پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
42
2020
12
21
استانداردسازی راهبردی موثر جهت تسریع توسعه فناوری صنعتی در کشور
3
16
FA
محمدرضا
سالمی نجفآبادی
گروه آماد و پشتیبانی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران ، ایران
salemi@ine.uut.ac.ir
جواد
فهیم
دانشکده مکاترونیک، گروه مهندسی مکانیک، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
javad.fahim@kiau.ac.ir
سهراب
عبداله زاده
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فناوری های صنعتی، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران
s.abdollahzadeh@uut.ac.ir
علم و فناوری اولین نیروهای مولد ظهور یک اقتصاد دانش بنیان بهحساب میآیند. سطح علم و فناوری، رابطه مستقیمی با موفقیت در توسعه فناوری و رشد صنعتی یک کشور دارد. یک گام مهم در موفقیت در توسعه و تکامل فناوری، استانداردسازی فناوری است. داشتن درک مناسب از مفاهیم و رویکردها استانداردسازی فناوری، میتواند روند توسعه فناوری را تسریع و نفوذ به بازارهای بینالمللی را تسهیل نماید. در این پژوهش، در یک مطالعه توصیفی-پیمایشی و با استفاده از تحلیل همبستگی متغیرها و مدل رگرسیونی چندگانه، به بررسی رابطه میان استانداردسازی و توسعه فناوری در برخی از صنایع خودروسازی کشور پرداخته شده است تا مشخص شود که استانداردسازی از طریق چه عواملی و چگونه، بر توسعه فناوری اثر میگذارد. نتایج نشان میدهد که در مجموع استانداردسازی همبستگی قوی، مثبت و معناداری با توسعه فناوری دارد و راهبردی موثر جهت تسریع توسعه فناوری در کشور محسوب میگردد. در میان عوامل استخراجی از مدل، دو عامل تحقیقوتوسعه استانداردها و راهکار فنی، دارای بیشترین همبستگی با توسعه فناوری میباشند و نقش بارزی در ارتقای آن ایفا میکنند. در نهایت نیز با توجه به نتایج، راهاندازی واحد تحقیقوتوسعه استانداردها و ادغام آن با واحدهای تحقیقوتوسعه فناوری به صنایع کشور پیشنهاد گردید.
توسعه فناوری,توسعه صنعتی,نوآوری,رشد اقتصادی,استانداردسازی,تجاریسازی,فناوری نوظهور
https://jtd.iranjournals.ir/article_241414.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_241414_eda56bfe93d6f3f1f066882e63d7ef6e.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
42
2020
12
21
بررسی نقش کارآفرینی اجتماعی بر توسعه فرهنگیو اقتصادی (مطالعه موردی: شهرک های صنعتی شهرکرد و بروجن دراستان چهارمحال و بختیاری)
17
30
FA
مهرشاد
شجاعی
دانشجوی دکترای رشته جامعه شناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان
xn_2000@yahoo.com
محمد علی
چیت ساز
دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان
mad3175@yahoo.com
منصور
حقیقتیان
دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان
mansour_haghighatian@yahoo.com
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش کار آفرینی برتوسعه فرهنگی و اقتصادی می باشد، روش پژوهشی توصیفی-همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.جامعه آماری 384 نفر از کارکنان شهرک های صنعتی بروجن وشهرکرد استان چهارمحال و بختیاری بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان برنامه های کارآفرینی اجتماعی در شهرکهای مورد بررسی متوسط و میزان متغیر توسعه یافتگی فرهنگی کمتر از متوسط است و نیز شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی بیش از متوسط بود . کارآفرینی اجتماعی وشاخص توسعه اجتماعی به شکل مستقیم و همچنین غیر مستقیم و از طریق نقش میانجیگری توسعه فرهنگی بر رشد اقتصادی تاثیری مثبت داشتند. کارآفرینی اجتماعی نسبت به شاخص توسعه اجتماعی تقریبا تاثیر بیشتری بر توسعه اقتصادی وهنری داشت لذا مدیران مربوطه برای اجرای موفق برنامه های توسعه ورشد شهرک های صنعتی باید تمرکز بیشتری برمقوله کارآفرینی اجتماعی داشته باشد.
کارآفرینی اجتماعی,توسعه اجتماعی,توسعه اقتصادی و هنری,توسعه فرهنگی
https://jtd.iranjournals.ir/article_242080.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_242080_95dde65fe893cd452e877ebef2d6a7ee.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
42
2020
12
21
شناسایی و رتبه بندی مکانیزم های کارآفرینی تعاملی به عنوان نوعی از کارآفرینی سازمانی با استفاده از روش هیبرید ( آنتروپی شانون فازی و آراس فازی)
31
52
FA
مجید
محمدی
دانشجوی دکترای کارآفرینی، گرایش فناوری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
phd.mot@gmail.com
حسام
زندحسامی
عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
h.zand@srbiau.ir
حمیدرضا
یزدانی
0000-0002-3377-4403
گروه آموزشی مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
hryazdani@ut.ac.ir
هدف: امروزه استارتآپها منبع اصلی نوآوری در جهان بوده و نقش کلیدی در فرآیند نوآوری دارند و به یکی از ابزارهای اصلی شرکت های بزرگ و سازمان ها در جهت دستیابی به نوآوری های سازمانی و رشد و تحول سازمانی تبدیل شده اند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی مکانیزم های تعامل شرکتهای بزرگ با استارتآپ ها در جهت دستیابی به نوآوری و بازسازی استراتژیک از طریق بسط و تعمیم مکانیزم های سرمایه گذاری سازمانی می باشد. <br />روش پژوهش: پژوهش از حیث گردآوری داده کمی به فرم اعداد فازی مثلثی است. بنابراین به لحاظ فلسفه پژوهش در زمره پارادایم اثبات گرایی قرار می گیرد و جهت گیری پژوهش کاربردی و توسعه ای است و استراتژی مورد استفاده، تصمیم گیری چندمعیاره است. جامعه کلیه متخصصین آشنا به موضوع بود و نمونه گیری به صورت هدفمند از بین جامعه انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از روش تصمیم گیری چند شاخصه آنتروپی شانون فازی و آراس فازی استفاده شده است. <br />نتیجه: نتایج نشان داد که 11 مکانیزم تعامل سرمایه گذاری سازمانی می تواند به عنوان مکانیزم های نوآوری و فعالیت های تحول در سازمان در نظر گرفته شوند با این تفاوت که میزان تاثیرگذاری آن ها نسبت به هر بعد متفاوت می باشد. و در صورت بکارگیری از مکانیزم شتابدهنده سازمانی، به عنوان ابزار تعامل با استارتآپ ها هر سه بعد کارآفرینی سازمانی محقق خواهد شد.
"کارآفرینی سازمانی"," نوآوری"," فعالیتهای تحول"," سرمایهگذاری سازمانی"," مکانیزم های تعامل:
https://jtd.iranjournals.ir/article_242761.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_242761_04524c7783140a084e2ea17cdd52e06d.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
42
2020
12
21
تدوین مدل سیاست های جذب دانشجو با تاکید بر رابطه بین دانشگاه و صنعت.
53
62
FA
فریبا
حنیفی
هیئت علمی دانشگاه
fariba_hanifi@yahoo.com
مهدی
بهاردوست
دانشگاه آزاد مسئول آزمایشگاه
bahardoostmahdi@yahoo.com
حسن
شهرکی پور
رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن، دانشیار، دانشکده علوم تربیتی ومشاوره،رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران
hashemkhanipari@yahoo.com
چکیده<br />هدف این پژوهش تدوین مدل سیاست های جذب دانشجو با تاکید بر رابطه بین دانشگاه و صنعت بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش در مرحله کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل اساتید دانشگاه، روسای دانشگاه و فعالین حوزه صنعت، مدیریت بودند.رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحبنظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساخت مند بود. در بخش کیفی ودر قسمت اول، استخراج داده ها و مولفه ها با روش تحلیل مضمون یا تم می باشد سپس جهت ساخت مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. الگوی مستخرج از تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش در قالب هفت بعد اصلی، یازده مؤلفه و سی شش معیار طراحی شد. هفت بعد اصلی عبارت اند از: « عوامل داخل و درون دانشگاهی » ،« سیاست گذاری وطراحی مجدد»،« عوامل خارج و برون دانشگاهی »،« ارتقاء آکادمیک »،« بسترهای قانونی »،« تحولات اساسی »، « نهادینه کردن ». در بخش کمی روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری شامل20 نفر از اساتید دانشگاه، روسای دانشگاه و فعالین حوزه صنعت، مدیریت و مسائل جذب دانشجو بودند. که برای اعتباریابی الگو، با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش صاحبنظران کلیدی، 20نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. تحلیل بخش کمی با تحلیل فازی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد. نتایج بخش کمی با استفاده از تحلیل AHP فازی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد.
کلید واژه: سیاست های جذب دانشجو,دانشگاه و صنعت
https://jtd.iranjournals.ir/article_242643.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_242643_2b330c5a1676e3f5d5f0ba91073d815c.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
42
2020
12
21
طراحی مدلی جهت شناسایی نقشها و عملکرد اصلی دفاتر انتقال تکنولوژی با رویکرد انتقال تکنولوژی در راستای مدیریت مالکیت فکری
63
78
FA
حمید رضا
خدمتگزار
0009-0008-2040-9723
هییت مدیره
hrkhedmatgozar@gmail.com
صادق
عابدی
استادیار و عضو هئیت علمی گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
abedi.sadegh@gmail.com
در این مقاله ، جهت دستیابی به یک مدل مناسب در خصوص عملکرد اصلی دفاتر انتقال تکنولوژی ، ابتدا یک مرور ادبیات نظام مند ، از تعامل و اشتراک بین دفاتر انتقال فناوری در بستر دانشگاه ها به منظور درک و شناسایی آنها در خصوص مدیریت مالکیت فکری تهیه شده است. دفاتر انتقال فناوری از مالکیت فکری یک سازمان علمی مانند دانشگاه یا یک سازمان تحقیقاتی، محافظت کرده و تعاملات جاری این فرآیند را با هدف خلق ارزش، مدیریت می کند.لذا انتقال فناوری از پیکره دانشگاه به صنعت، از مؤثرترین کانالهای انتقال و توسعه فناوری است و در ایران نیز علیرغم بررسیهای انجام شده، مشهود است که هنوز به خوبی فعالیتهای اصلی اولویت بندی نشده و عملکرد مناسبی ندارند.حال باشناخت اثربخشی عواملی که بر موفقیت یا عدم موفقیت انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت دخالت دارند، میتوان در خصوص بهبود تعامل بازیگران اصلی در اکوسیستم موجود و مدل کسب وکار آنها ،مواردی را با توجه به شرایط اقتصادی و صنعتی موجود شناسایی و راهکارهایی نیز توصیه نمود. به این منظور، پس از مرور مدلهای متعدد انتقال فناوری درTTO ها و مصاحبه با صاحبنظران ،عوامل موثر در شش متغیر اصلی دسته بندی ودر نهایت مولفه های اصلی که نشان دهنده تعیین مناسب عوامل بوده ،شناسایی و در ادامه با استفاده از نظرسنجی 45 نفر ازمتخصصین مرتبط با صنایع (با پرسشنامه) ابعاد و متغیرهای مرتبط با روش تحلیل عامل تأییدی، تحلیل مسیر ، محاسبه بار عاملی و استفاده از نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. لذا یافته های تحقیق، توسعه و تجاری سازی دانش و داراییهای فکری در راستای نوآوری،که دارای اهمیت ،وزن و تاثیر بیشتری در قالب یک مدل برازش شده با توجه به هدف تحقیق بوده اند را نشان می دهد.
"دفاتر انتقال تکنولوژی" "دانشگاه کارآفرین" "مدیریت دارایی فکری" "تجاری سازی"
https://jtd.iranjournals.ir/article_242987.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_242987_2741ebd8ffef9fd0d954fae2f1ec50d4.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
42
2020
12
21
سنجش مهارتهای بازاریابی مبتنی بر فناوری های دیجیتالی
79
92
FA
آرمان
احمدی زاد
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
a.ahmadizad1984@gmail.com
رضا
شافعی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
shafeai@yahoo.com
حسنا
محمودی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی دانشگاه کردستان
mhosnam1397@gmail.com
مهارتهای بازاریابان در بازاریابی مبتنی بر فناوری دیجیتال برای مدیران شرکتها یا افرادی که میخواهند تجارت خود را رونق ببخشند و مشتریان زیادی را جذب کسب و کار خود کنند از اهمیت خاصی برخوردار است. از مهم ترین مهارتهای بازاریابان دیجیتال مهارتهای کسب و کاری و تکنیکی است. در این پژوهش به منظور بررسی این موضوع چهار مهارت کسب و کاری (مهارتهای پژوهشی، دانش تکنیکال و کاربردی، پایش و اندازهگیری و مهارت یکپارچهسازی مهارتهای دیجیتالی)، و سه مهارت تکنیکی (مهارتهای سازمانی، پیش بینی آینده و مهارتهای ارتباط با مشتری)، با استفاده از مدل رویل و لن، ( 2014) و روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل یافتهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمون t تکنمونهای، آزمون T زوجی، آزمون t با دو نمونه مستقل و آزمون تحلیل واریانس در نرمافزار SPSS و ماتریس اهمیت ـ عملکرد انجام گرفت . مطابق با یافتههای پژوهش در مرحله اهمیت، بیشترین مقدار میانگین مربوط به مهارتهای پیشبینی آینده با مقدار (6188/4)، و یکپارچهسازی مهارتهای دیجیتالی با مقدار (4989/4)، است همچنین بیشترین شکاف میان ابعاد مهارتی بازاریابان دیجیتال مربوط به مهارتهای پیشبینی آینده با مقدار (0014/1- )، و مهارتهای پایش و اندازهگیری با مقدار ( 8913/0- )، است.
بازاریابی,فناوری های دیجیتالی,بازاریابی دیجیتالی,مهارتهای کسب و کاری,مهارتهای تکنیکی
https://jtd.iranjournals.ir/article_243541.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_243541_72080605ee4a0f8deb6e9cf6b449c0bf.pdf