پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
46
2021
12
22
طراحی مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور
3
14
FA
امیرعباس
فیضی
دانشجوی دکتری، مدیریت و بازرگانی واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
amirfeizi@yahoo.com
علی
قلی پور سلیمانی
0000-0003-2029-5902
استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریت واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
amirracc1355@gmail.com
کامبیز
شاهرودی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریت واحد رشت، دانشگاه ازاد اسلامی، رشت،ایران
k_shahroodi@yahoo.com
فرزین
فرحبد
0000-0001-8415-2159
استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریتواحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران
farxinfrahbod@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.249017
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی حوزه بازاریابی و برندسازی و تعدادی از مدیران بازاریابی خبره صنعت روغن موتور میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 14 نفر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سؤالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون (883/0) تأئید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیان انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا گردید. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور ترسیم گردید و در پایان نظریهای مبتنی بر 18 قضیه حکمی خلق شد. مبتنی بر مدل احصاء شده، شرایط علّی (شامل شرایط بخش خصوصی و شرایط بخش عمومی)، مقوله محوری (فرآیند برندسازی محصولات سبز)، بسترسازها (شامل راهبری برندسازی سبز، سرمایههای فکری سبز و زیرساختهای تولید و فناوری سبز)، عؤامل زمینهای (شامل عؤامل محیطی در دو حوزه محیط داخلی و خارجی صنعت)، راهبردها (شامل پیادهسازی راهبردهای برندسازی سبز، هویتسازی برند سبز، برقراری ارتباطات یکپارچه برند سبز، و برندسازی مشترک) و پیامدها (پیامدهای نگرشی و کارکردی برند سبز) در مدل پارادایمی تبیین و در نهایت روابط بین آنان در مدل انتخابی نظریهپردازی گردید.
محصول سبز,برندسازی سبز,برندسازی محصول سبز,توسعه تکنولوژی صنعت روغن موتور
https://jtd.iranjournals.ir/article_249017.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_249017_373719d9f23a44adb1bd3d30c814cee3.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
46
2021
12
22
بررسی و تحلیل تأثیر عوامل نوآوری باز بر استراتژی و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری منطقه یک تهران)
15
30
FA
عظیم
زارعی
0000-0002-8719-6338
دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
a_zarei@semnan.ac.ir
مجید
اسحاقی
استاد تمام، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
meshaghi@semnan.ac.ir
فرشید
فرخی زاده
0000-0001-6556-7735
دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
farshidfarokhizadeh@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.248881
رویکردهای نوآوری استراتژیک و نوآوری باز میتوانند تحولی در عملکرد شرکتها ایجاد نموده و نقاط ضعف و اشکالات وارده بر رویکردهای سنتی را مرتفع نمایند. همراهی این دو متغیر با عملکرد زمینهساز شرایطی میگردد که شرکتها برای دستیابی به عملکرد بالا و رقابت با رقبا و زنده ماندن از نوآوری استفاده کنند. با توجه به اهمیت این امر در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر عوامل نوآوری باز بر استراتژی و عملکرد سازمانی شهرداری تهران (نمونه موردی: شهرداری منطقه یک تهران) پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی است. تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش توسط نرمافزارهای SPSS، PLS، بر اساس پرسشنامههای گردآوری شده از 234 نفر از مدیران و کارشناسان واحدهای شهرسازی، امور شهری، فناوری اطلاعات، مالی، برنامهریزی و توسعه شهری بهعنوان نمونه آماری صورت گرفته است، روش نمونهگیری از نوع کاملاً تصادفی و روش فرمول کوکران میباشد و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نوآوری باز با 17 گویه و پرسشنامه استراتژی ارزیابی سازمانی با 15 گویه و پرسشنامه عملکرد سازمانی با 15 گویه میباشد که دارای روایی و پایایی مورد تائید میباشد. نتایج بررسی فرضیات حاکی از آن بوده است که به ترتیب عامل تولیدی، فرآیندی و اداری با ضریب (0.116،0.149 و 0.509) بر استراتژی و با ضریب (0.172،0.117 و 0.605) بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
نوآوری باز,استراتژی,عملکرد سازمانی,نوآوری استراتژیک
https://jtd.iranjournals.ir/article_248881.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_248881_69b671cdbed1b41f9c3f13dc20bd763d.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
46
2021
12
22
عوامل موثر در بهبود ظرفیت جذب در همکاری های فناورانه اپراتورهای موبایل ایران
31
44
FA
مهرداد
قرنفلی
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی
mehrdadgharanfoli@gmail.com
مهدی
الیاسی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
m.elyasi@atu.ac.ir
سید حبیب الله
طباطبائیان
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
tabatabaeian@atu.ac.ir
کامران
فیضی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
kamfeizi@yahoo.com
10.22034/jtd.2021.249223
محیط پوبا و سرعت بالای تغییرات فناوری، از مهمترین محرک های توسعه فناوری و نوآوری در صنعت ICT است، سرعت بالای جریان دانش موجب شده بسیاری از شرکت ها در کسب و بکارگیری آن دچار مشکل و سردرگمی شوند. لذا توجه به بهبود ظرفیت جذب بازیگران فعال در این صنعت به منظور افزایش مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی ضروری است. چراکه نشان از توانمندی سازمان در تشخیص اطلاعات بیرونی جدید، جذب و بهکارگیری آن در راستای اهداف شرکت دارد. از آنجایی که ظرفیت جذب را می توان تابعی از تحولات محیط در شرکت دانست لذا همکاری فناورانه ما بین شرکت ها بعنوان یک عامل محیطی موثر بر سازمان، بر ظرفیت جذب موثر است، بدین ترتیب هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود ظرفیت جذب از طریق همکاری های فناورانه در اپراتورهای موبایل در ایران بعنوان یکی از پیشتازان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این پژوهش با روش تحقیق آمیخته و با 5 فرضیه ارائه شده است. برای تحلیل نتایج حاصل از بخش کیفی تحقیق، از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، قابلیت پویای سازمان، گشودگی سازمان، خلاقیت و نوآوری سازمان، عوامل موثر بر بهبود ظرفیت جذب در همکاریهای فناورانه در اپراتورهای موبایل میباشند.
ظرفیت جذب,همکاری های فناورانه,فناوری اطلاعات و ارتباطات,اپراتورهای موبایل,مدل بلوغ توانمندی کارکنان
https://jtd.iranjournals.ir/article_249223.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_249223_df3c69b28358723ae140d5198ea59f75.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
46
2021
12
22
تشکیل خوشه صنعتی متانول بر اساس کشش بازار
45
62
FA
احمد
موسایی
شرکت ملی نفت
mousaei@gmail.com
میلاد
فیروزه
دانشجو- دانشگاه صنعت نفت
miladfiroozeh@outlook.com
محمدعلی
هاتفی
شرکت نفت
hatefi@put.ac.ir
10.22034/jtd.2021.249020
با توجه به افزایش ظرفیت جهانی و داخلی تولید متانول و پیشبینیهای انجامشده در راستای کاهش بهای متانول در سالهای آتی لزوم تخصیص بخشی از متانول صادراتی کشور جهت تبدیل به محصولاتی باارزش افزوده بیشتر احساس میشود بدین منظور با بررسی بازار محصولات متانول و روند تقاضای داخلی و منطقهای آن در سالهای آتی پتانسیل تولید مشتقات مهم متانول در اولویت قرار گرفته است، بنابراین برای این منظور نیازمند استفاده از خوشههای صنعتی به عنوان گروهی از بنگاهها که در مکان جغرافیایی مشخص بوده و در یک راستا فعالیت میکنند، میباشیم. بنابراین محصولات متانول (که جمعا 98 محصول میباشد) پس از بررسی و گذر از دو فیلتر مطرح شده، در قالب یک خوشه صنعتی که شامل 21 واحد صنعتی بوده جهت سرمایه گذاری در این مقاله پیشنهاد شده است که علاوه بر و محرومیتزدایی بیشتر از پتروشیمی، افزایش صادرات و اشتغال پتانسیل تولید محصولات متنوع دیگری که دارای بازارهای آتی خواهند بود فراهم مینماید. مهمترین محصولاتی که در گام نخست تشکیل خوشه صنعتی متانول پیشنهادشده عبارت است از پروپیلن، اتانول، اتیلن، فرمالدئید و فنل فرمالدئید رزین اوره فرمالدئید، 1و4 بوتان دی ال، متیل آمین ها، دی متیل فرم آمید، اسید استیک، وینیل استات، دی متیل اتر و متیل متا اکریلیت.
خوشه صنعتی,تحقیقات بازار,متانول,خوشه صنعتی متانول,زنجیره ارزش گاز طبیعی
https://jtd.iranjournals.ir/article_249020.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_249020_6829e210a1a9ca52fbf6d4551cde0b80.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
46
2021
12
22
راه ابریشم دیجیتال و نقش آن در توسعه پایدار
63
76
FA
محمدرضا
واحدی
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
mrvahedi@itrc.ac.ir
محمدکاظم
صیادی
استادیار، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
mk.sayadi@itrc.ac.ir
10.22034/jtd.2021.249341
چین همواره به دنبال تغییر مرکز ثقل اقتصاد جهان از غرب به قارهی آسیا با محوریت این کشور و گسترش حوزهی تاثیرگذاری در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی سیاسی و جغرافیایی در مقیاس بینالمللی بوده است. طرح راه ابریشم دیجیتال به عنوان پایه اقتصاد دیجیتال چین، در راستای چنین اهدافی طراحی شده است که میتواند تاثیرات زیادی را بر موقعیت و وضعیت ژئوپلتیک ایران نیز داشته باشد. در طرح راه ابریشم دیجیتال از فناوری هایی استفاده میشود که به عنوان پایه و اساس یک اقتصاد دیجیتال به شمار میرود. این فناوری ها شامل فناوری های زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی است. مشارکت یا عدم مشارکت کشورها در این طرح می تواند تاثیرات زیادی بر وضعیت توسعه آنها، کاهش شکاف دیجیتالی، و افزایش ظرفیت محلی بگذارد. هدف از این مقاله، بررسی تأثیرات راه ابریشم دیجیتال بر توسعه پایدار است. بنابراین طرح مزبور با استفاده از چارچوب روش PEST، از منظرهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، و فناوری تحلیل میشود و سپس نقش آن در توسعه پایدار تشریح میگردد. با توجه به حضور پررنگ کشور ایران در این طرح، میتوان انتظار داشت که نقش آن در زمینه سیاستگذاریهای بینالمللی و حکمرانی دیجیتال، افزایش یافته و این کشور را به لحاظ جنبههای اقتصادی و فناورانه، به زنجیره ارزش جهانی متصل کند.
راه ابریشم دیجیتال,اثرات اقتصادی,سیاسی,اجتماعی و فناوری,توسعه پایدار,حکمرانی دیجیتال
https://jtd.iranjournals.ir/article_249341.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_249341_7df4fe503755adb3a2994047dbd82740.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
19
46
2021
12
22
بررسی تاثیر تنوع ریشه های فناورانه پتنت بر همپایی فناورانه: مورد مطالعه فناوریهای انرژی خورشیدی
77
90
FA
محبوبه
نوری زاده
0000-0002-1589-8402
دانشجوی دکتری/دانشگاه تربیت مدرس
m.nourizadeh@sharif.edu
طاهره
صاحب
هیات علمی / دانشگاه تربیت مدرس
t.saheb@modares.ac.ir
شقایق
صحرایی
هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد / دانشگاه تربیت مدرس
sh.sahraei@modares.ac.ir
علی
ملکی
رییس پژوهشکده سیاستگذاری شریف
a.maleki@sharif.edu
10.22034/jtd.2021.249855
صنایع سبز و انرژیهای تجدیدپذیر، به دلیل مسائل مختلفی من جمله بحث گرمایش جهانی و لزوم پاسخگویی به نیاز روزافزون جوامع به انرژی به خصوص در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفتهاست و پژوهشگران معتقدند گذار به اقتصاد و صنایع سبزتر اساساً حول محور نقش تغییرات و تکامل فناورانه میچرخد. این تکامل فناورانه معمولا توسط فعالیتهای حل مساله که دانشهای مختلف از حوزههای یکسان یا مختلف فناوری را ادغام کرده و از ویژگی تجمعی دانش بهره میبرد، انجام می شود. با توجه به ضرورت و اهمیت توسعه فناوریهای های تجدیدپذیر، هدف پژوهش حاضر اینست که به بررسی تنوع دانشی ریشه های فناورانه در توسعه این فناوری ها و تاثیر این تنوع بر همپایی فناورانه کشورهای فعال در این حوزه بپردازد. از آنجا که انرژی خورشیدی بزرگترین منبع تولید انرژی های تجدیدپذیر در جهان است، فناوری های این حوزه به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید. این پژوهش از نوع کاربردی فنسنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل استنادی پتنت انجام شد. به منظور اجرای پژوهش، در گام اول پتنتهای حوزه انرژی خورشیدی در بازه زمانی 1980 تا ۲۰۱۶ از پایگاه پتنت درونت احصا شد. در گام بعد، استنادات رو به عقب هر پتنت استخراج شد. درگام سوم تعداد کلاسهای فناورانه مختلف مرتبط با این حوزه شناسایی و با استفاده از شاخص، اصالت هر پتنت با استفاده از زبان R محاسبه و در سطح ملی تجمیع شد. در گام چهارم روند شاخص اصالت برای کشورهای موفق به همپایی بدست آمد. در نهایت مدلسازی رگرسیون نشان داد که هم برای کشور چین و هم برای کشور کره جنوبی، اصالت دانش و تنوع ریشههای فناورانه با همپایی فناورانه رابطه مثبت داشته است. در انتها نتیجه گیری و پیشنهادت پژوهش ارائه گردید.
انرژی تجدیدپذیر خورشیدی,صنایع سبز,همپایی فناورانه,تنوع فناورانه,اصالت دانش,کلاسهای فناورانه
https://jtd.iranjournals.ir/article_249855.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_249855_633263e4ee806a38655cd604d4d27dce.pdf