نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی و مدیر گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه سمنان.

2 کارشناسی ارشد MBA گرایش فناوری، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان

چکیده

این پژوهش با هدف "بررسی تأثیر گرایش به یادگیری بر عملکرد توسعه محصول جدید با تاکید برنوآوری باز" به صورت موردی در صنایع لاستیکی پارمیدا سمنان صورت گرفته است. برای این منظور، پس از مرور ادبیات پژوهش در حوزه گرایش به یادگیری و عملکرد توسعه محصول جدید و نوآوری باز ، مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش تدوین گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ زمان، مقطعی، از لحاظ متغیر، کیفی و از لحاظ طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی علی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش و تولید کارخانه لاستیک پارمیدا می باشد که تعداد آنها 55 نفر است و از روش سرشماری استفاده شده است. داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج تایی لیکرت جمع آوری شده است. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه، توسط خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و پاسخگویی به سؤالات و بررسی فرضیه های تحقیق از ابزارهای آمار توصیفی و آمار استنباطی، از جمله تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برازش مدل استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار Smart PLS انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد بین گرایش به یادگیری و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد و می توان تایید نمود که نوآوری باز نقش میانجی در رابطه بین گرایش به یادگیری و عملکرد توسعه محصول جدید را ایفا می کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of Learning Orientation on New Product Development Performance with the Mediating Role of Open Innovation

نویسندگان [English]

  • Mohsen Shafiei Nikabadi 1
  • Sadaf Roohi 2

1 Assistant Professor of Industrial Management Department, Semnan University.

2 MBA in Technology Management, Semnan University

چکیده [English]

The present study aimed to analyze the effects of learning orientation on new product development performance with an emphasis on open innovation (Case study: Parmida Rubber Industries company, Semnan, Iran). To this aim, after reviewing the literature in the fields of learning orientation, new product development performance, and open innovation, the conceptual model and research hypotheses were developed. The present study is practical in terms of purpose, cross sectional in terms of time, qualitative in terms of variables, descriptive survey in terms of research design, and causal correlational. The statistical population consisted of 55 experts working in research and development, marketing and sales, and production units of Parmida rubber factory selected using census method. Data were collected using a researcher made questionnaire based on the five-point Likert spectrum. Face and content validity of the questionnaire and its reliability were confirmed by academic experts. Descriptive and inferential statistical tools including factor analysis, path analysis and model fit were used to analyze data, respond to questions and examine research hypotheses. Partial least squares method was used to analyze data in SmartPLS software. Findings indicated that there is a significant correlation between learning orientation and new product development performance. One can confirm that open innovation acts as a mediator in the relationship between attitudes toward learning and new product development performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning orientation
  • new product development performance
  • Open innovation
[1]     اللهی، صفورا؛ رستگار، عباسعلی؛ شفیعی نیک آبادی، محسن؛ "بررسیتاثیرقابلیت­هایفرایندیمدیریتدانشبرعملکردنوآوریبااثرمیانجیفرایندنوآوریدرسازمان­هابافناوریپیشرفته"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، سال اول، شماره چهارم، 1393.
[2]     بورقانی­راهانی، سهیلا؛ آبدارزاده، پدرام؛ فتوت، بنفشه؛ "اثر سرمایه­های فکری بر نوآوری سازمانی با میانجی­گری مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در رسانه­های نوشتاری"، پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، دوره ششم، شماره 1، صص 48-23، 1395
[3]     دهقانی پوده، حسین؛ اخوان، پیمان؛ حسینی سرخوش، سید مهدی؛ "افزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز(مطالعه موردی در یک سازمان پژوهشی)"، نشریه علمی – پژوهشی مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2، صص 68-45، 1392.   
[4]     رمضانپور نرگسی، قاسم؛ داوری، علی؛ افراسیابی، راحله؛ زرگران یزد، بهاره؛ "بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز(مورد مطالعه: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم)"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره دوم، شماره  1، 1392.
[5]     صفدری رنجبر، مصطفی؛ منطقی، منوچهر؛ توکلی، غلامرضا؛ "نوآوریباز؛نگاهیجامعبرمفاهیم،رویکردها،روندهاوعواملکلیدیموفقیت"، فصلنامه رشد فناوری، سال دهم، شماره 40، 1393.
[6]     عبدالهی بیژن؛ رضایی، سعید؛ "تاثیر نیاز به شناخت، انگیزه خودافزایی و گرایش به یادگیری بر خلاقیت کارمندان فروش"،‎ دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال پانزدهم، شماره 4، صص 68-58، 1393.
[7]     مصباحی مقدم، نگارالسادات؛ ادیب­زاده، مرضیه؛ "تأثیر سیستم مدیریت دانش بر نواوری سازمانی (بررسی نقش یادگیری سازمانی)"، فصلنامه مطالعات دانش­شناسی، دوره دوم، شماره 5، صص 43-25، 1394.
[8]     ممقانی، علیرضا؛ سرمد سعیدی، سهیل؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ "شناسایی و رتبه­بندی عوامل کلیدی موثر در توسعه محصول جدید در گروه خودرو سازی سایپا با رویکرد AHP"، مطالعات مدیریت صنعتی، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، دوره 8، شماره 20، صص 194-167، بهار 1390.
[9]     معطوفی، علیرضا؛ تاجدینی، کیهان؛ آقاجانی، حسنعلی؛ تاجدینی، کیوان؛ "نقشگرایش به یادگیریبرنوآوریوعملکردسازمانی"، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 4، پیاپی 37، صص 71-57، 1389.
[10]  میرفخرالدینی، حیدر؛ دسترنج، میثم؛ کریمی تکلو، سلیم؛ "طراحیمدلمفهومیبرایتوسعهنوآوریبازدرپارک­هایعلم وفناوریبااستفادهازتحلیلعاملی"، پژوهش­های مدیریت عمومی، سال هشتم، شماره بیست و هفتم، صص 98-71، 1394.
[11]  نوری، بهروز؛ خسروپور، حسین؛ میرافشار، مریم؛ "تحلیلالگوهایبه­کارگیرینوآوریبازدرصنعتنفت(مطالعهموردی: شرکتاستات اویلوشل)"، ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز، شماره 117، 1393.
[12]  هاشمی دهقی، زهرا؛ "نوآوری باز و ضرورت پیاده­سازی آن در سازمان­ها"، نشریه صنعت و دانشگاه، سال هفتم، شماره­های 25 و 26، 1393.
[13]Aminbeidokhti, A.; Nikabadi, M.S.; Hoseini, A.M.; “The role of transformational leadership and knowledge management processes on the rate of organisational innovation”, International Journal of Knowledge Management Studies, Vol. 7, Issue 3-4), pp. 270-287, 2016.
[14]Abulrub, Ab; Lee, Junbae; “Open innovation management: challenges and prospects”, International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, pp. 130 – 138, 2012.
[15]Baker, W.E.; Sinkula, J.M.; “Learning orientation, market orientation, and innovation: integrating and extending models of organizational performance”, Journal of market-focused management, Vol. 4, Issue 4, pp. 295-308, 1999.
[16]Brant, J.; Lohse, S.; “The Open Innovation Model”, ICC (International Chamber of Commerce) Innovation and Intellectual Property Research Paper, Vol. 2, 2014.
[17]Bahemia, Hanna; Squire, Brian; “A Contingent Perspective of Open Innovation New Product Dsevelopment Projects”, International Journal of Innovation Management, Vol. 14, No. 4, pp. 603–627, 2010.
[18]Baker, W.E.; Sinkula, J.M.; “Learning orientation, market orientation, and innovation: integrating and extending models of organizational performance”, Journal of market-focused management, Vol. 4, Issue 4, pp. 295-308, 1999.
[19]Bierly, P.E.; Damanpour, F.; Santoro, M.D.; “The Application of External Knowledge: Organizational Conditions for Exploration and Exploitation”, Journal of Management Studies, Vol. 46, Issue 3, pp. 481-509, 2009.
[20]Calantone, R.J.; Cavusgil, S.T.; Zhao, Y.; “Learning orientation, firm innovation capability and firm performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 31, pp. 515-24, 2002.
[21]Chesbrough, H.; Vanhaverbeke, W.; West, J.; Open innovation: Researching a new paradigm, Oxford University Press on Demand, 2006.
[22]Carbonell, Pilar; Rodriguez, Ana Isabel; “The impact of market characteristics and innovation speed on perceptions of positional advantage and new product performance”, International journal of Research in Marketing, vol. 23, pp.1–12, 2006.
[23]Chung, Y.C.; Tsai, C.H.; Hsu, Y.W.; “Research on the Correlation Among Critical Success Factors, of Knowledge Management, Executive Degree of Knowledge Management Activities and New Product Development Performance in Taiwan's High-Tech Firms”, Journal of Information & Knowledge Management, Vol. 6, Issue 04, pp.261-270, 2007.
[24]Chesbrough, H.; Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscap, Boston: Harvard Business School Press, 2006.
[25]Chiaroni, D.; Chiesa, V.; Frattini, F.; “The Open Innovation Journey: How firms dynamically implement the emerging innovation management paradigm”, Technovation, Vol. 31, Issue 1, pp. 34-43, 2011.
[26]Celuch, K.G.; Kasouf, C.J.; Peruvembe, V.; “The effects of perceived market and learning orientation on assessed organizational capabilities”, Industrial Marketing Management, Vol. 31, pp. 545-54, 2002.
[27]Cooper, R.G.; Edgett, S.J.; Kleinschmidt, E.J.; “Benchmarking Best NPD Part 1”, Research-Technology Management, Vol. 47, Issue 1, pp. 31-43, 2004.
[28]Green, D.H.; Barclay, D.W.; Ryans, A.B.; “Entry strategy and long-term performance: Conceptualization and empirical examination”, The Journal of marketing, pp. 1-16, 1995.
[29]Greco, M.; Grimaldi, M.; Gricelli, L.; “Open innovation actions and innovation performance: a literature review of European empirical evidence”, European Journal of Innovation Management, Vol. 18, Issue 2, pp. 150-171, 2015.
[30]Hurley, F.B.; Hult, G.T.M.; “Innovation, market orientation and organizational learning: an integration and emprical examination”, Journal of Marketing, Vol. 62, pp. 42-54, 1998.
[31]Hsu, Y.H.; Fang, W.; “Intellectual capital and new product development performance: The mediating role of organizational learning capability”, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 76, Issue 5, pp. 664-677, 2009.
[32]Keskin, H.; “Market orientation, learning orientation, and innovation capabilities in SMEs: An extended model”, European Journal of innovation management, Vol. 9, Issue 4, pp.396-417, 2006.
[33]Lee. Les Tien-Shang.; “The effects of team reflexivity and innovativeness on new product development performance”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 108, Issue 4, pp. 548-569, 2008.
[34]Li, C.R.; Chu, C.P.; Lin, C.J.; “The contingent value of exploratory and exploitative learning for new product development performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 39, Issue 7, pp.1186-1197, 2010.
[35]Li, Y.L.; Lin, F.J.; “The effects of knowledge management and technology innovation on new product development performance an empirical study of Taiwanese machine tools industry”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 40, pp. 157-164, 2012.
[36]  Lichtenthaler, U.; “Open innovation in practice: an analysis of strategic approaches to technology transactions”, IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. 55, Issue 1, pp. 148–157, 2008.
[37]Mavondo, F.T.; Chimhanzi, J.; Stewart, J.; “Learning orientation and market orientation: Relationship with innovation, human resource practices and performance”, European journal of marketing, Vol. 39, Issue 11/12, pp. 1235-1263, 2005.
[38]  Monsef, S.; Wan Ismail, W. KH.; “The Impact of Open Innovation in New Product Development Process”, International Journal of Fundamental Psychology & Social Sciences, Vol. 2, Issue 1, pp. 7-12, 2012.
[39]Nieto, M.J.; Santamaría, L.; “The importance of diverse collaborative networks for the novelty of product innovation”, Technovation, Vol. 27, Issue 6, pp.367-377, 2007.
[40]            R. Arora.; “Implementing KM: a balanced scorecard approach”, J. Knowl. Manag., Vol. 6, Issue 3, pp. 240–249, 2002.
[41]Schmidt, J.B.; Calantone, R.; “Escalation of Commitment During New Product Development”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 30, Issue 2, pp. 103-118, 2002.
[42]Shafiei Nikabadi, M.; Dehghan, M.; Farmanian-Arani, M.; “The effect of knowledge management strategies on performance of new product development in knowledge-based companies”, Indian Journal of Science and Technology, Vol. 8, Issue S7, pp.263-277, 2015.
[43]Shafiei Nikabadi, M.; Bagheri, S.; Mohammadi-Hoseini, S. A.; “Effects of knowledge management strategy and organizational learning capability on innovation-driven performance in an oil company”, Knowledge Management & E-Learning: An International Journal (KM&EL), Vol. 8, Issue 2, pp. 334-355, 2016.
[44]Shafiei Nikabadi, M.; Shahrokhnia, A.; “Multidimensional Structure for the Effect of Innovation Culture and Knowledge Sharing on the New Product Development Process with Emphasis on Improving New Product Development Performance”, Middle East Journal of Management, Vol. 6, Issue 4, pp. 494-512, 2019.
[45]Shafiei Nikabadi, M.; Hakkaki, A.; “A Multi-Dimensional Causal Model of Effective Factors on Open Innovation in Manufacturing SMEs in Iran”, International Journal of Asian Business and Information Management, Vol. 10, Issue 2, pp. 91-110, 2019.
[46]Shafiei Nikabadi, M.; Hakkaki, A.; “A Dynamic Model of Effective Factors on Open Innovation in Manufacturing Small and Medium Sized Companies”, International Journal of System Dynamics Application, Vol. 7, Issue 1, pp. 1-26, 2018.
[47]Shafiei Nikabadi, M.; Sepehrnia, A.; “The Effect of Knowledge-Based Information Technology Tools on the New Product Development Processes in Software Companies”, International Journal of Business Innovation and Research, Vol. 18, Issue 1, pp. 1-18, 2019.
[48]Ghorbani-Aghdam, S.; Shafiei Nikabadi, M.; Ebrahimi, S.A.; “The Impact of R&D Strategies on the Performance of New Product Development with emphasis on the Role of R&D Team Performance (Case Study: Hooshmand Sazeh Arvin Ara Corporation)”, International Journal of Management and Enterprise Development, Vol. 18, Issue 3, pp. 189-204, 2019.
[49]Tsai .Ming-Tien; Huang., Yen-Chih; “Exploratory learning and new product performance: The moderating role of cognitive skills and environmental uncertainty”, Journal of High Technology Management Research, Vol. 19, pp. 83–93, 2008.
[50]Wang, W.P.; “Evaluating new product development performance by fuzzy linguistic computing”, Expert Systems with Applications, Vol. 36, Issue 6, pp. 9759-9766, 2009.