TY - JOUR ID - 20164 TI - ارائه مدل نوآوری مبتنی بر مشتری با تمرکز بر روی مراحل اولیه فرآیند نوآوری محصول؛ در پارادایم نوآوری باز JO - فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی JA - JTD LA - fa SN - 2676-5403 AU - ملایی, علی اصغر AU - شیرازی, بابک AU - سلطان زاده, جواد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت نوآوری و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران AD - استادیار دانشگاه علوم و فنون مازندران AD - دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 14 IS - 28 SP - 5 EP - 20 KW - نوآوری مبتنی بر مشتری KW - مراحل اولیه فرآیند نوآوری KW - پارادایم نوآوری باز KW - مشتری DO - N2 - تحولات روزافزون فضای کسب وکار، دگرگونی سریع بازارها و افزایش رقابت پذیری سبب شده تا نقش نوآوری در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی سازمان ها و ایجاد مزیت رقابتی برای آنها، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. در فرآیند نوآوری، همواره بخش مهمی از تحقیقات شرکت مربوط به تولید ایده های جدیدی است که قابلیت تجاری داشته باشند. به منظور تولید ایده های جدید و نوآورانه می بایست دیدگاه ها نسبت به محصول جدید گسترش یابند. یکپارچه سازی مشتریان مختلف در مراحل اولیه فرآیند نوآوری ـ که اصطلاحاً به آن «مقدمات نوآوری» می گویند ـ می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت و موفقیت نوآوری شود. در نتیجه، در این مقاله با مرور ادبیات، مدل جدیدی از نوآوری مبتنی بر مشتری با تلفیق و توسعه مدل های معتبر ارائه شد که با تمرکز بر روی مقدمات نوآوری، علاوه بر مشتریان سازمان موجود، مشتریان سازمان های رقیب و مشتریان صنایع دیگر (صنایع حاشیه ای) را به منظور تولید ایده های خلاقانه در مورد محصول جدید نیز به صورت همزمان با یکدیگر ادغام می کند. از طرفی، بدیهی است که بکارگیری چنین رویکردی، بدون توانمندی گشودگی و بکارگیری پارادایم نوآوری باز، امکان پذیر نخواهد بود. هدف این مقاله، طراحی مدلی نظام مند است بطوری که مدیران بتوانند با اطمینان نسبت به موفقیت محصول جدید در مقدمات نوآوری وارد گام‌های بعدی فرآیند نوآوری شوند. UR - https://jtd.iranjournals.ir/article_20164.html L1 - https://jtd.iranjournals.ir/article_20164_7bb78264c9438e688794f2501d1ea6b2.pdf ER -