Document Type : Research Paper

Authors

1 nadaram

2 Tehran University

Abstract

The purpose of the present study was to investigate the impact of technology management activities on service quality through the mediating role of organizational agility in the automotive industry. The research method was descriptive-survey and the statistical population consisted of 550 people including all managers and staff of Irtoya Company, and 226 of them were selected by simple random sampling method proportional to volume and Morgan table. The data collection tool were library method and a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by automotive industry experts, and the reliability of the questionnaire was estimated 0.80 based on alpha Cronbach coefficient. Data analysis was performed at two levels of descriptive and inferential statistics. Statistical indices (i.e. descriptive, frequency, and percentage frequency were used at the descriptive level), Kolmogorov-Smirnov test was used at inferential level for checking the normality of society; and also, LISREL software was applied for structural equation modeling to prove the hypotheses. The results indicated that technology management influenced the quality of services with the mediating role of organizational agility in the automotive industry.

Keywords

[1]      اسماعیلی، مهدی؛ مسعود، ربیعه؛ حیدری، علی؛ "شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر چابکی منابع انسانی درصنعت خودرو ایران"، فصل‌نامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 15، صص 117-95، 1392.
[2]      انصاری، رضا؛ عابدی، اکبر؛ خیاط خوشدوز، محمد؛ "بررسی تأثیر فعالیت‌های مدیریت تکنولوژی بر قابلیت‌های چابکی سازمان"، فصلنامه مدیریت تولید و عملیات، دوره هفتم، شماره 1، صص 214-191، 1395.
[3]      پاشازاده، یوسف؛ گوهری، علی؛ "بررسی تاثیر بلوغ مدیریت دانش بر میزانکیفیت خدمات و نوآوری"، تهران، پنجمین اجلاس ملی مدیریت دانش،1391.
[4]      زنجیرچی، احمد؛ الفت، رضا؛ "نقش فناوری در دستیابی به ‌چابکی در شرکت‌های الکترونیک"، دانش مدیریت، سال نوزدهم، ص 49، 1396.
[5]      سلاجقه، علیرضا؛ نیک­پور، میثم؛ "بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان‌های دولتی شهر کرمان"، دومین اجلاس بین‌المللی مدیریت و حسابداری، صص 89-78، 1393.
[6]      ساجدی ،سجاد ؛جلالی ، علیرضا ، بررسی مفاهیم تکنولوژی مدیریت تکنولوژی ،دومین اجلاس بین اللملی تحولات نوین در مدیریت وا اقتصاد ،تهران :شرکت کوشا،1397.
[7]      شجاع آفرین, فرناز؛ محمودپور، نوشین؛ "بررسی ﺗاثیر مدیریت تکنولوژی و سرمایه انسانی بر عملکرد سازمان"، کنفرانس بین­المللی توسعه و تعالی کسب­وکار، تهران، موسسه مدیران ایده­پرداز پایتخت،1393.
[8]      نباتچیان، غلامرضا؛ موسوی، سیدجعفر؛ صفانیا، علی‌محمد؛ "بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان"، همایش ملی دستاوردهای نوین علمی در تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر،1392.
[9]      موسی خانی، محمد؛ مانیان، امیر؛ محمودی، جعفر؛ کارگر، محمدحسن؛ "ارائه چارچوب جامع راهبری فناوری اطلاعات و بومی آن برای صنعت خودروی ایران(مطالعه موردی: مادر شرکت خودروی اطلس)"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات اطلس، 1396.
[10]   صفــری، ســعید؛ شــیرزاد، صفیــه؛ خلیلــی، حســن؛ "مدیریــت کیفیــت بــا پشــتیبانی فنــاوری اطلاعــات(پژوهشــی دربــاره نشــریه مدیریــت فنــاوری اطلاعــات، ســازمان بیمــه مرکــزی ایــران"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، صص 114-113، 1391.
[11]   Albert , C.; “Lean production as promoter of thinkers to achieve companies agility”, The Learning Organization, Vol. 19, Issue 3, pp. 219-237, 2013.
[12]   Barbosa, F.; Vaidya, Kt.; “Developing technological capabilities in an industrialising country: the cases of two Brazilian Steel Companies”, Technology Management: Strategies and Applications, Vol. 3, pp. 287–298, 2015.
[13]   Jairak,  K.; Praneetpolgrang,  P.; Subsermsri, P.; “Information  technology  governance  practices based on sufficiency economy philosophy in    the    Thai    university    sector”, Information Technology  and  People,  Vol. 28, Issue 1, pp. 195-22, 2015.
[14]   Ladhari, R.; Leclerc, A.; “Building Loyalty with Online Financial Services Customers: Is There a Gender Difference?”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 20, Issue 6, pp. 560-569, 2015.
[15]   Maykel, A.; Beath, C. M.; Lim, R.; Chin, W. W.; “Management client dialogues during information systems design to facilitate client learning”, MIS Quarterly, Vol. 29, Issue 4, pp. 653–672, 2014.
[16]   Sherehiy, B.; Waldmar, k.; Layer, J. k.; “Areview of enterprise agility: Concepts, framework, and attributes”, International Jurnal of industrial Ergonomics, Vol. 37, pp. 445-460, 2017.
[17]   Wang, H.; Hong, Y.; “China: technology development and management in the context of economic reform and opening”, Journal of Technology Management in China, Vol. 4, Issue 1, pp. 4-25, 2014.
[18]   Wu, W. W.; Yu, B.; Wu, C.; “How China’s equipment manufacturing firms achieve successful independent innovation”, Chinese Management Studies, Vol. 6, Issue 1, pp. 160-183, 2014.
[19]   Zain, M.; Che Rose, R.; Abdullah, I.; Masrom, M.; “The relationship between information technology acceptance and organizational agility in Malaysia”, Information & Management, Vol. 42, pp. 829–839, 2015.