نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده

شواهد متعدد از سراسر دنیا نشان می دهد، درصد اندکی از فناوری ها در زمینه تجاری سازی به موفقیت دست یافته اند. یکی از راهکارهای ارائه شده برای برطرف کردن مشکل تجاری سازی، ارزیابی موفقیت تجاری سازی فناوری ها، قبل از اجرای طرح است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر تجاری شدن موفق فناوری و تعیین اهمیت نسبی این عوامل برای ایجاد یک مدل ارزیابی موفقیت تجاری سازی فناوری است. با استفاده از مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش، 38 مؤلفه موثر بر موفقیت تجاری سازی فناوری استخراج و در 4 بُعد: مشخصات فنی، مشخصات مالی و اقتصادی، مشخصات بازار و قوانین و تاییدیه ها، دسته بندی گردید. برای پالایش و ارزیابی تناسب عوامل استخراج شده با زمینه ها و شرایط واقعی تجاری سازی فناوری، از روش دلفی فازی با نظر سنجی از 18 خبره منتخب، استفاده گردید که در نتیجه 32 مولفه در 4 بُعد شناسایی شد. سپس اهمیت نسبی هریک از مولفه ها و ابعاد موثر بر موفقیت تجاری سازی، بر اساس روش فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) تعیین شد. در این راستا مشخصات بازار به عنوان مهم ترین بُعد اثرگذار بر موفقیت تجاری سازی فناوری مشخص گردید و پس از آن ابعاد: مشخصات فنی، مشخصات مالی و اقتصادی و قوانین و تاییدیه ها، بترتیب رتبه دوم، سوم و چهارم اهمیت را بدست آوردند. در نهایت با بهره گیری از وزن های اولویت عوامل موفقیت تجاری سازی، یک مدل ارزیابی برای تجاری سازی فناوری، ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A scoring model for evaluating of technology commercialization success

نویسنده [English]

  • Jafar Yazdimoghaddam

Department of Industrial Engineering, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, IRAN

چکیده [English]

Evidence from around the world shows that a small percentage of technologies have been successful in commercialization and most of them have not either resulted to a product or not reached to the market stage. This reflects the high complexity of the commercialization process. One of the main strategies to overcome problems of technology commercialization is to evaluate commercial success of the technology before the implementation of the commercialization project. In this regard, the purpose of this study was to identify factors affecting the success of commercialization of technology and to determine the relative importance of these factors for providing an assessment model to evaluate the commercial success of technology. Procedures can be developed based on the factors by which an investor could decide on capitalizing on the technology. In the first phase of this study, 38 components affecting the success of technology commercialization were extracted from the related literature. Then these components were classified in four dimensions: technical specifications, economic and financial specifications, market specifications and rules and certificates. In this phase, to refine and verify the appropriateness of the factors extracted from related literature in accordance with technology commercialization actual context and conditions in Iran's firms and industries, fuzzy Delphi method was used with the survey of elected experts including 18 experienced professionals. As a result of the effective factors refinement, 32 components in 4 dimensions were specified. Then in phase 2, the relative importance of each of components and the dimensions affecting the commercialization success were determined having a survey from the same experts group and based on Analytic Network Process (ANP) method. According to the results of phase 2, market specifications were identified as the most important dimension of technology commercialization success factor. Finally, in phase 3, by using the priority weights of commercialization success factors, an assessment model was introduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology Commercialization
  • success of commercialization
  • Commercialization assessment
  • Fuzzy Delphi method
  • Analytic Network Process
  • آذر، عادل؛ فرجی، حسین؛ علم مدیریت فازی، مرکز مطالعات و بهره­وری ایران، انتشارات اجتماع، تهران، 1381.
  • خمسه، عباس؛ رستمی، زهرا؛ "ارزیابی و اولویت­بندی عوامل موثر بر تجاری­سازی محصولات نانو فناوری در صنایع غذایی با رویکرد انتقال فناوری(مطالعه موردی: شرکت کشت و صنعت گلستان)"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 16، شماره 34، صص 16-5، 1397.
  • زبردست، اسفندیار؛ "کاربرد فرآیند تحلیل شبکه ای(ANP) در برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای"، نشریه هنرهای زیبا، شماره 41، صص90-79، 1389.
  • سالمی نجف‌آبادی، محمدرضا؛ فهیم، جواد؛ عبداله‌زاده، سهراب؛ "استاندارد‌سازی راهبردی موثر جهت تسریع توسعه فناوری صنعتی در کشور"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 18، شماره 42، صص 16-3، 1399.
  • عباسی، بدری؛ قلی پور، آرین؛ دلاور، علی؛ جعفری، پریوش؛ "تحقیق کیفی پیرامون تاثیر رویکرد تجاری­سازی بر ارزش­های سنتی دانشگاه"، فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره 2، شماره 2، صص 76-63، 1388.
  • علمی، محمد؛ روش­های تجاری­سازی یافته های پژوهشی، انتشارات سازمان توسعه تجارت ایران، تهران، 1388.
  • میرغفوری، سید حبیب اله؛ صادقی آرانی، زهرا؛ جعفرنژاد، احمد؛ "پیش­بینی موفقیت تجاری­سازی ایده­های نوآورانه با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی مطالعه موردی مخترعان و نوآوران استان یزد"، فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره 4، شماره 1، صص76-63، 1390.
  • Åstebro, T.; “Key success factors for technological entrepreneurs R&D Project”, IEEE Transactions on Engineering Management, 51, No. 3, pp. 314-321, 2004.
  • Balachandra, R.; Goldschmidt, M.; Friar, J. H.; “The evolution of technology generations and associated markets: A double helix model”, IEEE Transactions on Engineering Management, 51, pp. 3-12, 2004.
  • Bandarian, R.; “Evaluation of commercial potential of a new technology at the early stage of development with fuzzy logic”, Journal of Technology Management & Innovation, 2, No. 4, pp.73-85, 2007.
  • Brown, M. A.; “Performance metrics for a technology commercialization program”, International Journal of Technology Management, 13, No. 3, pp. 229-244, 1997.
  • Carlucci, D.; Schiuma, G.; “Applying the analytic network process to disclose knowledge assets value creation dynamics”, Expert Systems with Applications, 36, No. 4, pp. 7687-7694, 2008.
  • Cheng, CH.; Ching, H.; Lin, Y.; “Evaluating the Best Main Battle Tank Using Fuzzy Decision Theory with Linguistic Criteria Evaluation”, European Journal of Operational Research, Vol. 142, pp. 174-186, 2002.
  • Chifos, C.; Jain R. K.; “A comprehensive methodology for evaluating the commercial potential of technologies: the strategic technology evaluation method”, International Journal of Industrial Engineering, 4, No. 4, pp. 220-235, 1997.
  • Cho, J.; Lee, J.; “Development of a new technology product evaluation model for assessing commercialization opportunities using Delphi method and fuzzy AHP approach”, Expert Systems with Applications, 40, pp. 5314–5330, 2013.
  • Department Homeland Security.; “DHS SBIR Commercialization Assistance Workshop”, 8th floor, Washington DC, pp. 6-12, 2013.
  • Galbraith, C.S.; DeNoble, A.F.; Ehrlich, S.B.; Kline, D.M.; “Can experts really assess future technology success? A neural network and Bayesian analysis of early stage technology proposals”, The Journal of High Technology Management Research, 17, pp. 125-137, 2007.
  • Ghazinoori, S.R.; “Strategies and Trends for Commercialization and Marketing of High Technologies, Case Study: Nanotechnology in Iran”, 2nd Management of Technology Iranian Conference, pp. 68-76, 2005.
  • Hsu, D.W.L.; Shen, Y.C.; Yuan, B.J.C.; Chou. C.J.; “Toward successful commercialization of university technology: Performance drivers of university technology transfer in Taiwan”, Technological Forecasting & Social Change, 92, pp. 25-39, 2015.
  • Jung, M.; Lee, Y.; Lee H.; “Classifying and prioritizing the success and failure factors of technology commercialization of public R&D in South Korea: using classification tree analysis”, Journal ofTechnology Transfer, 40, pp. 877–898, 2015.
  • Kathleen, A. R.; Bringing New Technology to Market, Prentice Hall, New Jersey, 2003.
  • Kimura, O.; “Public R&D and commercialization of energy-efficient technology: a case study of Japanese projects”, Energy Policy, 38, pp. 7358–7369, 2010.
  • Kirchberger, M. A.; Pohl, L.; “Technology commercialization: a literature review of success factors and antecedents across different contexts”, Journal of Technology Transfer, 41, No. 5, pp. 1077-1112, 2016.
  • Kumar, V.; Jain, R. K.; “Commercialization of new technologies in India: An empirical study of perception of technology institutions”, Technovation, 23, No. 2, pp. 113-120, 2003.
  • Link, A.N.; Scott, J.T.; “Government as entrepreneur: Evaluating the commercialization success of SBIR projects”, Research Policy, 39, pp. 589-601, 2010.
  • Martyniuk, A. O.; “Market opportunity analyses and technology transfer”, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, 1, No. 4, pp. 385-404, 2002.
  • Martyniuk, A. O.; Jain, R. K.; Stone, H. J.; “Critical success factors and barriers to technology transfer: case studies and implications”, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, 2, No. 3, pp. 306-327, 2003.
  • Mohan, S.R.; Rao A.R.; “Early identification of innovation and market acceptable technologies-A model for improving technology transfer capabilities of research institutes”, Journal of scientific &industrial research, 62, pp. 865-875, 2003.
  • Mohannak, K.; Samtani, L.; “A Criteria-based Approach for Evaluating Innovation Commercialization”, DRUID Society Conference 2014, CBS, Copenhagen, June 16-18, pp. 1-15, 2014.
  • Moses, L. B.; Recurring Dilemmas: The Law’s Race to keep up with Technological Change, The Berkeley Electronic Press, 2007.
  • NASA Office of the Chief Technologist.; “NASA Procedural Requirements: NASA Technology Commercialization Process”, Chp.3, pp. 1-5, 2012.
  • Rahal, A.D.; Rabelo, L.C.; “Assessment Framework for the Evaluation and Prioritization of University Inventions for Licensing and Commercialization”, Engineering Management Journal, 18, No. 4, pp. 28-36, 2006.
  • Ravi K.; Jain, R.K.; Martyniuk, A.O.; Harris, M.M.; Niemann, R.E.; Woldmann, K.; “Evaluating the Commercial Potential of Emerging Technologies”, International Journal Technology Transfer and Commercialization, 2, No. 1, pp. 32-50, 2003.
  • Rostek, K.; “Modeling Commercial Potential of Innovative Projects”, International Review of Management and Business Research, 3, No. 1, pp. 78-95, 2014.
  • Saaty, T. L.; “Fundamentals of the Analytic Network Process”, Proceedings of ISAHP 1999, Kobe, Japan, 1999.
  • Slater S.F.; Mohr J.J.; “Successful Development and Commercialization of Technological Innovation: Insights Based on Strategy Type”. Product Innovation Management, 23, pp. 26-33, 2006.
  • Sohn, S.Y.; Moon, T.H.; “Structural equation model for predicting technology commercialization success index (TCSI)”, Technological Forecasting & Social Change, 70, pp. 885–899, 2003.
  • Tarek M. K.; Management of Technology, Mc Graw Hill, 2000.
  • Yadollahi Farsi, J.; Talebi, K.; “Application of knowledge management for research commercialization”, World Academy of Science, Engineering and Technology, 49, pp. 451-455, 2009.
  • Zahra A.H.; Nielsen A.P.; “Sources OF Capabilities, Integration and Technology Commercialization”, Strategic Management Journal, 23, pp. 377–398, 2002.