نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 استادیارگروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

3 دانشیارگروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران

10.22034/jtd.2021.246376

چکیده

از دیرباز روابط و تعاملات بین انسان ها موجب شکل گیری مجموعه ای از قوانین نانوشته در لایه های زیرین جامعه گردیده که اصطلاحا روتین های آن جامعه نامیده می شوند، این رفتارها در اثر گذشت زمان فرهنگ های خاصی را برای آن جامعه ایجاد می کند. پژوهش حاضر سعی در ارائه مدلی جهت مدیریت روتین های فرایند نوآوری در شرکت های توربین های گازی دارد. در این پژوهش از روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. در ابتدا با مطالعه منابع کتابخانه ای، و سپس انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق با 13 نفر از خبرگان، شاخص ها شناسایی شدند. در بخش کمی، پرسشنامه حاصل از شاخص ها بین 43 نفر ازکارشناسان مرتبط توزیع و نتایج با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل و مورد تایید قرار گرفت. پس از کدگذاری، تحلیل داده ها و استفاده از معادلات ساختاری در نهایت مقوله های اصلی که شامل عوامل؛ فناوری، محیطی، فرهنگی، سازمانی، آموزشی و انسانی بود شناسایی و در ادامه با استفاده از نظریه داده بنیاد مدل مفهومی استخراج گردید. با توجه به داده های حاصل از تحقیق، پیشنهاد می گردد در راستای مدیریت روتین های فرآیند نوآوری اقداماتی از قبیل؛ تأسیس مرکز توربین گاز ایران، تحقیق و نوآوری در حوزه مکانیک، مواد و فرایندهای تست، اهمیت به دانش و تجربه فردی، آموزش های تخصصی به شکل مستمر انجام پذیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

providing a Model for Managing Innovation Process Routines in Gas Turbine Companies: An exploratory Mixed-Method Approach

نویسندگان [English]

  • hamid reza ghazizadeh 1
  • mehrdad Hoseini Shakib 2
  • abbas khamseh 3

1 PhD Candidate in Technology Management, Department of Management, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Associate Prof., Faculty of industrial Management, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

چکیده [English]

Relations and interactions between human beings have long led to the formation of a set of unwritten rules in the lower strata of society, which are called the routines of that society. These behaviors over time create specific cultures for that community. The present study attempts to provide a model for managing innovation process routines in gas turbine companies. In this research, mixed methodology (qualitative-quantitative) has been used. First, the indicators were identified by studying library resources and then semi-structured and in-depth interviews with 13 experts. In the quantitative part, the questionnaire obtained from the indicators was distributed among 43 related experts. the results were analyzed and approved using structural equations. The main categories including technological, environmental, cultural, organizational, educational and human factors were identified after coding, data analysis and using structural equations. Finally, using grounded theory, a conceptual model was extracted. It is suggested that in order to manage the routines of the innovation process, following measures should be taken: establishment of Iran Gas Turbine Center, research and innovation in the field of mechanics, materials and test processes, paying attention to individual knowledge and experience, continuous specialized training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation Management
  • Routine management
  • Technological capabilities
  • Gas turbines
  • آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول؛ قنواتی، مهدی؛ "مدل سازی ساختاری-مسیری در مدیریت: کاربرد نرم افزار SMART PLS ، تهران: انتشارات نگاه، 1391.
  • حیدری، علی؛ منطقی، منوچهر؛ نادری، فخرالدین؛ اسمعیلی گیوی، محمد رضا؛ "ارائه چارچوب مفهومی برای همپایی فناورانه موتورهای توربوفن تجاری در ایران با بهره­گیری از رویکرد فراترکیب"، فصلنامه بهبود مدیریت، دوره 13، شماره 1، صص 61-32، 1398.
  • خمسه، عباس؛ قاضی زاده، حمید رضا؛ قاسمی استاد، فرزاد؛ "شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر در موفقیت مدیریت نوآوری در صنایع ساخت توربین گاز با تکنیک دلفی فازی(مطالعه موردی شرکت توربو کمپرسور نفت آسیا)"، کنفرانس علوم مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران، صص 14-1، 1395.
  • رسولی، محمدرضا؛ خلیلی، حمیدرضا؛ لاچین، حمیدرضا؛ "چالش­های نوآوری تعاملی در بستر شبکه: مطالعه اکتشافی در انستیتو توربین گاز ایران"، چهاردهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی صنایع، شماره 14، صص 9-1، 1396.
  • سرمدیان، یاسمن؛ خمسه، عباس؛ اوحدی، فریدون؛ "ارزیابی عملکرد مدیریت فناوری و رتبه­بندی شاخص­های عملکردی وضعیت موجود در شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 16، شماره 33، صص 16-5، 1397.
  • صباغی رستمی، مهرانه؛ حسینی شکیب، مهرداد؛ "جوّ نوآوری و خلاقیت کارکنان، گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درون سازمانی: مدلی برای تبیین نقش رهبری تحول آفرین"، مدیریت نوآوری در سازمان­های دفاعی، دوره 2، شماره 6، صص 50-27، 1398.
  • صفدری رنجبر، مصطفی؛ رحمان سرشت، حسین؛ منطقی، منوچهر؛ قاضی نوری، سید سروش؛ "تکامل و هم تکاملی قابلیت­های فناورانه، سیاست­های دولت و ساختار بازار در نظام­های نوآوری بخشی: صنعت توربین گازی در ایران"، مدیریت بهبود، دوره 12، شماره 4، صص 23-1، 1397.
  • صفدری رنجبر، مصطفی؛ رحمان سرشت، حسین؛ قاضی نوری، سید سروش؛ منطقی، منوچهر؛ "تنوع و پویایی سیاست­های دولت در مسیر شکل­گیری و تکامل صنایع راهبردی: صنعت توربین­های گازی در ایران"، مطالعات راهبردی سیاست­گذاری عمومی، دوره 9، شماره 31، صص 75-59، 1398.
  • صفدری رنجبر، مصطفی؛ رحمان سرشت، حسین؛ منطقی، منوچهر؛ قاضی نوری، سید سروش؛ "نظام نوآوری بخشی یک صنعت تولید کننده محصولات و سامانه­های پیچیده: توربین­های گازی"، فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره 9، شماره 4، صص 85-55، 1396.
  • مرادیان، محمد رضا؛ حسینی شکیب، مهرداد؛ "ارزیابی عملکرد مدیریت نوآوری و رتبه­بندی عوامل مؤثر بر آن با فرایند تحلیل شبکه­ای در شرکت مهندسی موادکاران مپنا"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 16، شماره 3، صص 12-5، 1397.

 

  • Aber Sawaeana, Fahad Awa; Mohd Ali, Khairul Anuar; “The impact of entrepreneurial leadership and learning orientation on organizational performance of SMEs: The mediating role of innovation capacity”, Management Science Letters, Vol. 10, Issue 2, pp. 369-380, 2019.
  • acosta-prado, julio cezar; navarrete, JUANjuan fernando franco; tafur-Amendoza, arnold alejandro; “Relationship between conditions of knowledge management and innovation capability in new technology-based firms”, International Journal of Innovation Management, Vol. 25, Issue 01, pp. 1-26, 2021.
  • Banerjee, Aneesh; Lampel, Joseph; Bhalla, Ajay; “A question of (mis)alignment: innovation mandates and absorptive capacity routines”, R&D Management, Vol. 50, Issue 2, pp. 227-238, 2019.
  • Blakçori, Feim M; “The Role of Formal Routines in Organizational Innovation”, International Journal of Business and Social Research, Vol. 4, Issue 2, pp. 56-70, 2014.
  • Chapman, Robert wood; Strategy innovation processes in highly entrepreneurial large firms: innovation routines and their emergence and management, PHD THESIS BOSTON UNIVERSITY SCHOOL OF MANAGEMENT, 9983647, 2000.
  • Cohendet, Patrick; Lierena, Patrick; “Routines and incentives: the role of communities in the firm”, Journal of Industrial and Corporate Change, Vol. 12, Issue 2, pp. 271–297, 2003.
  • Feldman, Martha; Pentland, Brian; Lazaric, Nathalie; “Beyond routines as things: Introduction to the special issue on routine dynamics”, Journal of Organization Science, Vol. 27, Issue 3, pp. 505-513, 2016.
  • Fornell, C; Larcker, D. F; “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error”, Journal of marketing research, Vol. 18, Issue 1, pp. 39-50, 1981.
  • Garson, G. david; Partial Least Squeres: regression & structural equation models, Asheboro, NC: Statistical Associates Publishers, 2016.
  • Gefen, D.; Straub, D.W.; “A Practical Guide to Factorial Validity Using PLS-Graph: Tutorial and Annotated Example”, Journal of Communications of AIS, Vol. 16, Issue 1, pp. 91-109, 2005.
  • Hair, J. F.; Black, W.C.; Babin, B.J.; Anderson, R.E.; Tatham, R.; Multivariate Analysis (6th ed.), New Jersey: Pearson Education Inc, 2006.
  • Henseler, J.; Fassott, G.; Testing moderating effects in PLS path models: An illustration of available procedures. In Handbook of partial least squares, Springer Berlin Heidelberg, pp. 713-735, 2011.
  • Hoeve, Aime´e; Nieuwenhuis, Loek F.M.; “Learning routines in innovation processes”, International Journal of Operations & amp; Production Management, Vol. 33, Issue 3, pp. 275-295, 2006.
  • Karali, emre; Investigating Routines and Dynamic Capabilities for Change and Innovation, ERIM PhD Series in Research in Management, 454 Erasmus University Rotterdam, 2018.
  • Khamseh, abbas; Marei, parisa; “Designing a model developed to assess the capabilities of technological innovation in Iranian construction of power plant equipment industries”, Journal of Engineering, Design and Technology, Vol. 18, Issue 5, pp. 1241-1249, 2020.
  • Lebbink, Ellian Katrien; The effect of the continuity of intra-organizational routines and the development of an interorganizational routine on collaborative innovation performance, University of Twente, Netherlands , The Faculty of Behavioural, Management and Social sciences. 2016.
  • Lin, Haifen; Chen, Mengya; Su, Jingqin; “How management innovations are successfully implemented? An organizational routines perspective”, Journal of Organizational Change Management, Vol. 30, Issue 4, pp. 456-486, 2017.
  • Majidpour, M; “Heavy duty gas turbines in Iran, India and China: Do national energy policies drive the industries?”, Journal of Energy Policy, Elsevier, Vol. 41, Issue c, pp. 723-732, 2012.
  • Mousavi, Seyedesmaeil; Bossink, Bart; van Vliet, Mario; “Dynamic Capabilities and Organizational Routines for Managing Innovation towards Sustainability”, Journal of Cleaner Production, Issue 203, pp. 224-239, 2018.
  • Nilsson, Susanne; Making innovation everyone’s business Using routines and controls, KTH Royal Institute of Technology, Stockholm, Swede Doctoral thesis no. 3, 2015.
  • Paananen, Soili; “Sociomaterial relations and adaptive space in routine performance”, Sage publication, Vol. 51, Issue 3, pp. 257-273. 2020.
  • Peeters, Carine; Massini, Silvia; Lewin, Arie Y; “Sources of Variation in the Efficiency of Adopting Management Innovation: The Role of Absorptive Capacity Routines, Managerial Attention and Organizational Legitimacy”, Journal of Organization Studies, Vol. 35, Issue 9, pp. 1343-1371, 2014.
  • Strauss, A.; Corbin, J.; Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, London: SAGE Publications, 1998.
  • Vala, Luís; Pereira, Renato; Caetano, Isabel; “Innovation Management Processes and Routines for Business Success and Value Creation”, Journal of Management Studies, Vol. 5, Issue 4, pp. 471-481, 2017.
  • Vinzi, V. E.; Chin, W.W.; Henseler, J.; Wang, H.; Handbook of Partial Leastmquares, Germany Berlin: Springer, 2010.
  • Warwick, Rob; “Routine innovation: complex processes from policy development to implementation”, International Journal of Business and Globalization, Vol. 17, Issue 4, pp. 541-555, 2016.
  • Wolthuisa, Fenna; van Veena, Klaas; de Vriesa, Siebrich; D. Hubersb, Mireille; “Between lethal and local adaptation: Lesson study as an organizational routine”, International journal of educational research. Vol. 100, pp. 1-12, 2020.
  • Yamauchi, Yutaka; Hiramoto, Takeshi; “Performative Achievement of Routine Recognizability: An Analysis of Order Taking Routines at Sushi Bars”, Journal of Management, Vol. 57, Issue 8, pp. 1610-1642, 2020.
  • Zabala, Jon Mikel; “Innovation management tools: implementing technology watch as a routine for adaptation”, Journal of Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 26, Issue 9, pp. 1073-1089, 2014.