2024-03-29T17:14:33Z
https://jtd.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5437
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1398
17
35
بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر نوآوری خدمات در بانک گردشگری
فریبا
عارف
عباس
خمسه
فریدون
اوحدی
امروزه صنعت بانکداری به عرصهای بدل شده است که نیاز به نوآوری در آن بیش از سایر صنایع خدماتی احساس میشود. هدف از این پژوهش بررسی عوامل و شاخصهای موثر بر نوآوری خدمات در بانک گردشگری است. جامعه آماری پژوهش کاربران، کاربران ارشد، روسا و معاونین شعب بانک گردشگری در سطح کشور میباشد که تعداد 580 نفر از کل پرسنل را شامل میشود. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 232 نفر برآورد گردیده است. قلمرو زمانی پژوهش از بهمن 95 تا مرداد 96 را شامل میشود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه الکترونیک، که روایی آن با قضاوت خبرگان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است میباشد. براساس مطالعات ادبیات انجام شده، در این پژوهش 58 شاخص موثر بر نوآوری خدمات در قالب 9 عامل: ارتباطی، استراتژیک، انسانی، بازار و مشتریان، تکنولوژیک، سازمانی و سیستمی، فرآیندی، مالی و یادگیری در سطح بانک گردشگری شناسایی گردید و با استفاده از معادلات ساختاری و نرمافزار Amos تاثیر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین وضعیت موجود عوامل نوآوری خدمات در بانک گردشگری نشاندهنده آن است که این بانک از نظر عملکرد نوآورانه در عامل ارتباطات، فرآیندی، سازمانی و سیستمها و مالی دارای سطحی زیر سطح هشدار و در عوامل استراتژیک، بازار و مشتریان و یادگیری سطحی تقریبا برابر با سطح هشدار دارد و در دو عامل انسانی و تکنولوژیک، سطحی بالاتر از سطح هشدار دارد.
نوآوری
نوآوری خدمات
صنعت بانکداری
بانک گردشگری
AMOS
2019
03
21
5
18
https://jtd.iranjournals.ir/article_34110_a897ca1fbd299bda4776bdab4beb4fa4.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1398
17
35
تأثیر فعالیتهای تحقیق و توسعه بر ارزش افزوده بخش صنعت ایران
مهدی
مرادی
علی
سلمانپور
هدایت
حسین زاده
امروزه فعالیتهای تحقیق و توسعه به عنوان پایگاه اصلی نوآوری موجب بهبود تکنولوژی میشوند و از این طریق نقش موثری در افزایش ارزشافزوده بخش صنعت ایفا می کنند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر فعالیتهای تحقیق و توسعه بر ارزش افزوده در صنایع ایران میباشد. به همین منظور تاثیر مخارج تحقیق و توسعه بر ارزش افزوده در صنایع (کارگاههای ده نفر کارکن و بیشتر) ایران از 129 صنعت به تفکیک کدهای چهار رقمی ISIC ، با استفاده از روش اقتصاد سنجی دادههای تابلویی طی سالهای1374 الی 1393 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان میدهد، مخارج R&D داخلی تأثیر مثبت و معنی داری بر ارزش افزوده صنایع مورد بررسی داشتهاند. لذا توصیه میگردد دولت از فعالیتهای R&D صنایع جهت پیشرفت تکنولوژی و بهبود روشهای تولیدی آنان حمایت نماید. همچنین نتایج تخمین مدل حاکی از آن است، تعداد کل شاغلان و موجودی سرمایه نیز دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر ارزش افزوده در صنایع ایران میباشند.
مخارج RD داخلی
صنایع ایران
ارزش افزوده
دادههای تابلویی
2019
03
21
19
34
https://jtd.iranjournals.ir/article_34482_119e7386f40ec7b540a69e976cb99796.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1398
17
35
چارچوب مفهومی برای بررسی و ارزیابی شهرکهای صنعتی ایران
قاسم
رمضان پور نرگسی
هما
قائدشرفی
چکیده مطالعة تجربیات موفق توسعة صنعتی در چندین کشور جهان از این حکایت دارد که یکی از مهمترین ابزارها در زمینة زیرساختهای توسعة صنعتی در دسترس دولتها، شهرکهای صنعتی بودهاند. این شهرکها به عنوان محلی برای تجمیع صنایع مختلف کوچک، متوسط و بزرگ، دسترسی آنها را به خدمات و نیازمندیهای ضروری بهشکل مناسبی فراهم آورده است. دسترسی به صنایع وابسته برای تأمین مواد اولیه یا تکمیل زنجیرۀ ارزش و همچنین بازارهای مصرف را سهولت میبخشند و با دور کردن این صنایع از مناطق شهری و روستایی، به رعایت اصول زیستمحیطی در کشور نیز کمک شایانی میکنند. این پژوهش بر آن است تا با بررسی منابع موجود ضمن ارزیابی وضعیت شهرکهای صنعتی در کشور، عوامل تأثیرگذار بر موفقیت شهرکهای صنعتی را ارائه نماید. بنابراین سؤال اصلی پژوهش تعیین عوامل کلیدی تأثیرگذار بر موفقیت شهرکهای صنعتی است. این شهرکها در طول سالیان گذشته در رشد و توسعهی صنعتی، اقتصادی و اشتغالزایی نقش مهمی ایفا کردهاند. با این حال تجربة شهرکهای صنعتی در ایران را نمیتوان تجربهای کاملا موفق دانست. تاکنون در هیچ مطالعة مستقلی به بررسی عوامل موفقیت (یا شکست) شهرکهای صنعتی در ایران پرداخته نشده است. در این بررسی چارچوب مفهومی برای ارزیابی عوامل موفقیت طراحی و به مدیران و سیاستگذاران و پژوهشگران سیاستگذاری توسعة صنعتی کشور عرضه میشود.
واژگان کلیدی: شهرکهای صنعتی
توسعه صنعتی
چارچوب مفهومی
صنایع کوچک و متوسط
2019
03
21
35
48
https://jtd.iranjournals.ir/article_34856_cc4a0ff0fd86874dc83eadc070d7bbc6.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1398
17
35
تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: نقش میانجی گری قابلیت مدیریت فرآیند کسب و کار و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین
رضوانه
میرفلاح دموچالی
مصطفی
ابراهیم پور
محمود
مرادی
در عصر حاضر، شرکتها برای انطباق با شرایط متغیر در بازار و مقابله با رقبا بهدنبال کسب مزایای رقابتی هستند تا بتوانند زمینه ی بقای خود را در محیط پرتلاطم فراهم کرده و عملکرد بهتری از خود نشان دهند. تغییرات سریع فناوری اطلاعات، فعالیتهای بنگاههای اقتصادی را بهطور عمیقی تحت تأثیر قرار داده است. درواقع رونق اقتصادی کشورها، صنایع و شرکتها به بهرهبرداری مناسب از فناوری اطلاعات وابسته است. قابلیت فناوری اطلاعات می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکت در نظر گرفته شود و زمینه را برای مقابله با تغییرات سریع محیطی فراهم کند. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش 120 شرکت مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی انجام شده است. تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند و نتایج نشان داد که قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت از طریق دو متغیر میانجی قابلیت مدیریت فرآیند کسب و کار و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین تاثیر مثبت دارد.
"قابلیت فناوری اطلاعات"
"قابلیت مدیریت فرآیند کسب و کار"
"قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین"
"عملکرد شرکت"
2019
03
21
49
62
https://jtd.iranjournals.ir/article_35245_25868470584cbe007fbae6a07a0fc5d4.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1398
17
35
بررسی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی همکاری بین برند ها (شرکت های نهادینه شده) و استارت آپ ها: مطالعه موردی استارت آپ های پارک علم و فن آوری قزوین
مهدی
نصراللهی
محمد رضا
فتحی
فریبا
شش پری
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی همکاری بین استارت آپ ها و برند ها می باشد. مدیران و کارشناسان شرکت های دانش بنیان فعال در پارک علم و فن آوری قزوین و نیز برخی از برندهای فعال در شهرک های صنعتی قزوین، به عنوان جامعه آماری این تحقیق در نظر گرفته شده است. با توجه به جدول مورگان تعداد نمونه مورد نیاز 80 نفر بدست آمده است. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر، پرسشنامه محقق ساخته می باشد و براساس شاخص های مطرح شده در مقاله کوهلر (2016) تدوین شده است. در این تحقیق به منظور آزمون فرضیات از روش های تی استودنت و فریدمن استفاده شده است. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎﻥ می دهد میزان تطابق اهداف برند با اهداف استارت آپ، زمان تاسیس استارت آپ و تنوع ایده های نوآورانه بر انتخاب استراتژی همکاری تاثیر ﺩﺍﺭﺩ. نیاز استارت آپ به کانال جدید برای توزیع محصولات، نیاز استارت آپ به ورود به بازارهای جدید و احساس نیاز مدیران استارت آپ به افزایش اعتبار شرکتشان بر انتخاب استراتژی حمایت تاثیر دارد. همچنین قدرت مالی برند، نیاز مالی برند، نیاز مالی استارت آپ، اهمیت دسترسی به منابع شرکت و اهمیت دسترسی به استعدادهای استارت آپ بر انتخاب استراتژی سرمایه گذاری تاثیر دارد. علاوه بر این ریسک پذیری مدیران، ارزش (قیمت) استارت آپ و شکاف (خلاء) نوآوری بر انتخاب استراتژی بلعیدن تاثیر دارد.
استراتژی همکاری
استراتژی حمایت
استراتژی سرمایه گذاری
استراتژی بلعیدن
استارت آپ
پارک علم و فن آوری
2019
03
21
63
72
https://jtd.iranjournals.ir/article_35233_91dde793a1f79ea456aa85c582899439.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1398
17
35
رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت خوشههای صنعتی استان گیلان با استفاده از روش دیمتل خاکستری
حمزه
امین طهماسبی
مهسا
حامی
ﺗﻮﺳﻌﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ابداع خوشهای، ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری را در سیاستهای اﻗﺘﺼﺎدی و ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی توسعهیافته اﯾﻔﺎ مینماید. از طرفی شناسایی عوامل اصلی موفقیت در خوشه و تعیین و تعریف شاخصها یکی از مهمترین گامهای برنامهریزی برای توسعه خوشههای صنعتی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت خوشههای صنعتی استان گیلان باوجود عدم قطعیت در نظرات خبرگان است. برای اولویتبندی عوامل موثر بر موفقیت این خوشهها ابتدا 48 عامل اولیه که بر روی موفقیت خوشههای کسبوکار تأثیرگذار هستند، از ادبیات پژوهش استخراج شد و سپس با استفاده از روش دلفی پس از سه مرحله، 48 عامل اولیه به 28 عامل تبدیل شدند. این 28 عامل با استفاده از خوشهبندی در شش بخش دستهبندی شد. سپس با استفاده از روش دیمتل خاکستری تأثیر این عوامل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عوامل محیطی و جغرافیایی و ارزیابی عملکرد از مهمترین عوامل در موفقیت خوشههای کسبوکار استان گیلان بودهاند.
ارزیابی عملکرد
تئوری خاکستری
خوشههای صنعتی
دیمتل
عوامل موفقیت
2019
03
21
73
86
https://jtd.iranjournals.ir/article_35342_9fc20f7fb63eafe93ef70df35611859f.pdf