پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
39
2020
03
20
بررسی تأثیر مدیریت تکنولوژی بر عملکرد تجاری از طریق نقش میانجی قابلیتهای رقابتی (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان)
3
18
FA
رسول
شفیعیون
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان، ایران
shafieyoun66@yahoo.com
اکبر
نوروزی
مدیر ارشد بازنشسته
akbarnorouzipsp@gmail.com
چکیده<br /> تغییرات و پیچیدگیهای روزافزون به همراه رقابت شدید در محیط کسب و کارهای امروزی عمدتاً ناشی از رشد چشمگیر تکنولوژی است. شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی محور ی که خود عامل ایجاد چنین شرایطی هستند خود نیز در معرض تهدیدهای ناشی از آن قرار دارند. به همین منظور این تحقیق بدنبال بررسی تاثیر مدیریت تکنولوژی بر عملکرد تجاری از طریق نقش میانجی قابلیت های رقابتی در شرکت های دانش بنیان می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و معاونین شرکت های دانش بنیانی می باشند که مراحل رشد خود را به طور کامل طی نموده و در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر هستند.، که تعداد 86 شرکت به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و دادهها از طریق پرسشنامه الکترونیکی جمعآوری و تجزیهوتحلیل آن ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گردید. نتایج تحقیق نشان دادند که مدیریت تکنولوژی بر قابلیت های رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین قابلیت های رقابتی بر عملکرد تجاری تاثیر مثبت و معنا داری داشته ولی تأثیر مدیریت تکنولوژی از طریق مسیر مستقیم بر عملکرد تجاری معنادار نمیباشد. سر انجام نتیحه مهمی که از این تحقیق حاصل گردید این است که مدیریت تکنولوژی می تواند از طریق متغیر میانجی قابلیت های رقابتی بر عملکرد تجاری تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت، در صورتی که مدیریت تکنولوژی در شرکت های دانش بنیان بطور اصولی انجام شود قابلیت های رقابتی آن ها و در پی آن جایگاه رقابتی شان ارتقاء یافته و از این طریق دستیابی به عملکرد تجاری مطلوب برای آن ها امکان پذیر خواهد بود.
"مدیریت تکنولوژی","قابلیت های رقابتی","عملکرد تجاری","شرکت های دانش بنیان"
https://jtd.iranjournals.ir/article_39725.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_39725_b158ef0867a879ced3cb37af766fffcd.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
39
2020
03
20
نقش هوشمندی عاطفی راهبردی در قابلیت فناورانه، مدیریت دانش فناورانه و آموزش و رشد سازمانی
19
28
FA
هومن
شبابی
0000-0002-2601-7842
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش بابل
hooman-shababi@rahedanesh.ac.ir
محمود
یحیی زاده فر
عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
myahyafar@rahedanesh.ac.ir
اکبر
کردان
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی-غیر دولتی راه دانش بابل
akbarkordan5@gmail.com
این تحقیق با استفاده از نظرات کارکنان بانک ملی استان مازندران به بررسی اثر هوشمندی عاطفی راهبردی در قابلیت فناورانه، مدیریت دانش فناورانه و آموزش و رشد سازمانی کارکنان بانک ملی استان مازندران پرداخته است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کارکنان بانک ملی استان مازندران بوده است که از این میان، با بهره گیری از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، 314 پرسشنامه بین کارکنان بانک ملی استان مازندران توزیع گردید که اطلاعات بدست آمده با بکارگیری از نرم افزار SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تعیین روایی پژوهش، از روایی محتوایی استفاده شد که بر این اساس، پرسشنامه در اختیار تعدادی از اساتید و خبرگان حوزه مدیریت بازرگانی و بانکداری قرار داده شد و مورد تأیید آنها قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید که ضریب بدست آمده از پرسشنامه نشاندهنده پایایی قابل قبول برای پرسشنامه میباشد. نتیجه آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که هوشمندی عاطفی راهبردی اثر مثبت و معنی دار بر قابلیت فناورانه، مدیریت دانش فناورانه و آموزش و رشد سازمانی کارکنان بانک ملی استان مازندران دارد.
هوشمندی عاطفی راهبردی,قابلیت فناورانه,مدیریت دانش فناورانه,آموزش,رشد سازمانی
https://jtd.iranjournals.ir/article_39693.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_39693_99f470b83ed4d76a9f64466e20aa4aa1.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
39
2020
03
20
واکاوی مدیریت کیفیت نرم در مدل سه شاخگی با استفاده از روش پدیدارنگاری
29
40
FA
علیرضا
رجبی پور میبدی
گروه مدیریت بازرگانی،واحد یزد، دانشگاه یزد،ایران
a.rajabi@yahoo.com
لیلا
آندرواژ
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر_خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
drandervazh@gmail.com
سینا
معصومی
دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش مدیریت کیفیت و بهره وری، دانشگاه یزد
sina.a@yahoo.com
ایمان
قاسمی همدانی
دانشگاه آزاد اسلامی
imanghasemi72@yahoo.com
ایمان
کناری زاده
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
leila.andervazh@srbiau.ac.ir
راهبران و مدیران شرکتها برای نجات سازمان خود و کسب موفقیت برای آن، به طرحهایی نظیر مدیریت کیفیت نیاز دارند تا سازمان خود را در این مسیر دشوار و بیپایان راهبری کنند. پژوهش حاضر با تکیه بر روش پدیدارنگاری و استفاده از مدل سه شاخگی در پی مفهومسازی مدیریت کیفیت نرم است تا قابلیتها و کاربردهای این مفهوم بیش از پیش آشکار شود. شناخت بهتر و کشف دوباره پدیدههای مرتبط با مدیریت کیفیت موجب کسب توفیقات بیشتر از پیادهسازی سیستمهای مدیریت کیفیت میشود. پژوهش حاضر را از حیث هدف، پژوهشی توسعهای از حیث روش انجام آن، در گروه پژوهشهای توصیفی طبقهبندی میشود. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و اتکا به طرح مصاحبه از پیش تعیین شده دادههای مربوطه جمعآوری و آماده تجزیه و تحلیل شد. تحلیل مدیریت کیفیت نرم بر اساس مدل سهشاخگی میتواند خطوط راهنمایی جهت درک بهتر مدیریت کیفیت نرم و استخراج مؤلفههای جدید از این مفهوم را فراهم آورد و به بررسی دقیقتر وضعیت موجود و مطلوب این پدیده نوظهور سازمانی کمک کند. از آنجایی که پدیدههای مرتبط با عامل انسانی پویا و درهم تنیده هستند لذا ارائه شالوده و تجویز آن به سازمانهای گوناگون بدون بررسی صلاح نیست، بنابراین تحلیل از سه منظر محتوا، زمینه و ساختار سودمند است.
مدیریت کیفیت نرم,مدل سه شاخگی,مدیریت کیفیت فراگیر
https://jtd.iranjournals.ir/article_39730.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_39730_1e2220d5f40b74e6921d4c6546a5390b.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
39
2020
03
20
نقش و تأثیر عوامل سرمایه مشتری در تشخیص و توسعه فرصتهای کارآفرینی در شرکت کرمان خودرو
41
52
FA
محمدرضا
زاهدی
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
zahedy182@gmail.com
سکینه
جوادی کمنی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت
parisakhanoom4335@gmail.com
سیمین
محبی اشتیانی
دانشگاه مالک اشتر، دانشکده مهندسی صنایع
m.asimin@yahoo.com
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش و تأثیر عوامل سرمایه مشتری در تشخیص و توسعه فرصتهای کارآفرینی شرکت کرمان خودرو در سال 1397 بود. جامعه آماری پژوهش 130 نفر بود و با روش نمونهگیری تصادفی ساده 97 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار اسمارت پلاس در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص پی ال اس بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند. درنهایت یافتههای پژوهش تأثیر سرمایه مشتری و ابعاد آن شامل ارزش امتیازات تحت تملک شرکت، روابط با مردم و سازمانهای مرتبط با مشتریان، سهم بازار، نرخ حفظ یا از دست دادن مشتریان، سودآوری خالص به ازای هر مشتری را در تشخیص و توسعه فرصتهای کارآفرینی در جامعه موردمطالعه مورد تأیید قرارداد.
کارآفرینی,توسعه,سرمایه مشتری,سهم بازار
https://jtd.iranjournals.ir/article_39851.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_39851_2e5547b4af036f2aee3e9d32d16e399a.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
39
2020
03
20
تاثیر سرمایه اجتماعی و روابط مشتری بر عملکرد استراتژیک با درنظر داشتن نقش عدم اطمینان تکنولوژیکی(مورد مطالعه:شرکت کاله)
53
62
FA
طیبه
فراهانی
استادیار
ta1385us@yahoo.com
سونیا
اصغری
دانشکده علوم انسانی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران
asgharisonia22@yahoo.com
سرمایه اجتماعی یک دارایی ارزشمند برای شرکتهایی است که از منابع قابل دسترسی که از طریق روابط خریدار و عرضه کننده بدست می آید، حاصل می شود. بسیاری از مطالعات، مقیاس های شناختی، ارتباطی و ساختاری سرمایه اجتماعی را بر برخی از شاخص های عملکرد بررسی کرده اند.اما کمتر مطالعه ای به بررسی تاثیر عدم اطمینان تکنولوژی به عنوان متغیر میانجی پرداخته است. این پژوهش، از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نظر نحوه گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی پیمایشی است. جامعه مورد بررسی در این تحقیق شامل کارکنان شرکت کاله می باشد. پرسشنامه استاندارد در بین 375 نفر از کارکنان به صورت در دسترس توزیع شده است. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد، سرمایه شناختی، سرمایه رابطه ای، سرمایه ساختاری و روابط مشتری بر عملکرد استراتژیک شرکت کاله تاثیر مثبت و معناداری دارد.
سرمایه اجتماعی,روابط مشتری,عملکرد استراتژیک,شرکت کاله
https://jtd.iranjournals.ir/article_40301.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_40301_65a928707a037dbe7f460e122fe8a540.pdf
پژوهشکده توسعه تکنولوژی
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5411
18
39
2020
03
20
استراتژی های پاسخ به بحران درزمان بحران (کووید 19) در بخش تولید و صنعت
63
76
FA
سید قاسم
سلیمی زاویه
0000-0001-6405-1518
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
sg.salimi@gmail.com
وقوع بحران همهگیر نظیرکرونا ویروس، بقای شرکتهای تولیدی و به خصوص بخش صنعت را در مقیاس جهانی تهدید میکند که نتایج ویرانگر اجتماعی و اقتصادی را برای بخش تولید در پی خواهد داشت. در این مقاله راهکارها و استراتژیهای پاسخ به بحران در زمان بحران کرونا در بخش تولید و صنعت را مورد بررسی قرار خواهیم داد و استراتژیهایی را برای بخش تولید در کشور ایران پیشنهاد خواهیم داد. با توجه به جدیدترین گزارشهای داخلی و خارجی، استراتژیهای پاسخ به بحران کرونا ویروس در بخش صنعت و تولید، ازگزارشات (گروه مشاوران مکنزی ،کتاب اقتصاد در زمان کووید 19، گزارش دکتر دلاوری از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و...) استخراج شده است. لذا بدین منظور از تجزیه و تحلیل توصیفی و تحلیل محتوا برای تحقیق حاضر استفاده شده است . با توجه به تحلیل محتوا حدود ده گزارش مهم و کلیدی مورد بررسی واقع شد و هفت طبقهبندی مهم در بخش استراتژیهای پاسخ به بحران در بخش صنعت و تولید ارائه گردید. این هفت طبقه بندی شامل بخشهایی مانند آسیبهای بخش تولید و صنعت ، ضربات سه گانه به بخش تولید، ارائه یک چارچوب برنامه اقدامات استراتژیک در زمان بحران ،استراتژیهای تابآوری کسب وکارهای تولیدی و استراتژیهای پاسخ به بحران خواهد بود. بر همین اساس چهار استراتژی در زمان بحران حائز اهمیت میباشد که عبارتند از : استراتژی (عقب نشینی ، پشتکار (استقامت) ، نوآوری و خروج. آگاهی از این استراتژیها و پاسخ ها پیامدهایی را هم برای مدیران و هم برای محققان استراتژی در پی خواهد داشت.
استراتژی,بحران,کووید 19,تولید و صنعت,برنامه اقدام استراتژیک بحران
https://jtd.iranjournals.ir/article_43252.html
https://jtd.iranjournals.ir/article_43252_b54b3dd6bcf2c360f2ec6087a40dc4f6.pdf