نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه شهیدبهشتی- تهران- ایران
2 استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
هوشمندی فناوری مهمترین فعالیت مدیریتی است که در افزایش کارکرد تحقیقوتوسعه نقش بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر که با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است، شناسایی و ارزیابی ارزش پیشنهادی در مدلهای کسبوکار هوشمندی فناوری در شرکتهای منتخب میباشد. با توجه به پیشینه پژوهش، مدل کسبوکار استروالدر به عنوان مدل مفهومی انتخاب و مهمترین جزء آن یعنی ارزش پیشنهادی مبنای سوالات مصاحبه قرار گرفت و سپس با صاحبان کسبوکارهای هوشمندی فناوری مصاحبه شد. تحلیل هر مصاحبه از طریق بررسی خط به خط و با بهرهگیری از نرمافزار کیفی Maxqda انجام شد. این نرمافزار جهت تحلیل محتوای کیفی بوده و صرفا به ساماندهی یافتهها کمک میکند. براساس نتایج تحلیل محتوای کیفی، ارزشهای پیشنهادی هر کسبوکار شناسایی شدند. سپس به منظور ارزیابی ارزش پیشنهادی مدلهای کسبوکار از معیار استروالدرکه مورد تایید خبرگان هوشمندی فناوری است، استفاده شد. براساس نظرات مصاحبهشوندگان، معیارهای ارزیابی "نرخ افزایش ارزش برای مشتریان"، "پاسخگویی به نیاز مشتری"، "رضایت مشتری"،"مشارکت مشتری در فرایند خلق ارزش" و "سفارشی سازی" امتیازهای کم یا متوسط را دریافت کرده اند که بیانگر کم اهمیت بودن تحقیقوتوسعه در کشور، عدم درک مفهوم و ضرورت خدمات هوشمندی فناوری توسط بنگاه ها، عدم تحلیل درست و مناسب نتایج هوشمندی فناوری توسط ارائه دهندگان خدمات، توجه کمتر بنگاه ها به آینده، ناشناخته و نوپا بودن خدمات هوشمندی فناوری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Evaluation of "Proposed Value" in Technology Intelligence Business Models in Selected Industries in Iran
نویسندگان [English]
- maryam khodayari 1
- Hadi Nilforoushan 2
1 Master of Science in Technology Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of STI policy, the research center for fundamental research in science & technology, shahid Beheshti university
چکیده [English]
Technology intelligence is the most important managerial activity that plays an important role in enhancing the performance of research & development. The purpose of the present study, which has been done with the qualitative approach and deductive content analysis, is to identify and evaluate the proposed value in technology intelligence business models in selected companies. Based on the research background, the business model of Osterwalder was selected as the conceptual model and its most important component, i.e. the value proposition, was taken as a basis for interview questions, and then the technology business owners were interviewed. The analysis of each interview was done by a line-by-line survey using Maxqda qualitative software. This software is for qualitative content analysis and merely helps to organize the findings. According to this analysis, the proposed values of each business were identified. Then, in order to evaluate the value proposition of the business models, the Osterwalder criterion, which is approved by technology intelligence experts, was used. In the light of the interviewees' opinions, the evaluation criteria of “value added for customers”, “response to customer need”, “customer satisfaction”, “customer participation in value creation process” and “customization” scored low or medium. This indicates the insignificance of research & development in the country, lack of understanding of the concept and necessity of technology intelligence services by firms, lack of appropriate and proper analysis of technology intelligence results by service providers, less attention of firms to the future, and the unknown and nascent technology intelligence services in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Business model
- Osterwalder business model
- value proposition
- technology intelligence