پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
44
2021
06
22
تاثیر استفاده از فناوری واقعیت مجازی بر قصد رفتاری مصرفکننده در صنعت مسکن
3
22
FA
علیرضا
مهپور
کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
alireza.mahpour@live.com
مهسا
اکبری
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشکده مدیریت و حسابداری
akbari.mahsa@gmail.com
10.22034/jtd.2021.244864
امروزه فناوری واقعیت مجازی به عنوان ابزاری نوین، توسط سازمانهای مختلف به کار گرفته شده و تحقیقات فراوانی نیز در خصوص چگونگی تاثیر آن بر رفتار مصرفکنندگان، انجام شده است. اما علیرغم مطالعات گسترده، در ایران و به ویژه در صنعت مسکن، تاکنون پژوهشی در این حوزه مشاهده نشده است و شکاف تحقیقاتی و عملی وجود دارد. از طرفی، با توجه به اپیدمی جهانی کرونا که تکرارشدنی هم به نظر میرسد، نیاز به توسعه بسترهای آنلاین و ابزارهایی در این حوزه، بیش از پیش احساس میشود. لذا با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر برای اولین بار به بررسی تاثیر استفاده از فناوری واقعیت مجازی بر قصد رفتاری مصرفکننده پرداخته است. هدف پژوهش، تعیین رابطه عوامل اثرگذار بر حس حضور هنگام استفاده از فناوری واقعیت مجازی با قصد تبلیغات و قصد حمایت مصرفکننده، با نقش میانجی تجربه خرید و تغییر در ارزش درک شده در صنعت مسکن است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی خریداران مسکن در شهر تهران است که از سایت و اپلیکیشن مسکن مجازی استفاده کردهاند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد و گردآوری دادهها توسط پرسشنامه انجام گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از روش مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Amos استفاده شد. یافتهها نشان داد بین احساسات و حس حضور با واقعیت مجازی، و بین حس حضور و تجربه خرید، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. تجربه خرید بر تغییر در ارزش درک شده، و همچنین ارزش درک شده با قصد تبلیغات شفاهی و قصد حمایت، تاثیر مثبت و معنادار دارد. نقش میانجی تجربه خرید، در رابطه بین حس حضور و تغییر در ارزش درک شده و نیز نقش میانجی تغییر در ارزش درک شده در رابطه بین تجربه خرید با قصد تبلیغات شفاهی و قصد حمایت تایید شد. با توجه به جدید بودن فناوری واقعیت مجازی در ایران و به ویژه در زمینه بازار مسکن، نتایج حاصل از این پژوهش میتواند راهگشایی در زمینه استفاده از این فناوری نوین در حوزه بازاریابی باشد.
واقعیت مجازی,قصد رفتاری مصرفکننده,حس حضور,تجربه خرید,ارزش درک شده
https://jtd.iranjournals.ir/article_244864.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_244864_51b526ae207f61307f1c06be0a185e85.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
44
2021
06
22
همسویی راهبردهای نوآوری و محیط کسبوکار به منظور بهبود عملکرد تجاری در صنعت پلاستیک
23
38
FA
جلال
سیفی
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
jalal.seyfi@gmail.com
عباس
خمسه
0000-0002-1263-919X
هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرج
khamseh1349@gmail.com
10.22034/jtd.2021.245098
ازآنجا که بازده تولید شده از پیادهسازی نوآوری در بنگاهها جهت کسب مزیت رقابتی و درنهایت داشتن عملکرد بهتر، ماحصل تعامل بین محیط کسبوکار، راهبردهای نوآوری و قابلیتهای شرکتها است؛ و اینکه تاکنون مطالعاتِ قابلتوجهی در مورد برهمکنشِ محیط کسبوکار (بهعنوان عامل بیرونی) و راهبردهای نوآوری بر عملکرد شرکت ها صورت نگرفته است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثرپذیری عملکرد تجاری یک بنگاه از همسویی راهبردهای نوآوری (دو بعدِ نوآوری محصول و نوآوری فرآیند) با محیط کسبوکار (در چارچوب سه عامل پویایی، رقابتپذیری، و تغییرات تکنولوژیک) است.<br />با استفادهاز دادههای بدست آمده از پرسشنامه - از خبرگان شرکت های تولیدی صنعت پلاستیک ایران - و سرانجام مدلسازی، و تجزیه و تحلیل دادهها بوسیله سیستم استنتاج فازی در نرم افزار متلب با بکارگیری روش استلزام مَمدانی؛ مطالعه فوق نشان میدهد که در این صنعت، نوآوری فرآیند در مقایسه با نوآوری محصول تأثیر بیشتری بر عملکرد تجاری خواهد گذاشت. ازسویدیگر، تغییرات تکنولوژی در مقایسه با پویایی و رقابتپذیری تأثیر بزرگتری بر عملکرد تجاری میگذارد. در مجموع، این پژوهش همسویی راهبردی بین راهبرد نوآوری فرآیند و تغییرات تکنولوژیک در بهبود عملکرد تجاری را به تصویر کشاند. این نتایج، انتخاب هدفمند راهبرد نوآوری براساس شرایط مختلف محیطی برای بنگاهها را ضروری میسازد.
راهبرد نوآوری,محیط کسبوکار,عملکرد تجاری,منطق فازی,صنعت پلاستیک
https://jtd.iranjournals.ir/article_245098.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_245098_4bd578416a2d2e67df4f3ab40c409da2.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
44
2021
06
22
توسعه همکاری فناورانه دانشگاه و صنعت با بکارگیری درس آموخته ها و تجربیات موفق جهانی
39
56
FA
آرمان
احمدی زاد
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
a.ahmadizad1984@gmail.com
خسرو
اکبری
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه کردستان
khosroakbari92@yahoo.com
محمد حسین
ذنوبی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه کردستان
m.hosaeinzonobi1991@yahoo.com
حیدر
محمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان
mohammadi.haydar92@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.245928
با توجه به برنامههای توسعه علمی در سالهای اخیر، رشد قابل توجه تولیدات علمی در کشور رخ داده است، ولی آنچه که میتواند این رشد را به توسعه پایدار کشور گره بزند، بکارگیری و تجاریسازی این دستاوردهای علمی در جهت تعالی جامعه است. جامعة دارای صنعت پیشرو و دانشمحور، نیاز به هدفگذاری و درک درستی از گروه های مؤثر دارد. نحوه همکاری بین دانشگاه و صنعت، تعریف نقشهای هر طرف و نکات کلیدی جهت مؤثر واقع شدن روابط، اهمیت زیادی دارند. برای این منظور استفاده از تجارب نهادها و دانشگاههای برتر پیشرو خارجی و مدلهای اجرایی آنها و مهمتر از همه، فکری که در پشت اجرای این طرحها قرار داشته است، شاخص مهمی برای سیاست گذاری و هدف گذاری دانشگاه های داخلی خواهد بود. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است چرا که نتایج آن هم برای صنعت و هم برای دانشگاه ها کاربردی است و می تواند زمینه افزایش تعاملات دو طرفه دانشگاه و صنعت را فراهم کند. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانه ای و از نوع فراترکیب است و تمرکز اصلی پژوهشگران بر بررسی مطالعات کاربردی است که تعامل موفقیت آمیز صنعت و دانشگاه ها را در پی داشته است. نتایج حاکی از این بود که جهت افزایش تعاملات دانشگاه با صنعت باید بر هفت عامل ۱- شناخت فعالیتهای داخلی ۲- اقدامات مشترک ۳- ارتباط های مؤثر با بخش صنعت ۴- ارتباط با شرکتها و نهادهای دولتی ۵- ارتباطات بینالملل ۶- کارآفرینان و کسبوکارهای نوپا ۷- مسئولیت اجتماعی و ارتباط با جامعه، تمرکز شود.
همکاری فناورانه,مدل بومی,صنعت,دانشگاه,تجربیات موفق جهانی
https://jtd.iranjournals.ir/article_245928.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_245928_3ab1adbd2f3529da5f068c666ef36b02.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
44
2021
06
22
یک دهه حضور نوآوری باز در نشریات معتبر علمی ایران (مرور سیستماتیک)
57
68
FA
امیر
حکاکی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
a.hakaki@semnan.ac.ir
زهرا
بیابانی
دانشجوی کارشناسی مدیریت کسب و کارهای کوچک، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
bizah20@gmail.com
زکیه
خیرالدین
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران.
zakiyekheiroddin@gmail.com
10.22034/jtd.2021.245990
امروزه با افزایش عدم قطعیت در بازارهای رقابتی، نوآوری یکی از راه حل هایی است که منجر به کسب مزیت رقابتی و افزایش توانمندی سازمان می شود. هنری چسبرو در سال 2003 با هدف ارتقاء عملکرد سازمان ها پارادایم جدیدی را تحت عنوان نوآوری باز معرفی نمود. در ایران، مفهوم نوآوری باز از ابتدای دهه 90 وارد پژوهش های حوزه مدیریت گردید. پژوهش حاضر تلاش دارد مطالعات انجام شده در این حوزه را در دهه گذشته تا پایان سال 1399 مورد توجه قرار دهد. بر همین اساس این مطالعات با استفاده از مرور سیستماتیک از منظر فراوانی مطالعات انجام شده به تفکیک سال، نشریات علمی که این مطالعات را به چاپ رسانیده اند، روش های تحقیقاتی مورد استفاده و قلمروهای پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاصل از بررسی 110 مقاله منتشره شده در حوزه نوآوری باز نشان می دهد، تعداد مطالعات با این مضمون در ایران به سرعت در حال افزایش می باشد. از منظر روش تحقیق، بیشترین و مهمترین روش مورد استفاده در مطالعات گذشته مدلسازی معادلات ساختاری می باشد. همچنین، مشخص گردید از میان 57 نشریه با مقالات چاپ شده در حوزه نوآوری باز، 17 نشریه حداقل دو مقاله در این حوزه را منتشر نموده اند. در این میان مجلات رشد فناوری، توسعه تکنولوژی صنعتی، بهبود مدیریت و مدیریت نوآوری بیشترین تعداد مقالات چاپی در حوزه نوآوری باز را به خود اختصاص می دهند. از منظر قلمرو مطالعاتی، حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت های کوچک و متوسط، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها بیشترین توجهات را در مقالات منتشر شده در حوزه نوآوری باز به خود اختصاص داده اند.
نوآوری باز,مرور سیستماتیک,مگیران,نورمگز,انسانی,SID
https://jtd.iranjournals.ir/article_245990.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_245990_9e79a33b48bcb17b19f3a032ea325154.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
44
2021
06
22
نوآوری ها و فناوری های نوین در صنعت بیمه
69
86
FA
مهرداد
خطیبی
عضو هیئت مدیره شرکت فرادیس گستر کیش
m_khatibi@isc.co.ir
مهین
رحیم پور
کارشناس ارشد تحقیقات و نوآوری
rahimpour.m1987@gmail.com
10.22034/jtd.2021.246086
یکی از شاخصهای توسعهیافتگی اقتصاد کشورها، میزان توسعه صنعت بیمه در آن کشورها است. در سالهای اخیر، توجه سیاستگذاران بر فراگیری فناوری مالی بهویژه در بخش بیمه بهعنوان یکی از ارکان صنعت مالی و یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد معطوف شده است. استفاده از فناوری در صنعت بیمه بهمنظور دسترسی بیشتر افراد به خدمات مالی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، بهگونهای که کسبوکارهای نوپای بیمه یا همان اینشورتکها با خلق ارزش پیشنهادی یکتا و بهبود مدل کسبوکار وارد عرصه رقابت با شرکتهای سنتی بیمهای شدهاند. اینشورتکها با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، بلاکچین و سایر فناوریهای نوین منجر به کاهش هزینه، بهبود تجربه مشتری، ارائه محصولات جدید و مدیریت ریسک موثر میشوند. در این پژوهش بر اساس مرور نظاممند متون و گزارشهای موسسات مشاوره معتبر جهانی و موسسات مطرح در حوزه بیمه به بررسی روندهای کلان صنعت بیمه، چالشهای صنعت بیمه و ارائه راهکارهایی به منظور حل این چالشها پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که روندهای کلان صنعت بیمه شامل هفت محور مشتریگرایی، تغییرات اجتماعی و محیطی، تغییرات فناورانه و دیجیتالی شدن، رقابت شدید، نیاز به سرمایه انسانی و استعداد از سایر بخشها، مشارکت و همکاری راهبردی، ظهور مدلهای کسبوکار جدید و چالشهای کلیدی نیز شامل قدرت خرید محدود، شناخت محدود، اعتماد پایین، ارتباط ضعیف مشتریان و بیمهگران، محصولات نامتناسب، توزیع نامناسب و مدلهای کسبوکار نامناسب هستند. در نهایت برای هر کدام از چالشهای قدرت خرید محدود، شناخت محدود، اعتماد پایین، ارتباط ضعیف مشتریان و بیمهگران، محصولات نامتناسب، توزیع نامناسب و مدلهای کسبوکار نامناسب، براساس روندهای بیان شده، راهکارهایی ارائه شدهاند.
صنعت بیمه,اینشورتک,نوآوری,فناوری
https://jtd.iranjournals.ir/article_246086.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_246086_951cf4460a263f1b9f33ba271e888939.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
44
2021
06
22
شناسایی و تحلیل موانع پذیرش فناوری سبز (شرکت توزیع نیروی برق زنجان)
87
94
FA
ابراهیم
رجب پور
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران؛ &rlm;
e.rajabpour@pgu.ac.ir
محمد
مرادی
دکترا، مدیریت منابع انسانی، مدرس گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران‏
mm.moradi@ut.ac.ir
عبدالکریم
حسین پور
استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، ‏بوشهر، ‏
k.hosseinpoor@pgu.ac.ir
10.22034/jtd.2021.246630
با توجه به افزایش تقاضاها برای حفاظت از محیطزیست از سوی ذینفعان مختلف؛ اتخاذ یک راهحل فناورانه سبز متناسب با ویژگیهای عملیاتی هر سازمان، وظیفهای اساسی برای دستیابی به مدیریت پایدار از سوی مدیران سازمانها است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل موانع پذیرش فناوری سبز در صنعت برق است. پژوهش حاضر به لحاظ شیوه انجام کمّی؛ از نظر جهتگیری کاربردی و از حیث استراتژی، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شاغل در شرکت توزیع نیروی برق زنجان میباشند. در گام اول پژوهش برای شناسایی موانع و شاخصهای مؤثر در راستای پذیرش فناوری سبز از بررسی ادبیات پژوهش و برگزاری گروه کانونی استفاده گردید. در گام دوم پژوهش، برای رتبهبندی عوامل و شاخصهای شناسایی شده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته میباشد. بهمنظور سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده گردید. همچنین، برای سنجش پایایی از ضریب نرخ ناسازگاری ماتریسهای مقایسه زوجی فازی مثلثی استفاده شد و با توجه به اینکه این مقدار کمتر از 1/0 است؛ پایایی پرسشنامه تأیید شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین موانع در راستای پذیرش فناوری سبز به ترتیب اولویت عبارتند از: موانع فرآیندی، موانع فردی، موانع اجتماعی، موانع فرهنگی و موانع مشتریان. همچنین، شاخص «عدم توجه به مسائل زیستمحیطی از سوی دولتمردان» مربوط به عامل «موانع اجتماعی» بالاترین امتیاز را در بین شاخصها بهدست آورد.
محیطزیست,فناوری,فناوری سبز,پذیرش فناوری سبز,صنعت برق
https://jtd.iranjournals.ir/article_246630.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_246630_62d0e5e6839e690d9096ce62dee13767.pdf