ORIGINAL_ARTICLE
فناوری ارتباطات خودرویی: مروری بر مفاهیم و بررسی کاربردها
فناوری ارتباطات خودرویی (CVT ) گام بزرگی در عرصه سامانههای حمل ونقل هوشمند(ITS ) به حساب می آید. در این فناوری تجهیزاتی بر روی خودروها و محل هایی خاص در کنار جاده نصب میشود که امکان برقراری ارتباط بیسیم خودروها با یکدیگر و نیز بین خودروها و تجهیزات کنار جاده را فراهم می سازند. با استفاده از فناوری هایی مانند ارتباطات اختصاصی برد کوتاه (DSRC ) و با مبادله اطلاعات حساسی مانند موقعیت، سرعت و جهت حرکت خودروهاتا بردی معین، رانندگان خودروهای مجهز به این فناوری از سطح آگاهی بالاتری در رابطه با حضور سایر خودروها در نزدیکی خود برخوردار میشوند و میتوانند با دریافت اطلاعات به موقع،برای مقابله با شرایط خطرناک و پرهیز از ورود به موقعیت های حادثه آفرین، تصمیماتی آگاهانه اتخاذ کنند.علاوه بر کاربردهای حیاتی ایمنی، این فناوری می تواند تحول مهمی در تحرکپذیری و روان سازی ترافیک نیز به وجود آورد. همچنین رانندگان با داشتن اطلاعات کافی خواهند توانست نسبت به انتخاب بهتر مسیرها واصلاح الگوی رانندگی خود اقدام نمایند، که نتیجهی آن کاهش مصرف سوخت و رانندگی سازگارتر با محیط زیست خواهد بود. در این مقاله مفاهیم فناوری ارتباطات خودرویی و کاربردهای ایمنی،تحرک پذیری ،زیست محیطی و سایر خدمات آن بررسی خواهد شد.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3337_7fdf03998efab450df7f64d98a0502cf.pdf
2012-02-20
5
14
فناوری ارتباطات خودرویی
سامانه های حمل و نقل هوشمند
DSRC
کاربردهای ایمنی
تحرک پذیری
زینب
کاموسی
zeinab_kamousi@jdsharif.ac.ir
1
پژوهشگر پایش فناوری پروژه CVT
LEAD_AUTHOR
بهنام
رفیعی
rafiey@jdsharif.ac.ir
2
مدیریت دانش پروژهCVT
AUTHOR
اصغر
ناصری
naseri@jdsharif.ac.ir
3
پژوهشگر پایش فناوری پروژه CVT
AUTHOR
صدیقه
اولین چهارسوقی
charsooghi@jdsharif.ac.ir
4
پژوهشگر پایش فناوری پروژه CVT
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر تجارب جهانی در عرصه فناوری ارتباطات خودرویی
فناوری ارتباطات خودرویی نویدبخش تحولی بزرگ در سامانه های نوین حملونقلی محسوب می شود. با ادغام فناوری ارتباطات بیسیم و توان بالقوه فناوری اطلاعات، خودروی هوشمندی بوجود خواهد آمد که قادر است دستیار توانمندی برای راننده در پرهیز از موقعیتهای خطرناک رانندگی بوده و سبک رانندگی سازگار با محیط زیست را در برابر وی قرار دهد. این مقاله به بررسی مهم ترین فعالیت هایی می پردازد که در زمینه پژوهش و توسعه ارتباطات هوشمند خودرویی در برخی کشورهای جهان انجام شده است. پس از مرور مختصری بر وضعیت پژوهش و توسعه فناوری در سطح جهان، برخی از مهمترین برنامه ها و پروژههای آزمایشی چند کشور دنیا به اختصار بررسی و در پایان نیز جمع بندی از داده های گردآوری ارائه شده است.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3344_f2f2a4390d12f0303e25b73fe0322619.pdf
2012-02-20
15
28
ارتباطات خودرویی
DSRC
ارتباطات بیسیم
V2V
V2I
تجارب جهانی
اصغر
ناصری
naseri@jdsharif.ac.ir
1
پژوهشگر بخش پایش فناوری پروژه CVT
LEAD_AUTHOR
بهنام
رفیعی مهر
rafiey@jdsharif.ac.ir
2
مدیریت دانش پروژهCVT
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی ذینفعان پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی از طریق خوشه بندی مصادیق ذینفعی بر اساس روش K-Means
پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی، یک پروژه چندذینفعی است. تنوع در خواستههای این ذینفعان، نیازمند انواع گوناگونی ازروشهای انگیزشیاست. به همین دلیل شناسایی و طبقهبندی صحیح آنها در گام اول و سپس تحلیل این ذینفعان و شیوه انگیزش آنها متناسب با نیازمندیها و توانمندیهای آنها، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری اوقات بجای شناسایی گروههای ذینفعان، میتوان به نمونههایی از آنها دست یافت، ولی باید بتوان از این مصادیق به دستهبندیهای اصلی ذینفعان رسید. در این مقاله برای شناسایی و دستهبندی ذینفعان، از نمونههایی از آنها استفاده شده است. ابتدا متخصصان، تعدادی از ذینفعان این پروژه را نام برده، ویژگیهای هریک را تبیین نمودند. سپس به کمک روشهای استنباطی، خوشههای ذینفعان و شرحی برای هر کدام ارائه گردید. برای دستهبندی نمونههای معرفی شده به خوشهها، از روش K-Means استفاده گردید. موازی با این تکنیک کمّی، ذینفعان به روش شناسایی و تحلیل زنجیره ارزش نیز شناسایی و دستهبندی شدند.به این ترتیب میزان صحت دستهبندی انجام شده از طریق زنجیره ارزش مورد بررسی قرار گرفت.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3488_64939cd97785ead91722e319a01ac5e3.pdf
2012-02-20
29
36
تحلیل ذینفعان
سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی
خوشهبندی
تحلیل K-Means
هومن
تصدیقی
h.tasdighi@jdsharif.ac.ir
1
مدیریت بخش تحلیل ذینفعان پروژهCVT
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت بررسی و تدوین الگوی کسبوکار سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی
سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی، با ایجاد ارتباطی یکپارچه بین خودروها و دستگاههای کنارجادهای باعث افزایش آگاهی رانندگان از محیط پیرامونی خویش و ارتقای کیفیت سفر میگردد. تجاریسازی موفق هر فناوری جدید و نوآور، نیازمند بررسی و درک درست ابعاد مختلف آن از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیستمحیطی است. شناسایی و تحلیل درست ذینفعان، توام با درک پتانسیل اقتصادی آن در قالب الگوی کسبوکار، یکی از مهمترین عوامل کلیدیِ موفقیت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است. در این مقاله، پس از معرفی تجربیات جهانی در حوزه الگوی کسبوکار این سامانه، سناریوهای مختلف مطرح در این زمینه آورده میشود. به علاوه یک چارچوب کلی برای الگوی کسبوکار سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی ارائه و برای یک بخش از مشتریان این سامانه، یعنی رانندگان و سرنشینان خودرو به مثابه مصرفکننده نهایی، الگویی ابتدایی به عنوان نمونه پیشنهاد میگردد.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3617_84e2de980ba051da3139fb1daf378cd7.pdf
2012-02-20
37
50
سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی
الگوی کسبوکار
ذینفعان
کاربردها
ارزش
زنجیره ارزش
سناریو
محمدرضا
میرزا امینی
mirzaamini@jdsharif.ac.ir
1
پژوهشگر بخش الگوی کسب و کار پروژه CVT
LEAD_AUTHOR
بهنام
رفیعی مهر
rafiey@jdsharif.ac.ir
2
مدیریت دانش پروژه CVT
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
لزوم توسعه فناوری ارتباطات خودرویی در کشور بر اساس یک نقشه راه فناوری و انتخاب متدولوژی تدوین نقشه راه فناوری
در این مقاله به متدولوژی تدوین نقشه راه توسعه فناوریارتباطات خودرویی در کشور پرداخته میشود. با توجه به پراکنده بودن دانش و شناخت موضوع در کشور، لازم است متدی نظاممند جهت تجمیع، ساختاربخشی و تجزیه و تحلیل این خرده دانشها برای ترسیم آینده فناوری کشور در زمینه ارتباطات خودرویی بکار گرفته شود. متدی که علاوه بر در نظر گرفتن روندهای فناوری جهانی، به مسائل ویژه حملونقل کشور نیز توجه داشته و جهتگیری مناسبی جهت بهبود معضلات ویژه ایران،نظیر مسئله ایمنی جادهای داشته باشد. در این مقاله در ابتدا به کلیاتی در خصوص تدوین نقشه راه فناوری پرداخته، مزایای آن تشریح، و الگوهای عمومی آن شناسایی شده است. همچنین در این بخش یک مدل مفهومی برای توسعه نقشه راه فناوری ارائه شده است. سپس انواع متدهای توسعه نقشه راه فناوری شناسایی و بررسی شده است و بر اساس معیارهایی متد پیشنهادی برای پروژه ارتباطات خودرویی ارائه شده است. در بخش آخر متد S-Plan بعنوان متد انتخابی مورد تشریح بیشتر قرار گرفته و خصوصیات و شیوه انجام آن با جزئیات بیشتر ارائه شده است.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3620_2b46b070d852c668d784c128fd46bf4e.pdf
2012-02-20
51
62
نقشه راه
نقشه راه فناوری
متدولوژی
فناوری ارتباطات خودرویی
علی
اقبالیان
a.eghbalian@jdsharif.ac.ir
1
کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک در بخش تدوین نقشه راه پروژه CVT
LEAD_AUTHOR
یاسر
رشیدی ورنکشی
y.rashidi@jdsharif.ac.ir
2
کارشناس ارشد MBA در بخش تدوین نقشه راه پروژه CVT
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی: چالشها و الزامات
توسعه ارتباطات خودرویی به عنوان نسل جدید سیستمهای هوشمند حملونقل و نوک پیکان فناوری در این عرصه، در حال رشد سریع و اجرای پایلوتهای متعدد و یا پیادهسازی کامل برخی از کاربردها در کشورهای مختلف است. با توجه به جدید بودن این فناوری و شرایط خاص هر کشور، شناسایی چالشهای پیشِرو و الزامات بکارگیری این فناوری قبل از اجرا و پیادهسازی طرح در سطح کلان، ضروری است. در این مطالعه بعد از معرفی نتایج تجارب جهانی، الزامات پیادهسازی این سامانه در ایران نیز شناسایی و به طور اجمالی بیانخواهد شد. در این مقاله بر پایه بررسی تجارب جهانیِ 20 کشور و بیش از 50 پروژه،چالشهای متعدد و متنوع و الزامات و راهکارهای کلیدی برای رفع آنها در چهار حوزه کلان فنی، عملیاتی، مدیریتی و قانونی معرفی میگردد. در پایان، نتایج این مطالعه به شناخت 24 الزام و پیشنیاز پیادهسازی سامانه جهت بکارگیری فناوری در ابعاد وسیع در ایران، منجر شده است.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3718_9216a2cc924abdea06f476d1019a6d82.pdf
2012-02-20
63
74
سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی
چالشها
مسایل
الزامات
پیشنیاز
محمد
پوررضا
pourreza@jdsharif.ac.ir
1
پژوهشگر بخش پایش فناوری پروژه CVT
LEAD_AUTHOR
حبیب
رستمی
hrostami@jdsharif.ac.ir
2
مدیر پروژهCVT
AUTHOR
حمیدرضا
عطائیان
ataeian@jdsharif.ac.ir
3
مدیر فنی پروژهCVT
AUTHOR
بهنام
رفیعی مهر
rafiee@jdsharif.ac.ir
4
مدیریت دانش پروژه CVT
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه فناوری ارتباطات خودرویی در سامانه های حمل و نقل هوشمند
سامانه های حمل و نقل هوشمند (ITS) در حال عرضه نوآوریهای متنوعی هستند که میتوانند چهره حمل و نقل را تغییر دهند. اما از دیدگاه بسیاری ار صاحب نظران جهان، آنچه بزرگترین تاثیر را بر آینده ITS خواهد داشت، فناوری ارتباطات خودرویی است. فن آوری بی سیمِ کارآمدِ بکارگرفته شده در این فناوری با استفاده ازارتباطات خودرو با خودرو(V2V) و خودرو با زیرساخت (V2I) قابلیت متحول نمودن ایمنی حمل و نقلی، کاهش ازدحامات ترافیکی و اثرات زیست محیطی بخش حمل و نقل را دارد.پیاده سازی فناوری ارتباطات خودرویی،صرفاً تصویری از آینده ITSنیست، بلکه ITS دنیا بر مبنای آن در حال متحول شدن و توسعه می باشد. سازمانهای دولتی، پژوهشکدههای حملونقل و خودروسازان جهان، هم اکنون در حال توسعه این فناوری بوده و پیشرفتهایی واقعی در این راه بدست آوردهاند.این پژوهش به بررسی اثر و جایگاه ارتباطات خودرویی در سامانه حمل و نقل هوشمند میپردازد.
https://jtd.iranjournals.ir/article_3749_16e0f13a266ad59056ad175368e452f4.pdf
2012-02-20
75
84
سامانه حمل و نقل هوشمند
فناوری ارتباطات خودرویی
ایمنی
روانی ترافیک
زهرا
انوری
z_anvari@jdsharif.ac.ir
1
پژوهشگر بخش پایش فناوری پروژه CVT
LEAD_AUTHOR
زینب
کاموسی
zeinab_kamousi@jdsharif.ac.ir
2
پژوهشگر بخش پایش فناوری پروژه CVT
AUTHOR
بهنام
رفیعی مهر
rafiey@jdsharif.ac.ir
3
مدیریت دانش پروژه CVT
AUTHOR