پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403102020121221Techno-entrepreneurship in Biotechnology : Introductionمقدمه ای برکارآفرینی فناورانه در زیست فناوری5184233FAعباسعلی احمدیاندانشجوی دکتری/ دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانحجت اله حاجی حسینیهیات علمی پژوهشکده فناوری های نوین سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانمحمد صادق برادراندانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20121117Techno-entrepreneurship is a multidisciplinary and recent field which is growing. In this research the concepts and meaning of entrepreneurship and technology is reviewed and theories of Techno-entrepreneurship is investigated. The model of prodan for Techno-entrepreneurship is presented. This model comprises seven Key Elements including: Technological Entrepreneur, Universities, Corporations, Capital, Market/Customers, Government and finally Advisors. The next section of paper, the entrepreneurship in the biotechnology as one case of Techno-entrepreneurship is investigated. According to the characterizations of the biotechnology industry, Bioentrepreneur is defined. Funding of biotechnology company, opportunity assessment through feasibility process and Micro-level Analysis and finally alternative commercialization options and pathways to market like Spin-off, traditional out-licensing of technology or IP, trade sale and internal development are studied. This study should aid researchers, form the basis for future research and serve as a guide for governments and regions willing to develop and stimulate biotechnological entrepreneurship. At the end, the paper is presented some suggestion in the related areas.کارآفرینی فناورانه حوزه ای بین رشته ای و رو به رشد می باشد. در این تحقیق ایتدا نظریه های مرتبط با دو حوزه کارآفرینی و فناوری بررسی شده و سپس حوزه کار آفرینی فناورانه به تفصیل بررسی شده است. همچنین مدلی از کارآفرینی فناورانه تحت عنوان مدل پرادون ارائه گردید. این مدل شامل هفت جز است: کارآفرین فناور، دانشگاهها، شرکتها، سرمایه، مشتریان و بازار، دولت و مشاوران. مدل کارآفرینی فناورانه می تواند محققین را در راستای تحقیقات آتی و همچنین دولتها و مناطقی که قصد دارند به توسعه و ترویج کارآفرینی فناورانه بپردازند، یاری رساند. در ادامه نیز کارآفرینی فناورانه در زیست فناوری و گزینه های تجاری سازی و مسیر های ورود به بازار آن با ابزارها وساز وکار های مرتط از قبیل : شرکت های انشعابی(Spin-off)، لیسانس دهی (Licensing) مالکیت فکری یا IP، فروش تجاری(Trade sale) و توسعه داخلی بیان گردیده است و مقاله با ارایه جمع بندی و پیشنهادات پایان پذیرفته است.https://jtd.iranjournals.ir/article_4233_a870ff65adbd0703e6a8cee9fbcd8259.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403102020121221Innovation in the gas accumulator by using systematic innovationنوآوری در آکومولاتور گازی با به کارگیری نوآوری نظام یافته19264234FAغلامرضا بزرگمهردانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20130518Technology development is largely dependent on designer’s creativity of the product or the technology. Since the new opportunities for the development of modern technologies should be examined by experts, the creation of innovative ideas for technology development and successful entrepreneurship is essential. One of the creative problem solving methods is systematic innovation (TRIZ) which was founded by Russian scientist, Gnrysh Altshuler, in 1946. Over the years, this method has been changed to a practical tool for innovation and solving technical problems of varying degrees of complexity. This paper is compiled to study the TRIZ capability rate for solving engineering problems. It is tried to carry out the steps of problem recognition and its solution by TRIZ for a gas accumulator; then, the resulted innovative ideas and their feasibilities to become operational are evaluated. It is obvious that any applicable innovative idea is an opportunity toward entrepreneurship.<span style="line-height: 95%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA" dir="RTL">توسعه فناوری عمدتا بستگی به خلاقیت طراحان محصول یا فناوری دارد. از آنجا که فرصتهای جدید برای توسعه فناوری نوین باید توسط متخصصان مورد بررسی قرارگیرد؛ لذا خلق ایدههای نوآورانه برای توسعه فناوری و کارآفرینی موفق ضروری است. یکی از روشهای خلاقانه حل مسئله، نوآوری نظام یافته (</span><span style="line-height: 95%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">TRIZ</span><span style="line-height: 95%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA" dir="RTL">) بوده و در سال 1946 توسط گنریش آلتشولر روسی پایهگذاری و طی سالهای گذشته، به ابزاری کاربردی برای اختراع کردن و حل مسائل فنی با پیچیدگیهای گوناگون تبدیل شده است. این مقاله بهمنظور بررسی میزان قابلیت </span><span style="line-height: 95%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">TRIZ</span><span style="line-height: 95%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA" dir="RTL"> برای حل مسائل مهندسی تدوین شده و در آن سعی میشود مراحل شناسایی، حل مسئله توسط </span><span style="line-height: 95%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">TRIZ</span><span style="line-height: 95%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA" dir="RTL"> برای یک آکومولاتور گازی، پیاده سازی شده و ایدههای نوآورانهای حاصل و سپس امکان سنجی این ایدهها جهت عملیاتی شدن مورد ارزیابی قرارگیرد. بدیهی است هر ایده نوآورانه قابل اجرا فرصتی است در جهت کارآفرینی.</span>https://jtd.iranjournals.ir/article_4234_2c7e770201bef450c0bb42019e928f52.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403102020121221Process upgrading of car body inspection by using the gap and flush measurement technologiesارتقا فرآیند تولید بدنه خودرو با استفاده از فناوری اندازه گیری درز و ناهمسطحی27343868FAسید محمد طباطبایی قمیمدیر گروه- قطب علمی اندازه گیری دقیق ابعادی گروه پژوهشی مهندسی مکانیک پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی0000-0003-1033-9297آرش سردشتیکارشناس-قطب علمی اندازه گیری دقیق ابعادی گروه پژوهشی مهندسی مکانیک پژوهشکده توسعه تکنولوژیاصغر ناصریکارشناس- قطب علمی اندازه گیری دقیق ابعادی گروه پژوهشی مهندسی مکانیک پژوهشکده توسعه تکنولوژیJournal Article20130615This paper is focused on the technology of gap and flush measurement in car bodies. This process plays an essential role in improving the quality of production in the automotive industry. After a review of underlying scientific and technical principles of gap and flush measurement, the current situation of the technology in the world automotive industry has been studied. To study the level of application and adoption of the technology in Iran, the complete car body production line in Iran Khodro Company has been investigated as a case study, the result of which is introduced briefly. A conclusion and suggestions for improving the overall process of car body inspection in Iran automotive industries are mentioned at the end of the paper.<span dir="RTL" lang="FA" style="line-height: 95%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;">در این مقاله به فناوری اندازهگیری درز و ناهمسطحی در بدنه خودرو پرداخته شده است که نقش مهمی در ارتقای کیفیت محصول خروجی از خط تولید صنایع خودرو دارد. پس از پرداختن به زیربنای علمی و فنی فناوری مورد بحث، وضعیت این فناوری در صنعت خودروسازی دنیا بررسی شده است. برای مطالعه سطح کاربرد و پذیرش این فناوری در داخل کشور، خط تولید ایران خودرو مورد بازدید و بررسی قرار گرفته و نتایج این بررسی بهصورت خلاصه ذکر شده است. در پایان نیز جمعبندی کلی و پیشنهاداتی برای بهبود کلی فرایند تولید بدنه خودرو در ایران ارائه شده است.</span>https://jtd.iranjournals.ir/article_3868_c2ecd6926e093dc5ab397b8b6e31eca3.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403102020121221The performance measurement of research commercialization in universities and research centers (Case study: Norway)اندازه گیری و سنجش عملکرد تجاری سازی تحقیقات در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی (مطالعه موردی: کشور نروژ)35484370FAلطف اله فروزنده دهکردیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسزین العابدین رحمانیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورعلی اکبر جوکارعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورحسین عباسیعضو هیئت علمی و سرپرست دانشگاه پیام نور خسروشاهJournal Article20130819With increasing the importance of research commercialization, significant efforts are being conducted to commercialize researches in universities and research centers. Hence, assessing commercialization activities and identifying criteria and indicators for measuring the performance of commercialization are essential. In this paper, by reviewing the present data sources, the measurement indicators of commercialization activity in the universities and research centers of the leading countries in particular Malaysia, Australia and Norway are recognized, and as a case study the ones in Norway are analyzed. With library method and by referring to databases and government reports, the data researches are collected; the documents and the previous studies records are analyzed with exploratory approach. Among the most important recognized criteria and indicators, besides the general indicators of measuring commercialization, one can point out the industrial investment volume in R&D of the number of suggested ideas offered by the universities and research institutes with commercial potential, number of patent applications and patents, number of license deals and licensing income, number of founded spin-off companies and their performances, and joint scientific publications between universities and industry. Analysis of the strengths and weaknesses of a number of the indicators and also ranking of the five universities under study based on the aforementioned indicators are another part of the present research results. Furthermore, some suggestions about the way of measuring the commercialization of the results of universities researches are presented. It is expected that the proposed indicators cover the various dimensions and aspects of commercialization and they are used by our universities and research centers in assessing the commercialization performance of their strategic plans.با افزایش اهمیت تجاریسازی و کاربردی نمودن تحقیقات، تلاشهای چشمگیری برای تجاریسازی تحقیقات در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حال انجام است. از اینرو، ارزیابی فعالیتهای تجاریسازی و شناسایی معیارها و شاخصهای اندازهگیری عملکرد تجاریسازی ضروری بنظر میرسد. در مطالعه حاضر، با بررسی منابع اطلاعاتی موجود، شاخصهای اندازهگیری فعالیت تجاریسازی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشورهای پیشتاز و بهطور مشخص کشورهای مالزی، استرالیا و نروژ شناسایی و بهطور موردی کاربرد تعدادی از شاخصها در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نروژ مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای تحقیق به روش کتابخانهای و با مراجعه به پایگاههای اطلاعاتی و گزارشات منتشره نهادهای دولتی گردآوری و با رویکرد اکتشافی و با روش تجزیه و تحلیل اسناد و سوابق مطالعات پیشین انجام شده است. علاوه بر شاخصهای عمومی سنجش تجاریسازی، از مهمترین معیارها و شاخصهای شناسایی شده میتوان به حجم سرمایهگذاری صنعتی در تحقیق و توسعه، تعداد ایدههای ارائه شده با پتانسیل تجاری از سوی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، تعداد درخواست ثبت اختراع و اختراعات ثبت شده، تعداد مجوزهای واگذار شده و درآمد حاصل از اعطای مجوز، تعداد شرکتهای زایشی تاسیس شده و عملکرد آنها و تالیفات مشترک علمی بین دانشگاه و صنعت اشاره کرد. تحلیل نقاط قوت و ضعف تعدادی از شاخصها و نیز رتبهبندی 5 دانشگاه براساس 4 شاخص حجم و سهم سرمایهگذاری صنعت در تحقیق و توسعه، حجم ثبت اختراعات و تالیفات مشترک دانشگاهها با صنعت بخش دیگری از نتایج تحقیق حاضر است. همچنین، در خصوص نحوه سنجش تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی پیشنهاداتی ارائه گردیده است. انتظار میرود شاخصهای پیشنهادی، ابعاد و جنبههای مختلف تجاریسازی را پوشش داده و برای ارزیابی عملکرد تجاریسازی در برنامههای راهبردی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور مورد استفاده قرار گیرد.https://jtd.iranjournals.ir/article_4370_ef2a7e64b61e754cff48e66e9f34cbe1.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403102020121221The Explanation of development necessity of the strategic management models for Research and Technologyتبیین لزوم توسعه الگوهای مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری49603869FAرضا بندریانعضو هیات علمی0000-0002-5313-4876مهدی بندریاندانشگاه تهرانمحسن ابراهیمیعضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفتJournal Article20130911One of the features of knowledge based development process in developed and developing countries is the emerging and growth of Research and Technology Organizations (RTOs). Hence, it is expected that the role of RTOs in the knowledge-based economy is becoming stronger and more significant. RTOs have been criticized for their weak performance and the most important factor for their ineffectiveness is related to poor management at the strategic level. Considering the rapid expansion of these organizations, this study has tried to explain the necessity of development of specific models for strategic research and technology management in RTOs by an analytical-qualitative approach. Regarding the nature of RTOs that is fully integrated with science and technology, the base of the competition in these organizations lies on providing integrated technology-based business solutions. Therefore, the discussion in the field of strategic research and technology management is integrated with the concepts of rapid technological change environment and consequently dynamic capabilities with the emphasis on technological innovation and entrepreneurship. Therefore, using the latest theories of strategic management with emphasis on dynamic capabilities (and evolutionary approach) to develop strategic management models for RTOs is proposed.یکی از ویژگیهای بارز فرایند توسعه دانش بنیان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ظهور و رشد سازمانهای پژوهش و فناوری است. براین اساس انتظار میرود نقش و جایگاه سازمانهای پژوهش و فناوری در اقتصاد دانش محور روز به روز پررنگتر و عیانتر گردد. سازمانهای پژوهش و فناوری به خاطر ضعف عملکردی به شدت مورد انتقاد هستند و مهمترین دلیل ناکارآمدی آنها ضعف در مدیریت این سازمان ها در سطوح راهبردی است. با توجه به روند سریع گسترش این سازمانها این مطالعه تلاش نموده است با رویکردی تحلیل- کیفی به تبیین ضرورت توسعه مدلهای مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری برای سازمانهای پژوهش و فناوری بپردازد. با توجه به هویت سازمانهای پژوهش و فناوری که بطور کامل آمیخته با دانش و فناوری است، اساس رقابت در این دسته از سازمانها بر ارائه راهحلهای یکپارچه مبتنی بر فناوری برای کسب و کارها نهفته است. لذا محور بحث در خصوص مدیریت راهبردی در این حوزه با مفاهیم محیط با تغییرات سریع فناورانه و به تبع آن توانمندیهای پویا با تاکید بر نوآوری و کارآفرینی فناورانه عجین شده است. براین اساس پیشنهاد گردید از آخرین روند تئوریهای مدیریت راهبردی با تاکید بر توانمندیهای پویا (و نگرشهای تکاملی) برای توسعه الگوهای مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در سازمانهای پژوهش و فناوری بهره گرفته شود.https://jtd.iranjournals.ir/article_3869_8cd72876c1c9cb31a71dc8a1b12d9402.pdfپژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403102020121221The compilation of Technology Strategy in Steel Industriesتدوین استراتژی فناوری در صنایع فولاد ایران (تحقیق موردی: شرکت ملی ذوب آهن)61714384FAعباس خمسههیات علمی دانشگاه آزاد-واحد کرجمحمدصادق مفتحوزارت صنعت معدن و تجارتJournal Article20131014In today's world, industries must keep pace with the technology changes and the requisite of this movement is to have an appropriate technology strategy. Choosing new business areas according to the capabilities of the industries is a very important decision which should be taken by macromanagement of firms. Thus, firm would gain necessary capabilities to produce new products and provide new services while maintaining its own capabilities. Indeed technology strategy is the use, development and maintaining the knowledge generality and the capabilities of the company. Although technology is considered as an important factor but it is not enough to ensure business success. Surely the successful business is integrating technology innovation with production, marketing, financial and human resources, in order to achieve determined goals of the company. The first and also the most important step in strategic management of technology is to compile a program that specifies the priorities of investment of the firm in technology area for a long-term horizon. Considering to antiquity of the National Steel Company and its technological mutation in recent years, in this study we have tried to specify the technology strategies of this company by using Hax and Majluf model.در دنیای امروز صنایع باید همگام با تحولات فناوری حرکت کنند ولازمه این حرکت داشتن استراتژی فناوری مناسب است. انتخاب حوزه های جدید کسب وکار با توجه به توانمندی های صنایع از تصمیمات مهمی است که باید توسط مدیریت کلان بنگاه ها اتخاذ شود. بدین ترتیب بنگاه ضمن حفظ توانمندی های قبلی خود، توانمندی های لازم جهت تولید محصولات وارائه خدمات جدید بدست می آورد. استراتژی فناوری همانا بکارگیری و توسعه و نگهداری کلیت دانش و توانائی شرکت است. گرچه فناوری عامل بسیار مهمی به شمار می رود ولی به تنهائی برای تضمین موفقیت کسب و کار کافی نیست. کسب و کار موفق همانا یکبارچه سازی نوآوری فناوری با تولید و بازاریابی و مالی و نیروی انسانی در راستای تحقق اهداف تعیین شده شرکت است. اولین و مهمترین گام در مدیریت استراتژیک فناوری تدوین یک برنامه است که اولویت های سرمایه گذاری بنگاه در حوزه فناوری را برای یک افق بلند مدت مشخص کند. با توجه به قدمت شرکت ملی ذوب آهن و جهش فناورانه آن در سالهای اخیر، در این پژوهش تلاش نموده ایم با استفاده از مدل هکس و مازلوف استراتژژی های فناوری این شرکت را مشخص نمائیم.https://jtd.iranjournals.ir/article_4384_40a7ed21dd4a5d3460731b1a0f19bab1.pdf