نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
2 دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
چکیده
وضع قوانین محیط زیستی، افزایش آگاهی های مشتریان و حساسیت آنها نسبت به عملکرد زیستمحیطی، سازمانها را بر آن داشته است که با وارد کردن نوآوریهای سبز در محصولات، فرآیندها و سیستم مدیریتی، عملکرد خود را بهبود بخشند و گامی در جهت صیانت از محیط زیست بردارند. تحقیق حاضر در تلاش است تا تاثیر قوانین زیستمحیطی و فشار مشتریان بر عملکرد نوآورانه سبز بنگاه های کوچک و متوسط، را بررسی و راهکارهای لازم را ارائه نماید. بدین منظور ابتدا به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است، سپس مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار پی ال اس و مدلسازی معادلات ساختاری بر پایۀ روش کم ترین مربعات جزئی، آزمون شده است. مدل مفهومی حاکی از آن است که فشار مشتریان و قوانین محیط زیستی، به واسطه میانجی های حمایت مدیر عالی، تحقیق و توسعه و سیستم محیط زیستی مدیریت، بر عملکرد نوآورانه سبز تأثیرگذار هستند. نتایج نشان میدهد قوانین زیست محیطی(0.196) از طریق میانجی سیستم مدیریت محیطزیستی(0.377) بر عملکرد نوآورانه سبز و فشار مشتریان(0.259- 0.407)از طریق حمایت مدیر عالی(0.562) و سیستم مدیریت محیطزیستی(0.377) بر عملکرد نوآورانه سبز موثر هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of environmental regulation and costumer pressure on the green innovation performance of small and medium-sized enterprises (Case study: Mahdasht industrial town)
نویسندگان [English]
- hamid azizmohammadlou 1
- Sepide Mohamad nejad 2
1 department of accounting, faculty of social sciences , IKIU, Qazvin, Iran.
2 department of industrial management, faculty of social sciences , IKIU, Qazvin, Iran.
چکیده [English]
Legislation of environmental regulation together with growth in awareness and sensitivity of costumers with respect to environment has made the organizations to implement green innovations in products, processes and management systems. This causes better performance and a step towards keeping environment safe. Current research tries to realize the influence of environmental regulation and costumers’ pressure for green innovation performance of small and medium-sized enterprises. For this purpose, first we review the theoretical and historical background, then conceptual model and research theories are tested using Smart PLS software, finally modelling of structural equations based on partial least squares are implemented. The conceptual model show that the costumer pressure and environmental regulation effect on the green innovation performance with the emphasis of top management support, R&D and environmental management system. The results show that environmental regulation (0.196) through the mediation of environmental management system (0.377) on the green innovation performance and costumers’ pressure (0.259- 0.407) through the top management support (0.562) and environmental management system (0.377) on green innovation performance are effective.
کلیدواژهها [English]
- Environmental regulation
- Costumer pressure
- Green innovation performance
- small and medium-sized enterprises
- SEM