سازمانهای پژوهش و فناوری ماموریت حمایت فناورانه و نوآورانه از صنایع به منظور ارتقای رقابتپذیری فناورانه آنها را بر عهده دارند. با توجه به لزوم ارتقای اثربخشی و کارآمدی سازمانهای پژوهش و فناوری، در این مقاله به منظور شناخت تحلیلی سازمانهای پژوهش و فناوری به بررسی مدل کسب و کار آنها به عنوان یک کسب و کار خدماتی دانش بنیان پرداخته شده است. براین اساس ابعاد اصلیِ مدل کسب و کار خدمات شامل مفهوم، فرآیند، منابع و زیرساختهای خدمات در کسب و کارهای خدماتی دانش بنیان تشریح شده است. نتایج نشان میدهد که ارزش ارائه شده در مفهوم خدمات سازمانهای پژوهش و فناوری، مبتنی بر توسعه مستمر حاصل شده از طریق افزایش دانش مشتری و سازمانهای پژوهش و فناوری به عنوان ارائهدهنده خدمت است. از جمله مهمترین منابع برای سازمانهای پژوهش و فناوری شایستگیهای دانشی و انگیزه کارکنان در یادگیری مستمر و افزایش دانشِ تخصصی حتی فراتر از رشتههای تخصصی پیشین خود میباشد.