پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403132620151122The impact of strategic flexibility on companies market performance: The Mediating Role of open innovationبررسی تاثیر انعطافپذیری استراتژیک برعملکرد بازار شرکت ها: نقش میانجیگری نوآوری باز51618081FAمصطفی ابراهیم پور ازبریعضو هیات علمی دانشگاه گیلانسید محمد نوع پسند اصیلعضو هیات علمی دانشگاه گیلانمهسا احمدی سراوانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلانJournal Article20160101Nowadays, companies for adapt to changing conditions in the market and against competitors, to provide their survival in turbulent environment and better performance, are seeking to gain competitive advantage. Flexibility is considered as a competitive capability and makes companies respond to unforeseen situations and fast changing environments. The aim of this study is investigating the impact of strategic flexibility on market performance with mediating role of open innovation. In this paper, the external technology acquisition and external technology exploitation is considered as two aspects of open innovation. Current study in terms of purpose is applied and is descriptive-survey. To evaluate the hypothesis of 80 SMEs in the industrial zone of Rasht were examined and data analysis by structural equation modeling based on partial least squares (PLS) was carried out. The results showed that strategic flexibility has significant and positive impact on open innovation and also open innovation has significant and positive impact on market performance.در عصر حاضر، شرکتها برای انطباق با شرایط متغیر در بازار و مقابله با رقبا بهدنبال کسب مزایای رقابتی هستند تا بتوانند زمینه بقای خود را در محیط پرتلاطم فراهم کرده و عملکرد بهتری از خود نشان دهند. انعطافپذیری به عنوان یک قابلیت رقابتی برای شرکت در نظر گرفته میشود و موجبات پذیرش شرایط پیشبینی نشده و تغییرات سریع محیط را فراهم میکند. هدف این مقاله بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد بازار با نقش میانجیگری نوآوری باز میباشد. در این مقاله کسب تکنولوژی خارجی و بهرهبرداری از تکنولوژی خارجی به عنوان دو بعد نوآوری باز در نظر گرفته شدهاست. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش80 شرکت تولیدی کوچک و متوسط واقع در شهر صنعتی رشت مورد بررسی قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها توسط مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. نتایج نشان داد که انعطاف پذیری استراتژیک بر نوآوری باز تاثیر مثبت و معنی دار دارد و همچنین نوآوری باز بر عملکرد بازار تاثیر مثبت و معنی دار دارد.https://jtd.iranjournals.ir/article_18081_d7572fd7c31f38506df35b1a69005d78.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403132620151122Analysis of organizational ambidexterity role in spin off's creation, growth and successتحلیلی بر نقش دوسوتوانی سازمانی در ایجاد، رشد و موفقیت شرکتهای زایشی172818577FAمنوچهر منطقیهیات علمیمحمد نقی زادهعضو هیات علمیعاطیه صفردوستدانشجومریم محمد روضه سرادانشجوJournal Article20160112Today's the main concern for many manufacturing organizations is that, they cannot engaged in an activity that accustomed to it (For example, utilization of existing resources and capabilities), and the ability to perform other work on their own (For example, the discovery of new opportunities) at the same time. It is difficult to achieve such a transformation, and it requires serious attention to building the capacity of ambidexterity in the organization. On the other hand, creation, growth and success of spin offs (as a form of commercialization) affected by ambidexterity capabilities of the organization. The aim of this study was to investigate the role of ambidexterity in creation, growth and success of spin offs. This paper explore the role of capabilities of the spin offs in the field of discovering new opportunities and exploiting existing opportunities, in the success of this type of companies. Findings show that the five function of small and medium businesses, involved on success of spin offs. These functions include Adopt an ambidextrous leadership style, Outsource one of the two functions, Attract and retain employees who can both explore and exploit, Attract executives who can act as leaders, managers, and entrepreneurs and Shift resources across projects regardless of whether their goals are to explore or exploit.دغدغه اصلی بسیاری از سازمانهای تولیدی امروزی این است که نمیتوانند در آن واحد که به یک فعالیت مشغول هستند و به آن عادت کردهاند (به طور مثال بهره برداری از منابع و قابلیتهای موجود)، قابلیت انجام کار یا فعالیت دیگری (به طور مثال کشف فرصتهای جدید) را در خود ایجاد کنند. دستیابی به چنین تحولی دشوار است و نیازمند توجه جدی به ایجاد ظرفیت دو جانبهگرایی یا دوسوتوانی سازمانی در سازمان میباشد. از سوی دیگر ایجاد، رشد و موفقیت شرکتهای زایشی (به عنوان یکی از روشهای تجاریسازی) تحت تاثیر قابلیتهای دوسوتوانی سازمان میباشد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دوسوتوانی در ایجاد، رشد و موفقیت شرکتهای زایشی است. در این مقاله سعی شده که به شکل تئوریک نقش توانمندیهای شرکتهای زایشی در دو حوزه کشف فرصتهای جدید و بهره برداری از فرصتهای موجود بر موفقیت این نوع از شرکتها مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای بدست آمده از پژوهش نشان میدهد که پنج دسته کارکردِ مبتنی بر دوسوتوانی سازمانهای کوچک و متوسط بر موفقیت شرکتهای زایشی نقش دارند که این کارکردها شامل انطباق با سبک رهبری دوسوتوان، برون سپاری یکی از دو کارکرد اکتشاف یا بهره برداری، جذب کارکنان با هر دو مهارت، جذب کارکنان با جذب مدیران با قابلیتهای متوازن، سوق دادن منابع به کل پروژهها میباشند.https://jtd.iranjournals.ir/article_18577_97051bcbac2519bd909b974180876b3f.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403132620151122Analysis of institutional forces acting on the commercialization of academic research achievementsعوامل فردی و نهادی موثر بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی294418870FAامین پژوهش جهرمیعضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی مالک اشترجواد پورکریمیعضو هیات علمی0000-0002-4599-9087Journal Article20151208This study analyzes the institutional forces affecting the commercialization of academic research achievements and offers nested three-level model, the community level, the University level (the smallest unit of analysis at the level of universities is academic groups) and individual level. The purpose is an applied research and in the way of data collection, is Qualitative research and research method is library method (secondary studies of Meta-Synthesis), based on the study of an area of effective factors with the use of databases is provided. The analysis in this study occurred in three stages: Full review of the research literature, short articles and combined and the final conclusions. This article is the result of institutional change, social (directly) and by changing norms University (indirectly) on the achievement of selected distribution (public access to licensing and commercialization of intellectual property created) affects.هدف از این پژوهش، مطالعه تحلیل نیروهای نهادی عامل بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی و ارائه مدل سه سطحی تاثیر؛ سطح جامعه، دانشگاه (کوچکترین واحد تحلیل در سطح سازمان دانشگاه، گروه علمی در دانشگاه است)، و سطح فردی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. همچنین از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق، کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی حوزه عوامل موثر بر تجاریسازی دانشگاهی با استفاده از بانکهای اطلاعاتی تهیه شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق در 3 مرحله رخ داد: بررسی کامل ادبیات تحقیق؛ خلاصه کلام این مقالات؛ و ترکیب و جمعبندی نهایی. مقاله نتیجه میگیرد تغییر نهادی اجتماعی (به صورت مستقیم) و از طریق تغییر هنجارهای دانشگاه (به طور غیرمستقیم) بر انتخاب نحوه انتشار دستاورد (دسترسی عمومی یا ایجاد مالکیت فکری به منظور صدور مجوز و تجاریسازی) تاثیر میگذارد.https://jtd.iranjournals.ir/article_18870_4efee9d8fa82737ba24ff1355a0e8f82.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403132620151122Using Hype Cycle to forecasting and analysis technological position: 3D Printing Technologiesپیش بینی و تحلیل جایگاه فناوری بر اساس منحنی اشتیاق فناوری (Hype Cycle) مورد مطالعه: فناوریهای چاپگر سه بُعدی455218829FAحسین خسروپورعضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمحمد دهقانیشبکه تحلیلگران ایتانمریم میرافشارمشاور پژوهشگاه صنعت نفتعادل آذربنیپژوهشگاه صنعت نفتJournal Article20150909Appropriate evolution of the technological position in the future of industry would be significant for managers for a tailored investment in emerging technologies. The benefits of these evolutions are to make a sustainable competitive advantage and superior position in the industry futures of firms. In the meantime, the technological life cycle as a tool to predict the future of technology, can provide valuable information of appropriate technologies. The information with regard to environmental changes and natural limitations can make a bright future for technological orientation of the firms. Since the use of the technological life cycle model to predict the position of technology in the future is often faced with difficulty, it cannot accurately predict and quantify the state of the technology life. Therefore, in this paper we have tried to use Hype Cycle’ Gartner Research institute in order to cover the limitation of technological life cycle and by using a combination of the above method, a model of identifying the best technology will be offered. The Hype Cycle will introduce the transition of new technologies from beginning to rise and fall and the actual position of technology. In this paper technology of 3D printing will be discussed using hype cycle.شناخت به موقع جایگاه فناوریهای آینده یک صنعت کمک شایانی به مدیران در سرمایهگذاری به موقع در حوزههای نوظهور فناوری مینماید. از فواید این پیش دستی ایجاد مزیت رقابتی پایدار و موقعیت برتر در بازار صنعت آینده برای بنگاهها میباشد. در این میان، چرخه عمر فناوری به عنوان ابزار پیش بینی فناوری میتواند اطلاعات ارزشمندی از فناوریهای مناسب آینده را به نمایش گذارد. که این اطلاعات با در نظر گرفتن تغییرات محیطی و محدودیتهای طبیعی آینده روشنی برای جهت گیریهای فناورانه بنگاهها رقم خواهد زد. از آنجایی که استفاده از مدل چرخه عمر فناوری در پیشبینی جایگاه فناوری در آینده اغلب با دشواریهایی مواجه میباشد، نمیتواند به صورت دقیق و کمیشده وضعیت عمر فناوری را پیشبینی کند. از این رو، در این مقاله سعی گردیده تا با بهرهگیری از منحنی اشتیاق به فناوری توسط موسسه تحقیقاتی گارتنر محدودیتهای چرخه عمر فناوری برطرف گردیده و با تلفیق روش فوق الگویی به منظور شناسایی هر چه بهتر فناوری ارائه گردد. منحنی اشتیاق فناوری مراحل گذار فناوریهای جدید را از پیدایش تا فراز و فرود و در نهایت یافتن جایگاه واقعی فناوری توصیف مینماید. در ادامه مقاله این منحنی بر اساس فناوریهای مربوط به چاپگرهای سه بعدی تشریح خواهد شد.https://jtd.iranjournals.ir/article_18829_e0f827afa0af65a4f3874bf7a85c7a97.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403132620151122Design analysis model for prioritizing technology patents (Prioritizing three brake system technologies in the vehicle (طراحی الگویی جهت رتبه بندی فناوری با رویکرد تحلیل پتنت (رتبه بندی سه نوع فناوری سیستم ترمز در خودرو)536418815FAسارا دانشفرازمدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت آرمان موتور ارگ (وابسته به صنایع خودروسازی کرمان)عباس خمسههیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0002-1263-919XJournal Article20151123Science creation is known as the main base of knowledge development and initiates creating jobs, technology and wealth in the society. One other considerable subject in the world of science and technology is innovation and invention in the mentioned field. Today, the bibliographic data of patents, are known as the most important data resources, in technical and technological fields. Valuable information are given to managers and researchers from patent data analysis which are applicable in different level of organization and research units such as policy support, infrastructure and implementation of research . Since this analysis, has a significant effect on optimized decision-making process, for managers, in the technology transfer and related applications, in this paper, the status of the three indicators of technology life cycle and consequently the cost of patent analysis and application software Logletlab2 and function as well as logistic growth, target market (automotive industry of Iran), to enhance the organization's decision-making power and gain competitive advantage, market share and increase bargaining power in negotiating technology transfer businesses without cost and in the shortest possible time, a model for ranking method AHP, for the three types of technology brake system (ABS, EBA & EBD) is presented.Consequently, the rating of the first rank, ABS, EBD second and third EBA indicated that due to the high risk of investing in emerging technologies, research and development of less interest to the automotive market in Iran.تولید علم یکی از پایههای اساسی توسعه دانایی و زمینهساز ایجاد فناوری و اشتغال و ثروت در جامعه می باشد. مقوله دیگری که در دنیای علم و فناوری مورد توجه بوده، نوآوری در فناوری یا اختراعات و ابتکارات است. امروزه اطلاعات گواهی ثبت اختراعات (پتنت) به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی فنی و فناورانه شناخته می شوند. تحلیل اسناد پتنت اطلاعات ارزشمندی را در ابعاد مختلف در اختیار محققان و مدیران قرار میدهد که در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺣﻮزهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ مانند ﺳﻴﺎﺳتگذاری، ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ، زﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ و اﺟﺮای دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻛﺎرﺑﺮد دارد. از آنجا که این تحلیل، اثر بسزایی در تصمیمگیری بهینه مدیران در انتقال و استفاده از یک تکنولوژی در سازمان دارد، در این مقاله با سه شاخص جایگاه تکنولوژی در چرخه حیاتش و به تبع آن قیمت با رویکرد تحلیل پتنت و بکارگیری نرم افزار Logletlab2و تابع رشد لجیستیک و همچنین، بازار هدف (صنعت خودروسازی ایران)، به منظور ارتقا قدرت تصمیمگیری سازمانها و بدست آوردن مزیت رقابتی، سهم بازار و افزایش قدرت چانهزنی شرکتها در مذاکرات انتقال تکنولوژی بدون صرف هزینهای و در کمترین زمان ممکن، الگویی جهت رتبهبندی به روش AHP ، برای سه نوع تکنولوژی سیستم ترمز خودرو (ABS , EBA & EBD ) ارائه می شود. نتیجه رتبه بندی تحقیق یعنی رتبه اول ABS ، دوم EBD و سوم EBA نشان میدهد که تکنولوژی های نوظهور با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه از اقبال کمتر نزد خودروساز و بازار آن در ایران برخوردار است.https://jtd.iranjournals.ir/article_18815_af860e115b5e60dac5303a9e37ee1ef7.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403132620151122Proposing a Framework to Improve Performance of Technology-based Firms Based on Supplier Integration Capabilityارائه الگویی برای ارتقای عملکرد شرکتهای تکنولوژیمحور بر مبنای قابلیت یکپارچگی با تأمینکننده657619032FAمصطفی ابراهیم پور ازبریدانشگاه گیلانمحمود مرادیعضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلاننیلوفر مرزبان مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه گیلانJournal Article20160224In recent decades, dramatic intensity and speed of technological progress, shape our world has changed. Whatever the role of technology is highlighted, Managers more pressure will fall to use technology to achieve better results and competitive strength. One of the factors in the development of any country is flourishing technology-based firms. In order to develop technology-based firms should always be factors that lead to improve their performance. In this context, technology-based firms highly require dynamic capabilities in order to confirm prominence in competition and improve the performance. Because the main axis oriented technology companies, based on technology that is consistently increasing rate of change is high. Because the main axis oriented technology companies, based on technology that is consistently increasing rate of change is high. On the other hand, gain superior performance depends to the ability of company in integration with its partners in the supply chain. Thus in this article tried through the theoretical foundations, the role of supplier integration capability as a dynamic capability which consists of three subsidiary and complementary capabilities sensing, seizing and integration transforming are, on performance be investigated. Studies showed that technology-based firms can focus and investment on sensing, seizing and integration transforming, to achieve superior performance.در دهه های اخیر شدت و سرعت چشم گیر پیشرفت تکنولوژی، شکل دنیای ما را تغییر داده است. هرچه نقش تکنولوژی پررنگ تر می شود، مدیران بیشتر تحت فشار قرار می گیرند تا از تکنولوژی برای رسیدن به نتایج بهتر و قدرت رقابتی استفاده کنند. از این رو می توان گفت، یکی از عوامل پیشرفت در هر کشوری شکوفایی شرکت های تکنولوژی محور می باشد. به منظور توسعه ی شرکت های تکنولوژی محور همواره باید به دنبال عواملی بود که منجر به بهبود عملکرد آن ها شود. در این راستا شرکت های تکنولوژی محور به منظور تثبیت برتری در رقابت و بهبود عملکرد، به شدت نیازمند قابلیت های پویا هستند. زیرا محور اصلی شرکت های تکنولوژی محور، مبتنی برفناوری است که همواره از نرخ بالای تغییرات برخوردار می باشد. از سوی دیگر کسب عملکرد برتر، به توانایی شرکت در ادغام و یکپارچگی با شرکای خود در زنجیره تأمین نیز، وابسته است. بر این اساس در این مقاله تلاش شد تا به کمک مبانی نظری، نقش قابلیت یکپارچگی با تأمین کننده به عنوان یک قابلیت پویا که متشکل از سه قابلیت فرعی و مکمل درک، اجرا و ارتقای یکپارچگی با تأمین کننده است، بر عملکرد شرکت های تکنولوژی محور مورد بررسی قرار گیرد. بررسی های انجام شده نشان داد که شرکت های تکنولوژی محور می توانند با تمرکز و سرمایه گذاری بر سه قابلیت درک، اجرا و ارتقا یا استمرار یکپارچگی با تأمین کننده، به عملکرد برتر دست یابند.https://jtd.iranjournals.ir/article_19032_d7b3c896bcc84e7cad69948489005521.pdf