نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت و بازرگانی واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریت واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریت واحد رشت، دانشگاه ازاد اسلامی، رشت،ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده حسابداری و مدیریتواحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران

10.22034/jtd.2021.249017

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و صاحب‌نظران دانشگاهی حوزه بازاریابی و برندسازی و تعدادی از مدیران بازاریابی خبره صنعت روغن موتور می‌باشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 14 نفر انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سؤالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون (883/0) تأئید گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده بنیان انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا گردید. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل برندسازی محصولات سبز در صنعت روغن موتور ترسیم گردید و در پایان نظریه‌ای مبتنی بر 18 قضیه حکمی خلق شد. مبتنی بر مدل احصاء شده، شرایط علّی (شامل شرایط بخش خصوصی و شرایط بخش عمومی)، مقوله محوری (فرآیند برندسازی محصولات سبز)، بسترسازها (شامل راهبری برندسازی سبز، سرمایه‌های فکری سبز و زیرساخت‌های تولید و فناوری سبز)، عؤامل زمینه‌ای (شامل عؤامل محیطی در دو حوزه محیط داخلی و خارجی صنعت)، راهبردها (شامل پیاده‌سازی راهبردهای برندسازی سبز، هویت‌سازی برند سبز، برقراری ارتباطات یکپارچه برند سبز، و برندسازی مشترک) و پیامدها (پیامدهای نگرشی و کارکردی برند سبز) در مدل پارادایمی تبیین و در نهایت روابط بین آنان در مدل انتخابی نظریه‌پردازی گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a green product branding model with an emphasis on technology development In the engine oil industry

نویسندگان [English]

  • amirabbas feizi 1
  • ali gholipoure soleimany 2
  • kambiz shahroodi 3
  • farzin farahbood 4

1 PhD student of commercial management, Islamic Azad University, Rasht branch

2 islamic azad university rasht

3 islamic azad university rasht

4 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Accounting and Unit Management, Rasht, Islamic Azad University, Rasht, Iran

چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of designing a model for branding Green products in the motor oil industry. The statistical population of the research includes experts and academic experts in the field of marketing and branding and a number of marketing expert managers in the motor oil industry. The statistical sample was selected by purposeful judgment of 14 people. Data collection tools include library studies and semi-structured interviews with experts. The validity of the interview questions was confirmed by the context method and its reliability was confirmed by the retest method (0.883). Data analysis was performed with a qualitative approach using data based theorizing method and the coding process was performed in three stages of open, axial and selective coding. Based on this, each component of the coding paradigm was described and the branding model of Green products in the motor oil industry was drawn, and at the end, a theory based on 18 theorems was created. Based on the calculated model, casual conditions (including private sector conditions and public sector conditions), central category (Green product branding process), bedrock (including Green branding leadership, Green intellectual capital and production infrastructure and Green technology), contextual factors (including Environmental factor in both domestic and foreign industry), strategies(including implementation of Green branding strategies, Green brand identity, integrated Green brand communication, and joint branding) and consequence, ( attitudinal and functional consequences of Green brand) are explained in a paradigm model. Finally, the relationships between them were theorized in the selected model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green product
  • green branding
  • green product branding
  • engine oil industry technology development
  • درستکار احمدی، ناهید؛ بابایی کفاکی، شفیعی نیک آبادی، محسن، "ارزیابی زیست محیطی روانکارهای خودرو با رویکرد چرخه حیات"،فصلنامه سلامت و محیط زیست، دوره 11، شماره 4، صص 562-546، 1397.
  • دلجوی شهیر، جواد؛ سیفی زاده، سیمین؛ غلامی مبارک آبادی، رقیه؛ "تاثیر بازاریابی سبز بر شهرت شرکت براساس مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول شرکت"، مطالعه نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد، دوره 1، شماره 3، صص 18-7، 1397.
  • زندکریمی، محمود؛ شناسایی الزامات و سطوح برندسازی محصول در صنعت بیمه شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 1396.
  • طاهری، مهسا؛ بازاریابی سیز، تاثیر آن بر تصویر ذهنی مشتری و تصمیم خرید مشتری، پایان­نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی پرندک، 1395.
  • ظهوری، بهاره؛ طراحی مدل برندسازی کالاهای تندمصرف با رویکرد مسئولیت اجتماعی، پایان­نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 1396.
  • عندلیب اردکانی، داوود؛ مقتدری، علی­اکبر؛ "بررسی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه محصول سبز در صنعت کاشی استان یزد"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره 3، صص 120-100، 1397.
  • معینی، نسترن؛ ارائه مدل برندسازی برای صنعت مد و پوشاک ایران به روش داده بنیاد، پایان­نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی امام جواد، 1397.
  • یاوری، فتح اله؛ شناسایی و اولویت­بندی عوامل موثر بر موفقیت برندینگ محصولات کنجدی از نگاه مشتریان با رویکرد MADM فازی در استان یزد، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر، دانشکده علوم انسانی، 1396.
  • Akturan, U.; “How does greenwashing affect green branding equity and purchase intention? An empirical research”, Marketing Intelligence & Planning, Vol 36, Issue 7, pp. 809-824, 2018.
  • Strauss, A.; Corbin, J.; Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd edition.
  • Bempong, G. B.; The effect of green branding on consumer purchasing behavior: A study of the Ghanaian cosmetic market, Doctoral dissertation, 2017.
  • Benoit‐Moreau, F.; Parguel, B.; “Building brand equity with environmental communication: an empirical investigation in France”, EuroMed Journal of Business, Vol. 6, Issue 1, pp. 100-116, 2011.‏
  • Danciu, V.; “Successful Green Branding, a New Shift in Brand Strategy: Why and how it works”, Romanian Economic Journal, Vol. 18, Issue 56, 2015.
  • Iuliano, A.; How to Build a Brand Strategy-The Ultimate Guide (Part 1), April 18 2014, 2014/dscience.com/
  • Kim, V. W. E.; Periyayya, T.; “The beauty of Green branding: way to the future”, Global Journal of Management and Business Research, Vol. 13, Issue 5, 2013.
  • Manjunath, G.; “Green Branding: An Analysis”, Asia Pacific Journal of Marketing & Management Review, Vol. 3, Issue 1, 2014.
  • Nguyen, TY; et al.; “Overcoming factors limiting high-solids fermentation of lignocellulosic biomass to ethanol”, Proc Natl Acad Sci U S A, Vol. 114, Issue 44, pp. 11673-11678, 2017.
  • Oluwasanmi, O. O.; Ogunro, V. O.; “Green marketing, Green consumerism and Environmental Sustainability in the Nigerian Petroleum Industry: An Overview. Joseph Ayo Babalola University International Journal of Social and Management Sciences, pp. 228-242, 2018.
  • Pflanz, S.; “Sustainable Brand-The chance for competitive differentiation”, Nachhaltige Marke-Die Chance zur Wettbewerbdifferenzierung,

Available at: www. marketingboerse. de (6/29/2014).‏

  • Riera, M. R.; Hidalgo, C.; Fuentes, N.; Escamilla, M.; Janer, G.; Josa, J.; “Revision of the european ecolabel criteria for lubricants”, Brussels: European Union, 2017. ‏
  • Russo, V. M.; “Building a Green Brand by Creating Attraction to Your Products”.

URL: https://www. greenbiz.com/blog/2010/07/06/building-green-brandcreating-attraction-your-products, 2011.‏

  • Sarkar, A. N.; “Green branding and eco-innovations for evolving a sustainable green marketing strategy”, Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, Vol. 8, Issue 1, pp. 39-58, 2012.
  • Zameer, H.; Wang, Y.; Yasmeen, H.; “Reinforcing green competitive advantage through green production, creativity and green brand image: implications for cleaner production in China”, Journal of cleaner production, Vol. 247, 119119, 2020.
  • akcam, K.; Guney, S.; Cresswell, A. M.; “Major issues in mixed use of grounded theory and system dynamics approaches in qualitive secondary data”, 29th international Conference of the System Dynamics Society, Washington, DC, 2011.