TY - JOUR ID - 252587 TI - شناسایی عوامل مؤثر بر خرید آنلاین در شرکت‌های مبتنی بر فناوری (مورد مطالعه : شرکت دیجی‌کالا) JO - فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی JA - JTD LA - fa SN - 2676-5403 AU - احمدی زاد, آرمان AU - نسائی, خبات AU - پورحیدری, علیرضا AD - هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه کردستان ، سنندج، ایران AD - استادیار،گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه کردستان ، سنندج ، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه کردستان،سنندج،ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 49 SP - 49 EP - 62 KW - خرید آنلاین کالا KW - فروشگاه مبتنی بر فناوری KW - شبکه نگاری KW - دیجی‌کالا DO - 10.22034/jtd.2022.252587 N2 - در سال‌های اخیر خرید از فروشگاه‌های مبتنی بر فناوری که بصورت آنلاین فعالیت دارند در میان خریداران فراگیر شده است و به دلیل سهولت در انتخاب فروشنده ، برای شرکت‌های آنلاین دارای ریسک‌ از دست دادن سریع مشتریان است. لذا برای بهینه‌سازی ارائه خدمات به مشتریان لازم است تا مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر این خریدها از دید مشتریان شناسایی‌شده و مشکلاتی که باعث نارضایتی آنان می‌گردد رفع شوند.در این پژوهش با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی این عوامل در خریداران شرکت دیجی‌کالا به عنوان نمونه مورد بررسی پرداخته شده. در روند انجام با بررسی نظرات مشتریان این شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه ، 353 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری، مدلی شامل 10مقوله هسته (و 38 بعد تشکیل دهنده) تأثیرگذار بر تجربه خرید مشتریان شرکت مبتنی بر فناوری دیجیکالا را شناسایی و ارائه نماید. نتایج به‌دست‌آمده مدلی جامع از عوامل اثرگذار بر تجربه خرید آنلاین کالا از فروشگاه مبتنی بر فناوری دیجیکالا، شامل 10 مقوله مدیریت زنجیره تأمین، دیدگاه شخصی مشتریان، امکان مرجوعی کالای خریداری‌شده، تجربه قبلی خریدار، نحوه قیمت‌گذاری محصولات، تنوع محصولات، طرز برخورد نیروی انسانی، وب‌سایت و اپلیکیشن نحوه بسته‌بندی و کیفیت محصول را معرفی نمود. UR - https://jtd.iranjournals.ir/article_252587.html L1 - https://jtd.iranjournals.ir/article_252587_8d2c0660042b7b3560f91f13f08fb225.pdf ER -