نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی (رتبه: استاد تمام) / دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 عضو هیئت علمی / مجتمع آموزش عالی بم
چکیده
امروزه فناوری و نوآوریهای مربوط به آن به یکی از مهمترین عناصر محیط راهبردی سازمانها تبدیل شدهاست. از اینرو پذیرش فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک نوآوری است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط انجام شده است. جهت پیشبرد پژوهش و دستیابی به نتایج کاربردی سه سوال اساسی مطرح گردید بدین ترتیب که علاوه بر ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری، عوامل موثر بر آن شناسایی و سپس رتبهبندی گردیدند. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش به استفاده، قصد و نیت استفاده و رفتار استفاده از فناوری بر پذیرش فناوری تاثیر گذارند. همچنین پس از مقایسه نتایج بدست آمده از هر دو روش رتبهبندی آزمون فریدمن و روش AHP نتایج یکسانی بدست آمد بدین صورت که دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت استفاده بیشترین تاثیر را در پذیرش فناوری داشتهاند. در پایان و پس از حصول مدل بومی و برازش شده پژوهش، پیشنهادات کاربردی به مدیران شرکتهای کوچک و متوسط ارائه گردیده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Development and localization of technology acceptance model (TAM) in small and medium-sized enterprises (SMEs)
نویسندگان [English]
- Ali Mollahosseini 1
- Mohammad Hossein Foroozanfar 2
1 Faculty of management and economics, Shahid Bahonar University of Kerman
2 Higher Education Complex of Bam
چکیده [English]
Today, technology and related innovations have become one of the most important elements of the strategic environment of organizations. Therefore, the acceptance of technology by users is one of the most important factors in the success of an innovation. This research aims to provide a local model of technology acceptance in small and medium enterprises. In order to promote research and achieve the results, three main questions were raised, in addition to providing a local technology acceptance model, the effective factors were identified and ranked. The statistical population of this study includes managers of small and medium enterprises. The results indicate that seven factors of individual adaptation, organizational adaptation, perceived usefulness, perceived ease, attitude toward use, intent, and intention of use, and the behavior of using technology on technology acceptance. Also, after comparing the results of both Friedman test rankings and the AHP method, the same results were obtained so that the two attitudes toward the use, and intention and intention, had the most impact on the acceptance of the technology. At the end and after the adoption of the indigenous and fitted research model, practical proposals have been presented to the managers of small and medium enterprises.
کلیدواژهها [English]
- localizationt of echnology
- technology acceptance model (TAM)
- small and medium-sized enterprises (SMEs)