پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403173720191122Designing a business ecosystem (Case study: Native search engine, cloud computing, big data and the internet of things)اصول طراحی زیست بوم کسب و کارهای فراگیر آینده مطالعه موردی: جویشگر بومی، رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا31837218FAعلیرضا یاریعضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتسحر کوثریعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20181117In a network economy, the competitive strength of a business depends not only on its own merits, but also on its ability to interact with its environment. The emergence of multidimensional platforms, value creation networks, related complexities, and weaknesses in business models in this field have attracted the attention of researchers to the concept of business ecosystem. In this study, with the aim of examining business ecosystem design models, first the literature and concept of business ecosystem, and then the various types of its design are introduced. Finally, the design principles of business ecosystem are extracted and used in the design of the emerging ones. The present study is descriptive type, and in order to gather the information we have used the experts’ views in addition to library studies. The final output of the emerging business environment design research project, including native search engine, cloud computing, internet of things, and big data will be comprehensive in the near future, based on information provided by stakeholders / actors with related services, communications between actors and their role in creating value flows.در اقتصاد شبکهای، توان رقابتی یک کسب و کار نه تنها وابسته به شایستگیهای داخلی خود است، بلکه به توانایی آن در تعامل با محیط خود نیز وابسته است. ظهور پلتفرمهای چندوجهی و شبکههای ایجاد ارزش و پیچیدگیهای مربوطه و ضعف موجود در مدلهای کسبوکار در این زمینه، سبب شد تا توجه محققان به مفهوم زیست بوم کسب-وکار جلب شود. در این پژوهش با هدف بررسی مدلهای طراحی زیست بوم کسبوکار، در ابتدا ادبیات و مفهوم زیست-بوم کسبوکار وسپس انواع مدلهای طراحی زیست بوم کسب و کار معرفی میشود و در نهایت اصول طراحی زیست-بومهای کسب و کار استخراج و در طراحی زیستبوم کسب و کارهای نوظهور بهکار گرفته میشوند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و به منظور گردآوری اطلاعات در این زمینه علاوه بر مطالعات کتابخانهای از خبرگان در دسترس و مطلع نیز استفاده شده است. خروجی نهایی پژوهش استخراج مولفههای اصلی طراحی زیست بوم کسب و کارهای نوظهور از جمله جویشگر بومی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و کلان داده که در آینده نزدیک فراگیر خواهند شد، می-باشد. لازم به ذکراست که به مراحل توسعه زیستبوم کسب و کار جویشگر به صورت گام به گام و در مورد سایر کسب و کارها به صورت اجمالی پرداخته شده است.پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403173720191122Identification and Evaluation of "Proposed Value" in Technology Intelligence Business Models in Selected Industries in Iranشناسایی و ارزیابی "ارزش پیشنهادی" در مدلهای کسبوکار هوشمندی فناوری در صنایع منتخب در کشور281937294FAمریم خدایاریکارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه شهیدبهشتی- تهران- ایرانهادی نیل فروشاناستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20190831Technology intelligence is the most important managerial activity that plays an important role in enhancing the performance of research & development. The purpose of the present study, which has been done with the qualitative approach and deductive content analysis, is to identify and evaluate the proposed value in technology intelligence business models in selected companies. Based on the research background, the business model of Osterwalder was selected as the conceptual model and its most important component, i.e. the value proposition, was taken as a basis for interview questions, and then the technology business owners were interviewed. The analysis of each interview was done by a line-by-line survey using Maxqda qualitative software. This software is for qualitative content analysis and merely helps to organize the findings. According to this analysis, the proposed values of each business were identified. Then, in order to evaluate the value proposition of the business models, the Osterwalder criterion, which is approved by technology intelligence experts, was used. In the light of the interviewees' opinions, the evaluation criteria of “value added for customers”, “response to customer need”, “customer satisfaction”, “customer participation in value creation process” and “customization” scored low or medium. This indicates the insignificance of research & development in the country, lack of understanding of the concept and necessity of technology intelligence services by firms, lack of appropriate and proper analysis of technology intelligence results by service providers, less attention of firms to the future, and the unknown and nascent technology intelligence services in Iran.هوشمندی فناوری مهمترین فعالیت مدیریتی است که در افزایش کارکرد تحقیقوتوسعه نقش بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر که با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است، شناسایی و ارزیابی ارزش پیشنهادی در مدلهای کسبوکار هوشمندی فناوری در شرکتهای منتخب میباشد. با توجه به پیشینه پژوهش، مدل کسبوکار استروالدر به عنوان مدل مفهومی انتخاب و مهمترین جزء آن یعنی ارزش پیشنهادی مبنای سوالات مصاحبه قرار گرفت و سپس با صاحبان کسبوکارهای هوشمندی فناوری مصاحبه شد. تحلیل هر مصاحبه از طریق بررسی خط به خط و با بهرهگیری از نرمافزار کیفی Maxqda انجام شد. این نرمافزار جهت تحلیل محتوای کیفی بوده و صرفا به ساماندهی یافتهها کمک میکند. براساس نتایج تحلیل محتوای کیفی، ارزشهای پیشنهادی هر کسبوکار شناسایی شدند. سپس به منظور ارزیابی ارزش پیشنهادی مدلهای کسبوکار از معیار استروالدرکه مورد تایید خبرگان هوشمندی فناوری است، استفاده شد. براساس نظرات مصاحبهشوندگان، معیارهای ارزیابی "نرخ افزایش ارزش برای مشتریان"، "پاسخگویی به نیاز مشتری"، "رضایت مشتری"،"مشارکت مشتری در فرایند خلق ارزش" و "سفارشی سازی" امتیازهای کم یا متوسط را دریافت کرده اند که بیانگر کم اهمیت بودن تحقیقوتوسعه در کشور، عدم درک مفهوم و ضرورت خدمات هوشمندی فناوری توسط بنگاه ها، عدم تحلیل درست و مناسب نتایج هوشمندی فناوری توسط ارائه دهندگان خدمات، توجه کمتر بنگاه ها به آینده، ناشناخته و نوپا بودن خدمات هوشمندی فناوری است.پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403173720191122Evaluating the technological capability of the wind turbine industry by using Panda and Ramanathan modelsارزیابی توانمندی فناورانه صنعت توربین بادی با استفاده از مدل پاندا و راماناسن (362937759FAعلی اشرف خرامانیمعاون مهندسی و تحقیق و توسعه0000-0003-4410-6360عباس خمسههیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرج0000-0002-1263-919XJournal Article20191102One of the fundamental factors in the failure of exploiting technology to achieve competitive advantage in firms of developing countries is the lack of awareness and recognition of their technological capabilities and applying them towards the comparative advantages. Organization survival in the competition field, the high importance of technology development and its use have led organizations to identify and evaluate their technological capabilities. Furthermore, they proceed to identify technological progresses in the world and monitor competitors' efforts to acquire new technologies for improving their technological capabilities. On the other hand, technology evaluation is one of the extremely important tools in the span of technology management which is utilized to detect strengths for measuring technological gap.<br /> This article assesses the technological capabilities of Mapna Generator Engineering & Manufacturing Co. (PARS) on wind turbine and detects the available technological gap by using Panda and Ramanathan models. These models evaluate the corporate capability level from different aspects and determine the status of the company in each of them. This approach can be the basis for defining technological improvement projects.یکی از عوامل اساسی در عدم موفقیت بکارگیری تکنولوژی برای کسب مزیت رقابتی در بنگاههای کشورهای در حال توسعه، عدم آگاهی و شناخت توانمندی های تکنولوژیک بنگاه و استفاده از آنها در جهت مزیت های نسبی می باشد. حفظ بقای سازمان در عرصه رقابت و اهمیت بالای توسعه فناوری و بهره مندی از آن باعث شده است که سازمان ها اقدام به شناسایی و ارزیابی توانمندیهای فناورانه خود نمایند و به موازات آن نسبت به شناسایی تحولات فناورانه دردنیا و پایش تلاش رقبا برای دستیابی به فناوریهای جدید، در جهت ارتقای توانمندی فناوری خود گام بردارند. از طرف دیگر، این ارزیابی یکی از ابزارهای کلیدی در فضای مدیریت فناوری است که با بهره گیری از این ابزار نسبت به شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود با هدف اندازه گیری شکاف فناورانه اقدام می نمایند. این مقاله به ارزیابی توانمندی های فناورانه شرکت مپنا پارس در خصوص توربین بادی و شناسائی شکاف موجود، با استفاده از مدل پاندا و راماناسن می پردازد. این مدل از ابعاد مختلف سطح توانمندی شرکت را مورد ارزیابی قرار داده و در هریک از این ابعاد وضعیت شرکت را مشخص می نماید. این اقدام میتواند مبنایی برای تعریف پروژه های بهبود فناورانه باشد.پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403173720191122Measuring the Impact of Organizational Social Capital on Organizational Innovation (Case Study: Iran Khodro Industrial Group)سنجش میزان تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: گروه صنعتی ایران خودرو)374438205FAمحمدرضا زاهدیدانشگاه صنعتی مالک اشترشایان نقدی خناچاهدانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20191004In today's dynamic business, with the emergence of three major trends of fierce international competition, discrete markets, and changing technology, we are witnessing an ever-increasing pattern of innovation. These trends have attracted the attention of business professionals to the widespread attention and search for the concept of social capital as a vital factor in enhancing the performance of the organization and in the process of creating innovation-based competitive advantage. However, less research has examined organizational social capital and organizational innovation together; therefore, the purpose of the present study is to investigate the impact of organizational social capital and its dimensions on the tendency of organizational innovation in Iran Khodro Company. The methodology of the study is descriptive-correlational and the statistical population includes the personnel of Iran Khodro. Correlation analysis and stepwise regression analysis as well as factor analysis were used for data analysis. The results of the study show that there is an effective and meaningful relationship between organizational social capital and organizational innovation. Thus, the relational and structural dimensions of social capital had a significant relationship with innovation, but the cognitive dimension of social capital had no significant relationship with organizational innovation in the organization.در کسبوکار پویای امروز، به دلیل ظهور سه روند عمده رقابت شدید بینالمللی، بازارهای گسسته و فناوری در حال تغییر، شاهد طرح بیش از پیش موضوع نوآوری هستیم. روندهای مذکور، علاقه صاحبنظران حوزه کسبوکار را به توجه شگرف و جستجو در مفهوم سرمایه اجتماعی بهمثابه عامل حیاتی در ارتقای سطح عملکرد سازمان و پیشآیند خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری جلب کرده است. بااینحال، کمتر پژوهشی سرمایه اجتماعی سازمانی و نوآوری سازمانی را بهصورت توامان بررسی نموده است؛ ازاینرو، غایت مطالعه حاضر، بررسی میزان تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت ایرانخودرو است. روششناسی پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری کارکنان ایرانخودرو را در برمیگیرد. در تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون گامبهگام و همچنین تحلیل عاملی استفادهشده است. نتایج مطالعه، گویای رابطه موثر و معنیدار سرمایه اجتماعی سازمانی در نوآوری سازمانی است. بدین ترتیب ابعاد رابطهای و ساختاری سرمایه اجتماعی دارای رابطه معنیدار با نوآوری هست، لیکن بعد شناختی سرمایه اجتماعی دارای رابطه معناداری با نوآوری سازمانی در سازمان نبود.پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403173720191122Identification and analysis of risk in twist Automatic Ice-maker using Anticipatory Failure Prediction mechanism (case study: combi-fridge-freezer, Entekhab Industrial group; snowa)شناسایی و تجزیهوتحلیل ریسک در یخساز اتوماتیک پیچشی با روش پیشبینی مقدماتی شکست (مطالعه موردی: یخچال مدل کمبی گروه صنعتی انتخاب؛ اسنوا)584538276FAابوالفضل میرزا رمضانیدانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهانمصطفی محمدیکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، کارشناس واحد R&D گروه صنعتی انتخابعلیرضا منصوریانمحقق و پژوهشگر دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهانفاطمه قدیریعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، مدیر آزمایشگاه یخچال اسنواJournal Article20200106Risk management is a process whereby risks are identified, evaluated, and responded. Implementation of risk management system at different sectors of an organization facilitates the enterprise's attainment of its objectives. Using appropriate methods to manage negative risks in products can lead to higher product quality and increased customer satisfaction. In our country, risk identification is carried out traditionally, which includes background/history data, subjective analysis, and opinions expressed by the specialists who possess the required expertise. Whereas detecting and identifying risks is basically rooted in creative endeavors to be accomplished through systematic and comprehensive efforts on the part of the undertaker. Hence, the establishment of a systematic and executive procedure means of which risks are identified, analyzed, and evaluated seems to be completely necessary. These attributes are manifested in the uniquely systematized innovative theory of TRIZ. This forecasting tool provides creative solutions to invention-related tasks. This research aims at utilizing AFP method to initiate improvements in twist Automatic Ice-maker in Entekhab Industrial group. The ice-maker in question belongs to a combi-fridge-freezer product where the utility volumes of the fridge and the freezer compartments are respectively 348 and 133 liters. The electricity consumption index of the product is A+. The ice-maker is fully automatic producing and storing ice without user's manipulation. For this purpose, experts from the SNOWA Research and Development Laboratory who have expertise and in-depth knowledge of how this ice maker works and designs are used. Drawing upon the AFP method, the working stage of the ice-maker, the existing resources in the system and its environments, and the failure scenario trees of the latter process were extracted and numerous failure modes detected. Last of all, innovative and optimal results were obtained and presented so as to improve the product leading to ice-quality augmentation and water-pollution prevention.مدیریت ریسک فرایندی است که طی آن ریسکها شناسایی، ارزیابی و پاسخ داده میشوند. اجرای نظام مدیریت ریسک در بخشهای مختلف سازمان میتواند سازمان را در دستیابی هر چه بهتر به اهدافش یاری نماید. استفاده از روشهای مناسب برای مدیریت ریسکهای منفی در محصولات میتواند منجر به بالا رفتن کیفیت محصول و افزایش رضایت مشتری گردد. در کشور ما شناسایی ریسک به شکل سنتی و شامل دادههای تاریخچهای، تحلیل نظری و نظرات افراد مطلع و متخصص انجام میشود. درصورتیکه آشکار کردن و شناسایی ریسکها اساساً ریشه در یک عمل خلاقانه دارد و در عین حال باید آن را بهطور سیستماتیک، جامع و با سعی و کوشش انجام داد. لذا وجود روشی سیستماتیک و اجرایی که بتوان بهوسیلهی آن ریسکها را شناسایی، تحلیل و ارزیابی کرد امری ضروری به نظر میرسد. تئوری حل ابداعی مسئله یا TRIZ بهطور منحصربهفردی دارای این خصوصیات ذکر شده است. به دلیل آنکه یک رویکرد سیستماتیک برای پیدا کردن راهحلهای خلاقانه برای مشکلات ابداعی فراهم میکند. هدف از این پژوهش استفاده از روش پیشبینی مقدماتی شکست یا AFP برای بهبود یک یخساز اتوماتیک در گروه صنعتی انتخاب است. این یخساز متعلق به محصول یخچال-فریز ترکیبی است که حجم مفید یخچال و فریزر آن به ترتیب برابر 348 و 133 لیتر، با شاخص مصرف A+ است. این یخساز تماماً اتوماتیک بوده و بدون دخالت کاربر یخها را تولید و ذخیرهسازی مینماید. برای این منظور از متخصصین آزمایشگاه تحقیق و توسعه اسنوا که تخصص و آشنایی عمیقی از نحوه کارکرد و طراحی این یخساز دارند استفاده شده است. با استفاده از این روش مراحل کارکرد یخساز، منابع موجود در سیستم و محیط آن و درختان سناریوی شکست این فرایند استخراج شد و حالات شکست متعددی کشف گردید. در انتها نتایج نوآورانه و بهینهای برای بهبود این محصول جهت بالا رفتن کیفیت یخ و جلوگیری از آلودگی آب به دست آمد.پژوهشکده توسعه تکنولوژیفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی2676-5403173720191122The Impact of Learning Orientation on New Product Development Performance with the Mediating Role of Open Innovationتاثیر گرایش به یادگیری بر عملکرد توسعه محصول جدید با تاکید بر نوآوری باز (مورد مطالعه : صنایع لاستیکی پارمیدا)597638990FAمحسن شفیعی نیک آبادیعضو هیأت علمی و مدیر گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه سمنان.صدف روحیکارشناسی ارشد MBA گرایش فناوری، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانJournal Article20190804The present study aimed to analyze the effects of learning orientation on new product development performance with an emphasis on open innovation (Case study: Parmida Rubber Industries company, Semnan, Iran). To this aim, after reviewing the literature in the fields of learning orientation, new product development performance, and open innovation, the conceptual model and research hypotheses were developed. The present study is practical in terms of purpose, cross sectional in terms of time, qualitative in terms of variables, descriptive survey in terms of research design, and causal correlational. The statistical population consisted of 55 experts working in research and development, marketing and sales, and production units of Parmida rubber factory selected using census method. Data were collected using a researcher made questionnaire based on the five-point Likert spectrum. Face and content validity of the questionnaire and its reliability were confirmed by academic experts. Descriptive and inferential statistical tools including factor analysis, path analysis and model fit were used to analyze data, respond to questions and examine research hypotheses. Partial least squares method was used to analyze data in SmartPLS software. Findings indicated that there is a significant correlation between learning orientation and new product development performance. One can confirm that open innovation acts as a mediator in the relationship between attitudes toward learning and new product development performance.این پژوهش با هدف "بررسی تأثیر گرایش به یادگیری بر عملکرد توسعه محصول جدید با تاکید برنوآوری باز" به صورت موردی در صنایع لاستیکی پارمیدا سمنان صورت گرفته است. برای این منظور، پس از مرور ادبیات پژوهش در حوزه گرایش به یادگیری و عملکرد توسعه محصول جدید و نوآوری باز ، مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش تدوین گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ زمان، مقطعی، از لحاظ متغیر، کیفی و از لحاظ طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی علی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش و تولید کارخانه لاستیک پارمیدا می باشد که تعداد آنها 55 نفر است و از روش سرشماری استفاده شده است. داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج تایی لیکرت جمع آوری شده است. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه، توسط خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و پاسخگویی به سؤالات و بررسی فرضیه های تحقیق از ابزارهای آمار توصیفی و آمار استنباطی، از جمله تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برازش مدل استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار Smart PLS انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد بین گرایش به یادگیری و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد و می توان تایید نمود که نوآوری باز نقش میانجی در رابطه بین گرایش به یادگیری و عملکرد توسعه محصول جدید را ایفا می کند.