پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403184020200621Market potential and the need to commercialize local dairy products in Iran
(Looking at 3 decades of applied research in Animal Science Research Institute of Iran)پتانسیل بازار و ضرورت تجاریسازی فرآوردههای لبنی محلی در ایران22043353FAامیررضا شویکلورییس بخش فرآوری تولیدات دامی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایراناکرم قرهداغیپژوهشگر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تبریز، ایرانعلیرضا چگنیاستادیار پژوهشی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خرمآباد، ایرانراحله نژادرزمجویاخگراستادیار پژوهشی و رییس بخش علوم دامی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات، آموزش وJournal Article20200527In the last three decades, the government support for investment in the livestock sector has led to the expansion of the dairy industry and its products in the country. However, the lack of attention paid to indigenous livestock products, including traditional dairy products, has led to the underdevelopment of this part of the rural and nomadic industries and even the loss of indigenous knowledge to produce some of these products. The Animal Science Research Institute of Iran and affiliated research centers have made great efforts to identify and introduce local dairy products in the country. The results of these researches have led to the improvement of the quality and safety of some of these products, including <em>lighvan</em>, <em>siahmazgi</em>, <em>koze’ei </em>cheeses, and so on. Although in many provinces of the country, there are various local dairy products with a history of several hundred years of production, but not introducing them to the consumers and the industry has endangered their continued production. In this article, based on 30 years of applied research carried out in the above mentioned institute and the related centers efforts have been made to introduce these products while identifying initiatives, opportunities, and market potential for commercializing them in the country. Meanwhile, a mechanism for commercialization and supply of these products to the local dairy market has been proposed. The authors believe that the commercial production of these products will result in entrepreneurship promotion, quality guarantee of local/ indigenous products, and the nomadic community.در 3 دههی گذشته هرچند حمایتهای دولتی از سرمایهگذاری در بخش دامپروری منجر به گسترش صنایع شیر و فرآوردههای آن در کشور شده، ولی بیتوجهی به فرآوردههای دامی بومی از جمله لبنیات محلی موجب عدم توسعهی این بخش از صنایع روستایی و عشایری و حتا از بین رفتن دانش بومی تولید برخی از این فرآوردهها شده است. موسسهی تحقیقات علوم دامی کشور و مراکز پژوهشی وابسته، تلاشهای زیادی برای شناسایی و معرفی محصولات لبنی محلی در کشور انجام دادهاند. مجموع این پژوهشها منجر به بهبود کیفیت و ایمنی برخی از این فرآوردهها از جمله پنیر لیوان، پنیر سیاهمزگی، پنیر کوزهیی و پنیر لاکتیکی شده است. هرچند در بسیاری از استانهای کشور فرآوردههای لبنی محلی مختلفی با سابقهی تولید چند صد ساله وجود دارد ولی عدم معرفی آنها به مصرفکنندگان، دستگاههای نظارت بهداشتی و صنعت، ادامهی تولید آنها را به مخاطره انداخته است. در این مقاله، بر پایهی 30 سال پژوهش کاربردی در آن موسسه و مراکز پژوهشی مربوط، تلاش شده است تا ضمن معرفی این فرآوردهها، فرصتها و پتانسیل بازار برای تجاریسازی این فرآوردهها در کشور مشخص و سازوکار پیشنهادی برای تجاریسازی و عرضه به بازار محصولات لبنی محلی ارایه شود. نویسندگان باورمندند که تولید تجاری این فرآوردهها موجب توسعهی کارآفرینی و تضمین کیفیت محصولات محلی/ بومی و رونق اقتصادی روستاییان و جامعهی عشایری میشود.https://jtd.iranjournals.ir/article_43353_411f54026e25d23d6e256e98b94f0cb7.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403184020200621Providing a Fuzzy model of technology strategy selection appropriate to firm behaviorارائه مدل فازی انتخاب استراتژی تکنولوژی متناسب با رفتار شرکت213443533FAعباس خمسهدانشگاه آزاد اسلامی/ واحد کرج0000-0002-1263-919Xعلی اشرف خرامانیمعاون مهندسی و تحقیق و توسعه0000-0003-4410-6360Journal Article20200616Nowadays, choosing the right strategy is one of the most important factors in promoting and preventing the loss of company capital. Achieving an integrated system that takes into account the conditions for selecting different strategies is essential for any company considering all the effective variables and key factors. In this paper, using previous studies in the field of technology strategies and corporate behavior, we have attempted to develop a model to provide appropriate technology strategy choices based on key effective components such as appropriability, opportunity, accumulation and implication of knowledge, and by integrating technology strategies and corporate behavior.<br /> The results of the examination of the balance between basic technologies and Freeman's technology strategies, in a table named the concordance table, are extracted and categorized and integrated on the basis of common components with the corporate behavior table. The resulting integrated table includes different modes of business environment and is used as the external factors of the company, and the absorption and leakage coefficients are considered as internal ones in the Fuzzy analysis in the FIS system; thus the fuzzy model of choosing the appropriate technology strategy of the company is developed. Finally, it is validated using a numerical example of the proposed model.امروزه انتخاب استراتژی مناسب یکی از فاکتورهای مهم برای پیشرفت و جلوگیری از اتلاف سرمایه های شرکت میباشد و دستیابی به یک سیستم یکپارچه که شرایط انتخاب استراتژی های مختلف را با در نظر گرفتن تمام متغیرهای موثر و فاکتورهای کلیدی مورد توجه قرار دهد، الزامی اساسی برای هر شرکت است. در این مقاله با استفاده از مطالعات انجام شده پیشین در زمینه استراتژی های تکنولوژی و رفتار شرکت، سعی شده است بر اساس مولفه های کلیدی موثر نظیرحفاظت شدگی، فرصت، انباشتگی و ضمنی سازی دانش و با یکپارچهسازی استراتژیهای تکنولوژی و رفتار شرکت، مدلی جهت انتخاب استراتژی تکنولوژی متناسب ارائه گردد.نتایج حاصل از بررسی موازنه بین تکنولوژیهای پایهای و استراتژیهای تکنولوژی فریمن در جدولی به عنوان جدول تطابق و بصورت دسته بندی شده استخراج و بر مبنای مولفههای مشترک با جدول رفتار شرکت یکپارچه شده است. جدول یکپارچه شده شامل حالتهای مختلف محیط کسب و کار است به عنوان فاکتور خارجی شرکت و ضریب فاششدگی و ضریب جذب به عنوان فاکتورهای داخلی در تحلیل فازی استفاده شده و بر این اساس مدل فازی انتخاب استراتژی تکنولوژی مناسب شرکت توسعه داده شده است. استفاده از روشهای مدلسازی ریاضی در فضای مسائل مربوط به انتخاب استراتژی تکنولوژی نمی-تواند جوابی متناسب با کلیه شرایط مندرج در محیط ارائه دهد از اینرو با استفاده از ظرفیتهای مدلسازی فازی برای حل این مسئله استفاده شده است.https://jtd.iranjournals.ir/article_43533_c031c624e7c87a19b97ad034e3ef60d0.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403184020200621Identifying the R&D dynamic capabilities and investigating their impact on the innovative performance of food industry companies (Case study: companies producing sweet and chocolate)قابلیتهای پویای تحقیقوتوسعه و تأثیر آنها بر عملکرد نوآورانهی شرکتهای صنایع غذایی تولید کنندهی شیرینی و شکلات355444373FAعباس خمسههیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرج0000-0002-1263-919Xفاطمه خدابندهدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت اجرایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانJournal Article20200801Dynamic Capabilities are the capacity of an organization to create, expand, or modify purposefully its resources. The organizations rely on resources in order to achieve their goals. One of the most important dynamic capabilities is the research and development one in organizations that it’s most important output is innovation creation. So, research and development dynamic capabilities can have a significant impact on the innovative performance of companies, such as food industries; because innovation creates core competency and plays an important role in gaining competitive advantage in companies. Therefore, the aim of this study is to identify the dynamic capabilities of research and development in food industries and the impact of each of these capabilities on innovative performance. In order to analyze the data, AMOS software is used.
Finally, 19 indicators were identified as research and development dynamic capabilities in the food industry. Among these indicators, the capability of integration and creating coordination between the processes of the research and development unit and other organizational units have the greatest impact on the research and development dynamic capabilities. In the "sensing variable", the speed indicator in detecting changes in the industry, in the "seizing variable", the indicator of related activities to add value to customers in the organization's strategic plans, and in the "re-configuration variable", the indicator of ability to integrate new knowledge with existing one have the highest coefficients of determinants.It was also found that research and development dynamic capability with a 99% confidence interval has a positive effect on innovative performance.قابلیتهای پویا، ظرفیت یک سازمان در ایجاد،گسترش یا اصلاح هدفمند پایگاه منابع خود میباشد.منابع چیزهایی هستند که سازمان میتواند با اتکای به آنها به اهدافش دست یابد.یکی از مهمترین توانمندیهای پویا،توانمندیهای پویای تحقیقوتوسعه در سازمانها میباشد، از مهمترین خروجیهای تحقیقوتوسعه،ایجاد نوآوری میباشد.لذا توانمندیهای پویای تحقیقوتوسعه میتواند بر روی عملکرد نوآورانهی شرکتها از جمله شرکتهای صنایع غذایی تأثیر بسزایی داشته باشد.بنابراین هدف این پژوهش شناسایی توانمندیهای پویای تحقیقوتوسعه در شرکتهای صنایع غذایی و میزان تأثیر هر یک از این تواناییها بر عملکرد نوآورانه2 میباشد، زیرا نوآوری در شرکتها باعث ایجاد شایستگیمحوری میگردد و در کسب مزیت رقابتی سهم بسزایی دارد.به منظور تجزیهوتحلیل داده ها از نرم افزار AMOSاستفاده گردیده است.در نهایت 19شاخص نهایی به عنوان قابلیتهای پویای تحقیقوتوسعه در صنایع غذایی شناسایی شدند که قابلیت یکپارچهسازی و ایجاد هماهنگی بین فرآیندهای واحد تحقیقوتوسعه و واحدهای دیگر سازمانی بیشترین تاثیر را در پویایی قابلیتهای تحقیقوتوسعه دارد.در متغیر احساس،شاخص سرعت در تشخیص تغییرات در صنعت،در متغیر ادراک،شاخص فعالیتهای مرتبط جهت افزودن ارزش برای مشتریان در برنامههای استراتژیک سازمان،و در متغیر پیکربندی مجدد،شاخص توانایی ادغام دانش جدید به دست آمده با دانش موجود،دارای بیشترین ضریبهای تعیین و تاثیر میباشند.همچنین مشخص شد که قابلیت پویای تحقیقوتوسعه با سطح اطمینان 99% بر عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت دارد.https://jtd.iranjournals.ir/article_44373_0e6749067ebf2ecc2b21f5fc86a38077.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403184020200621Identifying and prioritizing key influential factors on internal organizational knowledge sharing in knowledge-based companies located in science and technology parksشناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی تاثیرگذار بر اشتراک درونسازمانی دانش در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری556444445FAامیر قربانیدانشگاه شهید بهشتی تهران ، دانشکده مدیریت و حسابداری0000-0003-1427-6078کیارش فرتاشاستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-0883-7588محمدصادق خیاطیان یزدیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200727Today, organizational knowledge is recognized as a very valuable intangible resource for gaining a competitive advantage. Managing such intangible assets is essential for maintaining and gaining a competitive advantage for organizations, especially knowledge-based companies whose survival and success are tied to knowledge. Knowledge can improve and enhance the performance of organizations when shared across the organization. Despite the vital role of internal organizational knowledge sharing, little research has been done on the factors affecting in knowledge-based companies. For this purpose, it first, by reviewing the background, the factors affecting the internal organizational knowledge sharing in organizations were extracted; and then, using the DEMATEL method, the relationships of these factors and their prioritization have been studied. The present study is a descriptive and survey research, and the tool for collecting secondary and primary data are library studies and questionnaire respectively. After designing the questionnaire and confirming its validity by experts, it was distributed and filled by 30 experts and managers of knowledge-based companies located in S&T Parks of Shahid Beheshti, Tehran, and Tarbiat Modares Universities. The research results show that formal and informal procedures, open-door policy, and knowledge sharing strategy are the most influential factors; and on the contrary, the communication and network, people's knowledge and interactive memory system are the most affected ones.دانش سازمانی به عنوان یک منبع ناملموس بسیار ارزشمند برای کسب برتری رقابتی شناخته میشود. مدیریت چنین دارایی نامحسوسی در راستای حفظ و به دست آوردن مزیت رقابتی برای سازمانها ضروری است به ویژه شرکتها دانشبنیان که حفظ بقا و موفقیتشان با دانش گره خورده است. دانش هنگامی میتواند به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانها منجر شود که در سطح سازمان به اشتراک گذاشته شود. علیرغم نقش حیاتی اشتراک درونسازمانی دانش، پژوهشهای کمی درباره عوامل تاثیرگذار بر اشتراک درونسازمانی دانش در شرکتهای دانشبنیان صورت پذیرفته است. به این منظور در مقاله حاضر، ابتدا با مرور پیشینه، عوامل تاثیرگذار بر اشتراک درونسازمانی دانش در سازمانها استخراج شد و سپس با استفاده از روش دیمتل به مطالعه روابط این عوامل و اولویتبندی آنها پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و پیمایشی است و ابزار گردآوری دادههای ثانویه (مطالعات کتابخانهای) و دادههای اولیه (پرسشنامه) میباشد. پس از طراحی پرسشنامه و تایید روایی آن توسط خبرگان، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از از کارشناسان و مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس قرار گرفت و تکمیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که روالهای رسمی و غیررسمی، سیاست درهای باز و استراتژی اشتراک دانش از تاثیرگذارترین عوامل هستند و در مقابل ارتباطات و شبکه، دانش افراد و سیستم حافظه تعاملی از تاثیرپذیرترین عوامل هستند.https://jtd.iranjournals.ir/article_44445_1fe0c5d69539c711123ca8d66ba2141e.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403184020200621Designing and implementing a model of organizational readiness assessment to become a knowledge-based organization: Case study an Iranian research centerطراحی و پیادهسازی مدل سنجش آمادگی سازمانی برای تبدیل شدن به سازمان دانشمحور(مطالعه موردی در یک مرکز تحقیقاتی ایرانی)657644652FAمحمدرضا زاهدیدانشگاه صنعتی مالک اشترشایان نقدی خناچاهدانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20200407Today, leading organizations have realized that in order to survive in the fast-paced world of information and continuous environmental change, it is essential to become knowledge-based through the implementation of knowledge management in the organization. The purpose of this study is to design and implement a model of organizational readiness assessment to become a knowledge-based organization. Being prepared for knowledge management means the ability of an organization, department, or work group to accept, use, and benefit from it successfully. This research is a descriptive survey and provides a model for measuring organizational readiness in knowledge management. This model, after the approval of experts and the necessary reforms, consisted of 21 sub-criteria and 5 main criteria of leadership, staff, culture, process and technology. The reliability of the model was measured and confirmed by Cronbach's alpha and the two-half methods. In the two-way method, the overall reliability coefficient of the test was 0.931 and in the Cronbach's alpha method was 0.877. Based on this, a questionnaire consisted of 53 design questions and were distributed in the statistical population of a research center. The received responses were tested and analyzed with the help of descriptive and radar diagrams of the center's status in each of the criteria. The results of the research show that the center is in a good position in the criteria of "usefulness" and "fit in goals" and is not in a good position in other factors. Finally, suggestions have been made based on the results obtained.امروزه سازمانهای پیشرو دریافتهاند که برای بقا در دنیای پرشتاب اطلاعاتی و تغیرات مستمر محیطی، حرکت به سمت دانش محور شدن از طریق پیده سازی مدیریت دانش در سازمان امری ضروری است. هدف از این تحقیق طراحی و پیاده سازی مدل سنجش آمادگی سازمانی برای تبدیل شدن به سازمان دانشمحور میباشد. منظور از آمادگی در مدیریت دانش توانایی یک سازمان، بخش یا گروه کاری برای پذیرش، استفاده و سود بردن موفقیتآمیز از مدیریت دانش است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمانی در مدیریت دانش ارائه می نماید. این مدل پس از تایید خبرگان و انجام اصلاحات لازم مشتمل بر 21 معیار فرعی و 5 معیار اصلی رهبری، کارکنان، فرهنگ، فرایند و فناوری گردید. پایایی مدل به دو روش آلفای کرنباخ و روش دو نیمه کردن مورد سنجش و تایید قرار گرفت. در روش دو نیمه کردن ضریب پایایی کل آزمون 0.931 و در روش آلفای کرونباخ 0.877 گردید. بر این اساس پرسشنامهای مشتمل بر 53 پرسش طراحی و در جامعه آماری یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی توزیع گردید . پاسخهای دریافتی مورد آزمون علامت قرار گرفته و با کمک نمودارهای توصیفی و نمودار رادار وضعیت مرکز در هر یک از معیارها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که مرکز در معیارهای «سودمندی» و «تناسب در اهداف» وضعیت مطلوبی دارد و در سایر عوامل از وضعیت مناسبی برخوردار نمیباشد. در نهایت بر اساس نتایج حاصل شده پیشنهاداتی ارائه گردیده است.https://jtd.iranjournals.ir/article_44652_c8889c6725716691bdc6a1f6743c22a2.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403184020200621Transferring ownership of oil installations and equipment in the upstream oil and gas contractsانتقال مالکیت تأسیسات و تجهیزات نفتی در قراردادهای بالادستی صنعت نفت و گاز778844746FAعباس کاظمی نجف آبادیاستادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانمیترا اسلامی شهربابکیگروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایرانسینا باسلی زادهمخازن هیدروکربوری، دانشکده مهندسی نفت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، ایرانJournal Article20200723Transferring ownership of assets to the host is one of the raised issues in upstream oil and gas contracts. Through time, transferring ownership of oil equipment and installations were considered as a proviso, but this is still controversial because proviso has not independence. By using content analysis method, countries' approach to the transfer of ownership of project assets was analyzed. Investigating some of these contracts in the realm of upstream oil industry, the results indicate that contracts for implementing oil operation do not show homogeneous approach toward alienation transferring of oil equipment and installation. Even in homogeneous contracting model they do not observe the same method; so awareness of these functions in different situations can be found the best time and ways of transferring ownership and third parties rights, rental property and unused property status.انتقال مالکیت داراییها به میزبان از موضوعات مطرح در قراردادهای بالادستی نفت و گاز است. با گذر زمان، انتقال مالکیت داراییها به صورت شرط ضمن عقد مورد توجه قرارگرفت اما این امر به دلیل عدم استقلال کافی شرط از عقد بحث برانگیز باقی ماند. با روش تحلیل محتوایی، رویکرد کشورها در خصوص انتقال مالکیت داراییها مورد تحلیل قرار گرفت. بررسی برخی از این قراردادها در حوزه صنعت نفت، نمایانگر این امر بود که انتقال مالکیت تأسیسات و تجهیزات نفتی به میزبان در قراردادهای مشارکتی دارای نتایجی به مراتب سودمندتر از قراردادهای امتیازی است و در قرارداد خدمت، از همان ابتدا مالکیت با میزبان است و منافع مرتبط با این مالکیت و انتقال نیز به میزبان تعلق میگیرد. سایر قراردادهای صنعتی نیز رویکردی متفاوتی دارند و برای مدتی مالک، پیمانکار است و بعد از آن داراییها به میزبان منتقل میشوند یا از همان ابتدا میزبان مالک است، و هرکدام در دورهای که مالک هستند ملزم به رعایت حقوق و تعهدات ناشی از مالکیت داراییها هستند. با آگاهی از این عملکردها در موقعیتهای قراردادی مختلف میتوان بهترین زمان انتقال مالکیت، انتقال فناوری، اموال اجارهای و وضعیت اموال بلااستفاده را یافت و از بروز اختلافات احتمالی پیشگیری کرد.https://jtd.iranjournals.ir/article_44746_114a3b380c504dffbe42cb7d0bfced65.pdf