2024-03-28T18:16:00Z
https://jtd.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6793
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1399
18
41
توسعه مدل کارآفرینی استراتژیک، با تمرکز بر شایستگی کلیدی در سازمان
محمد
مردانی شهربابک
شهاب
صولتی
امروزه با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، سازمان ها و شرکت ها، برای پاسخ گویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش نیازمند کارآفرینی استراتژیک هستند. کارآفرینی استراتژیک منجر به خلق ارزش، رشد و تولید ثروت در سازمان میگردد. هدف از پژوهش حاضر، توسعه الگوی کارآفرینی استراتژیک و بررسی تأثیر آن بر مزیت رقابتی با استفاده از تبدیل آن به شایستگی کلیدی سازمانها میباشد. در این راستا پس از تشریح مبانی نظری موضوع، با استفاده از روش مطالعات کتابخانهای و اسنادی و بررسی مقالات و پژوهشهای قبلی و مقایسه مدلهای کارآفرینی استراتژیک موجود در منابع علمی و همچنین مصاحبه عمیق با خبرگان، مدل توسعه یافتهی کارآفرینی استراتژیک، با تمرکز بر شایستگی کلیدی در سازمان، ارائه گردیده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینی استراتژیک زمانی که بهعنوان یک شایستگی در سازمان تلقی و ایجاد گردد میتواند که به خلق ارزش برای افراد، سازمانها و جامعه منجر میگردد و بهکارگیری دفعی یا موردیِ خلاقیت، بهتنهایی ضامن کسب مزیت رقابتی نخواهد بود. خلق ارزش برای مالکان و کارآفرینان ایجاد ثروت نموده و درنهایت به رشد و رونق اقتصادی نظیر اشتغالزایی، پیشرفتهای فناوری و رفاه عمومی کمک مینماید این مدل، رابطه کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن را با مزیت رقابتی با تأکید بر تثبیت آن بهعنوان شایستگی کلیدی در شرایط اقتصادی امروز نشان میدهد.
کارآفرینی
استراتژی
مدیریت استراتژیک
کارآفرینی استراتژیک
شایستگی کلیدی
2020
11
21
3
12
https://jtd.iranjournals.ir/article_44869_ed84ea25845eba4027aae4b641c25bb7.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1399
18
41
مدلسازی ساختاری-تفسیری چالشهای تاثیرگذار بر فرآیند سیاستگذاری توسعه فناوریهای انرژی تجدیدپذیر در ایران
امیر
قربانی
کیارش
فرتاش
محمدصادق
خیاطیان
سیاستگذاری با هدف توسعه فناوری، کارکرد اساسی دولتها و فرآیند مداخله آنها به منظور دستیابی به نتایج و تحقق چشماندازهای اقتصادی و اجتماعی است. مطالعات سیاستگذاری به دنبال توصیف و تبیین سیاستگذاری دولتها و نحوه اثرگذاری و ایجاد تغییر در آن است. حوزه انرژی از جمله انرژیهای تجدیدپذیر و همچنین توسعه فناوریهای تجدیدپذیر نیز به عنوان یکی از مهمترین حوزههای مسائل عمومی، همواره متاثر از مداخلات مستقیم و غیرمستقیم دولت است. در این راستا هدف این مقاله بررسی چالشهای تاثیرگذار بر فرآیند سیاستگذاری توسعه فناوریهای تجدیدپذیر در ایران میباشد که به این منظور از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است تا روابط متقابل میان این چالشها بیان شود. علاوه براین، از تحلیل MICMAC نیز برای تشخیص قدرت نفوذ و وابستگی هر یک از چالشها استفاده شده است. پس از تحلیل دادهها، چالشهای تاثیرگذار بر فرآیند سیاستگذاری توسعه فناوریهای تجدیدپذیر در 5 سطح مختلف طبقهبندی شدند و با توجه به روابط متقابل بین آنها به صورت مدل ساختاری-تفسیری ارائه شد. همچنین پس از تحلیل MICMAC متغیرها در سه گروه متغیرهای وابسته، مستقل و خودمختار قرار گرفتند و هیچ متغیری در گروه متغیرهای پیوندی قرار نگرفت. یافتهها نشان داد که «پشتیبانی از نوآوران موفق»، «ظرفیت جذب سرمایه»، «هزینههای راهاندازی نامشخص» و «اثبات اثربخشی سیاستها» از اساسیترین چالشهای تاثیرگذار بر فرآیند سیاستگذاری توسعه فناوریهای تجدیدپذیر در ایران میباشند.
توسعه فناوری
سیاستگذاری
انرژیهای تجدیدپذیر
مدلسازی ساختاری-تفسیری
2020
11
21
13
26
https://jtd.iranjournals.ir/article_44924_a05e23cdda8e14dc844ac95d39886f53.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1399
18
41
مدل سازی ارزیابی تاثیر فعالیت های ناب-چابک بر عملکرد شرکت با استفاده از تحلیل سناریوی مبتنی بر شبکه باور بیزین
هدایت
ابراهیمی
مصطفی
ابراهیم پور
محمود
مرادی
در عصر حاضر وضعیت رقابتی شدید در دنیای کسبوکار، شرکتها را مجاب ساخته است که از تمامی ابزارهای موجود برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند؛ زیرا عملکرد یکی از مهمترین معیارهای سنجش موفقیت شرکتهاست. نوسانهای بازار، عدم اطمینان محیطی، نیاز به استفاده بهینه از منابع و رسیدن به مزیت رقابتی، شرکتها را به سمت استفاده از سیستمهای تولید ناب و چابک برده است تا عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف این مقاله بررسی تاثیر فعالیتهای نابچابک بر عملکرد شرکت در شرایط مختلف است. لذا پس از بررسی مبانی نظری، فعالیتهای نابچابک و ابعاد عملکردی آن شناساییشده و تعاملپذیری شاخصها با هم و میزان اثرگذاری فعالیتهای نابچابک بر عملکرد بررسی گردید. گردآوری دادههای مربوط به تعاملپذیری فعالیتهای ناب-چابک با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی و از طریق برگزاری پنل تخصصی خبرگان صورت پذیرفت و دادهها بهوسیله نرمافزار MICMAC تحلیل شد و تاثیرگذاری فعالیتهای نابچابک بر عملکرد و پایداری شرکت بهصورت سناریوسازی و با روش شبکه باور بیزین و نرمافزار NETICA صورت پذیرفت. یافتههای پژوهش بیانگر این است که درسناریوهای خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه، پیادهسازی و استفاده از فعالیتهای نابچابک بر عملکرد مالی، غیرمالی و پایداری شرکت تاثیر مثبت میگذارد. همچنین با توجه به نظر خبرگان، شش سیگما، فناوری اطلاعات، کایزن و سیاستهای حقوق و پاداش بیشترین تاثیرگذاری را در پیادهسازی تولید ناب-چابک در شرکت دارد.
عملکرد شرکت
تولید ناب چابک
شبکههای باور بیزین
تجزیهوتحلیل سناریو
2020
11
21
27
42
https://jtd.iranjournals.ir/article_44963_62dbc908b8db7da5297dafd895b71a34.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1399
18
41
مدلی برای پاردایم تولید اجتماعی
سید قاسم
سلیمی زاویه
سعیده
شمس
تغییر سازمان تولید و ساختار عملیاتی به یک ساختار غیر متمرکز و اجتماعی همیشه مد نظر بوده است . تحت روند رو به رشد شخصی سازی و اجتماعی شدن ، تولید اجتماعی یک شیوه فنی و تجاری در حال ظهور در الگوی شخصی سازی انبوه است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا از طریق یکپارچه سازی فرآیندهای خدمات تولیدی بین سازمانی ، محصولات شخصی سازی شده و خدمات شخصی را با شرکای خود بسازند. این مقاله ، به بررسی جامع ادبیات و بحث در مورد پاردایم تولید اجتماعی و ارائه مدل مناسب برای تولید اجتماعی می پردازد. در مقاله به مقایسه تولید اجتماعی و سایرپاردایم های تولید خواهیم پرداخت و علاوه برآن ویژگی های تولید اجتماعی و منطق پاردایم تولید اجتماعی را مورد بحث قرار خواهیم داد. انتظار می رود که این بررسی بتواند خوانندگان را در درک بیشتر ایده تولید اجتماعی کمک کند. براساس یک بررسی جامع در مورد ادبیات ، این مقاله به روشن شدن مفاهیم کلیدی ، توسعه چشم انداز استراتژیک از روش پاردایم تولید اجتماعی می پردازد.
مدل تولید اجتماعی
پاردایم تولید اجتماعی
ویژگی تولید اجتماعی
منطق تولید اجتماعی
طراحی باز
2020
11
21
43
50
https://jtd.iranjournals.ir/article_45049_87613683318a6b7b43950cbb28e5aaab.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1399
18
41
بهکارگیری فناوریهای نوین و بازاریابی دیجیتال در جذب مخاطب حوزه آموزش
حمید رضا
وزیری گهر
رضا
عبدالحسینی
با توجه به اهمیت استفاده از اینترنت و فناوریهای مرتبط با آن جهت بازاریابی در فضای کسبوکار امروزی که رقابت شدیدی را در بین نهادها و ارگانهای مختلف به وجود آورده است و سبب استفاده از شیوههای مختلف توسط سازمانها برای دستیابی به موفقیت شده است، در این مطالعه به مروری جامع بر انواع بازاریابی دیجیتال پرداختهشده است. هدف از این مطالعه معرفی شیوههایی از بازاریابی دیجیتال است که میتواند در حوزه آموزش مورد استفاده قرار گیرد و سبب موفقیت در عملکرد بازاریابی کسبوکارهایی شود که در حوزه آموزش فعال هستند. طبق بررسیهای انجام شده در این مطالعه مبتنی بر مبانی نظری میتوان سه شیوه بازاریابی در رسانههای اجتماعی، بازاریابی با ایمیل و بازاریابی محتوا را بهعنوان شیوههایی از بازاریابی دیجیتال معرفی کرد که بیشترین کاربرد را میتواند بهخصوص در حوزه آموزش داشته باشد. ازاینرو توجه به آنها به مدیران سازمانهای مرتبط پیشنهاد میشود.
بازاریابی دیجیتال
فناوریهای نوین
آموزش
شبکههای اجتماعی
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی محتوایی
2020
11
21
51
64
https://jtd.iranjournals.ir/article_46673_aca560d020b212b0d272391c3487f693.pdf
فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
2676-5403
2676-5403
1399
18
41
شناسایی و رتبه بندی چالش های توسعه تولید، سیاست ها و راهکارهای بهبود وضعیت در صنعت نساجی (مورد مطالعه: تولید پارچه چادر مشکی)
شکوفه
شفیعی
رضا
عباسی
امین
حبیبی راد
صنعت نساجی و پوشاک ایران با بهره گیری از قدمت طولانی، حجم سرمایه گذاری، نرخ بالای ارزش افزوده، پیوندهای پیشین و پسین با سایر صنایع دیگر و اقتصاد ملی و نیروهای انسانی فراوان دارای امکانات بالقوه بسیاری جهت پیشرفت و ارتقاء کمی و کیفی خود و اقتصاد ملی است. اما متاسفانه طی سالیان متمادی تولید منسوجات به خصوص پارچه چادر مشکی با چالش ها ومشکلات زیادی همراه بوده است. در این پژوهش به شناسایی و رتبه بندی چالش های توسعه تولید، سیاست ها و راهکارهای بهبود وضعیت در تولید پارچه چادر مشکی صنعت نساجی پرداخته شد که از لحاظ روش تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی و توصیفی-اکتشافی می باشد. ابتدا 46 چالش از ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان شناسایی شده و با انجام آزمون های دوجمله ای و فریدمن 18 چالش اصلی مشخص و رتبه بندی گردیدند. در ادامه 11 سیاست و 33 راهکار از ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان شناسایی و با استفاده از شاخص نسبت توافق خبرگان (CVR) اقدام به انتخاب سیاست ها و راهکارهای مهم در برطرف نمودن چالش ها گردید.
صنعت نساجی
چالش های توسعه
سیاست
راهکار بهبود
2020
11
21
65
78
https://jtd.iranjournals.ir/article_46792_44ee4f3b017b527d23eaa6351fe92b94.pdf