybutylene-terephthalate-pbt-market
90
Chen, X.; Wang, E.; Miao, C.; Ji, L.; Pan, S.; “Industrial Clusters as Drivers of Sustainable Regional Economic Development? An Analysis of an Automotive Cluster from the Perspective of Firms’ Role”, Sustainability, Vol. 12, Issue 7, 2020.
91
Unido; “Constitution Of The United Nations Industrial Development Organization”, 2020.
92
Danesh Shakib, M.; “Using system dynamics to evaluate policies for industrial clusters development”, Computers & Industrial Engineering, Vol. 147, 2020.
93
Mazzoni, F.; “Circular economy and eco-innovation in Italian industrial clusters. Best practices from Prato textile cluster”, Insights into Regional Development, Vol. 2, Issue 3, pp. 661-676, 2020.
94
Li, S.; Han, S.; Shen, T.; “How Can a Firm Innovate When Embedded in a Cluster? Evidence from the Automobile Industrial Cluster in China”, Sustainability, Vol. 11, Issue 7, 1837, 2019.
95
Mousaei, A.; Hatefi, M. A.; “A Model for determining Industry Clusters portfolio of the Natural Gas Value Chain based on Industrial Clusters Structure (ICS) analysis”, Journal of Energy Management and Technology (JEMT), Vol. 1, Issue 2, pp. 31-37, (2017).
96
Pre-Feasibility Report For Proposed Pva Emulsion 800 Mt/Month & Synthetic Wood Adhesive 400 Mt/Month Manufacturing Unit, 2017.
97
Polyvinyl Alcohol (Pva) Manufacturing Industry, 2015.
98
Production of Polypropylene And Their Products,
99
Production of Urea Formaldehyde UF85 Start Own Industry of Urea Formaldehyde, 2015.
100
Porter, M.; The competitive advantage of nations, Harvard Business review, 1990.
101
Pre-Feasibility Report for Proposed Manufacturing unit for Ethyl Acetate Plant with capacity of 25 TPD, Formaldehyde plant with capacity of 50 TPD and API manufacturing plant with capacity of 1.2 TPD.
102
Pre-Feasibility Report for 100 MT/day Formaldehyde Plant.
103
Pre-Feasibility Report for Proposed Manufacturing unit for Ethyl Acetate Plant with capacity of 25 TPD, Formaldehyde plant with capacity of 50 TPD and API manufacturing plant with capacity of 1.2 TPD.
104
Pre-Feasibility Report for Proposed Expansion Project for Manufacturing of Resin.
105
Pre-Feasibility Study Melamine Tableware Manufacturing Unit
106
Pre-Feasibility Report for Proposed Synthetic Organic Chemicals Manufacturing Unit.
107
Prefeasibility Report for Environmental Clearance.
108
Preliminary Feasibility Report Polyol/Propylene Glycol/Mono Ethylene Glycol Petrochemical Project.
109
Production of Hexa (Methoxymethyl) Melamine.
110
Project Feasibility Report For Obtaining Prior Environment Clearance For Proposed Chemical (Polyurethane Foam) Manufacturing Unit.
111
Summary of Polypropylene Gunny Production Plan for Cement Packing.
112
ORIGINAL_ARTICLE
راه ابریشم دیجیتال و نقش آن در توسعه پایدار
چین همواره به دنبال تغییر مرکز ثقل اقتصاد جهان از غرب به قارهی آسیا با محوریت این کشور و گسترش حوزهی تاثیرگذاری در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی سیاسی و جغرافیایی در مقیاس بینالمللی بوده است. طرح راه ابریشم دیجیتال به عنوان پایه اقتصاد دیجیتال چین، در راستای چنین اهدافی طراحی شده است که میتواند تاثیرات زیادی را بر موقعیت و وضعیت ژئوپلتیک ایران نیز داشته باشد. در طرح راه ابریشم دیجیتال از فناوری هایی استفاده میشود که به عنوان پایه و اساس یک اقتصاد دیجیتال به شمار میرود. این فناوری ها شامل فناوری های زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی است. مشارکت یا عدم مشارکت کشورها در این طرح می تواند تاثیرات زیادی بر وضعیت توسعه آنها، کاهش شکاف دیجیتالی، و افزایش ظرفیت محلی بگذارد. هدف از این مقاله، بررسی تأثیرات راه ابریشم دیجیتال بر توسعه پایدار است. بنابراین طرح مزبور با استفاده از چارچوب روش PEST، از منظرهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، و فناوری تحلیل میشود و سپس نقش آن در توسعه پایدار تشریح میگردد. با توجه به حضور پررنگ کشور ایران در این طرح، میتوان انتظار داشت که نقش آن در زمینه سیاستگذاریهای بینالمللی و حکمرانی دیجیتال، افزایش یافته و این کشور را به لحاظ جنبههای اقتصادی و فناورانه، به زنجیره ارزش جهانی متصل کند.
https://jtd.iranjournals.ir/article_249341_7df4fe503755adb3a2994047dbd82740.pdf
2021-12-22
63
76
10.22034/jtd.2021.249341
راه ابریشم دیجیتال
اثرات اقتصادی
سیاسی
اجتماعی و فناوری
توسعه پایدار
حکمرانی دیجیتال
محمدرضا
واحدی
mrvahedi@itrc.ac.ir
1
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
AUTHOR
محمدکاظم
صیادی
mk.sayadi@itrc.ac.ir
2
استادیار، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
LEAD_AUTHOR
صالحی، مختار؛ "ابتکار راه ابریشم جدید چین و راهبرد اتحادیه اروپا"، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سالهشتم، شماره 30، 1398.
1
China Global Investment Tracker; American Enterprise Institute, Washington, D.C., 2021.
2
EURASIA group;The Digital Silk Road: Expanding China’s Digital Footprint, 8 April 2
3
Forough, M. B.; “The Digital Silk Road: Perspectives from Affected Countries”, The Leiden Asia Centre, July 2021.
4
Full text of Joint Statement on Comprehensive Strategic Partnership between I.R. Iran, P.R. China, President of the Islamic Republic of Iran website, Jan. 23, 2016.
5
Ghiasy, R.; Krishnamurthy, ; China’s Digital Silk Road and the Global Digital Order, the diplomat, April 13, 2021.
6
Guterres, A.; Remarks at the opening of the Belt and Road Forum, 14 May
7
https://green-bri.org/countries-of-the-belt-and-road-initiative-bri
8
https://www.adb.org/sites/default/files/publication/227496/special-report-infrastructure.pdf
9
https://www.beltroad-initiative.com/belt-and-road/
10
https://www.csis.org/analysis/attorney-general-william-barrs-keynote-address-china-initiative-conference
11
Jin, L.; “Synergies between the Belt and Road Initiative and the 2030 SDGs: From the Perspective of Development”, Economic and Political Studies, Vol. 6, Issue 3, 2018.
12
https://doi.org/10.1080/20954816.2018.1498990
13
Jinping, Xi; Belt and Road Forum, Ministry of Foreign Affairs, Beijing, May 14, 2017.
14
Ministry of Foreign Affairs, Beijing, May 24, 2020.
15
Ministry of Foreign Affairs, Beijing, May 29, 2020.
16
President of the Islamic Republic of Iran website, May 28, 2020.
17
Rauf, A.; “The Role of Digital Silk Road and Digital CPEC in BRI”; Pivot, Vol. 3, Issue 1, 2021.
18
Sen, G, Bingqin, L, “The Digital Silk Road and the Sustainable Development Goals”, IDS Bulletin, 50(4):23-46, 2019.
19
Sen, G.; Leach, M.; Gu, J.; “The Belt and Road Initiative and the SDGs: Towards Equitable, Sustainable Development”, IDS Bulletin, Vol. 50, Issue 4, 2019.
20
World Bank, Belt and Road Initiative, 29 March 2018.
21
www.worldbank.org/en/topic/regional-integration/brief/belt-androad-initiative,
22
Xinhua News Agency (Beijing), 29, 2018.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر تنوع ریشه های فناورانه پتنت بر همپایی فناورانه: مورد مطالعه فناوریهای انرژی خورشیدی
صنایع سبز و انرژیهای تجدیدپذیر، به دلیل مسائل مختلفی من جمله بحث گرمایش جهانی و لزوم پاسخگویی به نیاز روزافزون جوامع به انرژی به خصوص در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفتهاست و پژوهشگران معتقدند گذار به اقتصاد و صنایع سبزتر اساساً حول محور نقش تغییرات و تکامل فناورانه میچرخد. این تکامل فناورانه معمولا توسط فعالیتهای حل مساله که دانشهای مختلف از حوزههای یکسان یا مختلف فناوری را ادغام کرده و از ویژگی تجمعی دانش بهره میبرد، انجام می شود. با توجه به ضرورت و اهمیت توسعه فناوریهای های تجدیدپذیر، هدف پژوهش حاضر اینست که به بررسی تنوع دانشی ریشه های فناورانه در توسعه این فناوری ها و تاثیر این تنوع بر همپایی فناورانه کشورهای فعال در این حوزه بپردازد. از آنجا که انرژی خورشیدی بزرگترین منبع تولید انرژی های تجدیدپذیر در جهان است، فناوری های این حوزه به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید. این پژوهش از نوع کاربردی فنسنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل استنادی پتنت انجام شد. به منظور اجرای پژوهش، در گام اول پتنتهای حوزه انرژی خورشیدی در بازه زمانی 1980 تا ۲۰۱۶ از پایگاه پتنت درونت احصا شد. در گام بعد، استنادات رو به عقب هر پتنت استخراج شد. درگام سوم تعداد کلاسهای فناورانه مختلف مرتبط با این حوزه شناسایی و با استفاده از شاخص، اصالت هر پتنت با استفاده از زبان R محاسبه و در سطح ملی تجمیع شد. در گام چهارم روند شاخص اصالت برای کشورهای موفق به همپایی بدست آمد. در نهایت مدلسازی رگرسیون نشان داد که هم برای کشور چین و هم برای کشور کره جنوبی، اصالت دانش و تنوع ریشههای فناورانه با همپایی فناورانه رابطه مثبت داشته است. در انتها نتیجه گیری و پیشنهادت پژوهش ارائه گردید.
https://jtd.iranjournals.ir/article_249855_633263e4ee806a38655cd604d4d27dce.pdf
2021-12-22
77
90
10.22034/jtd.2021.249855
انرژی تجدیدپذیر خورشیدی
صنایع سبز
همپایی فناورانه
تنوع فناورانه
اصالت دانش
کلاسهای فناورانه
محبوبه
نوری زاده
m.nourizadeh@sharif.edu
1
دانشجوی دکتری/دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
طاهره
صاحب
t.saheb@modares.ac.ir
2
هیات علمی / دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
شقایق
صحرایی
sh.sahraei@modares.ac.ir
3
هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد / دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
ملکی
a.maleki@sharif.edu
4
رییس پژوهشکده سیاستگذاری شریف
AUTHOR
شمس، محمدحسین شمس؛ خاوری، فرشاد؛ محمدی، مسعود؛ نوری، جلال؛ "مروری بر فناوریهای تولید برق از انرژی خورشیدی و مقایسه آماری بزرگترین نیروگاههای خورشیدی جهان"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 21، صص 22-1، شهریور 1392.
1
بسته نگار، مهرنوش؛ آخوندی، علیرضا؛ "راهبردهایی ملی برای احداث نیروگاه خورشیدی مگاواتی"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 21، صص 59-53، شهریور 1392.
2
Barbieri, N.; Ghisetti, C.; Gilli, M.; Marin, G.; Nicolli, F.; “A survey of the literature on environmental innovation based on main path analysis”, J. Econ. Surv., Vol. 30, No. 3, pp. 596–623, 2016.
3
Pearson, P. J.; Foxon, T. J.; “A low carbon industrial revolution? Insights and challenges from past technological and economic transformations”, Energy Policy, Vol. 50, pp. 117–127, 2012.
4
Smith, K.; “Climate change and radical energy innovation: the policy issues”, 2009. https://www.osti.gov/etdeweb/biblio/968106
5
Schoenmakers, W.; Duysters, G.; “The technological origins of radical inventions”, Policy, Vol. 39, No. 8, pp. 1051–1059, 2010.
6
De P. Britto, J. N.; Ribeiro, L. C.; Araújo, L. T.; da M. e Albuquerque, E.; “Patent citations, knowledge flows, and catching-up: Evidences of different national experiences for the period 1982–2006”, Public Policy, p. scaa041, Dec. 2020, doi: 10.1093/scipol/scaa041.
7
IEA; “International Energy Agency”, IEA, 2021.
8
https://www.iea.org (accessed Feb. 08, 2021).
9
Gerschenkron, A.; “Economic Backwardness in Historical Perspective (1962)”, Polit. Econ. Read. Mark. Inst., pp. 211–228, 1962.
10
Abramovitz, M.; “Catching up, forging ahead, and falling behind”, J. Econ. Hist., pp. 385–406, 1986.
11
Fagerberg, J.; Godinho, M. M.; Innovation and catching-up, The Oxford Handbook of Innovation, 2004.
12
Bagheri, A.; Jafari, M.; “catch-up Korea Steel Industry POSCO Mining”, Q. J. Ind. Technol. Dev., Vol. 19, No. 45, pp. 17–30, Sep. 2021.
13
Lee, K.; Schumpeterian analysis of economic catch-up: Knowledge, path-creation, and the middle-income trap, Cambridge University Press, 2013.
14
Farhangnejad, M. A.; Elahi, S.; Ghazinoory, S. S.; Majidpour, M.; “Mapping the Patent Creation Affecting Factors Using Meta-Synthesis Method”, Innov. Manag. J., Vol. 8, No. 2, pp. 129–166, Sep. 2019.
15
Binz, C.; Gosens, J.; Yap, X.-S.; Yu, Z.; “Catch-up dynamics in early industry lifecycle stages—a typology and comparative case studies in four clean-tech industries”, Ind. Corp. Change, Vol. 29, No. 5, pp. 1257–1275, 2020, doi: 10.1093/icc/dtaa020.
16
Arthur, W. B.; “The structure of invention”, Res. Policy, Vol. 36, No. 2, pp. 274–287, 2007.
17
Schumpeter, J. A.; The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle, Cambridge, Mass., Harvard U. P, 1934.
18
Barbieri, N.; Marzucchi, A.; Rizzo, U.; “Knowledge sources and impacts on subsequent inventions: Do green technologies differ from non-green ones?”, Res. Policy, Vol. 49, No. 2, p. 103901, 2020.
19
De Marchi, V.; “Environmental innovation and R&D cooperation: Empirical evidence from Spanish manufacturing firms”, Policy, Vol. 41, No. 3, pp. 614–623, 2012.
20
Ghisetti, C.; Marzucchi, A.; Montresor, S.; “The open eco-innovation mode. An empirical investigation of eleven European countries”, Res. Policy, Vol. 44, No. 5, pp. 1080–1093, 2015.
21
Cainelli, G.; De Marchi, V.; Grandinetti, R.; “Does the development of environmental innovation require different resources? Evidence from Spanish manufacturing firms”, J. Clean. Prod., Vol. 94, pp. 211–220, 2015.
22
Horbach, J.; Oltra, V.; Belin, J.; “Determinants and specificities of eco-innovations compared to other innovations—an econometric analysis for the French and German industry based on the community innovation survey”, Ind. Innov., Vol. 20, No. 6, pp. 523–543, 2013.
23
Marzucchi, A.; Montresor, S.; “Forms of knowledge and eco-innovation modes: Evidence from Spanish manufacturing firms”, Ecol. Econ., Vol. 131, pp. 208–221, 2017.
24
WIPO; “Patents”, 2021.
25
https://www.wipo.int/patents/en/ (accessed Dec. 29, 2021).
26
Iran Patent Center; “Patent Defibition”, 2021.
27
https://patentoffice.ir/glossary/234/تجزیه-و-تحلیل-استنادات-پتنت
28
Kapoor, R.; Karvonen, M.; Ranaei, S.; Kässi, T.; “Patent portfolios of European wind industry: New insights using citation categories”, World Pat. Inf., Vol. 41, pp. 4–10, 2015.
29
Harhoff, D.; Narin, F.; Scherer, F. M.; Vopel, K.; “Citation frequency and the value of patented inventions”, Rev. Econ. Stat., Vol. 81, No. 3, pp. 511–515, 1999.
30
Harhoff, D.; Scherer, F. M.; Vopel, K.; “Citations, family size, opposition and the value of patent rights”, Res. Policy, Vol. 32, No. 8, pp. 1343–1363, 2003.
31
Hall, B. H.; Jaffe, A. B.; Trajtenberg, M.; “The NBER patent citation data file: Lessons, insights and methodological tools”, National Bureau of Economic Research, 2001.
32
Hall, B. H.; Jaffe, A.; Trajtenberg, M.; “Market value and patent citations”, RAND J. Econ., pp. 16–38, 2005.
33
Squicciarini, M.; Dernis, H.; Criscuolo, C.; “Measuring patent quality: Indicators of technological and economic value”, OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2013.
34
Mowery, D. C.; Oxley, J. E.; Silverman, B. S.; “Strategic alliances and interfirm knowledge transfer”, Strateg. Manag. J., Vol. 17, No. S2, pp. 77–91, 1996.
35
Leydesdorff, L.; Meyer, M.; “Triple Helix indicators of knowledge-based innovation systems: Introduction to the special issue”, Res. Policy, Vol. 35, No. 10, pp. 1441–1449, 2006.
36
Trajtenberg, M.; Henderson, R.; Jaffe, A.; “University versus corporate patents: A window on the basicness of invention”, Econ. Innov. New Technol., Vol. 5, No. 1, pp. 19–50, 1997.
37
Aristodemou, L.; Tietze, F.; “Citations as a measure of technological impact: A review of forward citation-based measures”, World Pat. Inf., Vol. 53, pp. 39–44, Jun. 2018, doi: 10.1016/j.wpi.2018.05.001.
38
Jaffe, A. B.; de Rassenfosse, G.; “Patent citation data in social science research: Overview and best practices”, J. Assoc. Inf. Sci. Technol., Vol. 68, No. 6, pp. 1360–1374, Jun. 2017, doi: 10.1002/asi.23731.
39
Derwent Innovation, https://clarivate.com/derwent/solutions/derwent-innovation/, 2021. https://clarivate.com/derwent/solutions/derwent-innovation/ (accessed Mar. 16, 2021).
40
Morandat, F.; Hill, B.; Osvald, L.; Vitek, J.; “Evaluating the Design of the R Language”, ECOOP 2012 – Object-Oriented Programming, Berlin, Heidelberg, 2012, pp. 104–131. doi: 10.1007/978-3-642-31057-7_6.
41
Chen, C.; Hicks, D.; “Tracing knowledge diffusion”, Scientometrics, Vol. 59, No. 2, pp. 199–211, 2004.
42
Corrocher, N.; Malerba, F.; Morrison, A.; “Technological regimes, patent growth, and catching-up in green technologies”, Ind. Corp. Change, p. dtab025, May 2021, doi: 10.1093/icc/dtab025.
43
Park, K.-H.; Lee, K.; “Linking the technological regime to the technological catch-up: analyzing Korea and Taiwan using the US patent data”, Ind. Corp. Change, Vol. 15, No. 4, pp. 715–753, 2006.
44
Ruttan, V. W.; “Usher and Schumpeter on invention, innovation, and technological change”, Q. J. Econ., pp. 596–606, 1959.
45
Rosiello, A.; Maleki, A.; “A dynamic multi-sector analysis of technological catch-up: The impact of technology cycle times, knowledge base complexity and variety”, Res. Policy, Vol. 50, No. 3, p. 104194, 2021.
46