نوع مقاله: مقاله ترویجی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی (رتبه: استاد تمام) / دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 عضو هیئت علمی / مجتمع آموزش عالی بم

چکیده

امروزه فناوری و نوآوری‌های مربوط به آن به یکی از مهمترین عناصر محیط راهبردی سازمان‌ها تبدیل شده‌است. از اینرو پذیرش فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک نوآوری است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری در شرکت‌های کوچک و متوسط انجام شده است. جهت پیشبرد پژوهش و دستیابی به نتایج کاربردی سه سوال اساسی مطرح گردید بدین ترتیب که علاوه بر ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری، عوامل موثر بر آن شناسایی و سپس رتبه‌بندی گردیدند. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط می‌باشد. نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش به استفاده، قصد و نیت استفاده و رفتار استفاده از فناوری بر پذیرش فناوری تاثیر گذارند. همچنین پس از مقایسه نتایج بدست آمده از هر دو روش رتبه‌بندی آزمون فریدمن و روش AHP نتایج یکسانی بدست آمد بدین صورت که دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت استفاده بیشترین تاثیر را در پذیرش فناوری داشته‌اند. در پایان و پس از حصول مدل بومی و برازش شده پژوهش، پیشنهادات کاربردی به مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Development and localization of technology acceptance model (TAM) in small and medium-sized enterprises (SMEs)

نویسندگان [English]

  • Ali Mollahosseini 1
  • Mohammad Hossein Foroozanfar 2

1 Faculty of management and economics, Shahid Bahonar University of Kerman

2 Higher Education Complex of Bam

چکیده [English]

Today, technology and related innovations have become one of the most important elements of the strategic environment of organizations. Therefore, the acceptance of technology by users is one of the most important factors in the success of an innovation. This research aims to provide a local model of technology acceptance in small and medium enterprises. In order to promote research and achieve the results, three main questions were raised, in addition to providing a local technology acceptance model, the effective factors were identified and ranked. The statistical population of this study includes managers of small and medium enterprises. The results indicate that seven factors of individual adaptation, organizational adaptation, perceived usefulness, perceived ease, attitude toward use, intent, and intention of use, and the behavior of using technology on technology acceptance. Also, after comparing the results of both Friedman test rankings and the AHP method, the same results were obtained so that the two attitudes toward the use, and intention and intention, had the most impact on the acceptance of the technology. At the end and after the adoption of the indigenous and fitted research model, practical proposals have been presented to the managers of small and medium enterprises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • localizationt of echnology
  • technology acceptance model (TAM)
  • small and medium-sized enterprises (SMEs)

[1]      احمدی ده قطب­الدینی، محمد؛ "روابط ساختاری بین سازه­های مدل پذیرش فناوری دیویس"، فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 2(پیاپی18)، صص142-129، 1389.

[2]        باروتی اردستانی، نرگس؛  ارائه مدل مفهومی پذیرش فناوری اطلاعات برای کارکنان سیستم بانکی: کارکنان بانک صادرات شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی دانشکده فنی دانشگاه الزهراء، 1385.

[3]        باقری، علی­محمد؛ حمیدی بهشتی، محمدتقی؛ علی دوستی، سیروس؛ "پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران: بسط مدل پذیرش فناوری".نشریه علوم و فناوری اطلاعات، شماره 24 (پیاپی57)، صص 34-5، 1388.

[4]        حق­پرست، ربابه؛ هدایتی­نیا، سعید؛ خسروی­پور، بهمن؛ غنیان، منصور؛ "معادله ساختاری عامل­های موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی و منابع طبیعی رامین اهواز"، فصلنامه مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 29، صص 62-49، 1393.

[5]        حیدریه، سید­عبدالله؛ سیدحسینی، سید محمد؛ شهابی، علی؛ "شبیه سازی مدل پذیرش فناوری در بانکداری ایران با رویکرد پویایی شناسی سیستم"، فصلنامه توسعه مدیریت فناوری، شماره 1، صص 98-67، 1392.

[6]        خراسانی، اباصلت؛ عبدالملکی، جمال؛ زاهدی، حسین؛ "عوامل موثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر مبنای مدل پذیرش فناوری"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 11(6(پیاپی 35))، صص 673-664، 1390.

[7]        سلیمانی، عادل؛ زرافشانی.کیومرث، "بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط هنرآموزان هنرستان­های کشاورزی استان کرمانشاه با استفاده از مدل پذیرش فناوری"، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، سال بیست و ششم، شماره4 (پیاپی 66)، ص 885، 1390.

[8]        سلیمی­فرد، خداکرم؛ خسروی، عبدالرسول؛ پاک، امید؛ پاسبان، اسماعیل؛ صفایی، زهرا؛ "مدل­سازی عوامل موثر بر پذیرش فناوری آر. اف. آی. دی در کتابخانه(نمونهً موردی: کتابخانهً دانشگاه علوم پزشکی بوشهر)"، نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاهی، دوره 48، شماره 1، صص 120-105، 1393.

[9]      شفیعی، مهرداد؛ منطقی، منوچهر؛ "توسعه فناوری در عصر مفهوم: تعاریف، مفاهیم و الزامات"،  فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 23، صص 10-1، 1393.

[10]    صالح احمدی، زینب؛ "مدل­های پذیرش فناوری و کاربرد آن­ها در انتقال فناوری"، نشریه عصر فناوری اطلاعات، شماره 66، صص 70-63، 1390.

[11]      فهامی، ریحانه؛ زارع، حسین، "عوامل موثر بر پذیرش فناوری­های جدید در آموزش از راه دور با استفاده از مدل پذیرش فناوری (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور اصفهان) "، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 1، صص 80-67، 1392.

[12]      قاسمیه، رحیم؛ دانا، محمدمهدی؛ حبیب نیا، اسما؛ "ارزیابی میزان آمادگی پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکت های ایرانی، (با تمرکز بر شرکت های مستقر در استان بوشهر) "، سومین همایش توسعه دانایی محور، تجارت الکترونیکی در منطقه خلیج فارس، 1388.

[13]      کهن، پروین؛ قاسمیه، رحیم؛ افشاری، محمود؛ "پذیرش سامانه GCOMSتوسط کاربران اداره بنادر بوشهر با به کارگیری مدل تلفیقی IDE-TAM"، فصلنامه دیدگاه، صص 32-3، 1390.

[14]    محقر، علی؛ شیرمحمدی، مهدی؛ "توسعه مدل پذیرش فناوریTAM  در وزارت کشور"،  مجله دانش مدیریت، شماره 67 ، صص 131-113، 1383.

[15]    محمدی، احمد؛ یعقوبی، سعید؛ "مدل پذیرش فناوری با تاکید بر شرایط فرهنگی ایران"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 24، صص 34-25، 1393.

[16]    ملاحسینی، علی؛ سیوکی، الهام؛ "ارائه مدل مفهومی در پذیرش ERP در شرکت­های کوچک و متوسط(SMEs)"، ماهنامه دانشور رفتار مدیریت و پیشرفت، سال هجدهم، شماره 2، صص510-495، 1389.

[17]      ناظمی، شمس­الدین؛ میرابی، علی؛ "معرفی و آزمون مدل مفهومی پذیرش فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی در بین دانشجویان دانشگاه(مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد) "، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، سال بیست و هشتم، شماره1 (پیاپی 71)، 1391.

[18]       Chanaron, J-J.; Jolly, D.; Soderquist, K.; “Technological Management: ATentative Research Agenda”, Int. J. Technology Management , Vol.23, No.6, pp. 618-629, 2002.

[19]       Delitheou, V.; Maraki., M.; “Research into citizens’ attitude towards electronic municipal services (e-local government)”, Journal of Public Administration and Policy Research Vol. 2(3),  pp. 39-45, 2010.

[20]       Derani, K.; Rashidi, Z.; “Factors influencing the adoption of IT by teachers smart schools in Tehran with emphasis on Information Technology Acceptance”, Journal of Information Science and Technology, Vol. 1, pp. 23-46, 2007.

[21]       Gebrezgabher, S. A.; Meuwissen, M. P.; Kruseman, G.; Lakner, D.; Lansink, A. G. O; “Factors influencing adoption of manure separation technology in the Netherlands”, Journal of Environmental Management, No. 150, 2015, PP.1-8

[22]       Hasan, B.; Ahmed, M.; "Effects of interface style on user perceptions and behavioral intentionto use computer systems", Computers in Human Behavior, 2007.

[23]       Hsu, C. L.; & Lin, J. C. C.; “Perceived usefulness, personal experiences, risk perception and trust as determinants of adoption of e-government services in The Netherlands”, Computers in Human Behavior, No. 23, pp. 1838-1852, 2008.

[24]       Hsu, C. L.; Lin, J. C. C.; “Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation”, Information & Management, No. 45, pp.65-74, 2008.

[25]       Jaeger, P.T.; “The endless wire: E-government as global phenomenon”, Government Information Quarterly, No. 20, pp. 331-323, 2003.

[26]       Jeffrey B. C.; “The Influence of Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and subjective Norm on the Use of Computed Radiography System: A Pilot Study”, Radiologic Sciences and Therapy Division,2009.

[27]       Lee, M. S.; “An Empirical Study about RFID Acceptance- Focus on theEmployees in Korea”, World Academy of Science, Engineering and Technology, No. 3, pp. 7-29, 2009.

[28]       Özbek, V.; Alnıaçık, Ü.; Koc, F.; Akkılıç, M. E.; Kaş, E.; “The impact of Personality on Technology Acceptance: A study on smart phone users”, 10 International stategic management conference, pp.541-551, 2014.

[29]       Polančič, G.; Heričko, M.; Rozman, I.; “An empirical examination of application frameworks success based on technology acceptance model”, The Journal of Systems and Software, No. 83, pp.574–584, 2010.

[30]       Thelen, S., Ford, J., Honeycutt, E. “The impact of regional affiliation on consumer perceptions of relationships among behavioral constructs”, Journal of Business Research, 2006.