TY - JOUR ID - 245098 TI - همسویی راهبرد‌های نوآوری و محیط کسب‌و‌کار به منظور بهبود عملکرد تجاری در صنعت پلاستیک JO - فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی JA - JTD LA - fa SN - 2676-5403 AU - سیفی, جلال AU - خمسه, عباس AD - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران AD - هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرج Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 19 IS - 44 SP - 23 EP - 38 KW - راهبرد نوآوری KW - محیط کسب‌وکار KW - عملکرد تجاری KW - منطق فازی KW - صنعت پلاستیک DO - 10.22034/jtd.2021.245098 N2 - ازآنجا که بازده تولید شده از پیاده‌سازی نوآوری در بنگاه‌ها جهت کسب مزیت رقابتی و درنهایت داشتن عملکرد بهتر، ماحصل تعامل بین محیط کسب‌و‌کار، راهبرد‌های نوآوری و قابلیت‌های شرکت‌ها است؛ و اینکه تاکنون مطالعاتِ قابل‌توجهی در مورد برهم‌کنشِ محیط کسب‌و‌کار (به‌عنوان عامل بیرونی) و راهبرد‌های نوآوری بر عملکرد شرکت ها صورت نگرفته است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثرپذیری عملکرد تجاری یک بنگاه از همسویی راهبرد‌های نوآوری (دو بعدِ نوآوری محصول و نوآوری فرآیند) با محیط کسب‌و‌کار (در چارچوب سه عامل پویایی، رقابت‌پذیری، و تغییرات تکنولوژیک) است.با ‌استفاده‌از داده‌های بدست آمده از پرسشنامه - از خبرگان شرکت های تولیدی صنعت پلاستیک ایران - و سرانجام مدلسازی، و تجزیه و تحلیل داده‌ها بوسیله سیستم استنتاج فازی در نرم افزار متلب با بکارگیری روش استلزام مَمدانی؛ مطالعه فوق نشان می‌دهد که در این صنعت، نوآوری فرآیند در مقایسه با نوآوری محصول تأثیر بیشتری بر عملکرد تجاری خواهد گذاشت. از‌سوی‌دیگر، تغییرات تکنولوژی در مقایسه با پویایی و رقابت‌پذیری تأثیر بزرگتری بر عملکرد تجاری می‌گذارد. در مجموع، این پژوهش همسویی راهبردی بین راهبرد نوآوری فرآیند و تغییرات تکنولوژیک در بهبود عملکرد تجاری را به تصویر کشاند. این نتایج، انتخاب هدفمند راهبرد نوآوری براساس شرایط مختلف محیطی برای بنگاه‌ها را ضروری می‌سازد. UR - https://jtd.iranjournals.ir/article_245098.html L1 - https://jtd.iranjournals.ir/article_245098_4bd578416a2d2e67df4f3ab40c409da2.pdf ER -