نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته جامعه شناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان

2 دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش کار آفرینی برتوسعه فرهنگی و اقتصادی می باشد، روش پژوهشی توصیفی-همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.جامعه آماری 384 نفر از کارکنان شهرک های صنعتی بروجن وشهرکرد استان چهارمحال و بختیاری بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان برنامه های کارآفرینی اجتماعی در شهرکهای مورد بررسی متوسط و میزان متغیر توسعه یافتگی فرهنگی کمتر از متوسط است و نیز شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی بیش از متوسط بود . کارآفرینی اجتماعی وشاخص توسعه اجتماعی به شکل مستقیم و همچنین غیر مستقیم و از طریق نقش میانجیگری توسعه فرهنگی بر رشد اقتصادی تاثیری مثبت داشتند. کارآفرینی اجتماعی نسبت به شاخص توسعه اجتماعی تقریبا تاثیر بیشتری بر توسعه اقتصادی وهنری داشت لذا مدیران مربوطه برای اجرای موفق برنامه های توسعه ورشد شهرک های صنعتی باید تمرکز بیشتری برمقوله کارآفرینی اجتماعی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of social entrepreneurship in socio-economic and cultural development of Shahrekord and Borujen industrial towns in Chaharmahal and Bakhtiari province

نویسندگان [English]

  • Mehrshad Shojaei 1
  • mohammad ali Chitsaz 2
  • mansor haghightain 2

1 PhD student in Sociology of Economics and Development, Islamic Azad University of Dehaghan

2 Associate Professor, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Dehaghan

چکیده [English]

The main purpose of this study is to analyze the role of social entrepreneurship in economic, cultural and social development of society based on a descriptive-survey study. The data collection tool is a questionnaire whose validity and reliability are confirmed. The statistical sample is 384 employees of Borujen and Shahrekord industrial towns of Chaharmahal and Bakhtiari province, and the data are analyzed using one-sample t-test and structural equation model. Findings show that the rate of social entrepreneurship programs in the studied settlements and the rate of cultural development variable are less than average, and also the indicators of economic and social development are above average. Social entrepreneurship and the index of social development have a positive effect on economic growth both directly and indirectly through the mediating role of cultural development. Social entrepreneurship has an almost greater impact on economic development than the social development index, so the relevant managers should focus more on social entrepreneurship in order to successfully implement the development and growth programs for industrial estates.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social entrepreneurship
  • social development
  • economic development
  • cultural development

[1]      ابطحی، سیدحسین؛ شریف­زاده، فتاح؛ ابراهیم­پور، حبیب؛ "بررسی مفاهیم، نظریه­ها و مدل­های کارآفرینی اجتماعی و ارائه مدل مفهومی"، مدیریت فرهنگ و سازمانی، سال هشتم، شماره 21، بهار و تابستان 1389. 

[2]      احمدپور داریانی، محمود؛ سلام­زاده، یاشار؛ شرفی فرزاد، فاطمه؛ "تحلیلی برشکاف­های موجود درکارآفرینی اجتماعی در ایران، پای در زنجیر"، اولین کنفرانس بین­المللی مدیریت و نوآوری، 1389.

[3]      اردلان، محمدرضا؛ قنبری­وند، سیروس؛ منافی شرف آباد، کاظم؛ توسعه فرهنگی در بستر نظام‌های آموزشی، چاپ اول، همدان، نشر بوعلی‌سینا، 1395.

[4]      پیرمحمدی، صبا؛ صیفوری، جلوه؛ قادری، شیوا؛ (1396)،"کارآفرینی اجتماعی، عوامل موثر و نقش آن در توسعه اقتصادی(تاکید بر استان­های کرمانشاه و کردستان)"، دانشگاه کردستان، همایش بین­المللی برنامه­ریزی و توسعه اقتصاد پایدار، 1396.
[5]      پهلوان، چنگیز؛ فرهنگ شناسی: گفتارهایی، در زمینه فرهنگ و تمدن، چاپ اول، تهران، پیام امروز، 1378.
[6]      دیو سالار، سمانه؛ بزرگی، فرشاد؛ "بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار"، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب­وکارهای دانش­بنیان، 1391.
[7]      شعبانیان، فرهاد؛ "نقش کارآفرینی در رشد و توسعه پایدار"، 1378.
www.parsdise1386.blogfa.com
[8]      صالحی صدقیانی، جمشید؛ "بررسی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصه­های رفتاری"،فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره سوم، شماره 1، شماره پیاپی 7، صص 94-67، بهار 1389.
[9]      عرب، عباس؛ نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیش­بینی کارآفرینی اجتماعی کارکنان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، 1390.
[10]   کرمانی، مهدی؛ مظلوم خراسانی، محمد؛ بهروان، حسین؛ نوغانی، محسن؛ "توان‌مندسازی مبتنی بر کارآفرینی اجتماعی: ارائه یک نظریه زمینه‌ای(مطالعه موردی ستاد توان‌مندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران)"، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 2، شماره 2، 1394.
[11]   کیاکجوری، داود؛ کوزه­گر، امین؛ امیری، بهناز؛ "ضرورت کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه"، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب­وکارهای دانش­بنیان، دانشگاه مازندران، 1391.
[12]   مرجانی، تیمور؛ صدری، سید صدرالدین؛ "توسعه کارآفرینی اجتماعی؛ آسیب­ها، عوامل موثر و راهکارها"،مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 2، شماره پیاپی 2، صص 297-277، 1393.
[13]   مقیمی، محمد؛ کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1383.
[14]   میرک­زاده، علی­اصغر؛ بهرامی، مجید؛ "لزوم توجه به کارآفرینی اجتماعی به­عنوان بستر پایداری در اجتماعات روستایی"، فصلنامه کار و جامعه، شماره 134، 1390.
[15]   نویدفر، محمدحجت؛ "کارآفرینی اجتماعی"، کارآفرینی تطبیقی: مقالات منتخب سمینار، پژوهشگران مرکز کارآفرینی پردیس قم دانشگاه تهران، انتشارات اعلام التقی، چاپ اول، 1384.
[16]   نعیمی، امیر؛ پزشکی راد، غلامرضا؛ چیذری، محمد؛ "نگاهی برنقش کارآفرینی در ایجاد اشتغال"، اولین همایش نوآوری و کارآفرینی، 1387.
[17]   هایامی، یوجیرو(ترجمه: آزاد، غلامرضا)؛ فصل یک اقتصاد توسعه از فقرتا ثروت ملل، نشر نی، چاپ سوم، 1380.
[18]  Borins, S.; Loose cannons and rule breakers, or enterprisingleaders?, Some evidence about innovative public managers Public, 2000.
[19]  Bornstein, D.; Davis, S.; Social Entrepreneurship: What everyone wants to knows?, Oxford University Press Inc. pp. 1-31, 2010.
[20]  Cook, B.; Dodds, C.; Mitchell, W.; “Social entrepreneurship:False premises and dangerous forebodings.Centre of Full Employment and Equit”, University of Newcastle, Working Paper, No.1-24, 2001.
[21]  Cornwall, J.; “The entrepreneur as building block for community”, journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 3, No. 2, pp. 141–148, 1998.
[22]  Dees, G. J.; “The Meaning of Social Entrepreneurship”, 1998.  
http://www.caseatduke.org/documents/dees_sedef.pdf.
[23]  Evan, D.; Catherine, P.; “Innovation and profit motivations for social entrepreneurship: A fuzzy-set analysis”, Journal of Business Research, Vol. 99, 2019.
[24]  Johnson, S.; “Social enterepreneurship literature review”, New Academy Review, Vol. 2(2), Issue 42, 2002.
[25]  King, P. J.; Roberts, N. C.; “Policy entrepreneurs: Catalysts for policy innovation”, Journal of State Government, Vol. 60, pp. 172–178, 1987 July–August.
[26]  Leadbeater, C.; The rise of the social entrepreneurs, London: Demos, 1997.
[27]  Lewis, E.; Public entrepreneurship: Toward a theory of bureaucratic power, Bloomington, IN: Indiana University Press, 1980.
[28]  Mc Namara, C.; Generel Guidelines for conducting interviews, Authenticity Consulting, LLC, 1999.
Retrieved from: http://www.Manegmenthelp. org /evaluatn/interview .htm
[29]  Morse, R.; Dudley, L.; “civic entrepreneurs and collaborative leadership”, PA Time, 3, August 2002.
[30]  Ogunyemi, K.; “A social entrepreneurial model from Nigeri”, Journal of Entrepreneurship Perspectives, Vol. 1, Issue 1, pp. 137-148, 2012.
[31]  Prabhu, G. N.; “Social entrepreneurial leadership [Extensional]”, Career Development International, Vol. 4, Issue 3, pp. 140-143, 1999.
[32]  Prnsky, D.; “IDS 321 Social Entrepreneurship”, Bornner center for civic and Community engagement 1938 penninton road, 2005.
[33]  Roberts,   D.; Woods, C.; “Social Entrepreneurship: How Intention to a Social Enterprise Get Forme”, ISEI Business School University of Navara, 2000.
[34]  Rocío, A.; Benjamin, H.; “From “Push Out” to “Pull In” together: An analysis of sociaql entrepreneurship definitions in the academic field”, Journal of Cleaner Production, Vol. 205, 2018.
[35]  Ryan, M. R.; Deci, E.L.; “on happiness and human Potentials”, review of research on hedonic and eudaimonic Well beieng, Annual Rev. Psycholigy, Vol. 52, pp. 141-166, 2001.
[36]  Schumpeter, J.; Capitalism, Socialism, and Democracy, London:  Geroge Allen & Unwin, 1942
[37]  Sreevas, Sahasranamam; Nandakumar, M. K.; “Individual capital and social entrepreneurship: Role of formal institutions”, Journal of Business Research, Vol. 107, pp. 104-117, 2020.
[38]  Sullivan Mort, G.; Weerawardena, J.; Carnegie, K.; “Social entrepreneurship: Towards conceptualization”, International  Journal  of  Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, Vol. 8, Issue 1, pp 88-76, 2003.
[39]  Smith, P. A.; “The importance of organizational learning for organizational sustainability”, The Learning Organization, Vol. 19, Issue 1, pp.  4– 10, 2012.
[40]  Thompson, J.; The world of the social entrepreneur, The International Public Sector, 2002.
[41]  Tracey, P.; Jarvis, O.; “Toward a theory of social venture franchising”, Entrepreneurship Theory Practice, Vol. 31, Issue 5, pp. 667–685, 2007.
[42]  Trivedi, C.; “Toward a Social Ecological Framework for Social Entrepreneurship”, the journal of Entrepreneurship, Vol. 19, Issue 1, pp. 63-80, 2010.
[43]  Waddock, S. A.; Post, J. E.; “Social entrepreneurs and catalytic change”, Public Administration Review, Vol. 51, pp. 393–407, 1991.
[44]   Wallace, S. L.; “Social entrepreneurship: The role of social purpose enterprises in facilitating community economic development”,Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 4, 1999.
[45]  Weerwardena, J.; Mort, S.; Carengie, K.; “Social Entreprreneurship: Towards Conceptualisation”, International journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, Vol. 8, No.1, pp. 76-88, 2000.
[46]  Yakita, A.; “Economic development and long-term care provision by families, markets and the state”, The Journal of the Economics of Ageing, In press, journal pre-proof, 2019.
[47]  Yazhong, D.; “Construction of ideal model of social development under the political background of mind philosophy”, Cognitive Systems Research, Vol. 57, 2019.
[48]  Zahra, S. A.; Rawhouser, H. N.; Bhawe, N.; “Globalization of social entrepreneurship opportunities.  Strategic Entrepren eurship”, Journal Strat. Entrepreneurship, Vol. 2, Issue 2, pp. 117-131, 2008.