نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی
2 پژوهشکده توسعه تکنولوژی
چکیده
در چند سال اخیر، علیرغم پیشرفت سریع بسیاری از تکنولوژیها در بعد آزمایشگاهی، تجاریسازی آن ها از جمله موانع گسترش این تکنولوژیها میباشد که نانوفناوری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در تجاریسازی یک طرح تحقیقاتی، مقولههای مختلف زیرساختی، فرهنگی، مدیریتی و اقتصادی درگیر هستند که میتوانند با ایجاد چالش، روند تجاریسازی را به تأخیر بیندازند. در این مقاله به بررسی و شناسایی چالشهای موجود در این زمینه پرداخته میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Determining of the present challenges ahead of commercializing innovative technologies in Iran (nano-technology in particular)
چکیده [English]
In the recent years, in spite of the rapid development of many technologies from experimental point of view, their commercialization is the main hinder of these technologies’ development, and nano-technology is not an exception. In commercializing a research plan, different categories of infrastructure, culture, management, and economy are involved which can delay its trend by introducing challenges. In this article, the present related challenges are studied and recognized.
کلیدواژهها [English]
- Commercialization
- nano-technology