نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانسگاه تربیت مدرس
2 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. در مناطق مختلف جهان، روش های گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت دستیابی به هدف فوقالذکر محسوب میشود. در ایران مبادله و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاهها، مراکز تحقیق، توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و ... ) شده است. در مقاله حاضر، پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری و معرفی اجمالی برخی از فنبازارها در اروپا و آسیا، همچنین با استفاده از مصاحبه و مطالعه میدانی از بین کارشناسان فنبازار و حیطههای مرتبط و آشنا با آن(مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینههای تخصصی فناوری، صندوقهای حمایت های مالی و ...) در جهت ارائه مدل پیشنهادی فنبازار در سطح ملی در ایران، تلاش شده است. در واقع این مقاله در پی ارائه و تشریح ماموریت و اهداف بخش¬های مختلف، مالکیت، فرایند داخلی و ارتباطات فن بازار سطح ملی در ایران و همچنین پیشنیازهای ایجاد فنبازار می باشد. پر واضح است که دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها و زیرساخت های اولیه، مسئولین مربوطه را در جهت برنامه ریزی هرچه بهتر و جامع تر رهنمون خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Proposed pattern design of market technology (the technology center of exchange and transaction) in national level
چکیده [English]
Nowadays, technology is considered as one of the most important factors of economic and industrial development of the countries undoubtedly. In facilitating the transfer and exchange of the technology in local, national, regional, and international levels, various methods are used in different parts of the world. As a center and reference of technology exchanges, the initiation of market technology is accounted as one of the advanced and new mechanism towards the mentioned object. In Iran, there is no cohesive and intentional discipline and structure in technology exchange and transfer; this brings about many problems for technology suppliers (including elites, universities, R&D centers,…) and technology demand ant (such as governments, various industries specially small and medium enterprises, investors and,..). In this article, having studied the discussion of the technology exchanges discussion and presented briefly some market technologies in Europe and Asia, a market technology pattern is proposed in national level for Iran by using field study and interviewing with market technology experts and the related areas (such as technology rights, technology evaluation and marketing, professional backgrounds of technology, supporting funds And, etc…). This article, in fact, presents and describes the mission and objects of the different sectors, ownership, internal process and market technology communications, and also the prerequisites of initiating market technology in national level in Iran. Needless to say, using the other countries experiences and paying attention to prerequisites and primary infrastructures will help those in charge of planning, more suitably and comprehensively
کلیدواژهها [English]
- Market technology
- technology
- technology transfer and exchanges
- technology suppliers
- technology applicants
- technology evaluation and marketing
- technology transaction infrastructure