نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر پسادکتری / دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

چکیده

امروزه با بروز تغییرات شدید در محیط اقتصادی- اجتماعی جهان، صنعت حمل و نقل هوایی نیز دچار تحولات اساسی شده و برنامه ریزی برای این صنعت را مشکل تر از پیش نموده است. این صنعت در ایران بدلیل تحریم های بین المللی شدید، نیاز به توسعه هر چه بهتر و بیشتر حمل و نقل هوایی، تقاضا روبه افزایش و همچنین تاثیرات بلندمدت تکنولوژیکی ساخت هواپیما دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد. یکی از الزامات برنامه ریزی در هر صنعتی پیش بینی درست از نیازهای صنعت در آینده می باشد. در این مقاله سعی کرده ایم تا با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها و شبیه‌سازی، ساختار حاکم بر صنعت را شناسایی و تعداد ناوگان مورد نیاز در صنعت هوایی ایران را در افق 1404 پیش بینی کنیم. به عبارت دیگر با مدل‌سازی صنعت هوایی و سپس اعتبارسنجی مدل به بررسی رفتار تعداد ناوگان صنعت هوایی تحت سناریوهای مختلف پرداخته ایم. خروجی مدل‌های شبیه‌سازی بیانگر موارد زیر بود: 1) تقاضا صنعت هوایی رو به افزایش است که این ناشی از رشد اقتصادی، افزایش جمعیت و بد بودن وضعیت سایر وسایل حمل و نقل می باشد؛ 2) تعداد هواپیماهای مورد نیاز تا سال 1404 طبق سرانه 3.4 برابر 322 و سرانه 5 برابر 428 ناوگان می باشد. هر چند نیاز به ناوگان هوایی و تقاضا افزاینده است اما نهایتا بدلایل مختلف از جمله محدود بودن بازار ایران این تقاضا در بلند مدت کاهش می یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing and Forecasting of Iran Aviation Fleet Number by Using System Dynamics Approach

نویسنده [English]

  • Ali Haji Gholam Saryazdi

System Dynamics PostDoc Researcher/ Faculty of Management and Economics, Sharif University of Technology

چکیده [English]

Today, by advent of major changes in the economic –social environment of world, the air transport industry is also experiencing fundamental changes. This industry in Iran, because of severe international sanctions, increasing demand, need to develop better and more air transport, as well as long-term effects of aircraft manufacturing technology; has its own complexities. One of the planning requirements in any industry is corrected anticipation for future needs of the industry. To predict fleet needed to be considered required things such as economic growth, population growth, state of other means of transport, the existing fleet and how to provide the required Fleet. These combine to form a complex and dynamic system. Therefore, a suitable approach to predict the behavior of these systems is required. In this article, first identify dynamics of the industry and then predict the number of fleet required in air transport for Iran's aviation industry in1404. In other word, by modeling air industry and then validating model, we have discussed about behavior of airline industry's fleet number, under various scenarios. The following represents the output of simulation models: 1) the aviation industry demand is growing due to economic growth, population increases and the bad state of other means of transport; 2) In 1404 the number of aircraft required to per capita 3.4 times be 322 and 5 times is 428 fleets. Although the need for fleet and demand is increasing, but ultimately demand in the long-term is decline because of various reasons including limited Iran's market

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aviation Industry
  • System Dynamics Approach
  • Stock and Flow Diagram (SFD)
  • Simulation
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ رجب زاده قطری، علی؛ مشایخی، علینقی؛ حسن زاده، علیرضا؛ "معمای مسائل دینامیکی: ارائه چارچوبی برای فرایند تعریف مسئله"، فصلنامه پژوهش­های مدیریت در ایران، دوره 21، شماره 2، تابستان 1396، صص 26-1، 1396.
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ منطقی، منوچهر؛ "طراحی پارک فناوری هوایی با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی کیفی سیستم‌ها"، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 38، صص 56-39، 1398.
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ پویایی شناسی سیستم‌ها و آموزش نرم‌افزارهای مختلف آن به زبان ساده (14 نرم افزار)، با پیشگفتاری از دکتر علینقی مشایخی، انتشارات دانش ماندگار عصر، چاپ اول، تهران، زمستان 1397.
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ منطقی، منوچهر؛ آموزش نرم افزارهای سیستم داینامیک: ونسیم و مپ سیز، انتشارات الماس البرز، چاپ اول، تهران، پاییز 1392.
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ منطقی، منوچهر؛ "تحلیل تاثیر سیاست‌های پارک علم و فناوری یزد بر توسعه فناوری موسسات مستقر در آن با استفاده از رویکرد پویایی های سیستمی"، فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2، تابستان 1392.
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ منطقی، منوچهر؛ سیستم داینامیک، انتشارات الماس البرز، چاپ اول، تهران، پاییز 1392.
  • حاجی غلام سریزدی، علی؛ منطقی، منوچهر؛ "تحلیل سودآوری ایرلاین‌های ایرانی با استفاده از پویای شناسی سیستم‌ها"، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی، مازندران، دانشگاه مازندران، اردیبهشت 1396.
  • Asadi, E.; “Flying in the next 100 years; key issues in national aviation companies”, Prepared at the ASME Washington DC Aerospace Division (Report of the Future Commission of the US Aerospace Industry), November 2003, article at the Raha Strategic Management Consulting Institute website, 2008. (http://www.Raha.co.ir)
  • Bafail, A. O.; Abed, S. Y.; Jasimuddin, S. M.; “The determinants of domestic air travel demand in the Kingdom of Saudi Arabia”, Journal of Air Transportation World Wide, 5(2), 72–86, 2000.
  • Barlas, Y.; “Model validation in system dynamics”, In International system dynamic conference, 1994.
  • Bastan, M.; Abbasi, E.; Ahmadvand, A. M.; Ramazani Khorshid Dost, R.; “Bank Customer Simulation Model of Bank Acceptance by Bank Clients Using System Dynamics Approach”, Industrial Management Studies, Vol. 16, Issue 50, pp. 257-284, , Autumn 1977.
  • Bureau of Information Technology and Statistical Surveys; National Statistical Yearbook of Aviation in the year 90, Civil Aviation Agency Website.
  • Caicedo, S.; Díaz, F. A.; “Too early, too quickly: Impact of short term decisions in fleet renewal programs”, the 27th International Conference of the System Dynamics Society, Albuquerque, New Mexico, USA, July 26 – 30, 2009.
  • Coyle, R.; System Dynamics Modelling: A Practical Approach, London: Chapman & Hall, 1996.
  • Cronrath, E.; “Understanding the Airline Profit Cycle– Research Approach and First Results”, Contribution to the 13th PhD Colloquium of the Student Chapter of the System Dynamics Society, St. Gallen, Switzerland, July 22, 2012.
  • Daddy, A.; “A review of the Iranian aviation industry and the challenges ahead”, 8th Tehran International Management Conference, 2010.
  • Dadpay, A.; “A Review of Iranian Aviation Industry: Victim of Sanctions or Creation of Mismanagement?”, 2010.
  • Ferreira, P.; “Systems in Transportation: The case of the Airline Industry”, for ESD.83 – Research Seminar in Engineering Systems, Fall 2001.
  • Ford, A.; Modeling the Environment: An Introduction to System Dynamics Modeling of Environmental Systems, Washington, D.C.: Island Press, 1999.
  • Forrester, J.; Industrial Dynamics, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1961.
  • Forrester, J.; Principles of Systems, New York: Wright-Allen Press, Inc., 1971.
  • Forrester, J.; “System Dynamics, System Thinking, and Soft OR”, System Dynamics Review, Vol. 10, Issue 2-3, pp. 245-255, 1994.
  • Grosche, T.; Rothlauf, F.; Heinzl, A.; “Gravity models for airline passenger volume estimation”, Journal of Air Transport Management, 13, pp. 175–183, 2007.
  • IATA’s Vision 2050; Summit in Singapore, 12 February 2011.
  • Jacobs, T.L.; Batra, S.; Purnomo, H.; Dege, K.; Wegner, M.A.; Gulbranson, J.; Reserve forecasting systems and methods for airline crew planning and staffing. U.S. Patent Application 10/102,487, 2018.
  • James, J.; Galvin, Jr.; “Air traffic control resource management strategies and the small aircraft transportation system: A system dynamics perspective”, Dissertation submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University, 2002.
  • Kleer, B.; Cronrath, E.; Zock, A.; “Market development of airline companies: A system dynamics view on strategic movements”, The 2008 International Conference of the System Dynamics Society, Athens, Greece, July 20 – 24, 2008.
  • Liehr, M.; Größler, A.; Klein, M.; “Understanding Business Cycles in the Airline Market”, the 17th International Conference of the System Dynamics Society and the 5th Australian & New Zealand Systems Conference, Wellington, New Zealand, July 20 - 23, 1999.
  • Lin, L.; Luo, B.; Zhong, S.; “Multi-objective decision-making model based on CBM for an aircraft fleet with reliability constraint”, International Journal of Production Research, 1-18, 2018.
  • Lyneis, J.; “System dynamics in business forecasting: A case study of the commercial jet aircraft industry”, System Dynamics in Business Forecasting, May 1998.
  • Lyneis, J.; “System dynamics for market forecasting and structural analysis”, System Dynamics Review, 16, pp. 3–25, 2000.
  • Miller, B.; Clarke, J. P.; “The hidden value of air transportation infrastructure”, Technological Forecasting and Social Science, 74, pp. 18–35, 2007.
  • Miller, B.; Clarke, J.; “Investments Under Uncertainty in Air Transportation: A Real Options Perspective”, Journal of the Transportation Research Forum, 44, No. 1, 2004.
  • Moghaddam E.; Martinez, A. C.; Koochak- Yazdi, S.; Murad, H.; “Industry Analysis: The Fastener Supply Chain in Aerospace Industry”, the 30th International Conference of the System Dynamics Society, Gallen, Switzerland, July 22 – 26, 2012St.
  • Olaya, C.; Díaz, F.; Caicedo S.; “Towards a System Dynamics Model of De Soto’s Theory on Informal Economy”, Proceedings of the 25th International Conference of the System Dynamics Society, Massachusetts Institute of Technology – System Dynamics Group, Boston, MA, USA 2007.

ISBN: 978-0-9745329-7-4.

  • Pierson, K.; The Cyclical Nature of Airline Industry Profits, MIT System Dynamics Group 3nd Year PhD, Albany-MIT PhD Colloquium, Fall 2008.
  • Pierson, K.; “Modeling the Cyclical Nature of Aggregate Airline Industry Profits”, MIT Sloan School of Management PhD Candidate, the 27th International Conference of the System Dynamics Society9, Albuquerque, New Mexico, USA, July 26 – 30, 200.
  • Quan, C.; Integrated Modeling of Air Traffic, Aviation Weather, and Communication Systems, Dissertation submitted to the faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy in civil and environmental engineering, Blacksburg, Virginia, April 20, 2007.
  • Sherden, W. A.; The Fortune Sellers, New York, John Wiley and Sons, 1998.
  • Steele, A.; Hollingsworth, P.; “A Systems Approach to Investigate the Rigidity of Intermodal Transport Systems”, 11th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations (ATIO) Conference, including the AIA 20 - 22 September 2011, Virginia Beach, VA, 2011.
  • Sterman, J.; Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World, Boston: McGraw-Hill Publishing, 2000.
  • Suryani, E.; Chou, S.; Chen, C.; “Air passenger demand forecasting and passenger terminal capacity expansion: A system dynamics framework”, Expert Systems with Applications, 37, pp. 2324–2339, 2010.
  • System Dynamics Society (2001) available at http://www.albany.edu/cpr/sds/
  • Tabatabaei, Seyed Habibollah; et al.; Identification of aviation industries in the country, Project Manager: Department of Modern Technology, Department of Technology, Ministry of Industries and Mines, Fall 2009.
  • The New England Regional Airport System Plan (NERASP); Understanding Regional Airport System Dynamics Scheduled Passenger Jet Service Airports, NERASP, Fall 2006.
  • Urban, M.; Kluge, U.; Plötner, K. O.; Barbeito, G.; Pickl, S.; Hornung, M.; Modelling the European air transport system: A System Dynamics approach, Deutsche Gesellschaft für Luft-und Raumfahrt-Lilienthal-Oberth eV, 2017.
  • Varelis, A. G.; Stamboulis, Y. A.; Adamides, E. D.; “A life-cycle system dynamics model of aircraft-engine maintenance”, The 20th International Conference of the System Dynamics Society, Palermo, Italy, July 28 - August 1, 2002.