نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 استاد تمام، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3 دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
رویکردهای نوآوری استراتژیک و نوآوری باز میتوانند تحولی در عملکرد شرکتها ایجاد نموده و نقاط ضعف و اشکالات وارده بر رویکردهای سنتی را مرتفع نمایند. همراهی این دو متغیر با عملکرد زمینهساز شرایطی میگردد که شرکتها برای دستیابی به عملکرد بالا و رقابت با رقبا و زنده ماندن از نوآوری استفاده کنند. با توجه به اهمیت این امر در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر عوامل نوآوری باز بر استراتژی و عملکرد سازمانی شهرداری تهران (نمونه موردی: شهرداری منطقه یک تهران) پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی است. تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش توسط نرمافزارهای SPSS، PLS، بر اساس پرسشنامههای گردآوری شده از 234 نفر از مدیران و کارشناسان واحدهای شهرسازی، امور شهری، فناوری اطلاعات، مالی، برنامهریزی و توسعه شهری بهعنوان نمونه آماری صورت گرفته است، روش نمونهگیری از نوع کاملاً تصادفی و روش فرمول کوکران میباشد و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نوآوری باز با 17 گویه و پرسشنامه استراتژی ارزیابی سازمانی با 15 گویه و پرسشنامه عملکرد سازمانی با 15 گویه میباشد که دارای روایی و پایایی مورد تائید میباشد. نتایج بررسی فرضیات حاکی از آن بوده است که به ترتیب عامل تولیدی، فرآیندی و اداری با ضریب (0.116،0.149 و 0.509) بر استراتژی و با ضریب (0.172،0.117 و 0.605) بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effect of Open Innovation Factors on Organizational Strategy and Performance (Case study: Tehran Region 1 Municipality)
نویسندگان [English]
- Azim Zarei 1
- Majid Eshaghi 2
- Farshid Farokhizadeh 3
1 Associate Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan, Iran.
2 Full Professor, Faculty of Mathematics, Statistics and Computer Science, Semnan, Iran.
3 PHD. student
چکیده [English]
Strategic and open innovation approaches can change the performance of companies and eliminate the weaknesses and drawbacks of traditional approaches. The combination of two variables with performance creates conditions for companies to use innovation to achieve high performance and compete with competitors and survive. Due to the importance of this issue in the present study, the effect of open innovation factors on the strategy and organizational performance of Tehran Municipality (Case study: Tehran Region 1 Municipality) was investigated. This research is applied in terms of purpose and Descriptive-Analytical in terms of data collection. Data analysis and testing of research hypotheses by SPSS, PLS softwares, based on questionnaires collected from 234 managers and experts of urban planning, urban affairs, information technology, finance, planning and urban development as a statistical sample, has been done, the sampling method is completely random and Cochran's formula and the data collection tool is 17-item open innovation questionnaire, 15-item organizational evaluation strategy questionnaire and 15-item organizational performance questionnaire, which has validity and reliability. The results of the hypotheses showed that the production, process and administrative factor with a coefficient (0.116, 0.149 and 0.509) on the strategy and a coefficient (0.172, 0.117 and 0.605) on organizational performance, respectively.
کلیدواژهها [English]
- Open Innovation
- Strategy
- Organizational Performance
- Strategic Innovation
- آقاکاظم شیرازی، سمانه؛ رضازاده، جواد؛ کردستانی، غلامرضا؛ “واکاوی عملکرد سازمانی: رویکرد مالی و ساختاری”، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 8، شماره 4، صص 22-1، 1397.
- احمدی، زهرا؛ شفیعی نیکآبادی، محسن؛ وکیلالرعایا، یونس؛ “تاثیر نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت با تأکید بر نقش تعدیل گری تلاطم بازار (مطالعه موردی: شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان)”؛ توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 16، شماره 32، صص 92-73، 1397.
- بهگزین، ابراهیم؛ دادفر، ابراهیم؛ افشاری، رقیه؛ “تاثیر قابلیتهای استراتژیک سازمان بر عملکرد نوآورانه کارکنان”، چشمانداز حسابداری و مدیریت، دوره 3، شماره 23، صص 163-150، 1399.
- براتی، سعیده؛ “ارزیابی عملکرد مدیریت نوآوری در سازمانهای خدماتی و رتبهبندی عوامل مؤثر (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 6 تهران)”، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران، 1395.
- بیاتیان، محمدرضا؛ ذوالقدر، مهدی؛ “تاثیر استراتژی مدیریت دانش و فنآوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان”، دومین کنفرانس حسابداری و مدیریت. تهران، 1399.
- پورصادق، ناصر؛ “شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز در صنعت بیمه (مطالعه موردی: یک شرکت بیمهای)”، پژوهشنامه بیمه، دوره 33، شماره 2، صص 84-65، 1396.
- تقوایی یزدی، مریم؛ علی پور، کوثر؛ “بررسی تاثیر استراتژی نوآوری بر عملکرد نوآوری و عملکرد سازمانی با نقش میانجی جهتگیری کارآفرینی و استراتژی تنوع سازی در بانک سامان”، نخستین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری، تهران، 1398.
- جاوید، غزاله؛ باقری نژاد، جعفر؛ “ارتباط فرایند نوآوری باز و توانمندی جذب بنگاهها”، رشد فناوری ، دوره 8، شماره 31، صص 58-45، 1391.
- جوانمردی، احسان؛ قدرتآبادی، لیلا؛ آتشسخ، آتنا؛ “تاثیر استراتژی و نوآوری باز بر عملکرد سازمانی (با تمرکز بر شرکتهای کوچک و متوسط)”، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، 1397.
- چوپانی، حیدر؛ زارع خلیلی، مجتبی؛ قاسمی، عقیل؛ غلامزاده، حجت؛ “بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه)”، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، دوره2، شماره 1، صص 59-27، 1391.
- حافظ نیا، محمدرضا؛ مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، 1380.
- حجازی، سید مصطفی؛ رودگرنژاد، فروغ؛ “تبیین عملکرد شرکت با تأکید بر استراتژیهای نوآوری در شرکتهای تولیدی استان گیلان” چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان، 1397.
- دهقانی، مریم؛ مصلح، عبدالمجید؛ “نوآوری استراتژیک چیست؟”، کنفرانس بینالمللی اقتصاد کاربردی و تجارت، تهران، 1393.
- رضانژاد امیردهی، حامد؛ جواهری زاده، مهدی؛ “تبیین نقش نوآوری باز و نوآوری استراتژیک بر عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت ملی نفتکش ایران)”، ششمین کنفرانس بینالمللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، مشهد، 1398.
- رهنورد، فرج اله؛ “عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران”، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 1، شماره 31، صص 100-77، 1387.
- زرین سبب، مهدی؛ بررسی رابطه بین سرمایه فکری با گرایش به نوآوری سازمانی کارکنان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، 1392.
- سلامت محمدی، نادیا؛ هاشم زاده خوراسگان، غلامرضا؛ “تاثیر نوآوری باز بر روی عملکرد شرکتهای دانشبنیان”، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، 1397.
- فیضی، کامران؛ طباطبائیان، سید کمال؛ خسروپور، حسین؛ "نقش رویکرد نوآوری باز بر کسب هوشمندی فناوری"، رشد فناوری، دوره 9، شماره 35، صص 32-23، 1392.
- قاسمی، محمد؛ بیگی راد، الهام؛ مارگیر، علی؛ شیخیانی، محسن؛ "بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکتهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر"، پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 10، شماره 38، صص 249-225، 1396.
- موسوی، سید سیامک؛ قاسم نیا، سهراب؛ “تاثیر استراتژی مدیریت دانش و نوآوری سازمانی بر عملکرد شرکت تراکتورسازی تبریز”، پنجمین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران، 1399.
- مولوی، مهران؛ نوزری شهریاری، مرتضی؛ “بررسی تاثیر جهتگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی با تاکید بر نوآوری در شهرداری شهرستان مهاباد”؛ چهارمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی، شیراز، 1395.
- میرقادری، سید امیرحسین؛ شیخ ابومسعودی، عباس؛ “مروری بر نوآوری باز (روندها، رویکردها و عوامل کلیدی موفقیت آن) بهعنوان راهکاری برای حل چالشهای صنایع و سازمانها”، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری، 1399.
- همتیان، فاطمه؛ “تأملی بر مفهوم نوآوری باز در سازمانهای دولتی”، هفتمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و چهارمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، 1395.
- Akman, G.; Yilmaz., C.; “Innovative capability, innovation strategy and market orientation: An empirical analysis in Turkish software industry”, International Journal of Innovation Management, Vol. 12, No. 1, pp. 69-111, 2011.
- Athapaththu, J. C.; Nishantha, B.; “Information and Communication Technology Adoption in SMEs in Sri Lanka; Current level of ICT Usage and Perceived Barriers”, International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI), Vol. 8, No. 1, pp. 1-15, 2019.
- Cieślik, A.; Michałek., J. J.; “Process and product innovations, multi-product status and export performance: firm-level evidence from V–4 countries”, Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, Vol.13, No. 2, pp. 233- 250, 2018.
- Crema, M.; Verbano, C.; K., Venturini; “Linking strategy with open innovation and performance in SMEs”, Measuring Business Excellence, Vol. 18, No. 2, pp. 14-27, 2014.
- Damanpour, F.; Walker, R.M.; Avellaneda, C. N.; “Combinative effects of innovation types and organizational performance: A longitudinal study of service organizations”, Journal of management studies, Vol. 46, No. 4, pp. 650-675, 2009.
- Guan, J.; Yam., R. C.; “Effects of government financial incentives on firms’ innovation performance in China: Evidences from Beijing in the 1990s.”, Research Policy, Vol. 44, No. 1, pp. 273-282, 2015.
- Marques, C.S.; Leal, C.; Marques, C. P.; “Strategic knowledge management, innovation and performance: a qualitative study of the footwear industry”, Journal of the Knowledge Economy, Vol.7, No. 3, pp. 659-675, 2016.
- Parmigiani, A.; Mitchell, W.; “Complementarity, capabilities, and the boundaries of the firm: the impact of within‐firm and interfirm expertise on concurrent sourcing of complementary components”, Strategic Management Journal, Vol. 30, No. 10, pp. 1065-1091, 2009.
- Popa, S.; Soto-Acosta, P.; Martinez-Conesa, I.; “Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs”, Technological Forecasting & Social Change, Vol. 118, No. 2, pp. 134-142, 2017.
- Rajapathirana, R. J.; Hui, Y.; “Relat ionship between innovat ion capability, innovation type, and firm performance”, Journal of Innovation & Knowledge, Vol. 3, No. 1, pp. 44-55, 2018.
- Spithoven, A.; Vanhaverbeke, W.; Roijakkers, N.; “Open innovation practices in SMEs and large enterprises”, Small Business Economics, Vol. 41, No. 3, pp. 537- 562, 2013.
- Wang, C. H.; Chang, C. H.; Shen, G. C.; “The effect of inbound open innovation on firm performance: Evidence from high-tech industry”, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 99, No. 2, pp. 222- 230, 2015.