نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین

2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری ،دانشگاه یزد

3 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات ، دانشکده حسابداری و مدیریت،دانشگاه علامه طباطبایی

4 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری،دانشگاه یزد.

چکیده

توانمندی در فرایند توسعه محصول جدید از قابلیت های مزیت آفرین برای سازمان ها محسوب می شود. توسعه محصول کاری اطلاعاتی و دانش محور است و سازمان ها برای موفق شدن به دانش و اطلاعات کافی نیاز دارند. از قابلیت های توسعه محصول سازمان های موفق و برتر، توانایی آنها در استفاده از دانش در سراسر فرایند توسعه محصول است که خود موجب موفقیت در پروژه های توسعه محصول جدید می شود. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه قابلیت مدیریت دانش بر فرایند توسعه محصول جدید انجام‌شده است. جامعه آماری این پژوهش شرکت صنایع غذایی دادفر شیراز می‌باشد. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها، پیمایشی- همبستگی و تک مقطعی است. با توجه به مطالعات انجام‌شده، مدل مفهومی پژوهش ترسیم و سه فرضیه تدوین گردید. در ادامه برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده‌شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیه‌های تدوین‌شده، رابطه بین قابلیت مدیریت دانش و توسعه محصول جدید را مثبت و معنادار نشان می‌دهد. همچنین رابطه بین قابلیت مدیریت دانش و دانش مشتری و رابطه دانش مشتری و توسعه محصول جدید معنادار بیان شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The study of knowledge management capability effect on new product development process

نویسندگان [English]

  • Yousef mohammadi moghadam 1
  • soleyman mansouri mohammad Abadi 3
  • khadijeh mohammadi 4

1 Associate Professor of Management in Amin Police University

2 MSc. Industrial Management the School of Economics, Management & Accounting, Yazd University.

3 PhD student Industrial Management the School of Accounting&Management, Allameh Tabataba’i University

4 MSc. Industrial Management the School of Economics, Management & Accounting, Yazd University.

چکیده [English]

The ability of new product development process is considered as advantageous capabilities for organizations. Information- and knowledge-based businesses, and product development organizations need sufficient information and knowledge to be successful. The present study aimed to investigate the effect of knowledge management capability on the new product development process. The study population is Dadfar Shiraz food industry. In terms of target, this research is applied, and from the point of gathering data, it is correlation and single cross sectional-survey. According to the studies, the conceptual model was mapped and three hypotheses were compiled. To analyze the data and verify the hypotheses, structural equation modeling (SEM) and partial least squares (PLS) were used. The results obtained by analyzing the compiled hypotheses show that the knowledge management capability and new product development have a positive and significant relation. Also, the relationship between knowledge management capability and customer knowledge, and between the latter and new product development are significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management capability
  • New Product Development
  • Customer knowledge
  • Structural Equation Modeling(SEM)
[1]     اللهی، صفورا؛ رستگار، عباسعلی؛ شفیعی نیک آبادی، محسن؛ “بررسی تأثیر قابلیت‌های فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجی فرایند نوآوری در سازمان­ها با فناوری پیشرفته”، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 1، شماره  4، 1393.
[2]     حاجی کریمی، عباسعلی؛ منصوریان، تالین؛ “بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی” کاوش­های مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 8، صص 92-75، 1391.
[3]     داوری، علی؛ رضازاده، آرش؛ مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزارPLS،1392.
[4]     فاطمی، عادل؛ فیض­الهی، صادق؛ شیرمحمدی، علیرضا؛ “بررسی ارتباط بین عدم قطعیت محیطی، قابلیت مدیریت دانش و ساختار سازمانی"، فراسوی مدیریت، سال ششم، شماره 23، صص 71-55، 1391.
[5]     صباغچی، سارا؛ قاضی­نوری، سیدسپهر؛ الهی، شعبان؛ “انتخاب ابزارهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید نرم‌افزاری"، بهبود مدیریت، شماره 2، پیاپی13، صص 100-80، 1390.
[6]      محمدی مقدم، یوسف؛ محبی، علی؛ محمدی مقدم، یحیی؛ “الگوی به­کارگیری قابلیت مدیریت دانش در دانش آفرینی و نوآوری­های پلیسی”، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، صص 22-11، 1392.
[7]     میر غفوری، سیدحبیب اله؛ شعبانی، اکرم؛ طاهری، سحر؛ زمزم، فاطمه؛ “بررسی تاثیر اشتراک­گذاری دانش در توسعه محصول جدید مطالعه موردی صنایع تولیدی مواد غذایی شهرک صنعتی شیراز”، نخستین کنفرانس بین­المللی پارادیم­های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، 1395.
[8]       Akhavan, S.; Hosseini, M.; Abbasi, M.; “Selecting new product development team members with knowledge sharing approach”, Program, Vol. 50, No. 2, pp. 195–214, 2016.
[9]       Chen; Fong, P. S. W.; “Evaluation of knowledge management performance: An organic approach”, Inf. Manag., Vol. 52, No. 4, pp. 431–453, 2015.
[10]   Nguyen, D.; “Customer Involvement in New Product Development Process”, European Journal of Innovation Management, Vol. 8, Issue 4, p. 93, 2014.
[11]   Desouza, K.; Awazu, Y.; Engaged knowledge management: Engagement with new realities, Springer, 2005.
[12]   Svendsen, F.; Haugland, S. a.; Grønhaug, K.; Hammervoll, T.; “Marketing strategy and customer involvement in product development”, Eur. J. Mark., Vol. 45, No. 4, pp. 513–530, 2011.
[13]   Ferraris, G.; Santoro, Dezi, L.; “How MNC’s subsidiaries may improve their innovative performance? The role of external sources and knowledge management capabilities”, J. Knowl. Manag., Vol. 21, No. 3, 2017.
[14]   Fornell; Larcker, D. F.; “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error”, J. Mark. Res., Vol. 18, No. 1, p. 39, 1981.
[15]   Eslami, H.; Lakemond, N.; “Knowledge integration with customers in collaborative product development projects”, J. Bus. Ind. Mark., Vol. 31, No. 7, pp. 889–900, 2016.
[16]   Hayat, M.; Maleki Hasanvand, S.; Nikakhlag; Dehghani, M. R.; “The Role of Transformational Leadership and its knowledge management processes”, J Heal. Man Info, Vol. 2, No. 2, pp. 41–46, 2015.
[17]   Cronbach, J.; “Coefficient alpha and the internal structure of tests”, Psychometrika, Vol. 16, No. 3, pp. 297–334, 1951.
[18]   Prahalad, K.; Ramaswamy, V.; “The future of competition”, Harvard Bus. Sch. Press., Boston, MA, 2004.
[19]   Khodakarami; Chan, Y. E.; “Exploring the role of customer relationship management (CRM) systems in customer knowledge creation”, Inf. Manag., Vol. 51, No. 1, pp. 27–42, 2014.
[20]   Pitt, M.; MacVaugh, J.; “Knowledge management for new product development”, J. Knowl. Manag., Vol. 12, No. 4, pp. 101–116, 2008.
[21]   Prieto, M.; Revilla, E.; Rodríguez-Prado, B.; “Managing the knowledge paradox in product development”, J. Knowl. Manag., Vol. 13, No. 3, pp. 157–170, 2009.
[22]   Nikabadi, M. S.; Dehghan, M.; Farmanian-Arani, M.; “The effect of knowledge management strategies on performance of new product development in knowledge-based companies”, Indian J. Sci. Technol., Vol. 8, No. S7, pp. 263–277, 2015.
[23]   Shafiei Nikabadi, M.; Bagheri, S.; Mohammadi-Hoseini, S. A.; “Effects of knowledge management strategy and organizational learning capability on innovation-driven performance in an oil company”, Knowl. Manag. E-Learning An Int. J., Vol. 8, No. 2, pp. 334–355, 2016.
[24]   Tenenhaus, M.; Amato, S.; Vinzi, E. V.; “A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling”, XLII SIS Sci. Meet., pp. 739–742, 2004.
[25]   Wetzels, M.; Odekerken-Schröder, G.; van Oppen, C.; “Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and Empirical Illustration”, MIS Q., Vol. 33, No. 1, pp. 177–195, 2009.
[26]   Mao, S. Liu; Zhang, J.; Deng, J.; “Information technology resource, knowledge management capability, and competitive advantage: the moderating role of resource commitment”, Int. J. Inf. Manage., Vol. 36, No. 6, pp. 1062–1074, 2016.
[27]   Martinez-Conesa; Soto-Acosta, P.; CARAYANNIS, E. G.; “On the path towards open innovation: Assessing the role of knowledge management capability and environmental dynamism in SMEs”, J. Knowl. Manag., Vol. 21, No. 3, 2017.
[28]   Pitta; Pitta, E.; “Transforming the nature and scope of new product development”, J. Prod. Brand Manag., Vol. 21, No. 1, pp. 35–46, 2012.
[29]   Richtnér; Åhlström, P.; “Top management control and knowledge creation in new product development”, Int. J. Oper. Prod. Manag., Vol. 30, No. 10, pp. 1006–1031, 2010.
[30]   Alaarj, S.; Abidin-Mohamed, Z.; Bustamam, U. S. B. A.; “Mediating Role of Trust on the Effects of Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance”, Procedia-Social Behav. Sci., Vol. 235, pp. 729–738, 2016.
[31]   Tseng, S.-M.; Wu, P.-H.; “The impact of customer knowledge and customer relationship management on service quality”, Int. J. Qual. Serv. Sci., Vol. 6, No. 1, pp. 77–96, 2014.
[32]   Tseng, S.-M.; “Knowledge management capability, customer relationship management, and service quality”, J. Enterp. Inf. Manag., Vol. 29, No. 2, pp. 202–221, 2016.
[33]   Tseng, S.-M.; “The effect of knowledge management capability and customer knowledge gaps on corporate performance”, J. Enterp. Inf. Manag., Vol. 29, No. 1, pp. 51–71, 2016.
[34]   Kang, S.-W.; Kim, S.-W.; “Integrative framework on knowledge management and new product development”, Asian J. Qual., Vol. 11, No. 2, pp. 157–164, 2010.
[35]   Shani, J. Sena; Olin, T.; “Knowledge management and new product development: a study of two companies”, Eur. J. Innov. Manag., Vol. 6, No. 3, pp. 137–149, 2003.
[36]   Wu, B. Guo; Shi, Y.; “Customer knowledge management and IT-enabled business model innovation: A conceptual framework and a case study from China”, Eur. Manag. J., Vol. 31, No. 4, pp. 359–372, 2013.
[37]   Lai, Y.-L.; Lin, F.-J.; “The Effects of Knowledge Management and Technology Innovation on New Product Development Performance An Empirical Study of Taiwanese Machine Tools Industry”, Procedia - Soc. Behav. Sci., Vol. 40, pp. 157–164, 2012.
[38]   Zhen, L. Wang; Li, J.-G.; “A design of knowledge management tool for supporting product development”, Inf. Process. Manag., Vol. 49, No. 4, pp. 884–894, 2013.