نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت بازرگانی،واحد یزد، دانشگاه یزد،ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر_خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
3 دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش مدیریت کیفیت و بهره وری، دانشگاه یزد
4 دانشگاه آزاد اسلامی
5 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
چکیده
راهبران و مدیران شرکتها برای نجات سازمان خود و کسب موفقیت برای آن، به طرحهایی نظیر مدیریت کیفیت نیاز دارند تا سازمان خود را در این مسیر دشوار و بیپایان راهبری کنند. پژوهش حاضر با تکیه بر روش پدیدارنگاری و استفاده از مدل سه شاخگی در پی مفهومسازی مدیریت کیفیت نرم است تا قابلیتها و کاربردهای این مفهوم بیش از پیش آشکار شود. شناخت بهتر و کشف دوباره پدیدههای مرتبط با مدیریت کیفیت موجب کسب توفیقات بیشتر از پیادهسازی سیستمهای مدیریت کیفیت میشود. پژوهش حاضر را از حیث هدف، پژوهشی توسعهای از حیث روش انجام آن، در گروه پژوهشهای توصیفی طبقهبندی میشود. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و اتکا به طرح مصاحبه از پیش تعیین شده دادههای مربوطه جمعآوری و آماده تجزیه و تحلیل شد. تحلیل مدیریت کیفیت نرم بر اساس مدل سهشاخگی میتواند خطوط راهنمایی جهت درک بهتر مدیریت کیفیت نرم و استخراج مؤلفههای جدید از این مفهوم را فراهم آورد و به بررسی دقیقتر وضعیت موجود و مطلوب این پدیده نوظهور سازمانی کمک کند. از آنجایی که پدیدههای مرتبط با عامل انسانی پویا و درهم تنیده هستند لذا ارائه شالوده و تجویز آن به سازمانهای گوناگون بدون بررسی صلاح نیست، بنابراین تحلیل از سه منظر محتوا، زمینه و ساختار سودمند است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An analysis of soft quality management in three-branch model using phenomenography
نویسندگان [English]
- Alireza Rajabipormeibodi 1
- leila Andervazh 2
- sina masomi 3
- Iman Ghasemi hamedani 4
- iman KONARIZADEH 5
1 Yazdbranch, Islamic Azad university,Yazd, iran
2 Assistant professor of business management, Islamic Azad University, Persian Gulf international branch
3 Yazd branch, Islamic Azad university,Yazd , iran
4 Islamic azad university
5 MANAGEMENT
چکیده [English]
Background and Objective: The world of industry is undergoing tremendous changes. Therefore, business leaders and executives need initiatives such as quality management to save their organizations and achieve success in order to lead them on this difficult and endless path. The present study seeks to conceptualize soft quality management based on the phenomenological approach and the use of the triaxial model to further reveal the capabilities and applications of this concept. Better understanding and rediscovering the phenomena associated with quality management will lead to greater success in implementing quality management systems.
Methodology: This study is classified as descriptive research in terms of purpose, developmental one in terms of its method. Data were collected and analyzed using snowball sampling and reliance on a pre-determined interview design. Results: The analysis of soft quality management based on the trilogy model can provide the guide lines for better understanding of soft quality management, extracting new components from this concept, and help to more closely examine the existing and desirable status of this emerging organizational phenomenon. Since the phenomena associated with the human factor are dynamic and intertwined, then it is not appropriate to provide the foundation and prescribe it to various organizations without consideration; so the analysis is useful from three perspectives of content, context and structure.
کلیدواژهها [English]
- Soft quality management
- three branch model
- phenomenography
- total quality management