نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه گیلان

2 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان

چکیده

در عصر حاضر وضعیت رقابتی شدید در دنیای کسب­وکار، شرکت­ها را مجاب ساخته است که از تمامی ابزارهای موجود برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند؛ زیرا عملکرد یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت شرکت­هاست. نوسان­های بازار، عدم اطمینان محیطی، نیاز به استفاده بهینه از منابع و رسیدن به مزیت رقابتی، شرکت­ها را به سمت استفاده از سیستم­های تولید ناب و چابک برده است تا عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف این مقاله بررسی تاثیر فعالیت­های ناب­چابک بر عملکرد شرکت در شرایط مختلف است. لذا پس از بررسی مبانی نظری، فعالیت­های ناب­چابک و ابعاد عملکردی آن شناسایی‌شده­ و تعامل‌پذیری شاخص­ها با هم و میزان اثرگذاری فعالیت­های ناب­چابک بر عملکرد بررسی گردید. گردآوری داده­های مربوط به تعامل­پذیری فعالیت­های ناب-چابک با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی و از طریق برگزاری پنل تخصصی خبرگان صورت پذیرفت و داده­ها به­وسیله نرم­افزار MICMAC تحلیل شد و تاثیرگذاری فعالیت‌های ناب­چابک بر عملکرد و پایداری شرکت به‌صورت سناریوسازی و با روش شبکه­ باور بیزین و نرم‌افزار NETICA صورت پذیرفت. یافته­های پژوهش بیانگر این است که درسناریوهای خوش­بینانه، واقع­بینانه و بدبینانه، پیاده­­سازی و استفاده از فعالیت‌های ناب­چابک بر عملکرد مالی، غیرمالی و پایداری شرکت تاثیر مثبت می­گذارد. همچنین با توجه به نظر خبرگان، شش سیگما، فناوری اطلاعات، کایزن و سیاست‌های حقوق و پاداش بیشترین تاثیرگذاری را در پیاده‌سازی تولید ناب-چابک در شرکت دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling the assessment of Leagile activities effect on business performance using Bayesian belief networks

نویسندگان [English]

  • Hedayat Ebrahimi 1
  • Mostafa Ebrahimpour 2
  • mahmoud moradi 1

1 University of Guilan

2 University of Guilan

چکیده [English]

In the intense competitive environment of businesses, it is essential for companies to use all available tools in order to improve their performance. The existence of competition, market fluctuations, environmental uncertainty, the need for optimal use of resources, and reaching competitive advantage have led companies to use lean and agile production systems to improve their performance. Leagile activities are among the newest management tools that help companies simultaneously enjoy the benefits of lean and agile principles. Therefore, the main question of this research is that, in different situations, how leagile activities will affect the performance of companies? In this research, leagile activities and performance dimensions are identified. After studying theoretical foundations and research background, the interactive relations of indicators and the extent to which leagile activities affect performance were identified. The Pegah Milk Industries Factory in Khuzestan was investigated and analyzed as a studied case. Data gathering on the interaction of leagile activities was done using a pair comparison questionnaire through a panel of experts. Data were analyzed by MICMAC program. Furthermore, the effect of leagile activities on the performance and stability of the company was carried out in the form of scenarios and with the method of BBN systems and NETICA program. Findings of the research show that in normal, optimistic, pessimistic, and realistic situations purely agility have a positive impact on financial performance, non-financial performance, and inflexibility. According to experts, Six Sigma, Information Technology, Kaizen, and salary and reward politics have the most impact on the implementation of leagile production.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business performance
  • Lean-Agile production
  • Bayesian belief networks
  • Scenario analysis
[1] اسفندیاری، نیما؛ مرادی، محمود؛ ولی­پور، محمدعلی؛ "رویکرد ترکیبی FLinPreRa-FQFD برای اولویت‌بندی ویژگی‌ها و توانمندسازهای ناب-چابکی در صنایع غذایی و آشامیدنی استان قزوین"، نشریه مدیریت صنعتی، دوره 7، شماره 4، صص 696-673، 1394.
[2] الفت، لعیا؛ قاضی­نوری، سید سروش؛ قاسمی، مهدی؛ "ارتباط تصمیمات استراتژیک تولید با اولویت­های رقابتی و تأثیر آن بر عملکرد شرکت­ها در صنعت قطعه­سازی خودرو در ایران"، نشریه مدیریت تولید و عملیات، دوره 10، پیاپی 19، شماره 2، پاییز و زمستان 1398، صص 36-17، 1398.
[3] جمالی، غلامرضا؛ کریمی اصل، الهام؛ "ارزیابی استراتژی‌های رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج مبتنی بر تحلیل شکاف در صنعت سیمان، نشریه مدیریت تولید و عملیات"، دوره 9، پیاپی 16، شماره 1، بهار و تابستان 1394، صص 54-29، 1394.
[4]        خراسانی، مژگان؛ کاظمی، ابوالفضل؛ "ارائه یک مدل چند هدفه فازی جهت ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین ناب چابک"، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، دوره 14، شماره 40، صص 136-111، بهار 1395.
[5]        دعایی، حبیب‌الله؛ نیکخواه فرخانی، زهرا؛ "ارزیابی عملکرد عملیاتی و منابع انسانی نمایندگی‌های بیمه کارآفرین در استان خراسان با نگرشی چندگانه به روش تحلیل پوششی داده‌ها"، پژوهشنامه بیمه، دوره 24، شماره 96-95، صص 60-33، 1388.
[6]        رحیمی، اکبر؛ راد، عباس؛ عالم تبریز، اکبر؛ موتمنی، علیرضا؛ "ارائه مدل زنجیره تامین ناب درصنایع دفاعی ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری"، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، دوره 18، شماره 56، صص 49-1، بهار 1399.
[7]        رضائی کلیدبری، حمیدرضا؛ گودرزوند چگینی، مهرداد؛ علوی فومنی، سیده فاطمه؛ "تأثیر مدیریت زنجیره‌ تأمین بر بهبود عملکرد صنایع تولید قطعات خودرویی از طریق مزیت رقابتی"، مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 1، صص 88-67، 1393.
[8]        زنجیرچی، سید محمود؛ ابراهیمی، علی؛ "تأثیر توانمندی­های چابکی بر مزیت­های رقابتی سازمان با رویکرد شبکه­های بیز(مطالعه موردی شرکت های پارک علم و فناوری یزد)"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال ششم، شماره 11، صص 58-35، 1393.
[9]        رهنورد، فرج‌اله؛ "عوامل مؤثر بر عملکرد ادغام سازمان‌ها در بخش دولتی ایران"، مدیریت دولتی(دانشگاه تهران)، دوره 9، شماره 4، صص 590-569، 1396.
[10]    شفیعیون، رسول؛ نوروزی، اکبر؛ "بررسی تأثیر مدیریت تکنولوژی بر عملکرد تجاری از طریق نقش میانجی قابلیت‌های رقابتی(مطالعه موردی: شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان)"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 18، شماره 39، بهار 99، صص 18-3، 1399.
[11]     صارمی، محمود؛ اژدری، بهنام؛ (1388)، "اثر توانمندی‌های چابکی بر عملکرد تولیدی در شرکت‌های سازنده قطعات و مجموعه‌های خودرو با رویکرد شبکه‌های بیز(Bayesian Networks)"، پژوهش­های مدیریت در ایران، دوره 13، شماره 2، پیاپی 61، صص 207-181، تابستان 1388.
[12]     مردانی، محمدرضا؛ امیرنژاد، قنبر؛ احمدزاده، احمدرضا؛ "بررسی تأثیر رهبری سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی(موردمطالعه: شهرداری‌های استان خوزستان)"، فصلنامه توسعه اجتماعیتوسعه انسانی سابق)، دوره 13، شماره 2، زمستان 97، صص 338-219، 1397.
[13]     میرفلاح دموچالی، رضوانه؛ ابراهیم پور، مصطفی؛ مرادی، محمود؛ "تأثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: نقش میانجی‌گری قابلیت مدیریت فرآیند کسب‌وکار و قابلیت یکپارچگی زنجیره تأمین"، فصلنامه توسعه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 17، شماره 35، صص 62-49، بهار 98.
[14]     Adams, B. L.; Sykes, V.; “Performance measures and profitability factors of successful African-American entrepreneurs: An exploratory study”, Journal of American Academy of Business, Cambridge, Vol. 2, Issue 2, 2003.
[15]     Büyüközkan, G.; Kayakutlu, G.; Karakadılar, İ. S.; “Assessment of lean manufacturing effect on business performance using Bayesian Belief Networks”, Expert Systems with Applications, Vol. 42, Issue 19, pp. 6539-6551, 2015.  
[16]     Charles, A.; Lauras, M.; Van Wassenhove, L.; “A model to define and assessthe agility of supply chains: building on humanitarian experience”, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 40, Issue 8/9, pp. 722-741, 2010.
[17]     Cheng, K.; Harrison, D.; Pan, P.; “Implementation of agile manufacturing—an AI and Internet based approach”, Journal of Materials Processing Technology, Vol. 76, Issue 1, pp. 96-101, 1998.
[18]     Crocitto, M.; Youssef, M.; “The human side of organizational agility”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 103, Issue 6, pp. 388-397, 2003.
[19]     Crutzen, N.; “Sustainability Performance Management in Large Firms: A Qualitative Research amongst Seven Large Western European Firms”, 15th EMAN Conference, 2012.
[20]     Digalwar, A.; Raut, RD.; Yadav, VS.; Narkhede, B.; Gardas, BB.; Gotmare, A.; “Evaluation of critical constructs for measurement of sustainable supply chain practices in lean‐agile firms of Indian origin: A hybrid ISM‐ANP approach”, Bus Strat Env., Vol. 29, Issue 3, pp. 1575– 1596, 2020.
[21]     Feld, W. M.; Lean manufacturing: tools, techniques, and how to use them, CRC Press, 2000.
[22]     Goldman, S. L.; Agile competitors and virtual organizations: strategies for enriching the customer: Van Nostrand Reinhold Company, 1995.
[23]     Gunasekaran, A.; Agile manufacturing: the 21st century competitive strategy, Elsevier, 2001.
[24]     Guzman-Marco, Angelo; Paredes-Robalino, Sebastian; Ramos, Edgar; Sotelo-Raffo, Fernando; “Leagile Model in the Avocado Supply Chain. International Conference on Human Interaction and Emerging Technologies”, Future Applications (IHIET 2020), Paris, France, August 27-29, 2020.
[25]     Hartini, Sri; Ciptomulyono, Udisobakti; “The relationship between lean and sustainable manufacturing on performance: literature review”, Industrial Engineering and Service Science, Procedia Manufacturing, Vol. 4, pp. 38-45, 2015.
[26]     Heckerman, D.; “Bayesian networks for data mining”, Data mining and knowledge discovery, Vol. 1, Issue 1, pp. 79-119, 1997.
[27]     Li, S.; Ragu-Nathan, B.; Ragu-Nathan, T.; Rao, S. S.; “The impact of supply chain management practices on competitive advantage and organizational performance”, Omega, Vol. 34, Issue 2, pp. 107-124, 2006.
[28]     Fadaki, M.; Rahman, Sh.; Chan, C.; “Leagile supply chain: design drivers and business performance implications”, International Journal of Production Research, Vol. 58, Issue 18, pp. 5601-5623, 2020.
[29]     Matawale, C. R.; “Evaluation of Leanness, Agility and Leagility Extent in Industrial Supply Chain”, International Journal of Agile Systems and Management, Vol. 8, Issue 2, 2015.
[30]     McCormack, K.; Bronzo Ladeira, M.; Valadares, P.; de Oliveira, M. J. S. C. M. A. I. J.; “Supply chain maturity and performance in Brazil”, Supply Chain Management, Vol. 13, Issue 4, pp. 272-282, 2008.
[31]     Nadkarni, S.; Shenoy, P. P.; “A Bayesian network approach to making inferences in causal maps”, European Journal of Operational Research, Vol. 128, Issue 3, pp. 479-498, 2001.
[32]     Oniśko, A.; “Knowledge acquisition from human experts for building bayesian network models”, Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Informatyka, pp. 109-119, 2007.
[33]     Rahiminezhad Galankashi, M.; Helmi, S. A.; Hashemzaei, P.; “Supplier selection in automobile industry: A mixed balanced scorecard–fuzzy AHP approach”, Alexandria Engineering Journal, Vol. 55, Issue 1, pp. 93-100, 2016.
[34]     Razmi, J. S.; M. Pishvaei, M.; “Investigating structural differences between lean and agile production in the supply chain”, Paper presented at the First International Conference on Supply Chain Management and Information Systems, Tehran, 2008.
[35]     Sadoddin, A.; Letcher, R. A.; Jakeman, A. J.; Newham, L. T.; “A Bayesian decision network approach for assessing the ecological impacts of salinity management”, Mathematics and Computers in Simulation, Vol. 69, Issue 1, pp. 162-176, 2005.
[36]     Sebhatu, S. P.;  “Sustainability performance measurement for sustainable organizations: beyond compliance and reporting”, Paper presented at the 11th QMOD Conference, Quality Management and Organizational Development Attaining Sustainability From Organizational Excellence to SustainAble Excellence, 20-22 August, 2008 in Helsingborg, Sweden, 2008.
[37]     Sharma, P.; Kulkarni, M. S. J. I. J. o. P.; Management, P.; “Framework for a dynamic and responsive: Time separated–lean-agile spare parts replenishment system in army”, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 65, Issue 2, pp. 207-222, 2016.
[38]     Taplin, J. R.; Bent, D.; Aeron‐Thomas, D. J. B. S.; Environment, t.; “Developing a sustainability accounting framework to inform strategic business decisions: a case study from the chemicals industry”, Special Issue: Sustainability Accounting, Vol. 15, Issue 5, pp. 347-360, 2006.
[39]     Virmani, N.; Saha, R.; Sahai, R.; “Evaluation of Leagile Criteria Using DEMATEL Approach”, Information Technology, Vol. 16, Issue 19, 2017.
[40]     Womac, J.; Jones, D.; Lean thinking. In: New York, Simon and Schuster, 1996.
[41]     Womack, J. P.; Jones, D. T.; Roos, D.; Machine that changed the world, Simon and Schuster, 1990.