2024-03-28T18:20:48Z
https://jtd.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5196
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1397
16
34
ارزیابی و اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات نانوفناوری در صنایع غذایی ( مطالعه موردی : شرکت کشت و صنعت گلستان)
عباس
خمسه
زهرا
رستمی
با توجه به اهمیت موضوع تجارى سازى و موانع موجود در تجارى سازى محصولات نانوتکنولوژی، تاکید بیشتر بر فرآیند تجارى سازى در صنایع کشورمان امرى لازم مى باشد.هدف این پژوهش ارزیابی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات نانوتکنولوژی در شرکت کشت و صنعت گلستان می باشد تا بتواند راه گشای طراحی الگوی تجاری سازی محصولات نانوتکنولوژی در صنایع غذایی گردد. لذا پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است و از نظر روش، از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. در این پژوهش از مدلی با 6 عامل و 48 شاخص که برازش آن با Smart Pls مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است.همچنین برای اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی، از فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) و نرم افزار Super Desision بهره برده ایم و بر اساس نتایج ANP، عامل تکنولوژیک، در اولویت اول و عوامل محیطی، منابع انسانی، مالی، ساختار و سازماندهی و مدیریتی به ترتیب در اولویت های بعدی از نظر خبرگان قرار دارند.
تجاری سازی
نانوفناوری
صنایع غذایی
فرایند تحلیل شبکه ای
2019
02
20
5
16
https://jtd.iranjournals.ir/article_32472_c07b8eddd3e9bc36d8f3308e3539ae70.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1397
16
34
تحلیلی بر موانع پیاده سازی بهبود مستمر در شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری
سید حبیب اله
میرغفوری
اکرم
شعبانی
سلیمان
منصوری محمد آبادی
در محیط پیچیده و آشفته امروز نیاز به بهبود مستمر در محصولات، خدمات و فرایند ها به طور گسترده ای به رسمیت شناخته شده است، اما موانعی وجود دارد که موجب می شود این برنامه به خوبی پیش نرود و مطابق با اصول پیاده سازی نشود. هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع پیاده سازی بهبود مستمر در شرکت های پارک علم و فناروی است. با بررسی های صورت گرفته در ادبیات تحقیق، 18 عامل به عنوان موانع پیاده سازی بهبود مستمر شناسایی شد و با توجه به نظرات خبرگان و اساتید دانشگاهی با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی به رتبه بندی موانع پرداخته و مهم ترین مانع پیاده سازی بهبود مستمر معرفی شد. نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس فازی نشان می دهد که "مشارکت پایین کارکنان در فعالیت های بهبود مستمر" مهم ترین مانع در پیاده سازی بهبود مستمر می باشد.
بهبود مستمر
تاپسیس فازی
آنتروپی شانون
پارک علم و فناوری
2019
02
20
17
24
https://jtd.iranjournals.ir/article_32938_57f0eb366197b7bf66abf7120b151072.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1397
16
34
شناسایی و تعیین عوامل اصلی توسعه فناوری با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (مطالعه موردی: بنگاههای کوچک و متوسط استان گیلان)
حمزه
امین طهماسبی
یکی از دلایل شکست و عقبماندگی در صنایع، عدم امکان و آمادگی توسعه تکنولوژی است. با عنایت به اهمیت موضوع شناخت عوامل مؤثر در توسعه تکنولوژی، در این پژوهش با انجام مرور ادبیات، این عوامل شناسایی شد. عوامل مهم با استفاده از نظرات خبرگان صنایع کوچک و متوسط استان گیلان از میان حدود 45 عامل مؤثر شناساییشده، در قالب 17 عامل اصلی مشخص گردید. سپس روابط موجود بین این عوامل با استفاده از روش مدل-سازی ساختاری تفسیری، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته؛ رتبه و سطوح مختلف آنها و مدل روابط میان عوامل کلیدی آن تعیین شد. نتایج حاصل از سطحبندی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه تکنولوژی نشان داد که عوامل توجه به رویکرد ادغام تکنولوژی بهمنظور ظهور نوآوریهای تکنولوژیک، سازوکارهای مدیریتی و زیرساختهای سازمانی، کارآفرینی تکنولوژیکی و کارکردهای اصلی اشاعه و انتشار تکنولوژی، جزو عوامل اصلی توسعه تکنولوژی در صنایع کوچک و متوسط بوده و میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
توسعه
فناوری
مدلسازی ساختاری تفسیری
2019
02
20
25
38
https://jtd.iranjournals.ir/article_32995_7b2dfbaf4037f3b51db7f2489dfdf737.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1397
16
34
توسعه و بومی سازی مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکتهای کوچک و متوسط
علی
ملاحسینی
محمد حسین
فروزانفر
امروزه فناوری و نوآوریهای مربوط به آن به یکی از مهمترین عناصر محیط راهبردی سازمانها تبدیل شدهاست. از اینرو پذیرش فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک نوآوری است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط انجام شده است. جهت پیشبرد پژوهش و دستیابی به نتایج کاربردی سه سوال اساسی مطرح گردید بدین ترتیب که علاوه بر ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری، عوامل موثر بر آن شناسایی و سپس رتبهبندی گردیدند. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش به استفاده، قصد و نیت استفاده و رفتار استفاده از فناوری بر پذیرش فناوری تاثیر گذارند. همچنین پس از مقایسه نتایج بدست آمده از هر دو روش رتبهبندی آزمون فریدمن و روش AHP نتایج یکسانی بدست آمد بدین صورت که دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت استفاده بیشترین تاثیر را در پذیرش فناوری داشتهاند. در پایان و پس از حصول مدل بومی و برازش شده پژوهش، پیشنهادات کاربردی به مدیران شرکتهای کوچک و متوسط ارائه گردیده است.
بومی سازی فناوری
مدل پذیرش فناوری (TAM)
شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs)
2019
02
20
39
48
https://jtd.iranjournals.ir/article_33399_a7106730c91b5fe089578e37f9444053.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1397
16
34
نوع شناسی پلتفرم های فناورانه: بررسی پویایی های پلتفرمی
احمد
جعفرنژاد جقوشی
منوچهر
منطقی
محمدرضا
صادقی مقدم
محمد
گشتاسبی
امروزه در تحقیقات حوزه مدیریت و خصوصا مدیریت فناوری، استفاده از واژه پلتفرم در قالب استعاره و مفهوم گسترش یافته است. این واژه، مجموعهای از اجزای یک سیستم کلی را توصیف میکند که با سایر اجزای سیستم تعامل دارند و به صورت مشترک معماری سیستم را شکل میدهند و برای توصیف پدیدههای مدیریتی در سطح محصولات مجزا، سیستمهای محصول، زنجیره تامین صنعت، بازارها و صنایع بکار میرود. هدف این مطالعه مروری نظاممند، طبقهبندی و ارائهی چارچوبی از انواع پلتفرمهای فناورانه، جهت بهبود درک پویاییهای این نوع پلتفرمها و ارائهی یک نوعشناسی جامع از انواع مختلف پلتفرم تحت یک منطق نظری منسجم بود تا از این طریق به جای تمرکز بر معانی متنوع، بر زمینهای که این واژه در آن مورد استفاده قرار می-گیرد، تمرکز گردد. نتایج حاکی از وجود پنج نوع پلتفرم فناورانه شامل پلتفرم سازمانی، محصول، زنجیره تامین، بازار، و صنعتی دارند که در سه دسته پلتفرمهای داخلی، زنجیره تامین و خارجی طبقهبندی شدهاند. پس از ایجاد یک طبقهبندی جامع از انواع پلتفرمها، با ارائهی یک پیوستار پویاییهای این پلتفرمها را در قالب افزایش اختیارات عاملان درگیر در پلتفرم، و افزایش پتانسیل نوآوری مشارکتی و رقابت میان عاملان درگیر در پلتفرم برای نوآوری نمایش دادهاند.
پلتفرمهای فناورانه
پلتفرم سازمانی
پلتفرم محصول
پلتفرم زنجیره ارزش
پلتفرم بازار
پلتفرم صنعتی
2019
02
20
49
66
https://jtd.iranjournals.ir/article_34039_d67984a96cb8177d39c376b1531d4334.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1397
16
34
بهره مندی از فناوری پهپاد در زنجیره تامین: بررسی موانع و فرصتهای پیشرو
محمدرضا
خدومی
عبدالحسین
صدرنیا
استفاده از پهپادها در زنجیره تامین موضوعی نو ظهور است و شرکتهای بسیاری درحال تحقیق و توسعه تکنولوژی پهپادها و به کارگیری آنها در زنجیره تامین هستند، چرا که پهپادها از نظر تجاری باعث ایجاد مزیت رقابتی، افزایش سرعت ارسال کالا، کاهش هزینهها، حفظ محیط زیست و همچنین باعث افزایش ارائه خدمات به مناطق دورافتاده و در شرایط بحرانی میشود. پهپادها با توجه به قابلیتهای فراوانشان در صورت اجرایی شدن میتوانند روشهای سنتی حمل و نقل را دگرگون سازند. استفاده از پهپادها در زنجیره تامین مانند هر تکنولوژی جدید دیگر دارای موانع و چالشهایی است که این مقاله پس از مرور کلی تکنولوژی پهپادها، به بررسی موانع و امکان اجرایی شدن پهپادها در زنجیره تامین میپردازد و فرصتهای پیش روی بهرهمندی از این تکنولوژی را در زنجیره تامین بر میشمارد.
زنجیره تامین
پرنده هدایت پذیر از دور(پهپاد)
حمل و نقل
2019
02
20
67
76
https://jtd.iranjournals.ir/article_34101_1a6d81a25252d08843d8d1b6c9dfd758.pdf