پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403153020171122Clean technology selection and green innovation, a strategy to improve the environmental performance of SMEsانتخاب فناوری پاک و نوآوری سبز، راهکاری برای بهبود عملکرد زیست محیطی صنایع کوچک و متوسط51224777FAحمید عزیزمحمدلوعضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)صفر فضلیعضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)سپیده محمدنژاد مدردیدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20161125Nowadays concerns about environmental degradation have been increasing, therefore using strategies such as clean technology and green innovations have been established to protect and prevent its destruction. Selection of green technology is a process in which organization use it as an efficient element in planing and decision making to achieve environmental friendly products and processes.Usage of green innovation works as a complementary process at all levels of the organization with the purpose of developing environment quality. Considering the fact that performance of the organization has new meaning nowadays and different environmental aspects influence on it, organizations should implement new strategies in order to improve environmental performance. Along with mentioned issues, in this study the chemical’s SMEs as a statistical population is selected due to their high pollution and 180 questionnaires distributed among the managers. For testing the conceptual model, the structural equation modeling based on partial least squares and Smart PLS software is used. The results of this study show that green technology selection has the greatest impact on improving the environmental performance of the chemical industry.با افزایش نگرانی ها در رابطه با نابودی محیط زیست، امروزه راهکارهایی از قبیل بکارگیری تکنولوژی پاک و نوآوری سبز در جهت حفاظت و جلوگیری از تخریب آن بوجود آمده است. انتخاب تکنولوژی سبز فرآیندی است که سازمان آن را به عنوان عنصری اثر بخش در برنامه ریزی و تصمیم گیری به کار می گیرد تا به محصولات و فرآیندهای دوستدار محیط زیست دست یابد. مکمل این فرآیند، بکارگیری نوآوری سبز در تمامی سطوح سازمان با هدف توسعه کیفیت محیط زیست میباشد. با توجه به اینکه امروزه عملکرد سازمانها مفهوم جدید به خود گرفته است و جنبه های مختلف زیست محیطی نیز بر آن تاثیرگذار می باشد، سازمانها باید استراتژی هایی را در جهت بهبود عملکرد زیست محیطی خود اتخاذ نمایند. در راستای مطالب گفته شده، در این پژوهش صنایع کوچک و متوسط شیمیایی، به علت آلایندگی فراوان، به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب و تعداد 180 عدد پرسشنامه بین مدیران آنها پخش شده است. برای آزمون مدل مفهومی نیز از مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای کم ترین مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد انتخاب تکنولوژی سبز بیشترین تاثیر را در بهبود عملکرد زیست محیطی صنایع شیمیایی دارد.https://jtd.iranjournals.ir/article_24777_6a290bdbca28e5f98abd0bfd8f6e4dd5.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403153020171122شناسایی و بررسی مولفه های مدیریت و رهبری دوسوتوان در سازمانهای مبتنی بر علم و فناوری با رویکرد آمیخته (مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی)شناسایی و بررسی مولفه های مدیریت و رهبری دوسوتوان در سازمانهای مبتنی بر علم و فناوری با رویکرد آمیخته (مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی)132425021FAمحمدرضا پورعابدیرییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان دفتر مرکزی جهادانشگاهیعلی غفاریکارشناس راهبری علمی و حمایت از نوآوری سازمان ستفاJournal Article20161010دوسوتوانی سازمانی به عنوان یکی از اساسی ترین رموز موفقیت سازمان ها در آینده و علی الخصوص در عرصه رقابت بین المللی می باشد که به توانایی همزمان استفاده از فرصت های موجود در بخش های اکتشاف و بهره برداری و ایجاد تعادل همزمان بین این دو وجه سازمانی است؛ که در راستای نیل به این هدف مدیریت و رهبری دوسوتوان نقش موثر و اثربخشی خواهد داشت؛ مفهومی که مولفه های آن تاکنون شناسایی نشده است. تحقیق حاضر دارای رویکرد آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی مورد مطالعه قرار گرفته است؛ در بخش کیفی متدولوژی پژوهش مطالعه موردی اکتشافی و در بخش کمی به بررسی وضعیت مدل اندازه گیری در جهاد دانشگاهی پرداخته شده است؛ نتایج تحقیق نشان می دهد مولفه هایی که مدیریت و رهبری دوسوتوان را توصیف می کنند شامل نقش ها، مهارتها، ویژگی ها و چالش هایی است که مدیریت دوسوتوان در حین کار در دو وجه سازمان دوسوتوان با آنها مواجه می شود.دوسوتوانی سازمانی به عنوان یکی از اساسی ترین رموز موفقیت سازمان ها در آینده و علی الخصوص در عرصه رقابت بین المللی می باشد که به توانایی همزمان استفاده از فرصت های موجود در بخش های اکتشاف و بهره برداری و ایجاد تعادل همزمان بین این دو وجه سازمانی است؛ که در راستای نیل به این هدف مدیریت و رهبری دوسوتوان نقش موثر و اثربخشی خواهد داشت؛ مفهومی که مولفه های آن تاکنون شناسایی نشده است. تحقیق حاضر دارای رویکرد آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی مورد مطالعه قرار گرفته است؛ در بخش کیفی متدولوژی پژوهش مطالعه موردی اکتشافی و در بخش کمی به بررسی وضعیت مدل اندازه گیری در جهاد دانشگاهی پرداخته شده است؛ نتایج تحقیق نشان می دهد مولفه هایی که مدیریت و رهبری دوسوتوان را توصیف می کنند شامل نقش ها، مهارتها، ویژگی ها و چالش هایی است که مدیریت دوسوتوان در حین کار در دو وجه سازمان دوسوتوان با آنها مواجه می شود.https://jtd.iranjournals.ir/article_25021_741db18ff0c00653b279754a0e341755.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403153020171122Evaluation and analyze the factors affecting the management of innovation in the insurance industry and prioritize them with ANPارزیابی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر مدیریت نوآوری در صنعت بیمه و الویت بندی آنها با تحلیل شبکه ای ( تحقیق موردی: بیمه پارسیان)253625034FAمریم اصغریواحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراننازنین پیله وریواحد یادگار امام(ره)،دانشگاه آزاد اسلامی، شهر ری، ایرانJournal Article20161123Rapid changes in economic institutions, rapid growth, and environmental uncertainty has led some of the other issues discussed are very important innovation in organizations.Innovation has an important role in achieving competitive advantage, especially in the insurance industry has to be competitive, it is significant.In this study, the literature and summarize research and expert opinions of assessing the number of 42 indicators of innovation management in the insurance industry to identifyAnd by developing a questionnaire with Likert scale and effectiveness of the indicators of the industry experts surveyed universities and On the decision making criteria and was accepted after screening 32 index. These indicators form five main factors:1-Organization2-sterategy3-process4-system5-technology,Were classified by experts,Using smart PLS factors have been analyzed ,And finally using AHP factors were prioritized.The pattern is designed in a successful innovation management in the insurance industry, according to all five factors are essential and lack of attention to some factors in successfully managing technological capabilities will be diminished.تغییرات سریع بنگاههای اقتصادی، رشد سریع آنها ، ابهام محیطی و پاره ای مسائل دیگر باعث شده است که بحث نوآوری در سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نوآوری نقش بسیار مهمی در دستیابی به مزیت رقابتی به ویژه در صنعت بیمه دارا می باشد و رقابت در آن قابل توجه است. در این پژوهش با مطالعه ادبیات موضوع و جمع بندی پژوهش های انجام شده و نظرات خبرگان تعداد 42 شاخص موثر در ارزیابی مدیریت نوآوری در صنعت بیمه شناسائی و با طراحی پرسشنامه ای با طیف لیکرت میزان موثر بودن این شاخصها از خبرگان صنعت ودانشگاه نظر سنجی شده و در خصوص این شاخصها تصمیم گیری و پس از غربالگری تعداد 32 شاخص پذیرفته شد که این شاخصها درقالب 5عامل اصلی شامل:1- عامل سازمان 2- عامل استراتژی 3- عامل فرایند 4- عامل سیستم 5- عامل تکنولوژی بانظر خبرگان دسته بندی گردید و پرسشنامه نهایی بر اساس آن طراحی و بین 92 نفر از مدیران و کارشناسان بیمه پارسیان توزیع و جمع آوری گردید و با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار PLS Smartمورد برازش قرار گرفته که در نهایت کلیه 32 شاخص برای مدل طراحی شده پذیرفته شد ودر نهایت با استفاده ازANP عوامل الویت بندی شدند، براساس الگوی طراحی شده دریک مدیریت نوآوری موفق در صنعت بیمه توجه به همه 5 عامل فوق ضروری می باشد و عدم توجه به برخی عوامل موجب نقصان درموفقیت مدیریت قابلیتهای فناورانه خواهدبود.https://jtd.iranjournals.ir/article_25034_598284ab5acfcdbb12cb48de1ee0c958.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403153020171122Reviews Customer involvement in new product development in Yazd tile and ceramic industryبررسی تاثیر مشارکت مشتری در توسعه محصول جدید در صنایع کاشی و سرامیک یزد374625083FAسید حیدر میرفخرالدینیهیات علمی دانشگاه یزدخلیل صفریهیات علمی دانشگاه پیام نوراکرم شعبانیدانشگاه یزد0000-0001-8802-0038Journal Article20161029The purpose of this study is to evaluate the effect and importance of customer involvement in new product development. Technology uncertainty factors are of the most important factors that affect customer involvement. These two types of factors are analyzed from two distinct dimensions. Another variable that has been identified and analyzed as a mediator is the operational outcome that has two dimensions: Innovation speed and technical quality. The conceptual model and research hypotheses have been determined according to literature review of this realm. The judgmental sampling is taken from Yazd Tile industries. The implementation of data gathering has been through a questionnaire and the structural equation modeling (SEM) and partial least squares (PLS) has been used for analyzing the hypothesis, therefore we have used Smart PLS software. Finally, based on the results, all the hypotheses have been confirmed and supported.هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان تأثیر و اهمیت مشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید است. متغیر عدم اطمینان تکنولوژی از عواملی است که بر مشارکت مشتری تأثیرگذار است که از دو بعد موردبررسی قرار میگیرد. بعد دیگری که بهعنوان متغیر میانجی مشارکت مشتری و توسعه محصول جدید شناسایی و موردبررسی قرارگرفته است، پیامدهای عملیاتی است که دارای دو متغیر سرعت نوآوری و کیفیت فنی میباشد. با توجه به پیشینه تحقیق و مطالعات انجامشده، مدل مفهومی پژوهش تدوین و فرضیهها تعیین شدند. در این مطالعه نمونهگیری بهصورت نمونهگیری قضاوتی از بین کارخانههای صنایع کاشی و سرامیک استان یزد انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفادهشده است که به این منظور نرمافزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. درنهایت یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیات پژوهش دارد.https://jtd.iranjournals.ir/article_25083_e2db01834e85d82955c204cbc3553977.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403153020171122A Review on Technology Intelligence Concept (Definitions, Structure, Process, Players, Methods and Tools)مروری بر مفهوم هوشمندی فناوری (تعاریف، ساختارها، فرآیند، بازیگران، روش ها و ابزارها)475825331FAمصطفی صفدری رنجبرپژوهشگر حوزه مدیریت فناوری و نوآوری-دانشگاه علامه طباطبائیمهدی الیاسیمعاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیغلامرضا توکلیعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20150708The scientific literature of Technology Management presents a considerable level of consensus on the necessity, as well as the significance, of precisely monitoring and predicting future needs on the one hand and technological breakthroughs on the other. This stems from fast-moving technology developments, globalization of competitions and markets, accelerated technological innovations, and shrinkage of technology life cycle; which is why technology intelligence is suggested at all organizational levels in order to spot technology opportunities and threats and optimize technology-related decision making in such a versatile environment. In the last few years technology intelligence has been approached by many a researcher from various perspectives. Therefore, familiarization with their findings would make significant contributions to an inclusive understanding of technology intelligence in the areas like improvement of planning and decision-making, and enhancement of the organization's technological learning level. In view of the above, the current paper aims to review the theoretical foundations and research literature on technology intelligence including definitions, structure, process, players, methods, and technological intelligent tools. In the end of the paper, some managerial and theoretical suggestions are proposed.در ادبیات علمی مدیریت فناوری، توافق قابل ملاحظه ای بر اهمیت و ضرورت پایش و پیش بینی دقیق و سریع نیازهای آینده و روند پیشرفت های فناورانه وجود دارد. دلایل این امر شامل تغییر و تحولات سریع فناوری، جهانی شدن بازار و رقابت، افزایش نوآوری های فناورانه و کاهش چرخه عمر فناوری ها می باشد. لذا، هوشمندی فناوری در سطوح مختلف سازمان ها به منظور کمک به شناسایی تهدیدها و فرصت های فناورانه و بهبود تصمیم گیری های فناورانه در اینچنین محیط متغیری، پیشنهاد می شود. موضوع هوشمندی فناوری طی سال های گذشته مورد توجه پژوهشگران زیادی قرار گرفته و از جنبه های مختلف مورد بررسی واقع شده است. آشنایی با یافته ها و دستاوردهای این پژوهشگران می تواند سهم بسزایی در درک و فهم بیشتر و بهتر موضوع هوشمندی فناوری داشته باشد، که از آثار آن می توان به بهبود فرآیندهای برنامه ریزی و تصمیم گیری در حوزه فناوری و ارتقای سطح یادگیری فناورانه سازمان اشاره نمود. لذا هدف از نگارش این مقاله بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشی موضوع هوشمندی فناوری است که شامل تعاریف، ساختار، فرآیند، بازیگران، روش ها و ابزارهای هوشمندی فناوری می باشد. در پایان مقاله نیز برخی پیشنهادهای مدیریتی و تحقیقاتی ارائه گردیده است.https://jtd.iranjournals.ir/article_25331_c6e90076d5cd79c854722fef53acdc94.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403153020171122Executive obstacles and challenges in the process of technological collaborations (Case study: nanotechnology)موانع و چالش های اجرایی در فرآیند همکاری های فناورانه (موردمطالعه: حوزه فناوری نانو )596425605FAامراله دهقانیکارشناسهادی حسینیکارشناسJournal Article20161231Regarding nanotechnology development in Iran in recent years, projects within the framework of technological collaborations between nanotechnology suppliers in small companies and its applicants (industrial companies) were formed. In carrying out these projects, often parties face with some challenges mainly in the implementation phase that reduce its effectiveness. This study has been conducted to explain the challenges of these projects. This study is a survey research and data is collected by questionnaires and interviews. In this study, first, dimensions and indicators of important technological barriers to technological collaboration in the field of nanotechnology have been identified by a literature review and semi-structured interviews. Then, the questionnaire was design to obtain, identify and rank the comments of main actors of the technological collaborations, most important obstacles and challenges. The results show: weakness of intermediary institutions indicators in connecting technological collaboration parties; the buyer doubts about the risks of using new technologies and organizational bureaucracy processes of large companies interacting with technology providers; are the major challenges and obstacles in technological collaboration.با توجه به توسعه فناوری نانو در ایران، در سالهای اخیر پروژههایی در قالب همکاریهای فناورانه بین عرضهکنندگان فناوری نانو در شرکتهای کوچک و همچنین متقاضیان آن یعنی شرکتهای صنعتی شکلگرفته است. در انجام این پروژهها اغلب طرفینِ انتقال فناوری با چالشهایی روبهرو میشوند که عمدتاً در مرحله اجرا بوده و منجر به کاهش اثربخشی آنها میگردد. این پژوهش به بررسی و تبیین چالشهای اجرایی این پروژهها پرداخته است. پژوهش حاضر یک پژوهش پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه و انجام مصاحبه برای گردآوری داده استفاده شده است . در این پژوهش ابتدا با مرور ادبیات و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته، ابعاد و شاخصهای مهم موانع همکاریهای فناورانه در حوزه فناوری نانو مشخص و سپس با طراحی پرسشنامه و اخذ نظرات بازیگران اصلی این همکاریهای فناورانه، اهم این موانع و چالشها شناسایی و رتبهبندی شده است. نتایج تحقیق بیانگر این موضوع است که شاخصهای ضعف نهادهای میانجی در برقراری ارتباط بین طرفین همکاری، تردید خریدار نسبت به ریسکهای استفاده از فناوری جدید و بوروکراسی فرایندهای سازمانی شرکتهای بزرگ در تعامل با عرضهکنندگان فناوری، عمدهترین چالشها و موانع در همکاریهای فناورانه هستند. در انتها نویسندگان با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته از طرفینِ این همکاریهای فناورانه، راهکارهایی برای غلبه بر این موانع ارائه میکنند.https://jtd.iranjournals.ir/article_25605_a578dba38849e8983c90db112472be4c.pdf