نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم. ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم. ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تکنولوژی دیجیتال بر محیط و قابلیت­های بازاریابی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در زمره پژوهش­های توصیفی از نوع همبستگی قرار می­گیرد. این پژوهش از نظر فلسفه، قیاسی است که بر مبنای پارادایم اثبات­گرایی اجرا شده است. از نظر شاخص زمانی نیز مقطعی محسوب می­شود. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده­های پژوهش با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم­افزار لیزرل تحلیل شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و کارشناسان در شرکت­های کوچک و متوسط در تهران است که تعداد آنها 950 نفر بوده است و با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 274 نفر تعیین شده است. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه­ای، محقق از پرسشنامه­ای برای جمع­آوری اطلاعات استفاده کرده است. روایی محتوایی با استفاده از فرمول لاوشه و پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ سنجیده شده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت تکنولوژی دیجیتال بر قابلیت­های بازاریابی و محیط بازاریابی است.هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تکنولوژی دیجیتال بر محیط و قابلیت­های بازاریابی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در زمره پژوهش­های توصیفی از نوع همبستگی قرار می­گیرد. این پژوهش از نظر فلسفه، قیاسی است که بر مبنای پارادایم اثبات­گرایی اجرا شده است. از نظر شاخص زمانی نیز مقطعی محسوب می­شود. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده­های پژوهش با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم­افزار لیزرل تحلیل شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و کارشناسان در شرکت­های کوچک و متوسط در تهران است که تعداد آنها 950 نفر بوده است و با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 274 نفر تعیین شده است. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه­ای، محقق از پرسشنامه­ای برای جمع­آوری اطلاعات استفاده کرده است. روایی محتوایی با استفاده از فرمول لاوشه و پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ سنجیده شده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت تکنولوژی دیجیتال بر قابلیت­های بازاریابی و محیط بازاریابی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of digital technology on the environment and marketing capabilities of small and medium enterprises

نویسندگان [English]

  • Mousa Karimi 1
  • Rasoul Sanavifard 2
  • Ali Hamidizadeh 3

1 The Student of Ph.D., Department of Business Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Business Management, faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Investigating the Impact of Digital Technology on the Environment and Marketing Capabilities of Small and Medium Enterprises

Abstract
The main purpose of this study is to investigate the impact of digital technology on the environment and marketing capabilities. The present study is applied in terms of purpose and is in the category of descriptive correlational research. From a philosophical point of view, this research is an analogy based on the positivist paradigm. In terms of time index, it is also considered cross-sectional. A researcher-made questionnaire was used to assess the research variables. Research data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The statistical population studied is managers and experts in small and medium companies in Tehran, whose number was 950 people and according to Morgan table, the sample size is 274 people. In this regard, while reviewing the literature on the subject and using library resources, the researcher has used a questionnaire to collect information. Validity was measured using the Lawshe formula and reliability was measured using the Cronbach's alpha formula. The hypotheses of this study were tested using structural equation modeling and LISREL software. The results indicate the positive impact of digital technology on marketing capabilities and marketing environment.


Keywords: digital technology, marketing environment, marketing capability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital technology
  • marketing environment
  • marketing capability
  • عسگرنژاد نوری، باقر؛ زارعی، قاسم؛ بشیرخداپرستی، رامین؛ صائب نیا، سمیه؛ ناظر اصیل، امین؛ "بررسی تاثیر قابلیت­های بازاریابی و استراتژی­های بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت­های صادراتی"، مدیریت کسب و کار بین المللی، دوره 3، شماره 3، صص 87-65، 1399.
  • غیاث آبادی فراهانی، مریم؛ غفاری آشتیانی، پیمان؛ "استراتژی بازاریابی صادرات سازگار با محیط زیست با نقش میانجی مزیت­های رقابتی پورتر"، بررسی­های بازرگانی، شماره 88-89، 1397.
  • مهپور، علیرضا؛ اکبری، مهسا؛ "تاثیر استفاده از فناوری واقعیت مجازی بر قصد رفتاری مصرف کننده در صنعت مسکن"، توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 19، شماره 44، صص 22-3، 1400.
  • وزیری گوهر، حمیدرضا؛ عبدالحسینی، رضا؛ "به­کارگیری فناوری­های نوین و بازاریابی دیجیتال در جب مخاطب حوزه آموزش"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 18، شماره 41، صص 64-51، 1399.
  • هادیانفر، نیلوفر؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ "تکنولوژی واقعیت مجازی در بازاریابی مقاصد گردشگری"، مدیریت بازاریابی، دوره 13، شماره 3، صص 743-721، 1400.
  • Adewole, EG; Umoru, TA; “Perceived Influence of Business Environment on Small and Medium Scale Enterprises Success in Nigeria”, European Journal of Business and Management Research, Vol. 6, Issue 6, pp. 195-200, 2021 Dec 23.
  • Agyapong, A.; Essuman, D.; Afia Kesewa Yeboah, L.; “Performance implications of strategic planning and marketing capability in micro and small businesses in an emerging African economy: a contingent resource-based view”, Journal of Small Business & Entrepreneurship, Vol. 33, No. 1, pp. 29-48, 2021.
  • Bodlaj, M.; Čater, B.; “Responsive and proactive market orientation in relation to SMEs’ export venture performance: The mediating role of marketing capabilities”, Journal of Business Research, No. 138, pp. 256-265, 2022 Jan 1.
  • Busca, L.; Bertrandias, L.; “A framework for digital marketing research: investigating the four cultural eras of digital marketing”, Journal of Interactive Marketing, No. 49, pp. 1-9, 2020 Feb 1.
  • Chaffey, D.; Ellis-Chadwick, F.; “Digital marketing: strategy, implementation & practice”, Pearson uk, 2019 Feb 5.
  • Chen, H.; Hsu, YM.; “Influence of information technology and marketing capabilities in achieving superior customer performance: evidence from Taiwan”, Asia Pacific Business Review, pp. 1-23, 2021 Jun 22
  • Desai, V.; “Digital marketing: A review”, International Journal of Trend in Scientific Research and Development, Vol. 5, Issue 5, pp. 196-200, 2019 Mar.
  • Dholakia, N.; Zwick, D.; Denegri-Knott, J.; “Technology, consumers, and marketing theory”, Marketing Theory, pp. 494-511, 2010
  • Foroudi, P.; Gupta, S.; Nazarian, A.; Duda, M.; “Digital technology and marketing management capability: achieving growth in SMEs”, Qualitative Market Research: An International Journal, 2017 Apr 10.
  • Ghoshal, N. D.; “Digital marketing: the opportunity and the imperative”, International Journal of Public Sector Performance Management, Vol. 6, Issue 2, pp. 246-259, 2020.
  • Gibbons, MC; Fleisher, L.; Slamon, RE; Bass, S.; Kandadai, V.; Beck, JR.; “Exploring the potential of Web 2.0 to address health disparities”, Journal of health communication, Vol. 16, No. sup 1, pp. 77-89, 2011 Jul 29
  • Global N.; Connected Commerce is Creating Buyers without Border. N. Global, Producer, & Nielsen Global, Retrieved April 2016.
  • Godwin, EU.; An empirical analysis on effect of digital marketing on consumer buying behavior, Doctoral dissertation, Masters Dissertation, The School of Postgraduate Studies Ahmadu Bello University, Zaria.
  • Grewal, D.; Hulland, J.; Kopalle, PK.; Karahanna, E.; “The future of technology and marketing: A multidisciplinary perspective”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 48, Issue 1, pp. 1-8, 2020 Jan.
  • Guenther, P.; Guenther, M.; “Can B2B firms benefit from competitors' advertising? A dynamic business environment perspective on an emerging communication form”, Industrial Marketing Management, No. 102, pp. 252-65, 2022 Apr 1.
  • Ivošević, SŠ; “Envisioning Marketing in a Digital Technology-Driven Maritime Business. Mednarodno inovativno poslovanje”, Journal of Innovative Business and Management, Vol. 13, No. 1, pp. 22-28, 2021 Jun 30.
  • Jiang, W.; Wang, L.; Zhou, KZ; “Green Practices and Customer Evaluations of the Service Experience: The Moderating Roles of External Environmental Factors and Firm Characteristics”, Journal of Business Ethics, pp. 1-7, 2022 Jan 27.
  • Jones, TM; Harrison, JS; Felps, W.; “How applying instrumental stakeholder theory can provide sustainable competitive advantage”, Academy of Management Review, Vol. 43, No. 3, pp. 371-391, 2018 Jul.
  • Kaleka, A.; Morgan, NA.; “How marketing capabilities and current performance drive strategic intentions in international markets”, Industrial Marketing Management, No. 78, pp. 108-121, 2019 Apr 1.
  • Kannan, PK.; “Digital marketing: A framework, review and research agenda”, International journal of research in marketing, Vol. 34, No. 1, pp. 22-45, 2017 Mar 1.
  • Kartsep, K.; “How the organizational structure of the marketing department is impacted by ongoing changes in digital marketing and consumer behavior?”, 2021.
  • Khattak, A.; “Hegemony of Digital Platforms, Innovation Culture, and E-Commerce Marketing Capabilities: The Innovation Performance Perspective”, Sustainability, Vol. 14, No. 1, p. 463, 2022.
  • Lamberton, C.; Stephen, AT.; “A thematic exploration of digital, social media, and mobile marketing: Research evolution from 2000 to 2015 and an agenda for future inquiry”, Journal of Marketing, Vol. 80, Issue 6, pp. 146-172, 2016 Nov.
  • Li, H.; Wu, Y.; Cao, D.; “Wang Y. Organizational mindfulness towards digital transformation as a prerequisite of information processing capability to achieve market agility”, Journal of Business Research, No. 122, pp. 700-712, 2021 Jan 1.
  • Li, K.; Kim, DJ; Lang, KR; Kauffman, RJ; Naldi, M.; “How should we understand the digital economy in Asia? Critical assessment and research agenda”, Electronic commerce research and applications, No. 44:101004, 2020 Nov 1.
  • Morgan, NA; Feng, H.; Whitler, KA.; “Marketing capabilities in international marketing”, Journal of International Marketing, Vol. 26, No. 1, pp. 61-95, 2018 Mar.
  • Omar, AM; Atteya, N.; “The impact of digital marketing on consumer buying decision process in the Egyptian market”, International Journal of Business and Management, Vol. 15, Issue 7, pp. 120-132, 2020 Jun.
  • Pavlou, PA; El Sawy, OA.; “From IT leveraging competence to competitive advantage in turbulent environments: The case of new product development”, Information systems research, Vol. 17, No. 3, pp. 198-227, 2006 Sep.
  • Ray, G.; Muhanna, WA; Barney, JB.; “Information technology and the performance of the customer service process: A resource-based analysis”, MIS quarterly, No. 1, pp. 625-652, 2005 Dec 1.
  • Ritz, W.; Wolf, M.; McQuitty, S.; “Digital marketing adoption and success for small businesses: The application of the do-it-yourself and technology acceptance models”, Journal of Research in interactive Marketing, 2019 Jun 10.
  • Santos-Vijande, M. L.; López-Sánchez, J. Á.; Loredo, E.; Rudd, J.; López-Mielgo, N.; “Role of innovation and architectural marketing capabilities in channelling entrepreneurship into performance”, Journal of Innovation & Knowledge, Vol. 7, No. 2, 100174, 2022.
  • Saura, JR.; “Using data sciences in digital marketing: Framework, methods, and performance metrics”, Journal of Innovation & Knowledge, Vol. 6, No. 2, pp. 92-102, 2021 Apr 1.
  • Sheen, Low FU; Shirowzhan, S.; Sepasgozar, SM; Lee, CL.; “Smart Digital Marketing Capabilities for Sustainable Property Development: A Case of Malaysia”, Journal: Sustainability, No. 13, 5402, 2020.
  • Smith, KT.; “Longitudinal study of digital marketing strategies targeting Millennials”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 29, Issue 2, 16 March 2012.
  • Sulaiman, E.; Derbani, A.; Adawiyah, WR.; “Digital marketing in culinary tourism: a case of micro”, Proceedings of the 2nd International Conference of Business, Accounting and Economics, ICBAE 2020, Purwokerto, 5 - 6 August 2020.
  • Switzer, S.; Csapo, N.; “Survey of student usage of digital technology: Teaching implications”, Issues in Information Systems, No. 1, pp. 127-133, 2005.
  • Thaichon, P.; Liyanaarachchi, G.; Quach, S.; Weaven, S.; Bu, Y.; “Online relationship marketing: evolution and theoretical insights into online relationship marketing”, Marketing Intelligence & Planning, 2019.
  • Tolstoy, D.; Nordman, E. R.; Vu, U.; “The indirect effect of online marketing capabilities on the international performance of e-commerce SMEs”, International Business Review, Vol. 31, No. 3, 101946, 2021.
  • Yamin, AB.; “Impact of digital marketing as a tool of marketing communication: a behavioral perspective on consumers of Bangladesh”, American Journal of Trade and Policy, Vol. 4, Issue 3, pp. 117-122, 2017 Dec 31.
  • Zalkani Andarvar, F.; “Investigating the Impact of Relation-based Marketing and E-Marketing Capabilities on the Commercial Performance of Internet Sales Sites”, Journal of Business Management and Entrepreneurship, Vol. 1, No. 1, pp. 19-40, 2021 Nov 22.